9.2.1 Post 50 Norges forskningsråd mv.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) om Bionor Immuno A/S" engasjement i Lesotho og muligheten for å gjennomføre en studie der i forbindelse med utviklingen av en behandlende vaksine som stimulerer immunsystemet til hiv-smittede. Disse medlemmer har mottatt informasjon om at Bionor har god kontakt med myndighetene i Lesotho og at forarbeidene til studien nå er i gang. For å kunne gjennomføre prosjektet kreves en bevilgning på 5 000 000 kroner.

Disse medlemmer foreslår derfor å øke bevilgningen med 3 000 000 kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

701

Forskning

50

Norges forskningsråd mv., forhøyes med

3 000 000

fra kr 135 576 000 til kr 138 576 000"

Disse medlemmer viser til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) og merknaden fra komiteens flertall, regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, om bevilgningen på 3 000 000 kroner øremerket grunnforskning på ADHD. Disse medlemmer vil peke på at dette var en del av forliket mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, og at disse medlemmers forutsetning har vært at bevilgningen skal brukes til opprettelse av et grunnforskningssenter for ADHD ved Universitetet i Oslo. De midler som ble bevilget over statsbudsjettet til dette formålet er foreløpig ikke benyttet til det tiltenkte formålet etter de opplysninger disse medlemmer har mottatt, og disse medlemmer vil derfor fremme forslag om at de bevilgede midler øremerkes opprettelse av et grunnforskningssenter for ADHD ved Universitetet i Oslo. På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen sørge for at de bevilgede midler på kap. 701 post 50 i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) øremerket til grunnforskning på ADHD gjennom Norsk forskningsråd med 3 000 000 kroner, øremerkes opprettelse av et grunnforskningssenter for ADHD ved Universitetet i Oslo."

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til at tiltak for å begrense bruk av dopingmidler blant barn og unge var tema i Stortinget høsten 2004 ved behandlingen av Innst. S. nr. 64 (2004-2005). I forbindelse med nevnte sak skrev justisministeren brev til justiskomiteen, datert 2. november 2004, hvor det fremgår at man i de seneste år har erfart at dopingbruk synes å være et økende problem i miljøer utenfor den organiserte idretten. Videre redegjør justisministeren for at Stiftelsen Antidoping Norge i dag bekjemper doping i den organiserte idretten. I brevet påpeker videre justisministeren at det innenfor gjeldende mandat for Antidoping Norge er mulighet for å følge opp tiltak mot dopingbruk også utenfor den organiserte idretten, men at finansieringsgrunnlaget for denne type virksomhet må finnes utenfor spillemidlene til idrettsformål. Videre vises det i dette brevet til den tverrdepartementale arbeidsgruppen som skal komme med forslag til tiltak for bekjempelse av doping som samfunnsproblem i løpet av 1. halvår 2005.

I den nevnte innstillingen påpekes det at det knyttes betydelige fysiske, psykiske og psykiatriske konsekvenser til misbruk av anabole steroider og at utfordringene knyttet til dopingbruk som samfunnsproblem må møtes på bred front. Dette medlem vil også vise til at Europaparlamentet fremhever behovet for å bekjempe doping i et folkehelseperspektiv. Etter hva dette medlem er kjent med mottar Antidoping Norge jevnlig henvendelser fra det offentlige om bistand til å bekjempe doping, herunder politi, grunnskole og videregående skole, uteseksjoner i kommuner, Kriminalomsorg i frihet, Tollvesenet, Forsvaret, høgskoler og fengselsvesen. Dette medlem er overbevist om at de ressurser og den kunnskap som er grunnlaget for å bekjempe doping i den organiserte idretten uten betydelige ekstrakostnader kan benyttes overfor miljøer utenfor idretten.

Dette medlem ser det derfor som svært viktig at det iverksettes tiltak for å redusere bruk av dopingmidler også i miljøer utenfor idretten. Dette medlem ber på bakgrunn av dette om at Regjeringen inkluderer midler over statsbudsjettet for 2006 slik at Antidoping Norge innenfor gjeldende mandat kan følge opp tiltak mot dopingbruk i ungdomsmiljøer utenfor idretten i samarbeid med offentlige myndigheter.