I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag for å sikre alle elever i videregående skole rett til fritt skolevalg uavhengig av bosted, innen høsten 2006."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Anniken Huitfeldt, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon Jæger
Gåsvatn og Åse M. Schmidt, fra Høyre,
lederen Ine Marie Eriksen og Gunnar Gundersen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Lena Jensen og Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, fra Senterpartiet, Inger S. Enger, og fra Venstre,
Odd Einar Dørum, viser til at retten til videregående
opplæring er hjemlet i opplæringloven. I henhold
til lovens § 13-3 har fylkeskommunen plikt til å gi
alle som er bosatt i fylket et tilbud om videregående opplæring.
Ungdom som har fullført grunnskolen eller tilsvarende opplæring,
har etter loven rett til inntak på ett av tre alternative
utdanningsprogram på videregående skole trinn
1, og til to års videregående utdanning innenfor
utdanningsprogrammet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at det er den enkelte fylkeskommune
som ansvarlig opplæringsmyndighet og skoleeier, som organiserer,
planlegger og dimensjonerer de ulike opplæringstilbudene.
Dette gjelder også reglene for inntak. Flertallet vil
understreke at fylkeskommunene har full frihet til å innføre
karakterbasert inntak dersom det anses som et egnet virkemiddel
for organiseringen av opplæringstilbudet.
Flertallet viser til forslaget,
der forslagsstillerne framholder rettferdighetsaspektet som argument
for å pålegge fylkeskommunene en lik praksis ved
inntak. Flertallet vil imidlertid påpeke
at det å pålegge alle fylkeskommuner å innføre
såkalt fritt skolevalg vil kunne medføre uheldige
konsekvenser. Geografi, skolestruktur og organisering av skoleskyss
er faktorer som påvirker den enkelte fylkeskommunes mulighet
til å imøtekomme den enkelte elevs primære
skoleønske. Dersom kun elevenes karakterer skal være
utslagsgivende ved konkurranse om elevplasser, vil det kunne føre
til at enkelte elever blir påført ulemper som
lengre skolevei, tvinges til å flytte på hybel
osv. Enkelte elever vil i en slik situasjon tvinges til å velge
et annet tilbud enn de primært ønsker. For disse
elevene vil derfor ikke fritt skolevalg være en realitet. Flertallet er
også bekymret for at et karakterbasert inntakssystem vil kunne
resultere i en uheldig segregering.
Flertallet mener det på denne
bakgrunn ikke er formålstjenlig å lovfeste en
praksis med såkalt fritt skolevalg. Beslutningen om inntaksregler
bør, etter flertallets oppfatning, fortsatt
være et fylkeskommunalt anliggende som naturlig følger
av fylkes-kommunens ansvar som skoleeier og opplæringsmyndighet.
Flertallet råder på denne
bakgrunn Stortinget til å avvise forslaget i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at retten til fritt skolevalg i
videregående skole må lovfestes. Retten til å velge skole
vil etter disse medlemmers mening føre til øket
motivasjon, og det er sannsynlig at elevens prestasjoner og progresjon
bedres når de vet at egen innsats har stor betydning for
hvilken skole de kommer inn på.
Disse medlemmer legger også vekt
på at fritt skolevalg vil kunne bidra til å motvirke
utvikling av sosial segregering etter bosted. Opptak som i hovedsak legger
vekt på bosted hindrer sosial mobilitet, mens fritt skolevalg
gjør det mulig for elever - uansett sosial bakgrunn - å komme
inn på sin mest ønskede skole. Disse medlemmer finner
det paradoksalt at opptak etter geografisk område i hovedsak
reduserer mulighetene for de elever som ikke har økonomisk evne
til å benytte seg av alternative skoletilbud.
Disse medlemmer mener at fritt
skolevalg i videregående skole først og fremst
er relatert til politisk vilje. Det er ikke dokumentert avgjørende
forskjeller mellom fylker og distrikter når det gjelder
muligheter og begrensninger ved innføring av fritt skolevalg.
Den forskjellen som har utviklet seg i de forskjellige fylker når
det gjelder inntak til videregående opplæring,
reiser også prinsipielle spørsmål knyttet
til elevers like muligheter og rettigheter uavhengig av bosted.
Disse medlemmer viser til at
forslaget er i samsvar med disse partiers prinsipielle syn på lovfestet
rett til fritt skolevalg i videregående opplæring. Disse medlemmer vil
imidlertid understreke at den praktiske utforming av en rett til
fritt skolevalg kan ha flere former. Man kan f.eks. ha fritt skolevalg
innenfor det enkelte fylke eller fritt skolevalg på tvers
av fylkesgrenser. Dette betyr at de økonomiske og administrative
konsekvenser ved forskjellige løsninger må utredes
nøye.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietmener det er viktig at elever har visse
grunnleggende rettigheter uansett hvor i landet de bor. I dag har
alle elever rett til opplæring på videregående
skole, men mange elever er fratatt muligheten til å velge
hvor de ønsker å ta denne utdanningen. Forvaltningsmessig er
det fylkeskommunene som har ansvaret for videregående opplæring.
Rettighetene den enkelte har til undervisning og omfanget av denne
blir imidlertid styrt av nasjonalt lov- og regelverk. Etter disse
medlemmers syn er retten til valgfrihet i norsk skole en
grunnleggende verdi som den enkelte elev bør sikres gjennom
et nasjonalt regelverk.
Enkelte har forsøkt å omtale
fritt skolevalg som "karakterbasert opptak". Karakterbasert opptak
skjer i dag også ved oversøkning til utdanningsprogram
i videregående opplæring. Det er imidlertid ingen
seriøse utdanningspolitiske aktører som har tatt
til orde for å endre denne ordningen. Imidlertid forsøker
enkelte miljø å fremstille fritt skolevalg som
noe ekskluderende for elever med svake karakterer. Det er i beste fall
en talemåte, som skjuler forslagets intensjon og viktighet.
Disse medlemmer mener det er
verdt å merke seg at flertallet i sine merknader gir inntrykk
av at det frie skolevalget skulle medføre at færre
elever får oppfylt sitt ønske om valg av skole.
Flertallet mener at elever med for dårlige karakterer til å få oppfylt
sitt førstevalg av skole således ikke har noe
reell frihet i valg av skole. Dette er imidlertid nøyaktig
samme situasjon som oppstår ved elevens valg av utdanningsprogram.
Valg av utdanningsprogram og valg av skole henger nøye
sammen. En undersøkelse foretatt av Vestfold fylkeskommune
i 2003 viser at 85 pst. av elevene fikk innfridd sitt førstevalg
på kurs- og skoleønske til grunnkurs. Hvis en
sammenligner dette opp mot de som bare fikk innfridd kursønske,
uavhengig av valg av skole, er tallet 89 pst. Det viser at 89 pst.
av søkerne får innfridd sitt ønske om
kursvalg på det som den gang var grunnkurs, og at det derved
kun er 4 pst. av disse søkerne som ikke fikk innfridd sin
primære kombinasjon av kurs og skoleønske. Tilsvarende
tall for VK 1 var at 89 pst. fikk innfridd sitt førsteønske
om kombinasjon av kursvalg og skole, mens 92 pst. fikk innfridd
sitt førstevalg på kurs. Differansen her er altså nede
i 3 pst. Etter disse medlemmers syn viser dette at
bekymringen flertallet gir uttrykk for i stor grad er grunnløs.
Komiteens medlemmer fra Høyre står
fast på at finansieringsansvaret for videregående
opplæring ligger hos fylkeskommunene, også etter
eventuelt lovfestet fritt skolevalg.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at det i dag er fylkeskommunen som
avgjør reglene for inntak. Disse medlemmer mener
at fylkeskommunen som skoleeier er den som fortsatt bør
avgjøre dette.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at geografiske forskjeller, ulik skolestruktur
og behov for skoleskyss i de ulike fylkene tilsier at det ikke vil
være formålstjenlig med lovendringer som innebærer
at skoleeier fratas rett til å vedta egen inntaksordning.
Komiteens medlem fra Venstre vil
påpeke at dette medlem støtter
prinsippet om fritt skolevalg. Prinsippet innebærer både
en rett til å få plass på den geografisk
nærmeste skolen, men også rett til å velge
skole uavhengig av geografi, så fremt skolen har kapasitet
til det. Skoleeier må derfor begrunne hvorfor slike valg
eventuelt ikke kan imøtekommes. Dette medlem vil
bemerke at rett til å velge skole ikke nødvendigvis
innebærer rett til å bytte i løpet av
skoleåret eller automatiske rett til fri skoleskyss når
annen skole enn den nærmeste velges. Dette medlem er
skeptisk til en lovfesting av denne retten, med den begrunnelse
at dette vil kunne svekke det lokale selvstyret.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag for å sikre alle elever i videregående skole rett til fritt skolevalg uavhengig av bosted, innen høsten 2006.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:41 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Anders Anundsen, Jon Jæger Gåsvatn og Åse M. Schmidt om å innføre fritt skolevalg for alle elever i videregående skole - avvises.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 9. mai 2006
Ine Marie Eriksen
leder |
Inger S. Enger
ordfører |