Regjeringens mål er å gi kommunesektoren
gode rammevilkår som kan styrke kommunene både
som tjenesteprodusenter og demokratisk arena. Kommunesektoren må møte
presset som følger av den demografiske utviklingen og forventninger
fra innbyggerne. Regjeringen legger opp til fortsatt vekst i kommunesektorens
inntektsrammer, men det vil fortsatt være behov for omstilling
og effektivisering. Vi vil i løpet av de nærmeste årene
ha lagt bak oss en lang periode med øremerkede statlige
satsinger innen eldreomsorg, psykiatri, skole og barnehager. En
utfordring i tiden framover må være å videreutvikle
styringsdialogen mellom stat og kommunesektoren slik at ønsket
endring av kommunenes tjenesteproduksjon kan skje uten bruk av nye
handlingsplaner med omfattende bruk av øremerkede tilskudd.
Regjeringen mener at kommunesektoren må få bedre rammevilkår
og økt handlingsrom. Bare slik stimuleres det til nytenkning
og omstilling i kommunesektoren. Et vitalt lokaldemokrati er en
verdi i seg selv, og det lokale demokratiet må gis vide
rammer. Dette kan skje samtidig som innbyggernes rettssikkerhet
ivaretas. Kommunene har nærhet til innbyggerne og kan derfor best
ivareta ansvaret for viktige velferdsgoder. Det lokale selvstyret
gir både den mest kostnadseffektive utnyttelsen av ressursene
og tjenester best tilpasset innbyggernes behov.
Innledningsvis i proposisjonen oppsummeres Regjeringens
politiske regnskap for siste fireårsperiode. Temaene som
er nevnt her er utdypet i de ulike kapitlene i proposisjonen. Videre
omtales omstilling i kommunene særskilt. Dette temaet er
også behandlet i kapittel 10 i proposisjonen, innstillingens
kapittel 9. I proposisjonen redegjøres det også innledningsvis
for hvilke rammebetingelser som Regjeringen vil legge vekt på å utvikle.
Også disse er nærmere utdypet i proposisjonens
ulike kapitler.
For øvrige viktige saker og endringer
på de ulike fagdepartementenes områder vises det
til kapittel 15.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og
Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark,
Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Ruth Stenersen
og Anita Apelthun Sæle, og fra Senterpartiet, lederen Magnhild
Meltveit Kleppa, viser til Regjeringens framlegg om lokaldemokrati,
velferd og økonomi i kommunesektoren 2006.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstrepartiog Senterpartiet, mener
at dagens regjering fører Norge i feil retning. Skattelette
for de rikeste prioriteres foran velferd. Knapt noen gang er det
gitt så store skattelettelser til dem som har svært
høye inntekter. Samtidig holdes kommunenes økonomi
så lav at veksten knapt er nok til å betale de økte
kostnadene som følger av befolkningsendringen. Velstanden
til dem som har mest, øker kraftig. Samtidig vil barns
skoletilbud og eldres tjenestetilbud bli dårligere i mange kommuner. Flertallet er
uenig i dette verdivalget. Dessuten vil flertallet påpeke
at en sterk kommuneøkonomi er en forutsetning for et godt
velferdstilbud i hele landet, og det er en bærebjelke i
distriktspolitikken.
Flertallet vil styrke kommunesektorens økonomi. Dette
er et verdivalg der fellesskapet og skole og omsorg settes foran
skattelette til de rikeste. Kommunesektorens frie inntekter må økes
betydelig slik at tilbudet i skolen og eldreomsorgen kan bedres.
Det må settes i verk en plan for å rette opp ubalansen
i kommuneøkonomien. Konsultasjonsordningen mellom staten og
kommunene og fylkeskommunene må bli mer forpliktende slik
at de totale ressursene innen offentlig sektor kan utnyttes bedre.
Flertallet mener at Regjeringen
fører en politikk hvor omstilling og effektivitet forveksles
med privatisering, og hvor fokus settes på å få flere
omsorgstjenester satt ut på anbud framfor å sikre
kvaliteten på tjenestene, og at pleietrengende faktisk
får den hjelpen som de trenger.
Flertallet vil drive et løpende
omstillingsarbeid for å gi innbyggerne best mulige tjenester
og de ansatte et godt arbeidsmiljø med mindre sykefravær
og utstøting. Utviklingsarbeidet må skje i nært
samarbeid med de ansatte og deres organisasjoner. Omsorgs- og opplæringsoppgaver
skal ikke ses som en vare som kan settes ut på anbud. Arbeidstakernes
lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår må ikke
svekkes som følge av konkurranseutsetting av offentlige
tjenester.
Flertallet viser til at på tross
av sterk økonomisk vekst, så øker arbeidsledigheten
og utstøtingen fra arbeidslivet. Ledigheten i yrker knyttet
til kommunale tjenester vokser mange steder. Kommunene tvinges til å redusere
antall stillinger framfor å koble ledige hender med uløste
oppgaver. Kommuneøkonomien er svært sysselsettingsintensiv,
og mange oppgaver knyttet til opplæring og pleie står
uløste. En styrking av kommuneøkonomien vil derfor
bidra både til lavere arbeidsløshet og til bedre
velferd.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti slutter seg til Regjeringens mål
om å gi kommunesektoren gode rammevilkår som kan
styrke kommunene både som tjenesteprodusenter og demokratisk arena.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen fører en politikk hvor det er størst
fokus på brukernes behov. I tillegg merker disse
medlemmer seg at kvalitet på tjenesteproduksjonen
også er et satsingsområde for denne regjeringen.
Undersøkelser viser nå at folk mener de får
mer igjen for pengene i dag enn hva tilfellet var for ett år
siden. Disse medlemmer vil også tilbakevise
påstandene om at velferden bygges ned. Disse medlemmer
viser i denne sammenheng til at Regjeringen har satset mer enn dobbelt
så mye på velferd som på skattelettelser.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil understreke at det er svært
viktig at innbyggerne blir tilbudt likeverdige tjenester av god
kvalitet og tilgjengelighet, tilpasset individuelle og lokale behov,
og viser til at det i inneværende stortingsperiode har
vært lagt opp til en politikk som styrker lokaldemokratiet
og øker den kommunale handlefriheten gjennom desentralisering
av oppgaver, myndighet og ansvar. Ved å flytte ansvar til
politiske organer nærmest innbyggerne forsterkes også mulighetene
for aktiv brukertilpasning og brukermedvirkning.
Disse medlemmer er kjent med
at den demografiske utviklingen og statlige satsinger legger et
press på tjenesteproduksjonen i kommuner og fylkeskommuner.
De siste årene har det blant annet blitt flere barn i grunnskolealder,
flere med rett til videregående opplæring og flere
eldre. Disse medlemmer vil gi ros til mange kommuner
og fylkeskommuner for å ha løst disse utfordringene
på en god måte. På flere områder øker
innsatsen sterkere enn befolkningsutviklingen skulle tilsi. Disse
medlemmer har merket seg at dette inntrykket bekreftes gjennom
kommuneundersøkelsene som ble gjennomført i 2003
og 2004, som viser at innbyggerne stort sett er fornøyd
med de kommunale tjenestene. Særlig er det verdt å merke
seg at brukernes oppfatning av tjenestene er mer positiv enn blant
kommunens innbyggere for øvrig.
Disse medlemmer viser til at
det for inneværende stortingsperiode er lagt opp til en
realvekst i kommunesektorens inntekter. Veksten i de samlede inntekter
har vært noe sterkere enn veksten i frie inntekter. Disse
medlemmer viser til at dette har sammenheng med statlige
satsinger med øremerket finansiering innenfor eldreomsorg,
psykiatri og barnehager.
Disse medlemmer er opptatt av
at fordelingsmekanismene i inntektssystemet er treffsikre i forhold til
utfordringene i kommunesektoren, og viser til at det blitt gjennomført
flere viktige endringer i inntektssystemet de siste årene.
For å fange opp variasjoner i kommunenes utgiftsbehov knyttet
til rus og psykisk helsevern, er disse medlemmer tilfreds
med at ny delkostnadsnøkkel for sosiale tjenester ble innført
fra og med 2004.
Komiteen mener at
for å sikre at kommuner med befolkningsvekst raskt skal
få kompensasjon for nye innbyggere, er det av stor betydning
at innbyggertilskuddet fra og med 2003 er basert på befolkningstall
pr. 1. januar i budsjettåret.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det har blitt etablert
en statlig finansieringsordning for særlig ressurskrevende
brukere som medfører at innbyggere med store omsorgsbehov kan
få tilfredsstillende tjenester uavhengig av hvor i landet
de bor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til egne merknader og forslag om en forbedret ordning for
ressurskrevende brukere under andre kapitler.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er oppmerksom på at faktorer
som skattesvikt, økte pensjonskostnader og kostnadskrevende
lønnsoppgjør har bidratt til at kommuneøkonomien
siden siste del av 1990-tallet har vært kjennetegnet ved
svake netto driftsresultater. Disse medlemmer er
tilfreds med at det i 2004 var en klar forbedring av netto driftsresultat,
noe som i all hovedsak kan forklares med den sterke inntektsveksten.
Kommunesektorens samlede inntekter økte reelt i 2004 med
om lag 3,7 pst., tilsvarende om lag 7 1/4 mrd.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at den sterke veksten i kommunenes inntekter i 2004 kom som
et resultat av budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene.
Dessuten viser disse medlemmer til Stortingets beslutning
om å kompensere kommunesektoren med 2,2 mrd. kroner for
reduserte skatteinntekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er feil at Arbeiderpartiet sikret en god kommuneøkonomi
i 2004. Disse medlemmer vil fremheve at det var Fremskrittspartiet
i budsjettet for 2005 som sikret kommunenes økonomi i 2004,
ved å få gjennomslag for en tilleggsbevilgning på 2,2
mrd. kroner for 2004.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at underfinansiering av pålagte oppgaver
og manglende vilje fra Regjeringen til å bidra til en plan
for oppretting av den store ubalansen er sterkt medvirkende til
den vanskelige situasjonen i mange kommuner.
Flertallet mener at det må utarbeides
en forpliktende plan for å rette opp den økonomiske
ubalansen i kommunesektoren. Flertallet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette
i verk et arbeid overfor kommunesektoren med sikte på å etablere
en forpliktende plan for oppretting av den økonomiske ubalansen
i kommunesektoren. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til
Stortinget med en slik plan i statsbudsjettet for 2006."
Komiteen mener at
høy andel av frie inntekter styrker lokaldemokratiet, bidrar
til mer effektiv og brukervennlig tjenesteproduksjon og gir økt
forutsigbarhet for kommunene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens offensive
plan for innlemming av øremerkede tilskudd for perioden
2004-2007 som omfattet i alt 24 øremerkede tilskudd, tilsvarende
11,4 mrd. kroner. Stortinget har gitt sin tilslutning til at 12
av disse tilskuddene innlemmes eller avvikles, herunder at det øremerkede
tilskuddet til barnehager skal innlemmes i rammetilskuddet. Disse
medlemmer viser til at KS under høringen i forbindelse
med kommuneproposisjonen 2006 uttalte at Regjeringen viser en gledelig
vilje til å prioritere lokaldemokratiet gjennom blant annet økt vekt
på rammefinansiering. KS sa seg enig med Regjeringen i
at kommunene vil klare å gjennomføre nasjonale
satsinger uten statlige handlingsplaner med øremerkede
tilskudd. Disse medlemmer viser til sine merknader
under kapittel 4.2.
Komiteen viser til
at det er et mål for Regjeringen at forholdet mellom staten
og kommunesektoren preges av dialog og samhandling. Komiteen slutter
seg til en slik målsetting. Siden 2000 har det vært
gjennomført konsultasjoner mellom staten og kommunesektoren
ved KS om kommuneøkonomien. Komiteen vil understreke
at konsultasjonsordningen har vært et viktig verktøy
for å oppnå enighet om faktagrunnlag og virkelighetsbeskrivelse
i sektoren og samarbeidsavtaler på enkelte områder. Komiteen er
av den oppfatning at konsultasjonsordningen bør styrkes,
og viser for øvrig til sine respektive merknader i forbindelse med
behandlingen av kommuneproposisjonen St.prp. nr. 64 (2003-2004),
jf. Innst. S. nr. 255 (2003-2004) og statsbudsjettet St.prp. nr.
1 (2004-2005), jf. Innst. S. nr. 5 (2004-2005).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener en styrket konsultasjonsordning
vil være et viktig bidrag i arbeidet med å rette
opp den økonomiske ubalansen og skape samsvar mellom kravet
til tjenestetilbud og tilgjengelige ressurser. Dette er svært viktig
ved gjennomføringen av nye reformer innenfor kommunesektoren. Flertallet vil
på bakgrunn av dette fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ
overfor KS for å gjøre dagens konsultasjonsordning
mer forpliktende slik at de totale ressursene innenfor offentlig
sektor kan utnyttes bedre. Stortinget ber Regjeringen legge fram
prinsippene for en slik ordning i forbindelse med statsbudsjettet
for 2006."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er tilfreds med at Regjeringen har
videreført prosjektet "Gjennomgang av statlig regelverk
rettet mot kommunesektoren" som en del av arbeidet med regelverksforenkling
og modernisering av offentlig sektor. Sammen med etablering av et
kommunalt rapporteringsregister, som vil gi en samlet oversikt over
hva som kreves rapportert fra kommuner og fylkeskommuner til staten,
vil dette være viktige tiltak for å bidra til
større handlingsrom, færre bindinger og økt
effektivitet i kommunesektoren.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er opptatt av å tilpasse
kommunesektoren til dagens utfordringer. Disse medlemmer mener derfor
at innføringen av en generell momskompensasjonsordning
for kommunene fra 1. januar 2004, for på den måten å sikre
at merverdiavgiftsregelverket gir likebehandling mellom offentlige
og private tjenesteytere, er positiv med hensyn til at
kommunene fritt kan velge de løsninger som gir best utnyttelse
av ressursene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til merknad under kapittel 5.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at kommunesektoren står
i en særstilling når det gjelder innbyggernes
velferd. Derfor må kommunene ha økonomiske rammevilkår
som setter dem i stand til å tilby de tjenestene innbyggerne
har behov for, blant annet gjennom å legge til rette for
næringsutvikling.
Disse medlemmer er tilfreds med
at deler av selskapsskatten blir tilbakeført til kommunene
fra budsjettåret 2005, der siktemålet med omleggingen
er å styrke kommunenes insentiver til næringsetablering lokalt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser
til Innst. S. nr. 255 (2003-2004) der flertallet gikk
imot å tilbakeføre selskapsskatten til kommunene. Flertallet viser
til at den nye ordningen gir et mer uforutsigbart inntektssystem. Flertallet mener
videre at omleggingen har betydelige og uakseptable omfordelingsvirkninger,
og vil øke forskjellene mellom kommunene. Flertallet mener
ordningen vil komplisere inntektssystemet, og burde ha vært
tatt inn i Inntektssystemutvalgets arbeid.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti registrerer at Regjeringen på mange
områder har foreslått og fått oppslutning
om å desentralisere oppgaver og ansvar fra staten til lokalt
og regionalt nivå. Dette bidrar til maktspredning, styrket
lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet. Som viktige
eksempler på dette peker disse medlemmer på overføring
av forhandlingsansvaret for lærerne til kommunene, endringer
i opplæringsloven og friskoleloven, overføring av
viktige oppgaver på landbruks- og miljøområdet
til kommunene og overføring av ansvaret for prioriteringen
av distrikts- og regionalpolitiske virkemidler til fylkeskommunene.
Disse medlemmer vil understreke
at økt konkurranse om arbeidskraft og kompetanse, større
forventninger fra innbyggerne til tjenestetilbudet, og begrensede økonomiske
ressurser, vil være de største utfordringene for
kommunesektoren de nærmeste årene. Særlig
vil dette være utfordrende for de mange små kommunene. Disse
medlemmer sier seg derfor enig i at det vil være
et stort behov for omstilling og nytenkning i kommunesektoren, samt
at sterkere og mer robuste kommuner vil være en forutsetning
for å kunne opprettholde et likeverdig tjenestetilbud og
et velfungerende lokaldemokrati i alle deler av landet. Disse
medlemmer har forventninger til at det pågående
prosjektet, i samarbeid mellom KS og Kommunal- og regionaldepartementet,
skal munne ut i et forslag til en robust og framtidsrettet kommunestruktur. Disse
medlemmer viser for øvrig til sine merknader under
kapittel 10.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at utviklingen innen kommunesektoren i dag preges av finansieringsproblemer
og avpolitisering, på tross av rekordstore overføringer
de siste årene. Disse medlemmer mener derfor
at landet trenger en nytenkende og fremsynt kommunepolitikk, som
sikrer et solid tjenestetilbud for alle og som inspirerer til økt
politisk aktivitet. Dette er ikke mulig å oppnå innenfor
gjeldende inntektsopplegg som baserer seg på et generalistkommunesystem.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet ønsker å overføre
finansieringsansvaret for primæroppgavene skole, helse
og omsorg til staten gjennom en stykkprisfinansiering. Dette har
som hensikt å gi en jevnere standard på de grunnleggende
velferdstjenestene landet over, uavhengig av kommunenes ulike politiske
prioriteringer. Et slikt statlig finansiert stykkprissystem vil
også skjerme tjenester mot tilfeldige svingninger i kommunenes økonomi,
slik vi blant annet er vitne til ved fallende skatteinntekter. Dagens system
med betydelig forfordeling av enkelte kommuner på bekostning
av andre, er Fremskrittspartiet motstander av.
Disse medlemmer viser til at
stykkprissystemet ikke fratar den enkelte kommune rollen som formelt
og reelt ansvarlig for at det tilbys gode og tilstrekkelige tjenestetilbud,
og at den praktiske forskjellen for kommuneadministrasjonen i de
kommuner som i dag har skilt ut sine tjenesteoppgaver som selvstendige
enheter, vil være minimal.
Disse medlemmer viser til at
dersom staten hadde et finansieringsansvar for de grunnleggende
velferdstjenestene, sammenbundet med en ellers fri kommunesektor
med blant annet muligheten til å justere sitt eget skattøre,
ville Stortingets årlige revidering av kommuneøkonomien
mistet den avgjørende stilling den i dag ofte kan ha. Disse
medlemmer mener at debatten om kommuners inntekter og utgifter
primært bør gå i kommunestyrene. At Stortinget
diskuterer kommunenes økonomiske situasjon så detaljert
slik det gjør i dag, er et holdbart bevis på en
sentralistisk styrt kommunesektor som ikke selv har muligheten til å justere
sine egne inntekter.
Disse medlemmer viser òg
til at kommunene ville hatt en langt større anledning til å bestemme
sin egen fremtid dersom de hadde hatt tilstrekkelige økonomiske
handlingsinstrumenter. I dagens finansieringsmodell er kommunene
prisgitt Stortingets behandling av statsbudsjettet i forhold til
hvilke inntekter som skal komme kommunene til gode i det kommende året.
Dette er for disse medlemmer en dårlig og lite demokratisk
ordning, som i stor grad ødelegger for et levende lokaldemokrati. Disse
medlemmer er i denne sammenheng fornøyd med at
Fremskrittspartiet og Regjeringen har lagt opp til at selskapsskatten
skal tilbakeføres til kommunene, men er skuffet over at Regjeringen
legger opp til en så kraftig symmetrisk inntektsutjevning
at kommunenes muligheter til å påvirke egne inntekter
blir svært beskjedne.
Disse medlemmer mener det er
svært bekymringsfullt dersom vi i Norge opplever at selve
grunnlaget for vårt demokratiske samfunn, nemlig lokaldemokratiet,
mister sin betydning. Derfor er det av avgjørende betydning
for disse medlemmer at kommune-Norge gis et politisk
handlingsrom som inneholder muligheter til å drive lokalpolitikk
utover dagens situasjon, hvor lokalpolitikerne i mange tilfeller er
rene systemadministratorer. Disse medlemmer ønsker å gjeninnføre
lokalpolitikernes reelle selvråderett.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget har fjernet mye av kommunenes mulighet til selv å bestemme over
sitt eget areal, og dermed fjernet noe av det viktigste verktøyet
kommunene har for å utmeisle sin egen fremtid. Disse
medlemmer synes det er oppriktig trist at Stortinget har
delegert ytterligere myndighet til fylkeskommunene for å kunstig
opprettholde dens eksistens på bekostning av et allerede
utarmet lokaldemokrati. Disse medlemmer viser til
at plan- og arealsaker i mange tilfeller er av stor lokalpolitisk interesse,
og det derfor skader lokaldemokratiet uforholdmessig mye at en fagutdannet
byråkrat skal avgjøre dette enten i fylkeskommunen
eller hos fylkesmannen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
forslag om hvordan lokaldemokratiet kan utvikles, og innbyggerne
i de ulike kommunene skal få økte incentiver for å delta
i lokalpolitikken. Herunder bes Regjeringen legge frem en helhetlig
plan for hvordan kommunene skal få råderett over
plan- og arealsaker innenfor sine egne kommunegrenser."
Videre vil disse medlemmer understreke
at det finnes et effektiviseringspotensial i kommunal sektor. Beregninger
foretatt av Servicebedriftenes Landsforbund i 2002 viser at de 40
største kommunene alene har et innsparingspotensial på 1,6
mrd. kroner, dersom de konkurranseutsetter 20 pst. av den kommunale
tjenesteproduksjonen. I 2005 har det i tillegg kommet rapporter
som bekrefter at den mest effektive kommunen er 2,5 ganger så effektiv
som den minst effektive kommunen. På denne bakgrunn er
det defensivt av Regjeringen ikke å legge mer offensivt
til rette for hensiktsmessig og sunn konkurranse i kommunal sektor.
Disse medlemmer viser konkret
til Regjeringens snuoperasjon i forhold til innføring av
kommunal utfordringsrett, hvor regjeringspartiet Høyres
kategoriske landsmøtevedtak i fjor om innføring
av utfordringsrett, ble til tannløs eufemisme om kommunal
frivillighet. Disse medlemmer håper imidlertid
at kommunene bruker den anledning de nå har til å innføre
utfordringsrett, og at Regjeringen utarbeider klare planer for veiledning
til de kommuner som ønsker å sette i gang slike
tiltak.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette
en informasjonskampanje overfor kommunene som forteller om mulighetene
knyttet til utfordringsrett."
Disse medlemmer mener at krav
om effektivisering må kunne stilles til kommunesektoren
på samme måte som til det private næringsliv.
Det bør ikke være slik at kommunesektoren skal
kunne drive sin virksomhet skjermet fra krav om effektiv og rasjonell
drift, heller ikke skjermet fra ordinær konkurranse fra
det private næringsliv. I mange kommuner er det ideologisk motstand
mot å konkurranseutsette kommunale tjenester, men det bør
ikke være til hinder for at Stortinget stiller krav til
at den kommunale tjenesteproduksjonen skal foregå på en
mest mulig effektiv måte.
Disse medlemmer mener det er
uakseptabelt at ideologisk begrunnet skjerming av kommunal tjenesteproduksjon
skal føre til dyrere og dårligere kommunal service,
og at det generelle skatte- og avgiftsnivået som en følge
av denne ideologiske forankringen skal øke. Disse
medlemmer observerer imidlertid et begynnende paradigmeskifte
knyttet til bruken av konkurranse i offentlig sektor, dette er svært
positivt og disse medlemmer vil understreke viktigheten av dette
for at kommunal sektor skal kunne møte morgendagens krav fra
innbyggerne.
Disse medlemmer vil nedlegge
fylkeskommunen som selvstendig politisk og administrativt forvaltningsnivå. Disse
medlemmer mener den fullstendig har utspilt sin rolle som
regionalpolitisk aktør og at dens rolle er utvisket ettersom
ansvaret for spesialisthelsetjenesten er tatt over av staten. Disse
medlemmer viser til at fylkeskommunens ansvar for de videregående
skolene lett kan tas over av enten staten eller kommunene. Disse
medlemmer mener det grenser til meningsløshet at
fylkeskommunen som forvaltningsnivå er ikke er fjernet
etter at spesialisthelsetjenesten ble tatt over av staten, da dette
i all hovedsak var fylkeskommunens eksistensgrunnlag.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å legge
frem en prinsippmelding våren 2006 om fylkeskommunens avvikling."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det ikke føres noen løpende statistikk
som kan gi svar på i hvilken grad IA-avtalens hovedmål
2 og 3 oppnås. Den siste evalueringen av avtalen ble gjort
etter 2. kvartal 2003. Evalueringen viste at det var færre
arbeidstakere med redusert funksjonsevne i jobb på dette
tidspunktet enn det var da avtalen trådte i kraft. IA-avtalen
hadde heller ikke så langt bidratt til å beholde
seniorer. Et ensidig fokus på sykefravær vil hindre
at flere uføre og yrkeshemmede kommer i arbeid, og dermed
være i strid med IA-avtalen. Skal flere komme i arbeid,
og flere seniorer makte å stå fram til pensjonsalder,
må Regjeringen sørge for at det er økonomisk
mulig for kommuner og bedrifter å oppnå de ønskede
resultatene.
Lykkes en i å få flere i arbeid,
vil statens utgifter reduseres. Det er viktig å kunne følge
utviklingen i arbeidsmarkedet for disse gruppene, og å sørge
for at alle målene i IA-avtalen følges opp i hele
arbeidslivet. For offentlig sektor må det fastsettes måltall
for arbeidet med alle hovedmålene.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette
opp måltall for ønskede resultater av de tre hovedmålene
i IA-avtalen i hele offentlig sektor."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at IA-avtalen skal evalueres
høsten 2005. Disse medlemmer er kjent med
at det per dato ikke finnes løpende statistikk for hva
kommunene spesielt har oppnådd under delmål 2
og 3. Disse medlemmer er kjent med og fornøyd
med at Arbeids- og sosialdepartementet vil gi en nærmere omtale
av kommunesektoren under sluttevalueringen av IA-avtalen. Disse
medlemmer vil videre fremheve at det er satt i gang evalueringsprosjekter
som kan gi et bilde av hvordan arbeidet med delmål 2 og
3 har vært gjennomført.
Disse medlemmer vil fremheve
de tydelige signalene som kommer fra Regjeringen om at arbeidet med å inkludere
personer med redusert funksjonsevne og eldre arbeidstakere må intensiveres
i det videre samarbeidet rundt et mer inkluderende arbeidsliv. Samtidig er
det viktig fortsatt å ha fokus på reduksjon av
sykefraværet. Dette fordi nedgang i sykefraværet
over tid mest sannsynlig vil kunne redusere tilgangen til uførepensjon
og andre korttidsytelser i folketrygden. Disse medlemmer vil
videre fremheve at et sentralt poeng med arbeidet rundt et mer inkluderende
arbeidsliv er forankring på den enkelte arbeidsplass. Et
inkluderende arbeidsliv er ikke noe som kan vedtas, det krever at
det jobbes med de aktuelle problemstillinger på den enkelte
arbeidsplass. Dette gjelder offentlige som private virksomheter. Disse
medlemmer vil derfor peke på at å fastsette
måltall for offentlig sektor vil være i strid
med tankegangen om at arbeidet må forankres på den
enkelte arbeidsplass. Det er den enkelte arbeidsplass sitt ansvar å sette
seg mål innenfor rammene av intensjonsavtalens virkeområde
og å følge opp i hvilken grad målene
nås. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
i forbindelse med drøftinger som skal gjennomføres
med arbeidslivets parter både vil diskutere form og innhold
i en videreføring av samarbeidet rundt et inkluderende
arbeidsliv.