På bakgrunn av forslag i kommuneproposisjonen
for 2004 vedtok Stortinget i 2003 at driftstilskuddet for barnehager
innlemmes fra 1. januar 2006.
Ut fra kommunenes rolle som barnehagemyndighet og
det finansielle ansvarsprinsipp, er det regjeringens oppfatning
at en innlemming av driftstilskuddene til barnehager i inntektssystemet
vil gjøre den offentlige finansieringen av barnehagene
bedre tilpasset kommunenes ansvar og oppgaver på området.
Økningen i etterspørselen
etter heltids barnehageplasser etter innføringen av trinn
1 i maksimalprisreformen har vært større enn forventet.
Det har derfor tatt lengre tid enn forutsatt å nå full
behovsdekning. Stabile rammebetingelser synes å være
svært viktig for å sikre utbygging til full behovsdekning
er nådd. Regjeringen mener det kan være fare for
at særlig den private utbyggingen reduseres dersom de øremerkede
driftstilskuddene innlemmes nå. Regjeringen vil på denne
bakgrunn tilrå at de øremerkede drifts- og investeringstilskudd
til barnehager ikke innlemmes i inntektssystemet fra 1. januar 2006,
men utsettes til 1. januar 2007. Dette i påvente
av full barnehagedekning. Regjeringen mener det vil være godt
tilrettelagt for at lokalt selvstyre vil prioritere denne satsingen
videre.
I kapittel 8 i proposisjonen presenteres også Inntektssystemutvalgets
forslag til kostnadsnøkkel for barnehager.
Komiteen viser til
at målet i barnehageforliket blant annet er at full barnehagedekning
skal nås i løpet av 2005, men i tråd
med forliket vurderes tidsplanen for full behovsdekning løpende
i lys av utbyggingssituasjonen og etterspørselen
etter plasser.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er oppmerksom på at det
har tatt lengre tid enn forutsatt å nå full behovsdekning.
Stabile rammebetingelser synes å være svært
viktig for å sikre videre utbygging, særlig er disse
medlemmer bekymret for at den private utbyggingen reduseres
dersom de øremerkede driftstilskuddene innlemmes som planlagt fra
1. januar 2006. Disse medlemmer støtter
på denne bakgrunn Regjeringens forslag om å utsette
innlemming av drifts- og investeringstilskudd til barnehager i inntektssystemet
til 1. januar 2007. Disse medlemmer viser
til at KS under høringen ga klart uttrykk for at full barnehagedekning
er førsteprioritet i barnehagereformen, og støtter
derfor at man ikke reduserer foreldrebetalingen nå. KS
ser det som fornuftig å utsette innlemming av barnehagetilskuddet. Disse medlemmer er
opptatt av at hovedmålene i barnehageforliket opprettholdes,
og ber om at det blir klarlagt hvordan en felles likeverdig finansiering
for private og offentlige barnehager skal fungere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
understreker viktigheten av at barnehagereformen skal fullfinansieres. Flertallet viser
til at det er først når makspris trinn 2 er innført
at en har full oversikt over det reelle behovet for barnehageplasser.
For å sikre at målene i reformen nås, må det
statlige tilskuddet være øremerket fram til makspris
trinn 2 er innført og full barnehagedekning er oppnådd.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Driftstilskudd for barnehager, kap.
856 post 60, blir innlemmet i inntektssystemet når maksimalpris
trinn 2 for barnehager er innført og det er oppnådd
full barnehagedekning. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
om nødvendig endring av inntektssystemet som legger til
rette for innlemming når forutsetningene er innfridd."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Innst. S. nr. 231 (2004-2005) der disse medlemmer gikk
inn for at makspris trinn 2 bør innføres fra 1. januar
2006.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
opptatt av at målene om full dekning og lav pris ikke må gå på bekostning
av kvaliteten i barnehagene. Disse medlemmer viser
til merknader og forslag i Innst. O. nr. 117 (2004-2005) om lov barnehager.
Disse medlemmer viser til Innst.
S. nr. 231 (2004-2005) der Sosialistisk Venstreparti går
inn for at makspris trinn 2 bør innføres fra 1. august
2005.
Disse medlemmer mener at både
full dekning, kvalitetssatsing og makspris på 1 850
kroner lar seg gjennomføre dersom det er politisk vilje
til det.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
motstandere av en innlemming av tilskudd til barnehager og vil vise
til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 231 (2004-2005).
I denne sammenheng er disse medlemmer fornøyde
med at Regjeringen nå utsetter innlemmingen.