Jeg viser til brev fra energi- og miljøkomiteen
av 4. mai i år vedrørende St.prp.nr. 52 (2005-2006).
Brevet gjelder spørsmål knyttet til enkelte bestemmelser
i europaparlaments- og rådsforordning (1228/2003/EF) om
vilkår for tilgang til nett for overføring av
elektrisk kraft over landegrensene. Rådsforordning 1228/2003 er
en del av den såkalte energimarkedspakken som ble vedtatt
i EØS-komiteen 2. desember 2005.
Jeg vil innledningsvis vise til at forordningen
regulerer enkelte forhold knyttet til landenes systemansvarlige selskapers
virksomhet. Reglene vil legge til rette for en mer effektiv og sikker
kraftutveksling mellom landene, og bidrar blant annet til en styrket
forsyningssikkerhet i Norge og Norden. Den vil også gi
visse føringer på kostnadene for bruk av landenes
sentralnett.
Spørsmålene i komiteens brev
knytter seg til konsekvensene av en kompensasjonsordning for nettkostnader
knyttet til krafthandelen over grensene (transitt) som skal inngås
mellom de systemansvarlige selskapene innenfor EØS-området,
og til betydningen av håndtering av flaskehalser i overføringsnettet
("overbelasting").
Det har i noen år eksistert frivillige
kompensasjonsordninger for transitt. Statnett er med i en europeisk kompensasjonsordning
basert på samarbeid mellom de systemansvarlige gjennom
European Transmission System Operators (ETSO). For 2005 betalte
Statnett om lag 140 mill. kr og kostnaden dekkes gjennom inntektsrammen
til sentralnettet. Til sammenligning er inntektsrammen for sentralnettet
ca 2,9 mrd kr. Dagens ordning anses ikke å tilfredsstille
bestemmelsene i forordningen og må endres.
Med utgangspunkt i reglene i forordningen, arbeides det
nå med å etablere en ny kompensasjonsordning. Dette
er en omfattende prosess som berører mange land med til
dels ulike interesser. ERGEG (European Regulators Group for Electricity
and Gas), jf. vedlegg 6 i St.prp.nr. 52 (2005-2006), har fått
i oppdrag fra Kommisjonen å utarbeide forslag til bindende
retningslinjer for en kompensasjonsordning. NVE deltar i dette arbeidet.
Arbeidet i ERGEG skjer i nært samarbeid med ETSO hvor Statnett
deltar fra norsk side. Det er i siste instans Kommisjonen som vedtar
ordningen assistert av en egen komité. Komiteen består
av medlemslandene. Olje- og energidepartementet deltar som observatør
i denne komiteen. Endelige beregninger av hvordan kompensasjonsordningen
slår ut for det enkelte land er ikke mulig å foreta
før en ser et endelig forslag fra Kommisjonen og et påfølgende
forhandlingsresultat gjennom den prosedyre som er etablert.
I denne forbindelse vil jeg likevel gjøre
oppmerksom på erklæringen i vedlegget til EØS-komiteens
beslutning som lyder:
"Avtalepartene erklærer at i henhold til
EØS-avtalens struktur med to pilarer (artikkel 93 nr. 2)
må nye fellesskapsrettsakter innlemmes i avtalen gjennom
en beslutning i EØS-komiteen.
Retningslinjene
i henhold til forordningen om vilkår for adgang til nett
for overføring av elektrisk kraft over landegrensene er
juridisk bindende for alle medlemsstater. Nye retningslinjer eller
endringer av eksisterende retningslinjer må derfor oppfattes
som nye fellesskapsrettsakter som krever beslutning i EØS-komiteen,
i henhold til EØS-avtalens artikkel 98."
Nye bindende retningslinjer for en kompensasjonsordning
som vedtas av Kommisjonen må derfor godkjennes av Norge
og de andre EFTA-statene i EØS-komiteen før den
blir rettslig bindende for EFTA-landene. En slik presisering var
nødvendig av hensyn til å understreke topilarstrukturen
i EØS-avtalen.
Flere forhold vil påvirke kompensasjonsbetalingene, for
eksempel kostnadene i kraftnettet i hvert land. Videre vil sluttresultatene
for det enkelte land kunne variere fra år til år
pga. endringer i kraftflyten mellom landene. Det er derfor vanskelig å vite
eksakt hvilke økonomiske konsekvenser ordningen vil medføre
for Norge. Statnett forventes å bli nettobetaler til ordningen.
Det er brukerne av sentralnettet som belastes
kostnadene ved kompensasjonsordningen. Statnett fastsetter sentralnettstariffen
innenfor de lover og forskrifter som gjelder.
Jeg kan derfor ikke utelukke ekstrakostnader
for sluttbrukere som følge av disse reglene. Dette arbeidet følges
nøye fra norsk side for å bidra til en rimelig
ordning. Det er viktig å se slike kostnader i sammenheng med
de fordeler det er for norske produsenter og forbrukere å inngå i
et større sammenhengende nett- og markedsområde
i Norden og Europa for øvrig.
Artikkel 6 i forordningen omfatter prinsipper
for håndtering av flaskehalser i nettet. Det heter i bestemmelsen
at flaskehalser skal håndteres med løsninger som
ikke innebærer forskjellsbehandling, som er markedsbaserte
og som gir effektive økonomiske signaler til de berørte
markedsdeltakerne og systemansvarlige selskaper.
Håndtering av flaskehalser er i Norge
regulert gjennom forskrift for systemansvaret. Det er godt samsvar mellom
de grunnleggende prinsipper for håndtering av flaskehalser
i nettet i norsk regelverk og i forordningen. Bestemmelsene i forordningen
vil som sådan ikke medføre behov for endringer
i norsk praksis. Forordningen legger opp til at det skal utarbeides
mer detaljerte retningslinjer for flaskehalshåndteringen.
Et utkast er nå under behandling i EU, blant annet innenfor
den ovennevnte komiteen som er etablert innenfor forordningen. Retningslinjene
kan inneholde bestemmelser som medfører behov for endringer
i praksis på noen områder. I utkastet til retningslinjer
vil enkelte bestemmelser føre til justering av norsk praksis.
Dette gjelder bl.a. regler om informasjon fra systemansvarlig om
forventet forbruk, som går lenger enn det Statnett praktiserer
i dag. Det kan derfor ikke utelukkes at forordningen med tilhørende
retningslinjer kan utløse behov for endringer i norsk praksis.
Når det gjelder investeringer, er hovedregelen
at det skal være åpen nettadgang. Betaling for
nettadgang som betales av produsenter og forbrukere skal være uavhengig
av avtaler om kjøp og salg av kraft, bortsett fra i de
tilfeller der det er flaskehalser i nettet. Overføringsforbindelser
vil inngå som en del av det ordinære og regulerte
overføringssystemet, og vil bli finansiert av de ordinære
overføringstariffer og/eller inntekter fra håndtering
av flaskehalser i nettet. Dette er i samsvar med de prinsipper og
regler som gjelder i Norge og i det nordiske kraftmarkedet, og vil
være hovedregelen for nye overføringsforbindelser.
Blant annet er kabelen mellom Norge og Nederland som er under bygging organisert
etter disse prinsipper. Regelverket i forordningen innebærer
at det i EU innføres prinsipper og regler som i hovedsak
følger norsk praksis. Dette må antas å gjøre
det enklere å komme fram til avtaler om nye overføringsforbindelser
mellom landene, og vil bidra til å redusere terskelen for
investeringer i samfunnsøkonomiske overføringsforbindelser."