Jeg viser til oversendelse fra energi- og miljøkomiteen
av 13. februar 2006 vedrørende Dokument nr. 8:22
(2005-2006). I Dokument nr.8:22 foreslås at grenseflokker
av ulv som har minst halve reviret og tilbringer minst halvparten
av tiden i Norge, inngår i det samlede bestandsmålet
på 3 årlige ynglinger og kommer inn under den
ordinære norske rovviltforvaltningen.
I forbindelse med behandlingen av St. meld.
nr. 15 (2003-2004) Rovvilt i norsk natur våren
2004 var flertallet i energi- og miljøkomiteen, representantene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig
Folkeparti enige om følgende nasjonale bestandsmål
for ulv; «3 årlige ynglinger
innenfor den nye ulvesonen. Når det gjelder grensegrupper
av ulv mener flertallet at de må forvaltes i samarbeid
med Sverige, og kan ikke legges inn i et norsk mål» jf.
Innst. S. nr 174 (2003-2004) s. 13.
I tråd med føringer fra Stortinget
er bestandsmålet ytterligere konkretisert i forskrift 18. mars
2005 om forvaltning av rovvilt nr. 242. Her heter det at « Det skal være 3 årlige ynglinger
av ulv innenfor forvaltningsområdet for ynglende ulv, der
familiegruppens revir i sin helhet ligger i Norge. Dersom over halvparten
av reviret ligger innenfor forvaltningsområdet for ynglende
ulv, skal reviret regnes som innenfor forvaltningsområdet.
Når en del av reviret ligger i Sverige skal familiegruppen
ikke regnes med i målet på 3 årlige ynglinger ».
For helnorske revir av ulv definerer forskriften
et ulverevir som innenfor forvaltningsområdet for ynglende
ulv dersom over halvparten av reviret ligger innenfor forvaltningsområdet.
Tilsvarende regnes et ulverevir som utenfor forvaltningsområdet
dersom mer enn halvparten av reviret ligger utenfor forvaltningsområdet.
Etter min vurdering gir denne definisjonen over tid den beste tilpasningen
til det forvaltningsområdet for ynglende ulv som er fastsatt
av Stortinget. Etter forskriften er det Nasjonalt overvåkingsprogram for
rovvilt som definerer den geografiske utbredelsen av et ulverevir.
For grenseflokker der en del av et ulverevir
ligger i Sverige, uavhengig av om del av reviret på norsk
side ligger innenfor eller utenfor forvaltningsområdet
for ynglende ulv, skal dette reviret i henhold til behandlingen
av rovviltmeldingen i Stortinget, jf. forskrift 18. mars
2005 nr. 242, ikke regnes med i målet om 3 årlige
ynglinger. Avgrensingen av grenseflokker følger av debatten
i Stortinget i forbindelse med behandlingen av rovviltmeldingen
13. mai 2004, jf Stortingsforhandlinger, debatter mv. i
Stortinget nr. 26, 11. -14. mai, sesjon 2003-2004 s. 2693
- 2728.
I Dokument nr. 8:22 (2005-2006) foreslås
at grenseflokker som har minst halve reviret i Norge inngår
i det samlede bestandsmålet på 3 årlige
ynglinger og kommer inn under den ordinære norske rovviltforvaltningen.
Jeg kan ikke se at en slik definisjon av grenseflokker er i tråd
med forliket i Stortinget om rovviltpolitikken, der det uttrykkelig
legges vekt på at grenseflokkene ikke skal
regnes med i målet om 3 årlige ynglinger. Jeg
legger til grunn at forliket i Stortinget om rovviltpolitikken skal
ligge fast.
I forskrift om forvaltning av rovvilt av 18.
mars 2005 legges det opp til at vedtak om felling som berører familiegruppe
eller revirmarkerende par av ulv der deler av reviret ligger i Sverige,
skal fattes etter kontakt med svenske myndigheter. Det er imidlertid
grunn til å understreke at norsk viltlov fortsatt vil gjelde
på norsk side av grensen. Dette innebærer at grensegrupper
kan forvaltes av norske myndigheter dersom det oppstår skader
eller fare for skader på norsk side av grensen. På dette
punkt kan det se ut som det kan ha oppstått en misforståelse
i forbindelse med det oversendte Dokument nr.8-forslaget, der det
sies at familiegrupper som har en (liten) andel av sitt revir i
Sverige ikke vil kunne håndteres av norske myndigheter
(Dok.nr.8:22 første side andre spalte).
Gjennom utformingen av forskrift om forvaltning
av rovvilt er forliket i Stortinget fulgt opp. For ulv er dette konkretisert
i forskriften slik at det klart definerer myndighetsforholdet mellom
nemndene og direktoratet som sentral fagmyndighet. Dette innebærer
at rovviltnemndene har myndighet knyttet til kvote for skadefelling
og lisensfelling der bestandsmålet er nådd. Grensegruppene
skal i tråd med Stortingets føringer forvaltes
i samarbeid med Sverige. Her er det direktoratet som har myndighet
til eventuell skadefelling etter kontakt med svenske myndigheter.
Soria Moria erklæringen slår
fast at forliket i Stortinget i 2004 om rovviltpolitikken skal legges
til grunn og følges opp på alle nivå.
Jeg er kjent med at målsettingene og rammene for ulveforvaltningen
ble underlagt en grundig drøfting i forbindelse med forliket.
Jeg anser spørsmålet om grenseflokkene som et
viktig element i forliket og viser til at det der uttrykkelig legges vekt
på at grenseflokkene ikke skal
regnes med i målet om 3 årlige ynglinger. Jeg
kan ikke se at definisjonen av grenseflokker i det foreliggende
Dokument nr. 8:22 (2005-2006) er i tråd med forliket.
Jeg viser også til at det ble fremmet
et privat forslag, Dokument nr. 8:36 (2004-2005), med tilnærmet
samme ordlyd som foreliggende forslag mindre enn et år
etter behandlingen av rovviltmeldingen i Stortinget. Tidligere miljøvernminister
Knut Arild Hareide svarte energi- og miljøkomiteen på dette
forslaget. Dette svaret er vedlagt komiteens innstilling. Ved behandling
av forslaget, jf. Innst. S. nr. 211 (2004-2005), viste komiteens
flertall også til Stortingets behandling av rovviltmeldingen,
jf. Innst. S. nr. 174 (2003-2004).