Jeg viser til brev av 14.12.05 fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe.
I St.prp. nr. 75 (2004-2005) er det for prosjektene Ringveg
Vest og "hasteprosjektene" (Solheimsgaten og Fjøsangerkrysset)
brukt en kalkulasjonsrente på 8 pst. For Bybanen er det
brukt en kalkulasjonsrente på 5 pst. For Skansentunnelen,
som ble beregnet i 1999, er det brukt en kalkulasjonsrente på 7
pst. Kalkulasjonsrentene som er brukt er i samsvar med gjeldende
retningslinjer på det tidspunkt nytteberegningene for prosjektene
ble gjennomført.
Statens vegvesen har laget en oversikt over
alle prosjektene med endret kalkulasjonsrente til 4 pst. Denne følger
vedlagt.
For Skansentunnelen ble nytteberegningene gjennomført
i tilknytning til konsekvensutredningen til kommunedelplanforslaget
som ble sendt på høring i 1999. Forslaget til
kommunedelplan er ennå ikke behandlet av Bergen kommune.
Jeg forutsetter at Bergen kommune gjennomfører den nødvendige
planbehandlingen i god tid før det er aktuelt å starte
bygging av Skansentunnelen. I den forbindelse vil nytteberegningene
for prosjektet bli oppdatert.
Forutsetninger, kostnader og trafikktall har
endret seg siden nytteberegningene for Skansentunnelen ble gjennomført.
Det vil derfor være tidkrevende å oppdatere beregningene
for dette prosjektet. Jeg har derfor ikke funnet det hensiktsmessig å be
om en oppdatering av disse nytteberegningene før planbehandlingen
starter opp igjen.
Når det gjelder begrepsavklaringer,
viser jeg til mitt brev av 21.12.05 til Fremskrittspartiets stortingsgruppe vedrørende
spørsmål om prosjektet Hardangerbrua.
Ev/Rv/Fv | Prosjekt | Kostnad (mill/år) | 8 % | | | 4 % | | |
| | | Sum | Netto- | NN/K | Sum | Netto- | NN/K |
| | | nytte | nytte | | nytte | nytte | |
Ev 39 | Fjøsangerkrysset | 154 | 671 | 488,6 | 2,53 | 1064 | 885 | 4,65 |
| | 2006
kr | | | | | | |
Rv 557 | Ringveg vest | 1080 | 1587 | 106 | 0,07 | 2341 | 924 | 0,62 |
| 1.
byggetrinn | 2005-kr | | | | | | |
Fv 256 | Solheimsgaten | 60 | 8,5 | -64,2 | -0,83 | 16 | -55,6 | -0,73 |
| | 2005-kr | | | | | | |
Ev/Rv/Fv | Prosjekt | Kostnad (mill/år) | 5 % | | | 4 % | | |
| | | Sum | Netto- | NN/K | Sum | Netto- | NN/K |
| | | nytte | nytte | | nytte | nytte | |
| Bybanen | 1640 | 1305 | -636 | -0,23 | 1477 | -454 | -0,15 |
| | 2005-kr | | | | | | |