En viktig internasjonal utfordring er ifølge forslagsstillerne de utilstrekkelige kontaktene mellom den vestlige verden og muslimske land.
Et økende konfliktnivå er en fare for fred og frihet. I en atmosfære av mistillit og harme vil ytterliggående krefter - også terrorister - få økt grobunn, mener forslagsstillerne. Kampen mot fundamentalisme og terror må føres med handlekraft og styrke, men også med en klar forankring i demokratiske og menneskerettslige verdier.
Fred baseres på tillit og respekt og må i første rekke bygges gjennom mellommenneskelig samkvem og forståelse. Det er et problem at slikt samkvem i for liten grad eksisterer mellom de vestlige land og mange av de muslimske landene, slik forslagsstillerne ser det.
Forslagsstillerne er opptatt av å styrke slikt samarbeid - mellom enkeltmennesker, frivillige organisasjoner, politiske partier, næringsliv mv. På den måten kan konflikter dempes og gjensidig forståelse og respekt utvikles, til erstatning for fordommer og generell skjerping av motsetninger og konfliktnivå. Utdanning er viktig i dette samarbeidet, og elev-, student- og forskerutveksling bør ha en sentral plass i dette arbeidet.
Den siste tids begivenheter har etter forslagsstillernes oppfatning forsterket behovet for økt kontakt gjennom ulike programmer for organisasjoner og mellommenneskelig samkvem. EUs prosess på dette området (Barcelona-prosessen) er bare bygd på stat til stat-samarbeid. Endringer i folks holdninger og styrking av demokratiske og menneskerettslige verdier skjer best gjennom at gode relasjoner bygges mellom mennesker, skriver forslagsstillerne.
Forslagsstillerne mener det er viktig at også norske partier får søsterpartier i denne delen av verden. Mange av de internasjonale partiorganisasjonene har søsterpartier i mange land, men få eller ingen fra den muslimske verden. Frie organisasjoner (NGO-er) og partier som ønsker å bygge slike relasjoner, må få ressurser til det. Det er også viktig at barne- og ungdomsorganisasjoner får bygge slike relasjoner med søsterorganisasjoner i muslimske land.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Vidar Bjørnstad, Marit Nybakk, Hill-Marta Solberg
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund,
Siv Jensen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Siri
A. Meling og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot
Valle, fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun, fra Senterpartiet,
Alf Ivar Samuelsen, og fra Venstre, Anne Margrethe Larsen,
viser til dokumentet fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande
og Anne Margrethe Larsen om et utvekslingssamarbeid mellom muslimske
land og Norge.
Komiteener
enig med forslagsstillerne i at for lite samkvem mellom mange vestlige
land og mange av de muslimske landene er en stor internasjonale
utfordring. Komiteener
videre enig i at samarbeidet mellom enkeltmennesker, frivillige
organisasjoner, politiske partier og næringsliv må styrkes.
Kunnskap er en forutsetning for dialog. Ved å bli kjent
med hverandres kultur og levemåter kan konflikter dempes
og gjensidig forståelse og respekt utvikles.
Komiteenviser
til at det fra norsk side lenge har vært gitt støtte
til mange og ulike initiativer som har styrket og utvidet kontaktflater
med en rekke muslimske land. Disse har særlig vært
innrettet mot interreligiøs dialog, menneskerettigheter
og demokrati. Det har også vært gitt støtte
til kunst- og kultursamarbeid og til prosjekter som frivillige organisasjoner
og det sivile samfunn for øvrig har tatt initiativet til.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
påpeker at mange av disse prosjektene har skapt kontaktflater
i den muslimske verden, og dette har bidratt positivt i den vanskelige
situasjonen som oppstod i forbindelse med "karikatursaken". Direkte
dialog og kommunikasjon gjennom etablerte kanaler viste seg å være
helt avgjørende for å formidle vårt budskap
og oppklare misforståelser.
Komiteen peker på at
Regjeringen er positiv til å vurdere ytterligere styrking
av våre forbindelser med muslimske land. Komiteenmener at det er ekstra viktig å støtte
opp om de initiativer som styrker "folk til folk"-samarbeid og dermed
relasjonene som bygges mellom mennesker. I dette arbeidet er det
viktig å ta i bruk den kompetansen som minoritetsbefolkningen som
har bodd eller bor i Norge, har. Støtte til kvinneprosjekter
som flere organisasjoner har etablert, er av stor betydning.
Komiteenviser
til at likeverdig samarbeid mellom barn og unge på tvers
av kulturelle og nasjonale grenser bidrar til læring, demokratiutbygging
og utvikling av det sivile samfunn. Barn og unge bør derfor
prioriteres i et utvidet samarbeid og utveksling mellom Norge og
den muslimske verden. Komiteenviser
til at Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner
(LNU) har bred kompetanse og lang erfaring fra internasjonalt samarbeid.
Særlig vil komiteenpeke på erfaringer
fra prosjekter i Øst- og Sentral-Europa og fra Balkan.
Noen av LNUs medlemsorganisasjoner har enkelte samarbeidsprosjekter
med organisasjoner i den muslimske verden. Siden LNU når
mange barne- og ungdomsorganisasjoner, har internasjonal fagkompetanse
og erfaring med forvaltning av tilskuddsordninger, bør
LNU spille en viktig rolle i et styrket barne- og ungdomssamarbeid
med den muslimske verden. Komiteenber
derfor Regjeringen om å vurdere oppretting av en egen tilskuddsordning
for prosjektsamarbeid mellom norske barne- og ungdomsorganisasjoner og
barn og ungdom i den muslimske verden.
Komiteenpeker
på at de senere årene har internasjonalisering
av norsk utdanning stått på den politiske dagsorden.
Dette er særlig synlig i Kvalitetsreformen i høgere
utdanning. Ved at norsk ungdom utdanner seg i utlandet, tilegner
de seg kunnskap innen språk, kultur og samfunnsforhold. Komiteenber om at Regjeringen vurderer tiltak
som styrker muligheten for norsk ungdom å studere i muslimske
land, og for ungdom fra den muslimske verden å studere
i Norge. Komiteenser
også behovet for utveksling og samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner,
ved blant annet å bytte lærerkrefter.
Komiteen vil peke på kunst-
og kulturområdets betydning for internasjonalt, fredsskapende
arbeid. I Innst. S. nr. 155 (2003-2004), jf. St.meld. nr. 48 (2002-2003)
Kulturpolitikk fram mot 2014, understreket Stortinget at Norge bør
videreutvikle kulturperspektivet i forhold til forsoningsarbeid
og konfliktforebyggende arbeid. Regjeringen ville vurdere hvordan
kultursamarbeidet mellom Norge og muslimske land kan styrkes. Komiteen viser
i den sammenheng til betydningen av møteplasser og arenaer
her i Norge, der majoritets- og minoritetskulturen inngår
i en jevnbyrdig kunstnerisk og kulturell dialog. Festivalen Mela
har utviklet seg til å bli en viktig kunstnerisk og kulturell møteplass,
med til nå vekt på pakistansk og norsk samarbeid.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at de kulturelle
og kunstneriske møteplassene mellom den norske majoritetsbefolkningen
og den muslimske befolkningen i Norge må styrkes.
Komiteenpeker på at det under høringen
som komiteenarrangerte som et ledd i
behandlingen av Dokument nr. 8:36 (2005-2006), ble synliggjort at
det foregår mye arbeid for å fremme dialog mellom
Norge og den muslimske verden. Høringsinstansene etterlyste behovet
for nettverk og erfaringsutveksling. Komiteenber derfor Regjeringen vurdere tiltak
som kan bidra til nettverksutbygging og erfaringsutveksling på dette
området.
Komiteen vil videre peke på at
politiske partier i den arabiske verden er underrepresentert innen
den internasjonale partisamarbeidsstrukturen. Dette antas å gjelde
for så vel sosialdemokratiske som sosialistiske, liberale
og konservative partier. Komiteen mener
at nettverket mellom norske og beslektede arabiske politiske partier
bør bygges ut med sikte på å hjelpe dem
til å fremme en demokratisk utvikling i regionen. Komiteen ber
derfor Regjeringen om å vurdere tiltak som kan fremme en
slik nettverksbygging og kontaktvirksomhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietmener det er viktig med en god dialog
mellom Norge og andre land, inkludert de muslimske landene. Dialog
er ikke minst viktig for å oppklare eventuelle misforståelser
og for å lære hverandre å forstå bedre. Disse
medlemmer ser positivt på økt kontakt
på ulike nivåer mellom Norge og de muslimske landene, men
dette må forutsette at det ligger klare vurderinger også for
hvem man ikke ønsker økt samarbeid med. I forbindelse
med striden omkring de mye omtalte karikaturtegningene av Muhammed,
mener disse medlemmer at det fra enkelte hold ble
for mye fokus på dialog og for lite fokus på ytringsfrihetens
plass i det norske samfunnet. Etter disse medlemmers oppfatning
må en styrket dialog med myndigheter, personer og organisasjoner
i de muslimske landene medføre at man fra norsk hold søker å påvirke
og etterspørre endringer på samfunnsmessige forhold
som ikke lar seg forene med de grunnleggende menneskerettigheter som
er nedfelt blant annet i FNs menneskerettighetskonvensjon. Disse
medlemmer er grunnleggende skeptiske til økt kontakt
på myndighetsnivå med regimer som tar lett på de
grunnleggende menneskerettighetene som ytringsfrihet, forsamlingsfrihet,
likeverd mellom kjønnene og eiendomsrettigheter. Derfor
bør økt samarbeid og dialog mellom Norge og de
muslimske landene ikke minst være rettet mot dialog og
samarbeid med opposisjonelle grupperinger, studenter, menneskerettighetsaktivister,
ungdomsorganisasjoner og andre uavhengige aktører og organisasjoner
i disse regimene. Disse medlemmer er enig i at kunnskap er
en forutsetning for dialog, men kunnskapen må innhentes
fra ulike nivåer og fronter.
Komiteens medlemmer fra Høyre er
enige med forslagsstillerne i at samarbeidet mellom enkeltmennesker,
frivillige organisasjoner, politiske partier og næringsliv
mellom en rekke muslimske land og Norge er beskjedent. Disse
medlemmer mener at hensikten bak forslaget - å forebygge
fremtidig konflikt og terrorisme som kan ramme Norge - er prisverdig,
og er enige i at personer fra norskmuslimske minoriteter kan og
bør spille en viktig rolle i en slik innsats.
Disse medlemmer mener at en utbygging
av kontaktflaten mellom Norge og den muslimske verden må ta
hensyn til at sistnevnte kjennetegnes ved stor geografisk utstrekning
og betydelige politiske, sosiale, økonomiske og kulturelle
variasjoner: i noen muslimske land er det bl.a. betydelig politisk
frihet, betydelig pressefrihet, åpen markedsøkonomi
og åpne grenser; andre land kjennetegnes imidlertid ved
omfattende politisk undertrykking, korrupsjon og lukkede planøkonomier.
Behovet for en åpen dialog er størst med sistnevnte
gruppe, men nettopp derfor krevende å gjennomføre.
Disse medlemmer mener derfor,
dersom forslaget skal bidra til politiske og sosiale endringer i
gitte muslimske land, at hensikten lettest kunne oppnås
dersom utvekslingen begrenses til noen få land, og helst innenfor
en multilateral ramme der Norge opptrer sammen med andre vestlige
land. Disse medlemmer viser til et pågående
arbeid i EU for å styrke dialogen med muslimske land som
en av flere slike rammer.
Disse medlemmerviser
til at det fra norsk side lenge har vært gitt støtte
til mange og ulike initiativer som har styrket og utvidet kontaktflater
med en rekke muslimske land. Disse har særlig vært
innrettet mot de politiske myndigheter, organisasjoner som arbeider med
menneskerettigheter, demokrati og interreligiøs dialog.
Det har også vært gitt støtte til kunst-
og kultursamarbeid og til prosjekter som frivillige organisasjoner
og det sivile samfunn for øvrig har tatt initiativet til. Disse
medlemmer påpeker at denne satsingen har vært
verdifull på begge sider og bidratt til økt gjensidig kunnskap.
Den norske støtten kan også ha gitt en viss grad
av beskyttelse til for eksempel menneskerettighetsorganisasjoner
under autoritære regimer. Samtidig er det tvilsomt om denne
satsingen på organisasjoner og miljøer som er
vennligsinnet mot Norge, kan demme opp for mer ytterliggående
krefter i de samme landene, et spørsmål som ble
aktualisert av angrepene på de norske ambassader i Damaskus
og Teheran tidligere i år.
Disse medlemmer viser til at
lokale og regionale media har stor gjennomslagskraft hva angår
politisk og sosial påvirkning gjennom spredning av informasjon
i mange muslimske land. Utenriksdeparte-mentet forvalter økonomiske
støtteordninger for dette formålet. Samtidig har
flere norske institusjoner tatt initiativ til slik utveksling. Alle
former for utveksling av journalister bør prioriteres svært
høyt i tiden fremover.
Disse medlemmer peker på idrett
som en politisk nøytral og samtidig universell og tillitsbyggende sektor
som med fordel kan inkluderes i et utvekslingssamarbeid med muslimske
og andre land.
Samtidig merker disse medlemmer seg
at utenrikstjenesten, Forsvaret og andre offentlige organer, samt
medier, bedrifter og frivillige organisasjoner er i ferd med å øke
sin politiske og kulturelle kompetanse på den muslimske
verden. Dette er en god og nødvendig utvikling. Disse
medlemmer påpeker at personer fra norskmuslimske
minoriteter kan gi svært verdifulle bidrag til kunnskap
om og nettverksbygging i den muslimske verden, og at de derfor bør
rekrutteres enda hyppigere til norske og internasjonale virksomheter med
interesser og aktivitet i muslimske land. Disse medlemmer er
enige i at et tettere samarbeid mellom politiske partier i Norge
i muslimske land er ønskelig. Utenriksdepartementet har
i flere år gjennomført menneskerettighetsdialoger
med land hvis politiske system skiller seg betydelig fra vårt
eget; denne modellen, der en rekke norske offentlige og private
instanser er involvert, bør prøves ut i flere
land, også i den muslimske verden. Samtidig påpeker disse medlemmer at
informasjonsutveksling ikke automatisk leder til enighet, og at
man derfor må ha realistiske forhåpninger til
hvilke resultater det skisserte utvekslingssamarbeidet vil kunne
føre til.
Disse medlemmer mener at media,
utdanning, idrett, menneskerettigheter og demokrati, barn og unge,
næringsliv, kunst og kultur samt likestilling er relevante
sektorer ved et utvidet samarbeid.
Disse medlemmer viser til at
norske studenter i mange år har utdannet seg i utlandet
og tilegnet seg kunnskap innen språk, kultur og samfunnsforhold.
Vedlagt til innstillingen følger brev
fra utenriksministeren som svar på henvendelse fra komiteen
med anmodning om syn på saken.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:36 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Anne Margrethe Larsen om et utvekslings- og samarbeidsprogram mellom muslimske land og Norge - vedlegges protokollen.
Den siste tids begivenheter har, som representantene påpeker,
understreket behovet for dialog og kommunikasjon mellom Norge og
muslimske land. Jeg har imidlertid lyst til å påpeke
at betegnelsen "muslimske land" er i dagens globale og multikulturelle
verdenssamfunn ikke en helt enkel eller presis term å anvende.
Regjeringen er opptatt av å ha en bred,
internasjonal satsing på demokrati- og reformarbeid i den
muslimske verden gjennom bidrag til økonomisk utvikling,
godt styresett og økt gjensidig forståelse. Fra
norsk side har vi derfor lenge støttet ulike initiativ
gjennom tiltak som har styrket og utvidet våre kontaktflater
med en rekke muslimske land. Disse har særlig vært
innrettet mot interreligiøs dialog, menneskerettigheter
og demokrati, og jeg kan benytte anledningen til å orientere
om noen av disse tiltakene:
– Interreligiøs
dialog er en del av Utenriksdepartementets arbeid for fred, forsoning
og fremme av menneskerettighetene. Utenriksdepartementet støtter
inter- og intrareligiøse prosesser i for eksempel Pakistan,
Midtøsten, Iran og på Afrikas Horn.
– Utenriksdepartementet har nylig
etablert et bredt sammensatt forum for å styrke kompetansen
om religionens rolle i utenrikspolitikken. Her deltar forskere og
representanter for ulike tros- og livssynsorganisasjoner, inklusive
representanter fra Den norske kirke, Det mosaiske trossamfunn, Islamsk
råd og Samarbeidsrådet for tros- og livssynsspørsmål.
– Utenriksdepartementet har gjennom
flere år støttet Oslo-koalisjonen for tros- og
livssynsfrihet gjennom prosjekter for å fremme toleranse
i blant annet Kina, Indonesia, Kaukasus og Sentral Asia.
– Utenriksdepartementet har nylig
tilrettelagt for et faglig samarbeid om menneskerettigheter mellom Norsk
senter for menneskerettigheter og det egyptiske Council for Human
Rights. Denne form for samarbeid mellom fagmiljø og sivilsamfunn
ser vi på som meget positivt.
– Vi har etablert en menneskerettsdialog
med Indonesia og vil satse på å videreføre
denne og slik bygge en langsiktig relasjon som gir grunnlag for en
konstruktiv og kritisk dialog.
– Vi arbeider også for å etablere
et nærmere samarbeid med Iran for utveksling av erfaringer,
informasjon og kunnskap om rettstatsprinsipper og menneskerettigheter.
Mange av disse prosjektene har skapt kontaktflater
i den muslimske verden som har bidratt positivt i den vanskelige
situasjonen som oppstod i forbindelse med "karikatursaken". Direkte
dialog og kommunikasjon gjennom åpne og etablerte kanaler
viste seg helt avgjørende for å formidle vårt
budskap og oppklare misforståelser.
Regjeringen er positiv til å vurdere
behovet for en ytterligere styrking av våre forbindelser
med muslimske land; for eksempel ser vi på hvordan kultursamarbeidet
- også den delen som norske ambassader tilrettelegger og
støtter - kan styrkes. Fremme av en utvikling i den muslimske
verden som ikke bidrar til at avstanden til Vesten oppleves som økende,
er en overordnet utenrikspolitisk utfordring.
Jeg er imidlertid ikke overbevist om offentlige besøks-
og utvekslingsprogram er veien å gå i denne sammenheng.
Utenriksdepartementet vil videreføre og intensivere det
arbeid som gjøres fra vår side. I tillegg kommer
at kontaktene mellom de sivile samfunn i Norge og den muslimske
verden er i sterk vekst, blant annet som følge av migrasjon,
handel, turisme og kultursamarbeid, som nevnt. Det kan være
grunn til å se nærmere på måter å styrke
disse kontaktflatene på, uten å gå veien
om et særlig offentlig utvekslings- og samarbeidsprogram.
Til slutt vil jeg peke på at kontaktflatene
mellom parlamentarikere i Norge og demokratiske, muslimske land
er en meget viktig dimensjon i dialog- og kommunikasjonsarbeidet.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 15. mai 2006
Olav Akselsen
leder |
Ågot Valle
ordfører |