Sametinget har levert sin årsmelding
til departementet om arbeidet i Sametinget i 2004. Årsmeldingen
gjør rede for det politiske arbeidet i Sametinget, de oppgavene
som Sametinget skal forvalte, og økonomiske og administrative
utfordringer.
I stortingsmeldingen gir Regjeringen en tilbakemelding
på de sakene som Sametinget har tatt opp i årsmeldingen
for 2004. Den omfatter også en omtale av videreføringen
av de saker som er tatt opp i meldingen.
I meldingens kapittel 2 er Sametingets årsmelding 2004,
vedtatt av Sametinget 23. februar 2005, inntatt
i sin helhet. Regnskapsdelen av årsmeldingen følger som
vedlegg til stortingsmeldingen. Årsmeldingen omhandler
følgende hovedkapitler: Sametingets rolle i samfunnet,
Oppvekstvilkår, Utdanning og forskning, Språk,
Helse og sosial, Næring og kultur, Kulturminner og miljøvern,
Det grenseoverskridende samarbeidet, Økonomistyring og
regnskap 2004 og Merknader fra Sametingets nærings- og
kulturkomité.
Som urfolk har samene rett til å bli
konsultert i saker som kan påvirke dem direkte. Denne retten
er nedfelt i ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige
stater (1989) artikkel 6.
Konsultasjonsprosedyrer ble underskrevet av
kommunal- og regionalministeren og sametingspresidenten 11. mai
2005. Sametingets plenum ga sin tilslutning til prosedyrene 1. juni.
Prosedyrene ble fastsatt ved kongelig resolusjon 1. juli
2005.
Ved å etablere ordninger og prosedyrer
for samhandling mellom regjeringen og Sametinget, kan gjentatte debatter
om hvordan de folkerettslige bestemmelsene om konsultasjoner og
deltakelse skal forstås, unngås for fremtiden.
En konsultasjonsordning vil også være forpliktende
for Sametinget. Tilfredsstillende konsultasjonsprosesser vil dessuten
bidra til at det blir lettere å gjennomføre de
aktuelle tiltakene og lovene i neste omgang. På saksområder
der det er etablert egne regler som både departementet
og Sametinget mener ivaretar urfolksinteressene på en minimum
like god måte som konsultasjonsprosedyrene, kan staten
og Sametinget velge å fravike prosedyrene. Det skal ikke
gis budsjettfortrolig informasjon i forbindelse med konsultasjonene.
Statlige forvaltningsmyndigheter vil iht. ILO-konvensjon
nr. 169 også kunne ha konsultasjonsplikt overfor andre
berørte samiske interesser enn Sametinget.
Kommunal- og regionaldepartementet oppnevnte
i desember 2004 en arbeidsgruppe for å se nærmere
på kontrollordningene i og for Sametinget.
Gruppen la fram sin rapport 15. april
2005. Hovedkonklusjonen var at den interne kontrollen i Sametinget er
tilfredsstillende, men at det er rom for forbedringer.
I Revidert statsbudsjett har Regjeringen økt
bevilgningen til Sametinget med 600 000 kroner
i 2005 for å styrke den interne kontrollen i Sametingets
administrasjon og saksbehandlerkapasiteten for Sametingets kontrollkomité.
Sametinget ber i sitt vedtak også om
at Kommunal- og regionaldepartementet i konsultasjon med Sametinget
utreder om Sametinget bør skilles ut som selvstendig rettssubjekt,
uavhengig av staten. Kommunal- og regionaldepartementet vil sette
i gang dette arbeidet så snart som mulig. Det vil også bli
vurdert hvilke endringer som bør gjøres i sameloven,
i bevilgningssystemet for Sametinget og for Sametingets kontrollordninger og
revisjon som følge av en slik endring i Sametingets rettstilstand.
Kommunal- og regionaldepartementet vil orientere om utredningen
i prinsippmeldingen om samepolitikken som legges fram i 2006.
Regjeringen ønsker å fremme
utviklingen av samisk språk ved at språket får
en naturlig plass på så mange samfunnsområder
som mulig. Regjeringen ønsker derfor å støtte
opp om Sametingets målsetting om at mest mulig av saksbehandlingen
skal foregå på samisk.
Sameloven § 2-4
ble endret 15. april 2005. Den innebærer
at det fra sametingsvalget i 2005 velges fire nye utjevningsmandater
til Sametinget i tillegg til tingets 39 ordinære mandater.
Sametingets valgnemnd skal fordele utjevningsmandatene til de fire
valgkretsene som har oppnådd flest godkjente stemmer ved
valget.
Sametingets krav om at utjevningsmandatene skal tildeles
det underrepresenterte kjønn er ikke imøtekommet.
Det er i forskrift til sametingsvalg fastsatt at Sametinget kan
stille krav til forslagsstillere av valglister om minst 40 pst.
kjønnsfordeling på lister som stiller til valg.
Sametinget fastsatte slik forskrift 15. desember
2004.
Departementet deler Sametingets oppfatning om
at det er behov for en større helhetlig utredning om Sametingets
valgordning og at utredningen bør ta sikte på å avklare
et eventuelt behov for endret valgkretsinndeling og endret antall
representanter fra de ulike valgkretsene. Utredningen skal kunne
danne grunnlag for eventuelle nye endringer i valgordningen før
valget i 2009.
Lov om rettsforhold og forvaltning av grunn
og naturressurser i Finnmark fylke (finnmarksloven) ble sanksjonert
i statsråd 17. juni 2005.
Det vil bli nedsatt en kommisjon for kartlegging
av eksisterende kollektive og individuelle bruks- og eierrettigheter
til grunnen i Finnmark og en særdomstol for behandling
av tvister (loven § 5 jf. kapittel
5).
En arbeidsgruppe med deltakelse fra flere departementer
er etablert for å koordinere praktiske spørsmål knyttet
til etableringen av Finnmarkseiendommen. Sametinget, Finnmark fylkesting,
Statskog SF, Statens naturoppsyn og de ansatte i Statskog SF i Finnmark
vil også bli trukket inn i dette arbeidet.
Finnmarkseiendommen vil i utgangspunktet ha samme
stilling vis-à-vis statlige myndigheter som andre private
grunneiere. Enkelte bestemmelser legger imidlertid særlige
oppgaver overfor Finnmarkseiendommen til Kongen eller departementet.
Sametinget skal gi retningslinjer for vurdering
av betydningen for samisk kultur mv. av endret bruk av utmark i
Finnmark, jf. § 4.
Den nærmere reguleringen av fisket
i Tana og Neiden skal reguleres gjennom forskrift (§ 28).
I forbindelse med behandlingen av finnmarksloven fattet
Stortinget vedtak om at det skal foretas en utredning av samer og
andres rett til fiske i havet utenfor Finnmark, herunder minimumskvote
for båter under ti meter. Fiskeridepartementet har innledet
arbeider med oppfølging av Stortingets vedtak.
Ved endringer i bergverksloven er det bl.a. åpnet
for at det ved forskrift fastsettes at det for gruver på Finnmarkseiendommens
grunn skal betales høyere avgift til grunneieren enn for
gruver andre steder (bergverksloven § 42).
Før Finnmarkseiendommen kan overta
grunnarealene fra Statskog SF, må Finnmarkseiendommen være etablert
og ha hatt anledning til å forberede seg på å forvalte
grunnarealene på forsvarlig vis. Etter samråd
med Sametinget og fylkestinget legges det til grunn at finnmarkslovens
regler om Finnmarkseiendommen, med overtakelse av Statskogs grunnarealer
i Finnmark, kan tre i kraft i løpet av annet kvartal 2006.
Det tas sikte på at reglene om Finnmarkskommisjonen
og Utmarksdomstolen for Finnmark settes i kraft fra 1. januar 2007.
Sametinget tildeles midler til tilskudd til
samiske barnehager, til morsmålsopplæring og til
informasjons-, utviklings- og veiledningsarbeid i samiske barnehager og
barnehager med samiske barn.
Regjeringen viser til bestemmelser i ny lov
om barnehager som ble vedtatt 14. juni 2005
og som inneholder bestemmelser om barnehagens og kommunens ansvar
for å ta hensyn til og sikre og utvikle samiske barns språk
og kultur.
Barne- og familiedepartementet har jevnlige
møter med Sametinget på administrativt plan for å drøfte
felles tiltak og utfordringer. I den forbindelse er det også opprettet
konstruktive samarbeidsrutiner med Samisk høgskole med
hensyn til tiltak for å bedre rekruttering til utdanningen
og stabilitet av førskolelærere med samiskspråklig
kompetanse i barnehagene.
Barne- og familiedepartementet gir fortsatt
tilskudd til Barnevernets utviklingssenter i Nord-Norge i form av
driftstilskudd. Departementet ga i 2003 midler til Barnevernets
utviklingssenter i Nord-Norge til å utforme fire temahefter
om barnevern i samisk kontekst til bruk i undervisningsopplegg for
studenter i grunn- og videreutdanningene og for ansatte i barneverntjenesten.
Heftene vil foreligge høsten 2005.
Det er gjennomført opplæring
i familierådslag i finnmarkskommunene. Prosjektet videreføres
i 2005.
Samiske elever har en individuell rett til opplæring
i samisk uansett hvor de bor i landet. Retten gjelder de tre samiske
språkene, nordsamisk, sørsamisk og lulesamisk.
Utdannings- og forskningsdepartementet er opptatt av å bevisstgjøre
skoleeiere om denne retten, samtidig som fylkesmennene blir bevisstgjort
i forhold til tilsyn og klagebehandling. For at samiske elever skal ha
rett til opplæring på samisk,
må de utgjøre en gruppe på minst ti elever.
Sametinget har henvendt seg til Utdannings- og forskningsdepartementet
med ønske om at retten til opplæring på samisk
også skal bli en individuell rettighet. Spørsmålet
er til vurdering i departementet.
Nye læreplaner i forbindelse med Kunnskapsløftet utvikles
og fastsettes for samisk grunnopplæring i tråd med
bestemmelsene i opplæringsloven kapittel 6. Arbeidet
omfatter grunnskolen og gjennomgående fag i hele grunnopplæringen.
Ny fag- og timefordeling blir utarbeidet for samisk grunnopplæring
i løpet av høsten 2005. Departementet setter pris
på det gode samarbeidet med Sametinget om disse oppgavene.
Samiske forvaltningskommuner og andre kommuner med
stor andel samiske elever har fått sin andel av midlene
til kompetanseutvikling i forbindelse med innføring av
kunnskapsløftet. Det er viktig at skoleeiere legger gode
planer for bruk av disse midlene, og samarbeider med fagmiljøer
om etter- og videreutdanning for lærere, skoleledere og
annet relevant personale.
Departementet viser til at i løpet
av 2006 vil en søke å komme fram til enighet om
hvordan videre drift av Samisk videregående skole i Karasjok
og Samisk videregående skole og reindriftskolen i Kautokeino
best kan organiseres. Disse skolene har en sentral plass i grunnopplæringen
for samiske elever fra hele landet, og behandling av saken vil bli
gjenstand for konsultasjon med Sametinget i tråd med ny
konsultasjonsavtale.
Ved behandlingen av St.meld. nr. 34 (2001-2002)
om samisk høyere utdanning og forskning, sluttet Stortinget
seg til Regjeringens planer for at Samisk høgskole skal
kunne videreutvikles til å få status som vitenskapelig
høyskole. Samorganiseringen av Nordisk Samisk Institutt
(NSI) og Samisk høgskole vil ventelig gi positive effekter
på en slik utvikling. Gjennom et tettere samarbeid mellom
de to institusjonene ligger det til rette for at høyskolen
kan få et bredere grunnlag for sine forskningsaktiviteter.
Det har lenge vært et ønske
om etablering av et eget vitenskapsbygg i Kautokeino med samlokalisering
av flere sentrale samiske institusjoner. Regjeringen mener at en
slik samlokalisering vil være svært positiv i
forhold til overføringen av NSI til Samisk høgskole,
men kanskje aller mest vil det være viktig at det på denne måten
kan bli etablert et samlet kompetansesenter for den samiske befolkningen
ved at samiskspråklige oppgaver og samisk vitenskapelig
virksomhet blir samlet i et større miljø.
Nytt vitenskapsbygg i Kautokeino er høyt
prioritert av Utdannings- og forskningsdepartementet. Dette gis nærmere
omtale i dokumentene til statsbudsjettet.
Utdannings- og forskningsdepartementet understreker
i forskningsmeldingen, St.meld. nr. 20 (2004-2005), betydningen
av å se samisk forskning i sammenheng med annen forskning.
Dette innebærer at midler til samisk forskning, som øvrige
forskningsmidler, fortsatt vil bli kanalisert dels direkte til universiteter
og høyskoler, og dels gjennom Norges forskningsråd.
I tillegg vil Regjeringen be Forskningsrådet ta initiativ
til en felles nordisk utredning som skal vurdere opprettelse av
et felles samisk forskningsutvalg for Norge, Sverige og Finland.
Forskningsutvalget skal legge strategier for samisk forskning og
bidra til bedre ressursutnyttelse gjennom koordinering av forskningsaktivitetene
i de nordiske landene. Behovet for å opprette et eget samisk
etikkutvalg foreslås vurdert i denne sammenheng.
Regjeringen vil bidra til økt bruk
av samisk som originalspråk i forskning og formidling,
og til økt dokumentasjon av tradisjonelle kunnskaper, særlig
knyttet til samisk språk. Det skal også bidras
til at primær- og grunnlagsdata om samiske forhold blir
organisert og tilrettelagt for samisk forskning.
Urfolksnettverket, et samarbeidstiltak mellom
Universitetet i Tromsø, Samisk høgskole og Nordisk Samisk
Institutt, vil bli videreført i henhold til forslag om
tiltak i St.meld. nr. 34 (2001-2002). Forskningsmeldingen viser
også til at lulesamisk og sørsamisk, som ledd
i oppfølgingen av samme melding, er styrket gjennom tildelinger
til henholdsvis Høgskolen i Bodø og Høgskolen
i Nord-Trøndelag.
Kultur- og kirkedepartementet og Sametinget
har etablert kontaktmøter på administrativt nivå to
ganger i året for å sikre en god dialog.
Sametinget forvalter en rammebevilgning til
kulturformål, og det er opp til Sametinget å prioritere
innenfor denne rammen.
Departementet viser til St.meld. nr. 48 (2002-2003) Kulturpolitikk
fram mot 2014. Forvaltningsansvaret for samisk arkiv ble etter ønske
fra Sametinget overført til riksarkivaren fra 1. januar
2005.
Kultur- og kirkedepartementet har i tråd
med vedtak i Sametinget foreslått en lovendring som vil
føre til at Tysfjord kommune blir innlemmet i forvaltningsområdet
for samisk språk. Departementet foreslo at det ikke lenger
skal fastslås direkte i loven hvilke kommuner som utgjør
forvaltningsområdet for samisk språk, men at Kongen
i stedet gis myndighet til å avgjøre hvilke kommuner
som skal komme inn under forvaltningsområdet. Stortinget
har fattet et lovvedtak om endringer i sameloven § 3-1.
Det er i forskrift fastsatt at Tysfjord kommune vil bli innlemmet
i språkområdet fra 1. januar
2006.
Kultur- og kirkedepartementet har innledet samtaler med
Sametinget og Kommunal- og regionaldepartementet om en evaluering
av språkbestemmelsene i sameloven.
Stortinget vedtok 14. april
2005 endringer i lov om stadnamn. For samiske stedsnavn er en viktig
endring at det skal reises samtidig navnesak for parallellnavn på norsk,
samisk og kvensk. I tillegg er også hensynet til samiske
og kvenske stedsnavn særskilt nevnt i lovens formålsparagraf.
Sametinget viser til at "den økonomiske
situasjonen for de samiske publikasjonene er utilfredsstillende
og har vært det over flere år", og legger til
grunn at det er behov for å "styrke utgivelsene av disse
slik at de kan utgis regelmessig med ønsket kvalitet og
med økt antall utgivelser pr. år".
På bakgrunn av Stortingets behandling
av St.meld. nr. 33 (2001-2002) har Kultur- og kirkedepartementet lagt
til grunn at budsjettøkningen for 2005 bør forbeholdes
de samiskspråklige avisene i ordningen, jf. St.prp. nr.
1 (2004-2005). I tillegg har departementet gått inn for å åpne
for tilskudd til innstikk e.l. på lulesamisk i aviser som
utgangspunktet faller utenfor forskriftens definisjon av samisk
avis. Begge forslag krever forskriftsendring. Departementet vil
om kort tid sende et forskriftsutkast på høring.
Kultur- og kirkedepartementet har i 2004 vært
i dialog med Sametinget om struktur og innhold i en søknad med
tanke på et eventuelt tilskudd fra spillemidlene til samisk
idrett.
Sametinget tar i sin melding opp behovet for
finansiering av nye samiske bokbusser. Regjeringen har i etterkant
av dette foreslått i Revidert statsbudsjett å gi Sametinget
en tilleggsbevilgning på 2 mill. kroner over Kultur- og
kirkedepartementets budsjett til finansiering av en ny, sørsamisk
bokbuss.
Som ledd i det pågående arbeid
med å utvikle likeverdige tjenester for den samiske befolkningen,
er det enighet om å fortsette samarbeidet mellom Sametinget og
helsemyndighetene.
Fylkesmannen i Finnmark har i samarbeid med berørte
kommuner igangsatt et arbeid for å bedre legedekning og
rekruttering til primærhelsetjenesten. Tiltakene omfatter
blant annet en fadderordning for medisinske turnuskandidater.
Helse- og omsorgsdepartementet videreførte
i 2004 planen om opptrapping av psykisk helsevern i Karasjok og
i Lakselv til nasjonale kompetansebaser for tjenester til den samiske
befolkningen. Investeringer til bygging av familieavdeling og akuttplasser
for ungdom har vært prioriterte tiltak.
Helse- og omsorgsdepartementet har i 2004 og
2005 avsatt midler til forsøks- og utviklingsarbeid med utgangspunkt
i NOU 1995:6 Plan for helse- og sosialtjenester til den samiske
befolkning i Norge og Mangfold og likeverd - Regjeringens handlingsplan
for helse- og sosialtjenester til den samiske befolkningen i Norge
2002-2005.
Departementet forutsetter et tett samarbeid
mellom Sametinget og Sosial- og helsedirektoratet i gjennomføring
av tiltak i handlingsplanen. Departementet vil innlede en dialog
med Sametinget og andre aktuelle parter for å komme fram
til en egnet oppfølging av handlingsplanen, som i 2005
går inn i sitt siste år.
De siste årene har norsk rovviltpolitikk,
herunder reindriftsmessige konsekvenser, blitt grundig utredet. Stortinget
behandlet rovviltmeldingen våren 2004, jf. Innst. S. nr.
174 (2003-2004), og fra 1. april 2005 er viktige
deler av ny rovviltpolitikk gjennomført i tråd med
Stortingets føringer. Formålet er å sikre
en bærekraftig forvaltning av rovvilt, samtidig som hensynet
til bufe- og tamreinnæringen og andre samfunnsinteresser ivaretas.
Sametinget er direkte representert i alle de
fire rovviltnemndene som har samisk tamreindrift innenfor sin region,
og har således fått en reell deltagelse og innflytelse
i rovviltforvaltningen i alle regioner med samisk tamreindrift.
Sametinget oppnevner selv sine medlemmer og varamedlemmer til rovviltnemndene
blant representanter eller vararepresentanter på Sametinget.
Det er nedsatt en arbeidsgruppe, ledet av Miljøverndepartementet
og med deltagelse fra Sametinget og Riksantikvaren, som skal utrede
den fremtidige organisering og myndighetsfordeling. Arbeidsgruppen
skal sluttføre arbeidet innen 2005.
Departementet vil ta initiativ til at det blir
utarbeidet en plan for den videre oppfølgingen av Sametingets prosjekt
om samisk bygningsarv.
Det er i utgangspunktet kommunene som er ansvarlig for
planlegging og arealforvaltning innen sitt område. Departementet
er klar over at det gis mange dispensasjoner i kommunene, og at
dette oppleves som et problem for reindriften. Departementet vil
derfor vurdere om det bør gis bedre informasjon til kommunene
om bruken av plan- og bygningsloven og dispensasjoner.
Arbeidet med å forbedre saksbehandlingsreglene
for på en bedre måte å sikre at samiske
interesser blir ivaretatt i planprosessen i forbindelse med vern
etter naturvernloven, vil bli videreført i 2005.
Motorferdselregelverket er for tiden gjenstand
for et forsøksprosjekt i åtte kommuner, deriblant
Kautokeino kommune. Forsøket er planlagt sluttført
og evaluert i løpet av 2005.
Sammenbindingen av Mauken og Blåtind
skytefelt ble vedtatt av Stortinget i 1997 og er nå i ferd
med å bli realisert. Utvidelsen vil gi redusert mulighet
for å drive reindrift i området, og det pågår
forhandlinger mellom Forsvarsdepartementet og berørte reindriftsutøvere
om hva som er en rimelig økonomisk erstatning for det tap av
beiteland som tiltaket innebærer.
Det foreligger ingen planer for videre utvidelse
av Halkávarre skytefelt.
Sametingets synspunkter om minerallovgivningen, rettighetene
til mineralressursene og mineralaktivitet i samiske ressursområder
vil bli gjennomgått og vurdert av departementet i den videre
oppfølgingen av arbeidet med et nytt minerallovverk, der
dette er naturlig.
St.meld. nr. 19 (2004-2005) Marin næringsutvikling -
Den blå åker, Kapittel 12, som ble behandlet i
Stortinget 27. mai 2005, tar særskilt
opp fiske i et samepolitisk perspektiv.
Det vises også til Stortingets vedtak
i forbindelse med vedtakelsen av finnmarksloven.
Fiskeri- og kystdepartementet har delvis imøtekommet
Sametingets krav vedrørende deltakelse i kongekrabbefisket,
bl.a. har departementet åpnet for deltakelse i kongekrabbefisket
for båter under 7 meter i gruppe I og 6 meter i gruppe
II.
Reindriften står overfor mange utfordringer.
Den er utsatt for press fra mange hold, og har i tillegg et reintallsproblem
i sentrale områder i Finnmark. Utfordringene i reindriften
må søkes løst i et samarbeid mellom næring
og myndigheter, og med Sametinget som en viktig premissleverandør.
Det er i dag ikke vanskelig å få omsatt
de produkter fra reindriften som tilbys i markedet. Myndighetene legger
vekt på å gi rammebetingelser som blant annet stimulerer
til et best mulig samarbeid mellom de ulike private aktører.
Primæransvaret når det gjelder utformingen av
tiltak og den konkrete oppfølgingen ligger hos leddene
i verdikjeden.
Når det gjelder reintallstilpasningen
i Vest-Finnmark, er dette et arbeid som har hatt høy prioritet.
Det har imidlertid vist seg at reintallet ikke er kommet ned på et
tilfredsstillende nivå. På den bakgrunn fremmet Regjeringen
27. mai 2005 en proposisjon om visse endringer
i reindriftsloven (Ot.prp. nr. 99 (2004-2005)) med sikte på å få et
mer hensiktsmessig hjemmelsgrunnlag for lovbasert reintallstilpasning.
Sametinget reiser spørsmål
om reintallstilpasningen kan skje innenfor gjeldende lovgivning
og de internasjonale forpliktelser som Norge er bundet av. Ulike
former for lovbasert oppfølging må skje med grunnlag
i den lovgivning som til enhver tid er gjeldende. Samtidig må de
folkerettslige forpliktelser overholdes. Dette krever en særlig årvåkenhet
i forhold til slike prosesser som vi her har med å gjøre.
For øvrig pågår det et arbeid med en
mer omfattende revisjon av reindriftsloven.
Arealsituasjonen for reindriftsnæringen
er blant de områder som må ha et særlig
høyt oppmerksomhetsnivå framover. Reindriften
er utsatt for et sterkt press fra mange hold. Det er en stor utfordring å sikre
det arealgrunnlag som er nødvendig for å opprettholde
en livskraftig reindrift i de samiske reinbeiteområdene.
Når det gjelder vindmølleparker
med tilhørende infrastruktur, vises til punkt 4.14 i St.meld.
nr. 11 (2004-2005) hvor disse spørsmål er viet
særskilt oppmerksomhet. For øvrig har Reindriftsforvaltningen
og NVE laget en rapport som skal bidra til å bedre kunnskapen
om vindkraft og reindrift i Norge.
Landbruks- og matdepartementet vil vise til
at gjeldende landbrukspolitikk har som mål å opprettholde den
regionale fordelingen av matproduksjonen og verdiskapingen. For å nå dette
målet er flere av virkemidlene sterkt geografisk differensiert
og med høyeste prioritet til områder som i stor
grad er sammenfallende med samiske kjerneområder. På den
bakgrunn mener departementet at det er lite aktuelt å etablere
noen egen samepolitisk sone.
Arbeidet med å få vedtatt
en FNs urfolkserklæring lot seg ikke avslutte innen utgangen
av FNs urfolkstiår i 2004. Arbeidsgruppen som forhandler
om erklæringen har fått forlenget sitt mandat
med ett år, med sikte på ferdigstillelse av forhandlingene
innen utgangen av 2005. Utenriksdepartementet vil bidra til at Sametinget kan
delta i de gjenstående forhandlingene på linje
med tidligere år.
Urfolkene forblir en viktig dimensjon i Barentssamarbeidet.
Med midler fra Utenriksdepartementet som blant annet blir forvaltet
gjennom Barentssekretariatet, gjennomføres en rekke tiltak
innrettet på å styrke samarbeidet med og mellom
samer og andre urfolk i Barentsregionen, og utvikle næringsliv
og etablere styrkede forutsetninger for kulturell og annen utvikling.
2005 er erklært som urfolksår
i Barentssamarbeidet. Dette gir anledning til å sette forsterket
søkelys på saker hvor Barentsrådets medlemmer
kan bistå lokalsamfunn, regionale myndigheter og involverte
samfunnsorganisasjoner i å nå de målsettinger
om bærekraftig utvikling også for urfolkene som
hele tiden har ligget til grunn for samarbeidet i Barentsregionen.
Sametinget fikk for 2003/2004 tildelt
340 000 kroner fra Utenriksdepartementet for å følge
opp initiativene i Regjeringens europapolitiske plattform og utvikle
egne strategier i forhold til det europeiske samarbeidet. Målet
med prosjektet er å fokusere på samenes stilling i
fremtidens EU.
Barne- og familiedepartementet er fornøyd
med Sametingets engasjement når det gjelder kjønnslikestilling
og omtalen av arbeidet i årsmeldingen, men vil samtidig
påpeke at det kan være rom for forbedringer. Departementet
vil drøfte med Sametinget hvordan det kan rapporteres mer
detaljert på arbeidet med kjønnslikestilling på en
hensiktsmessig måte, enten i tillegg til eller som del
av den årlige meldingen til Kommunal- og regionaldepartementet.
Ved opprettingen av det nye Likestillings- og
diskrimineringsombudet har Sametinget ment at det bør overføres
midler til det samiske miljøet, representert ved Kompetansesenteret
for urfolks rettigheter, til å ivareta tilsvarende funksjoner
i det samiske miljøet. Dette er et synspunkt Barne- og
familiedepartementet ikke deler, ut fra intensjonene og bakgrunnsarbeidet med
den nye loven om forbud mot diskriminering på grunn av
etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven, Ot.prp. nr. 33 (2004-2005))
og den nye loven om Likestillings- og diskrimineringsombudet (Ot.prp.
nr. 34 (2004-2005)).
På denne bakgrunn anser Barne- og familiedepartementet
at grunnlaget for at det nye ombudet skal kunne ivareta også samiske
interesser er lagt, og at det ikke er aktuelt å løsrive
saker som angår det samiske fra ombudets øvrige
funksjoner.
Samtidig vil det være nødvendig
for det nye ombudet å knytte til seg ekspertise og kunnskapsmiljøer
som samarbeidsparter, herunder samiske miljøer.