Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag i løpet av vårsesjonen om at de regionale helseforetakene, som er underfinansierte, får de nødvendige tilleggsbevilgninger, slik at disse kommer opp på et nivå som er i tråd med landsgjennomsnittet, senest fra 1. januar 2007."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne til at skjevfordelingen mellom de ulike regionale helseforetakene er store, og at bl.a. Helseregion Vest har om lag 11 prosent mindre per innbygger enn hva som er tilfellet for landsgjennomsnittet.
Forslagsstillerne framholder at Helseregion Vest klarte å holde budsjettet i 2005 samtidig som antallet behandlinger økte med 5-6 prosent, og mener dette viser at foretaket har omstilt seg og effektivisert på en god måte. Når Helseregion Vest nå har fått beskjed om at behandlingsprosenten for inneværende år ikke skal overstige 1 prosent, mener forslagsstillerne at dette ikke er noen god framgangsmåte for å utvikle og bedre helsetilbudet i regionen.
Det vises til St.meld. nr. 5 (2003-2004), til Soria Moria-erklæringen og til uttalelser fra statsråd Sylvia Brustad der det er tatt opp at skjevheten mellom de regionale helseforetakene skal rettes opp. Det er etter forslagsstillernes syn ikke blitt fremmet tilstrekkelige tiltak fra Regjeringens side for å ivareta dette.
Forslagsstillerne mener at Regjeringen må sørge for at utjevningen mellom de regionale helseforetakene finner sted senest fra 1. januar 2007, og de frykter at skjevfordelingen mellom de regionale helseforetakene vil øke ytterligere dersom ikke en oppjustering av de helseforetakene som ligger etter, kommer på plass så raskt som mulig.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn
Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen,
Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge
Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Laila
Dåvøy, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen,
og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, er enig med forslagsstillerne
i at det er viktig at skjevfordelingen av inntekter mellom helseregionene
rettes opp.
Komiteen viser til at regjeringen
Stoltenberg i Soria Moria-erklæringen har sagt at skjevfordelingen av
inntekter mellom helseregionene skal rettes opp raskere enn det
som ble lagt til grunn i St.meld. nr. 5 (2003-2004). I St.meld.
nr. 5 (2003-2004) valgte man å ikke bruke de foreslåtte
kostnadsnøklene til Hagen-utvalget fullt ut. Forslaget
i meldingen, som fikk Stortingets tilslutning, medførte
at helseregion Vest ville få 216 mill. kroner av de 673
mill. kroner som manglet i henhold til Hagen-utvalgets kostnadsnøkler,
og helseregion Midt-Norge ville få 92 mill. kroner av de
437 mill. kroner som manglet etter en slik beregning.
Det var flere begrunnelser for at kostnadsnøklene
i Hagen-utvalgets rapport ikke ble fulgt av departementet og Stortinget.
Det ville innebære større omfordelinger enn det
som var ønskelig og forsvarlig. Tidligere ressursfordeling
ga uttrykk for nasjonale prioriteringer bl.a. i overføringene
til Rikshospitalet som det ledende sykehus innen forskning, utvikling
og behandling av særlig krevende lidelser, og hensynet
til de tre nordligste fylkene med deres særlige utfordringer.
Dette ble ikke fanget opp av de kostnadsnøklene. Deler
av basisbevilgningen er fordelt uavhengig av regionens befolkningsstørrelse
og alderssammensetning, som er hovedkriteriene i kostnadsnøklene.
Dette gjelder for eksempel regionsykehustilskuddet og drift av de
regionale helseforetakene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener at
ulike oppfatninger av hva som er riktig basistilskudd til de forskjellige regionale
helseforetakene, bidrar til unødvendige konflikter. Det
er nedsatt et teknisk beregningsutvalg som har sett på fordelingen
av basistilskuddet mellom helseregionene når det gjelder
spesialisthelsetjenestene. Flertallet anser det som
viktig å rette opp de skjevheter som finnes i den regionale
fordelingen mellom helseregionene, og mener at skjevfordelingen
av inntekter mellom helseregionene skal rettes opp raskere enn det
som ble lagt til grunn i St.meld. nr. 5 (2003-2004).
Etter at oppfølgingen av St.meld. nr.
5 (2003-2004) er gjennomført, er det etter flertallets syn
behov for at beregningsutvalget går gjennom beregningen
av basistilskuddet innen sykehusøkonomien, slik at en kan
sikre god statistikk og gode beregninger over økonomi,
budsjett og regnskap i sykehussektoren. Det vil likevel være
vanskelig å finne fram til kostnadsnøkler som
vil fange opp den objektive sannheten om hvordan ressursene skal
fordeles på en 100 prosent rettferdig måte. Men
gjennom bedre kunnskap og innsikt i økonomien til de ulike
sykehusene og helseforetakene vil en kunne få en felles
forståelse for de utfordringer som finnes innen sykehussektoren.
Flertallet foreslår
at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
regjeringen Stoltenberg allerede i forslag til nytt statsbudsjett
for 2006 la fram en styrking av sykehusøkonomien med 500
mill. kroner i forhold til forslaget til Bondevik II-regjeringen.
Stortinget har vedtatt et budsjett for 2006 som legger til rette
for at aktiviteten i sykehusene kan videreføres på om
lag samme høye nivå som i 2005. Dette er formidlet
i bestillerdokumentet til de regionale helseforetakene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre, har merket seg at den vanskelige økonomiske
situasjonen til de regionale helseforetakene gjør at det
nå kommer forslag om en rekke innsparingstiltak som går
utover pasientbehandlingen. Dette kommer av at de regionale helseforetakene
har opparbeidet seg relativt store underskudd over tid samtidig
som en nå har krav om å komme i økonomisk balanse
innen utgangen av 2006. Når man ser dette i sammenheng
med at man ennå ikke har fått avklart hva som
skal være den endelige åpningsbalansen, og man har
et behov for i underkant av 1 mrd. kroner for å dekke
opp pensjonskostnader, så står utfordringene i kø,
selv om pensjonskostnadene holdes utenfor balansekravet. Det er
derfor viktig å få på plass den endelige åpningsbalansen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret over denne økonomiske situasjonen for de regionale
helseforetakene og forventer derfor at det kommer en betydelig styrking
av spesialisthelsetjenesten allerede før sommeren.
Disse medlemmer mener imidlertid
det må sies å være en ekstra urettferdighet
ved finansieringen av spesialisthelsetjenesten at de regionale helseforetakene finansieres
svært ulikt. Det er enighet om at det er en skjevfordeling
som rammer Helse Vest og Helse Midt-Norge på en svært
uheldig måte, og det er også en uttalt målsetting
at en skal sørge for at disse regionale helseforetakene
skal få en mer rettferdig andel av basisbevilgningene.
Dette bekrefter også statsråd Sylvia Brustad i
et brev til lederen av komiteen datert 23. februar 2006,
hvor hun skriver:
"I all hovedsak innebærer omfordelingene
at Helse Vest og Helse Midt-Norge skal få en større
andel av basisbevilgningene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil påpeke at med den pressede
situasjonen som alle de regionale helseforetakene er i, så er
det ikke tilrådelig med en omfordeling av de midlene som
allerede er i systemet for å kunne få en slutt
på dagens skjevfordeling. Dette må etter disse
medlemmers mening løses ved at det tilføres
"friske penger" til disse foretakene slik at de kommer opp på det
nivået de skal ligge på i henhold til befolkningsmengde
og utfordringer. Bare å omfordele midler vil igjen medføre
nye innsparingstiltak og redusert pasientbehandling i de regionene
som får redusert sine bevilgninger. Dersom Helse Vest og
Helse Midt-Norge hadde fått sin rettmessige andel av helsekronene,
ville disse regionale foretakene langt på vei kunnet la
være å innføre de innsparingene som direkte
vil gå utover pasientene. Det er derfor viktig at en så raskt som
mulig får rettet opp hele skjevfordelingen slik at alle
landets innbyggere er sikret en likest mulig behandling uansett
hvilken helseregion en er bosatt i.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet forutsetter
at Regjeringen allerede før sommeren fremmer forslag som
medfører at skjevfordelingen minsker, og at man senest
i forbindelse med statsbudsjettet for 2007 fremmer forslag som fjerner skjevfordelingen
mellom de regionale helseforetakene ved at man tilfører
friske midler til de to regionale helseforetakene som er underfinansiert.
Videre er det etter disse medlemmers mening viktig
at man nå også får på plass
den endelige åpningsbalansen for foretakene og også tilfører
alle de regionale helseforetakene økte midler slik at ikke
ventetidene øker i tiden som kommer.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om at de regionale helseforetakene som er underfinansierte,
får de nødvendige tilleggsbevilgninger, slik at
de senest fra 1. januar 2007 kommer opp på et
nivå som er i tråd med landsgjennomsnittet. Nødvendige
midler må tilleggsbevilges og ikke tas fra andre regionale
helseforetak."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Samarbeidsregjeringen
i St.meld. nr. 5 (2003-2004) foreslo en opptrapping av basisbevilgningene
til Helse Vest og Helse Midt-Norge, og at det samtidig ble varslet
en ny gjennomgang av inntektsfordelingen etter utløpet
av overgangsperioden.
I lys av de økonomiske utfordringene
de regionale helseforetakene står overfor, mener disse
medlemmer at det er behov for å rette opp underfinansieringen av
Helse Vest og Helse Midt-Norge raskere enn forutsatt i St.meld.
nr. 5 (2003-2004). Disse medlemmer vil derfor be
Regjeringen om å bevilge hele det resterende beløpet
av økt basisbevilgning til Helse Vest og Helse Midt-Norge
senest i statsbudsjettet for 2007.
Komiteens medlemmer fra Høyre ber videre
om at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en vurdering
av behovet for en ytterligere opptrapping av basisbevilgningene
til Helse Vest og Helse Midt-Norge utover det Stortinget gikk inn
for under behandling av St.meld. nr. 5 (2003-2004).
Komiteens medlem fra Venstre er
enig i at det er behov for å rette opp de skjevheter som
finnes i den regionale fordeling mellom helseregionene, og ber Regjeringen
senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2007 fremme forslag
som sikrer en rettferdig fordeling mellom disse, dog slik at Helse
Nord RHF gis et tillegg på 10 prosent.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
at de regionale helseforetakene som er underfinansierte, får de
nødvendige tilleggsbevilgninger, slik at de senest fra
1. januar 2007 kommer opp på et nivå som
er i tråd med landsgjennomsnittet. Nødvendige
midler må tilleggsbevilges og ikke tas fra andre regionale
helseforetak.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:49 (2005-2006) - forslag fra
stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Vigdis Giltun, Jan-Henrik
Fredriksen og Arne Sortevik om tilleggsbevilgninger til de underfinansierte
regionale helseforetakene – vedlegges protokollen.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 16. mai 2006
Harald T. Nesvik
leder |
Jorodd Asphjell
ordfører |