I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utvikle
en ordning og fremme forslag om spesifiserte rettigheter til grunnskoleopplæring
for voksne, inklusive et ""kompetansekort"."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Anniken Huitfeldt, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon Jæger
Gåsvatn og Åse M. Schmidt, fra Høyre,
lederen Ine Marie Eriksen og Gunnar Gundersen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Lena Jensen og Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, fra Senterpartiet, Inger S. Enger, og fra Venstre,
Odd Einar Dørum, viser til dokumentet.
Komiteen mener at grunnskoleopplæring
for voksne er viktig både for den enkelte og for samfunnet. En
god grunnskoleopplæring legger grunnlaget både for
personlig vekst og et liv i produktivt virke.
Komiteen viser videre til at
behovet for grunnskoleopplæring for voksne er godt dokumentert
gjennom ALL-undersøkelsen som viser at opp mot 400 000 voksne
mangler grunnleggende ferdigheter som de trenger for å mestre
krav og utfordringer i arbeidslivet.
Komiteen viser til at voksnes
rett til grunnskoleopplæring ble rettighetsbasert 1. august
2002. De som ikke får tilfredsstillende utbytte av det
ordinære opplæringstilbudet for voksne, har rett
til spesialundervisning. Disse rettighetene er hjemlet i §§ 4A-1
og 4A-2 i opplæringslova. I opplæringslovas § 4A-4
har kommunen plikt til å sørge for grunnskoleopplæring
for voksne, men den kan nytte studieforbund, fjernundervisningsinstitusjoner
eller andre til å oppfylle plikten. Ifølge samme
bestemmelse har kommunen også ansvar for at voksne får
dokumentert den opplæringen de har gjennomført. Komiteen mener
at voksnes rett til grunnskoleopplæring er formelt ivaretatt
innenfor eksisterende lovverk. Utfordringen framover blir å gjøre
rettighetene mer reelle og utvikle ulike ordninger tilpasset den
enkeltes behov og ønsker.
Komiteen konstaterer at det er
en bred politisk enighet om at det er viktig og nødvendig å arbeide
for bedre ordninger for at voksne med lave kvalifikasjoner skal
få et godt tilrettelagt tilbud om oppgradering av sin basiskompetanse.
Komiteen viser til at rettighetene
til grunnskoleopplæring og videregående opplæring
som ble innført som del av Kompetansereformen, har vært
sentrale virkemidler i dette. Imidlertid ser vi at denne typen virkemidler
i begrenset grad treffer målgruppen. Mange voksne med lave
kvalifikasjoner er ikke motivert for tradisjonell skolegang. Voksne ønsker
ofte en læringssituasjon som er nært koplet til
arbeidslivet, og en slik læring gir ofte bedre læringsutbytte. Komiteen mener
derfor at arbeidsgiversiden må trekkes inn i arbeidet med
kompetanseheving. Dette er spesielt viktig for å oppdage
og forebygge utstøting av arbeidslivet og unngå klientifisering.
Komiteen mener at det er viktig å prioritere
voksnes rett til grunnskoleopplæring og viser til at de
som har lavest utdanning, går lengst ledig og har dårligst utsikt
til å få jobb.
Komiteen er enig i forslagsstillernes
analyse om at opplæringen for voksne fungerer dårlig.
Dette gjelder både for kommunene i forhold til grunnskoleopplæringen,
og for fylkeskommunene i forhold til "voksnes rett".
Komiteen mener videre at voksnes
rett til grunnskoleopplæring først og fremst handler
om økte økonomiske ressurser til feltet og en
systematisk samordning av tiltak, både nasjonalt og lokalt. Komiteen viser videre
til nødvendigheten av å vurdere hvordan informasjonen
til de aktuelle gruppene kan ivaretas bedre.
Komiteen viser også til
arbeidet med en stortingsmelding om arbeid, velferd og inkludering
der virkemiddelapparatet i utdanningssektoren skal samordnes med
virkemiddelapparatene i forhenværende Aetat, trygdeetaten
og sosialtjenesten.
Komiteen tar til etterretning
at denne meldingen blir fremmet høsten 2006.
Komiteen viser til statsrådens
kommentar til dokumentet i brev 22. desember 2005 til komiteen, hvor
han vil se nærmere på hvordan de økonomiske
og praktiske ordningene kan innrettes slik at de blir enklere å forholde
seg til for ulike opplæringsaktører.
Komiteen ber departementet komme
tilbake til Stortinget med en egen sak med forslag til tiltak om hvordan
man kan sikre voksnes rett til grunnskoleopplæring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Soria Moria-erklæringen og til at Regjeringen
vil arbeide for at voksne med rett til fornyet grunnskoleopplæring
får denne retten oppfylt. Flertallet viser
til Stortingets økte bevilgninger til kommunesektoren og
mener dette gir bedre muligheter for kommunene til å ivareta
voksnes rett til grunnskoleopplæring. Videre vises det
til Stortingets bevilgning på 24,5 mill. kroner i 2006
til program for basiskompetanse i arbeidslivet. Programmet skal
gi støtte til bedrifter og offentlige virksomheter som
gir opplæring i grunnleggende ferdigheter for ansatte eller
arbeidssøkere. Opplæringen skal så langt det
er mulig gis i kombinasjon med arbeid. Videre viser flertallet til
Regjeringens arbeid med en stortingsmelding om utdanning som verktøy
for sosial utjevning, som på bakgrunn av en helhetlig analyse
av utdanningssamfunnet skal utvikle strategier og tiltak for å sikre
alles tilgjengelighet til utdanning.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at problemstillingene
rundt manglende grunnleggende ferdigheter blant voksne er et sterkt
undervurdert problem. Etter disse medlemmers oppfatning
er det nødvendig med målrettede tiltak, f.eks.
gjennom å innføre en ordning med "kompetansekort"
som helt konkret anviser hvilke opplæringstiltak som må til
for å bringe vedkommende opp på ønsket
kompetansenivå. Disse medlemmer vil avvente
at Regjeringen fremmer en egen sak for Stortinget og forventer at
dette skjer innen utgangen av året, og viser til bakgrunnen
for forslaget, der ordningen med et "kompetansekort" for voksne beskrives
nærmere. Disse medlemmer viser til at regjeringen
Bondevik i sitt forslag til budsjett for 2006 foreslo et nytt program
- "Ny sjanse!" - for å heve grunnleggende ferdigheter blant
voksne. Regjeringen Bondevik foreslo en bevilgning til dette programmet på vel
14,5 mill. kroner. I finansinnstillingen (Budsjett-innst. S. I (2005-2006))
foreslo Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre kapitlet økt
med 20 mill. kroner utover forslaget i St.prp. nr. 1 (2005-2006).
Disse medlemmer viser videre
til at vi i dag står overfor flere viktige utfordringer
som vil kreve betydelig offentlig innsats på kunnskapssektoren.
Fremfor alt settes det tidligere vedtatte Kunnskapsløftet
i skolen i gang fra høsten 2006, samtidig som det skal
satses på et historisk kompetanseløft for lærerne.
Disse medlemmer viser samtidig
til den verdifulle studievirksomheten som drives i regi av de frivillige
studieorganisasjonene, og mener disse organisasjonene med sine varierte
tilbud til ulike aldersgrupper fortsatt må sikres plass
i utdanningen.
Disse medlemmer viser i denne
forbindelse til fellesuttalelse fra de fire opposisjonspartiene
i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2005-2006) hvor de uttrykte følgende:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre ber departementet foreta en helhetlig
gjennomgang av lov- og regelverket for voksenopplæring.
Gjennomgangen bør ha det formål at studieforbundenes
rolle i utdanningen defineres, at forventningen til studieforbund
klargjøres sammen med arbeidsoppgaver og hvordan dette
arbeidet skal foregå."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
intensjonene i forslaget er godt. Imidlertid er disse medlemmer skeptiske
til å knytte retten til grunnopplæring for voksne
opp til den nye kunnskapsreformen så fort.
Kunnskapsløftet er under gjennomføring,
hvilket er en krevende prosess for alle involverte. Disse
medlemmer mener Kunnskapsløftet bør gjennomføres
i tråd med Stortingets vedtak og være rettet mot
ordinære elever i grunnskole og videregående skole.
En eventuell utvidelse av rettighetsbegrepet for voksne mener disse
medlemmer det er grunn til å komme tilbake til
etter at en har fått en viss erfaring fra gjennomføring
og konsekvenser av Kunnskapsløftet.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:10 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Ine Marie Eriksen og Gunnar Gundersen om en ordning med spesifiserte rettigheter til grunnskoleopplæring for voksne - vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 2. mars 2006
Ine Marie Eriksen
leder |
Freddy de Ruiter
ordfører |