I 2004 var om lag 20 pst. av alle landets arbeidstakere sysselsatt
i kommuner og fylkeskommuner, og hoveddelen av offentlig velferdsproduksjon
utføres i kommunene. Kommunesektoren forvalter dermed en
betydelig del av de samlede ressursene i norsk økonomi.
Den demografiske utviklingen og statlige satsinger legger
press på tjenesteproduksjonen i kommuner og fylkeskommuner.
De siste årene har det blitt flere barn i grunnskolealder,
flere unge med rett til videregående opplæring
og flere eldre. Dersom en ser alle tjenester under ett, er inntrykket
at kommuner og fylkeskommuner løser utfordringene som følger
av den demografiske utviklingen og de statlige satsingene på en
god måte. På flere områder øker
innsatsen sterkere enn befolkningsutviklingen skulle tilsi. Samlet
sett kan vi ved utgangen av 2004 konstatere at kommunesektorens økonomiske
balanse er gjenopprettet uten at tjenestetilbudet er svekket:
– Målsettingen
om full barnehagedekning har krevd utbygging av nye plasser, og
de siste årene har det vært en sterk vekst i antallet
barnehageplasser. I 2004 hadde 72 pst. av barna i aldersgruppen
1-5 år barnehageplass.
– Foreløpige tall for
2004 for årsverksinnsatsen i pleie- og omsorgssektoren
viser noe nedgang i antall registrerte årsverk. Om en tar
hensyn til at sykefraværet er langt lavere i 2004 enn i
2003, vil utførte årsverk være om lag
det samme begge årene. Innen pleie- og omsorgssektoren
har antallet mottakere av hjemmetjenester og plasser i institusjoner
og pleie- og omsorgsboliger økt noe de siste årene.
Dekningsgradene har gått noe ned for de eldste brukerne
og for brukere under 67 år har dekningsgraden økt
noe.
– Antall elever i grunnskolen
har økt fra 2001, men har holdt seg på om lag
samme nivå i 2003 og 2004. Blant annet som følge
av arbeidstidsavtalen med lærerne og den økte
leseplikten, har det vært en nedgang i antall årsverk
i undervisningssektoren fram til 2004, da årsverksinnsatsen
igjen økte. Sammenholdt med utviklingen i antall undervisningstimer,
har ressursinnsatsen pr. elev vært stabil de siste årene.
– Etter sykehusreformen er videregående
opplæring fylkeskommunenes største oppgave. Andelen
unge mellom 16 og 18 år som går i videregående
skole har økt fra 2001-2004.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at kommunesektoren i årene som kommer vil stå overfor
store utfordringer knyttet til økt behov for tjenester
når det gjelder barnehager, grunnskole, videregående
opplæring og eldreomsorg. Dette stiller etter flertallets syn
store krav til politiske prioriteringer. Flertallet mener Regjeringens
valg av skatteletter til de rikeste framfor velferd, samt sterkere
vekt på økt konkurranse og privatisering, bidrar
til å svekke fellesskapsløsningene. Flertallet er
opptatt av det stadig sterkere misforholdet som har oppstått
mellom statlige velferdsambisjoner og norske kommuners yteevne.
Dette misforholdet truer i dag det lokaldemokratiske fundamentet velferdsytelsene
i kommunene hviler på. Flertallet peker
på at lokale folkevalgte blir ansvarlige for å redusere
mengden av og kvaliteten på velferdsytelsene. Ansatte i
kommunene stilles overfor umulige forventninger og tilliten til
lokaldemokratiet og offentlig sektor er i ferd med å bli
truet. Dette er en utvikling flertallet er uenig
i.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har med interesse merket seg informasjonen
om kommunesektorens virksomhet, og viser til at 72 pst. av barna
i aldersgruppen 1-5 år hadde barnehageplass i 2004. Dette
omfattet 213 000 plasser, noe som tilsvarer 20 000
flere plasser enn i 2001. Antall mottakere av pleie- og omsorgstjenester
har økt noe de siste årene, antall elever både
i grunn- og videregående skole har økt i inneværende
periode sett under ett og ressursinnsatsen pr. elev har vært
stabil. Disse medlemmer konstaterer at kommunesektorens økonomiske
balanse samlet sett er vesentlig forbedret ved utgangen av 2004. Disse
medlemmer konstaterer samtidig at tjenestetilbudet ikke
er svekket.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til tilbakemeldinger fra KS om at
kommunene klarte å skjerme viktige tjenester som skole
og pleie/omsorg i 2004, men at en del kommuner trolig har økt
gebyrer som betaling til SFO, og at kommunene har redusert forebyggende
arbeid og utsatt vedlikehold. Mange kommuner har problemer med å balansere
budsjettene for 2005 uten å kutte i det kommunale tjenestetilbudet. Disse
medlemmer påpeker at ekstrabevilgningen på 2
mrd. kroner knyttet til skattetapet i 2004 som kom i budsjettforliket
i desember, bedret den likvide situasjonen, men bevilgningen er
ikke videreført i 2005.
Disse medlemmer mener derfor
det er viktig at man i større grad fokuserer på kvalitet
når man omtaler utviklingen i tjenestetilbudet, i tillegg
til blant annet antall årsverk.
Disse medlemmer mener videre
at det er viktig å være klar over at statistikker
om for eksempel ressursbruk per elev i grunnskolen kan skjule forskjeller kommuner
imellom, og tidvis gi et skjevt bilde av situasjonen. De to vanligste
indikatorene om elev- og læretall i skolen er antall elever
per lærerårsverk, som beregnes ved å dele
antall elever med antall lærerårsverk, og gjennomsnittlig
gruppestørrelse, som viser hvor mange elever det er foran
hver lærer per undervisningstime. Indikatorene gir litt
forskjellig tallstørrelse, men problemet er at ingen av
dem avbilder lærertettheten på noen god måte.
De skiller for eksempel ikke ut alle undervisningstimene som går
til spesialundervisning. Det at en lærer kommer inn i klasserommet
for å gi ekstra bistand til en av elevene der, betyr ikke
at alle elevene i rommet får nyte godt av den ekstra lærerressursen.
Likevel så måles det slik. Statistikken gir dermed
et fortegnet bilde, som ikke stemmer overens med virkeligheten.