Vedlegg 9: Brev fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe til Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert 30. januar 2006

Vedr. St.prp.nr. 2 ( 2005-2006) Om utbygging og finansieringav rv7/rv13 Hardangerbroen i Hordaland.

Departementets svarbrev datert 16.01.2006 på brev fra FrP datert 21.11.2005, pkt. 4

Jeg viser til svarbrev vedr. punkt 4.

Jeg hitsetter vårt opprinnelige spørsmål i pkt 4;

       4.

       Flere nye vegutbyggingsprosjekter er under planlegging i Indre Hardanger; vi viser spesielt til "Vossapakka" (rv 13) og "Kvampakka" (rv 16). Disse berører kjøreruter for potensielle brukere av planlagt Hardangerbro. Begge de omtalte prosjektene er tenkt bygget med delvis bompengefinansiering. Vi viser spesielt til St.prp.nr. 1 (2005-2006) for Samferdselsdepartementet side 113 kolonne 2 rv 13 Jøsendal - Voss der "Vossapakka" er omtalt og der også finansiering med delvis bompengefinansering er omtalt. Passering av flere bomstasjoner kan ha trafikkavvisende effekt. Hvordan har prosjektet og kvalitetssikringsrapportene fanget opp trafikkavvisende effekt fra andre planlagte bompengefinansierte prosjekter i områder som samler trafikk til planlagt Hardangerbro? Har firmaene som utførte kvalitetssikring vært kjent med de to omtalte prosjektene og det faktum at de er tenkt finansiert med bruk av bompenger?

Jeg konstaterer at statsråden gjennom sitt svar gir sin og/eller departementets vurdering av mulig trafikkavvisende effekt knyttet til delvis bompengefinansering av Vossapakken. En slik vurdering er ikke svar på spørsmål og kan heller ikke supplere en konsulentrapport som inngår i ekstern kvalitetssikring ihht statlige regler om slik kvalitetssikring.

Jeg viser til at Møreforskning har hatt ansvar for å utføre ekstern kvalitetssikring av prosjekt Hardangerbroen.

Jeg ber igjen statsråden avklare om Møreforskning i kvalitetssikringsarbeidet har vært kjent med delvis bompengefinansiering av Vossapakka og om effekten av slik finansiering er lagt inn i arbeidet.

Skulle det forholde seg slik at Møreforskning ikke er kjent med dette og/eller ikke har lagt inn slik effekt ber vi om å få opplyst fra konsulentselskapet om slik bompengefinansiering har trafikkavvisende effekt som er av betydning for samlet trafikkgrunnlag i den kvalitetssikringsrapporten som er fremlagt.

Av hensyn til fremdriften av saken ber vi nå om hurtig tilbakemelding.