Komiteen sine merknader

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Eva M. Nielsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, frå Framstegspartiet, Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, frå Høgre, Børge Brende og Ivar Kristiansen, frå Sosialistisk Venstreparti, Heidi Sørensen, frå Kristeleg Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, frå Senterpartiet, Ola Borten Moe, og frå Venstre, leiaren Gunnar Kvassheim, viser til Norges rolle som en betydelig energinasjon i Europa, samtidig som Norge er avhengig av kraftutveksling. Komiteen har merket seg at forordningen om handel med elektrisitet over landegrensene skal gi klare og bindende regler om en effektiv og sikker kraftutveksling med utlandet. Spesielt viktig er situasjonen knyttet til forsyningssikkerheten i medlemsstatene.

Elektrisitetsmarkedet

Komiteen merker seg at innføringen av energimarkedspakka blant annet skal medvirke til at importmulighetene kan utnyttes bedre, noe som vil kunne gi Norge en sikrere elektrisitetsforsyning. I år med redusert produksjonskapasitet vil fremtidige importmuligheter være avgjørende for forsyningssikkerheten. Dette er avgjørende selv med det arbeidet som nå er igangsatt for å bedre kraftbalansen i Norge. Komiteen har merket seg at forsyningssikkerheten skal overvåkes slik at egnede tiltak kan iverksettes på et tidlig tidspunkt dersom forsyningssikkerheten trues. Viktige tiltak er etablering og vedlikehold av eksisterende og tilstrekkelig nettkapasitet samt desentralisert produksjon av elektrisk kraft.

Komiteen har videre merket seg at forordningen får virkning for hele nettstrukturen og de som forestår driften av nettet, blant annet med særskilt vekt på å sikre nettets langsiktige evne til å ivareta forsyningssikkerheten blant annet gjennom overføringskapasitet og pålitelighet. Tilsvarende krav er satt til operatøren av distribusjonsnettet som skal sikre et sikkert, pålitelig og effektivt nett som tar hensyn til miljøet. Komiteen legger til grunn at forordningen underbygger nasjonale mål om en sikker og pålitelig elektrisitetsforsyning, Statnett SF, som systemansvarlig, har i noen år deltatt i en europeisk kompensasjonsordning basert på samarbeid knyttet til nettkostnader for grenseoverskridende krafthandel. Komiteen merker seg at denne kompensasjonsordningen nå vil bli erstattet av en ny kompensasjonsordning som følge av forordningen. Komiteen viser til brev fra statsråden datert 7. mai 2006 vedlagt, hvor statsråden opplyser at arbeidet med den nye kompensasjonsordningen følges nøye fra norsk side for å bidra til en rimelig ordning. Komiteen viser til betydningen av at man vektlegger arbeidet med kompensasjonsordningen, slik at forordningen samlet blir en god ordning for norske produsenter og forbrukere - slik statsråden redegjør for i sitt brev.

Gassmarkedet

Komiteen legger til grunn at Norge ved innføringen av gassmarkedsdirektiv II ikke må foreta vesentlige endringer i gjeldende rett, og at det ikke er nødvendig å foreta endringer for oppstrømsgassrørene. Komiteen er tilfreds med at Norge har fått status som marked under oppbygging og at mulighetene til unntak fra instrukser er benyttet. Komiteen legger til grunn at departementet legger opp til en gjennomføring av direktivet for nedstrømssektoren, herunder vurderinger knyttet til å benytte unntaksinstruksene, slik at forsyningen kan understøtte Regjeringens mål om å benytte mer naturgass innenlands.