Europaparlamentet og EUs Råd vedtok
6. juli 2005 forordning (EF) nr. 1160/2005 om
endring av Konvensjonen om gjennomføring av Schengen-avtalen
av 14. juni 1985 om gradvis avskaffelse av kontrollen på de
felles grenser, med hensyn til tilgang til Schengen informasjonssystem
for tjenester i medlemsstatene som har ansvaret for utstedelse av
registreringsbevis for motorkjøretøyer.
Schengen informasjonssystem (SIS) er et databasert register
til bruk i alle land som deltar i Schengen-samarbeidet. Systemet
ble operativt i 1995 og anses å være et vesentlig
element i Schengen-samarbeidet. På nærmere bestemte
vilkår kan medlemslandene utveksle visse typer informasjon
via registeret. Det dreier seg om opplysninger om personer som er
ettersøkt med tanke på pågripelse og
utlevering som følge av kriminelle handlinger, personer
som er etterlyst for det formål å meddele dem
offisielle dokumenter, personer fra land utenfor Schengen-samarbeidet
som er nektet innreise i et Schengen-land, mindreårige
og andre personer som står under andres omsorg, dersom
de er savnet fra sitt daglige oppholdssted samt gjenstander og dokumenter
som skal sikres i forbindelse med etterforsking av kriminelle forhold.
Meldinger om stjålne motorkjøretøyer
med et sylindervolum på over 50 kubikkcentimeter kan dessuten
registreres i SIS.
Gjennomføring av endringene i SIS vil
kreve endringer i lov om Schengen informasjonssystem. I samsvar med
Grunnloven § 26 annet ledd og avtalen om tilknytning
til Schengen-regelverket er det derfor tatt forbehold om Stortingets
samtykke.
Endringene i Schengen-konvensjonen må ses
på bakgrunn av direktiv om registreringsdokumenter for
kjøretøyer. Direktivet forutsetter et tett samarbeid
om informasjonsutveksling mellom medlemsstatene for å lette
kontrollen og bekjempe bedrageri og ulovlig handel med stjålne
kjøretøyer. Formålet med dette samarbeidet
er særlig å kunne kontrollere at et motorkjøretøy lovlig
kan registreres på nytt, særlig når kjøretøyet
tidligere har vært registrert i et annet land. Direktivet
er innlemmet i EØS-avtalen.
Endringene i Schengen-konvensjonen inngår
videre i en felles strategi for å bekjempe grensekryssende
kriminalitet. Innmelding og kontroll av opplysninger i SIS er hensiktsmessig
for å forhindre at motorkjøretøyer som
registreres, ikke er stjålet eller kommet på avveie. For
dette formål bør myndigheter med ansvar for registrering
av motorkjøretøyer gis mulighet til å kunne søke
i relevante opplysninger i SIS.
Artikkel 1 i forordningen setter inn en ny artikkel
i Schengen-konvensjonen om at de tjenester i medlemslandene som
har ansvaret for utstedelse av registreringsbevis for motorkjøretøyer
har rett til tilgang til nærmere bestemte opplysninger
som er tatt inn i SIS, utelukkende med henblikk på å kontrollere
om kjøretøyer som ønskes registrert er
stjålet eller på annen måte forsvunnet.
De opplysningene det gis tilgang til er stjålne eller på annen
måte forsvunne motorkjøretøyer med et
sylindervolum på over 50 kubikkcentimeter, tilhengere og
campingvogner med en egenvekt på over 750 kilo og stjålne,
på annen måte forsvunne eller ugyldige registreringsbevis
for motorkjøretøyer og nummerskilt for motorkjøretøyer.
Det er bare statlige tjenester som har rett
til direkte søkeadgang i SIS. I den utstrekning private
tjenester utfører oppgaver som nevnt ovenfor, må anmodning om
opplysninger fra SIS rettes til nasjonal politi- eller tollmyndighet
som har tilgang til SIS. Dersom registreringsmyndigheter etter søk
i SIS avdekker mulige straffbare forhold, er det overlatt til nasjonalt
regelverk å fastsette hvordan slike opplysninger skal behandles videre.
I Ot.prp. nr. 48 (2005-2006) foreslås
endringer i lovens § 12 første ledd for å gjennomføre
innholdet i forordningen. Endringen innebærer at bilregistreringsmyndigheter
får tilgang til å søke i Schengen informasjonssystem
på opplysninger som gjelder bortkomne motorkjøretøy
samt bortkomne eller ugyldige registreringsbevis og nummerskilt
for motorkjøretøyer.
Forslaget innebærer at Statens vegvesens
trafikkstasjoner, som er ansvarlig for registrering av motorkjøretøyer
i Norge, vil måtte få tilgang til direkte søk
i SIS i samsvar med Schengen-konvensjonen. Det vil påløpe kostnader
i forbindelse med opprettelse av søketilgangen. Det forutsettes
at kostnadene tas innenfor de respektive budsjettrammer.
De øvrige forslagene antas ikke å ville
medføre nevneverdige økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Forordningen innebærer at registreringsmyndigheter får
direkte søkeadgang i Schengen informasjonssystem som ledd
i et samarbeid for å bekjempe internasjonal kjøretøykriminalitet.
Gjennomføring av disse endringene vil bidra til å oppfylle
forutsetningene i direktiv 1999/37/EF om registreringsdokumenter,
som ble gjennomført i norsk rett 1. juni 2004.
I henhold til direktivets artikkel 9 skal medlemslandene bistå hverandre
for å sikre at kjøretøy oppfyller formelle
krav til omregistrering i det land der kjøretøyet
er registrert, før omregistrering i et annet medlemsland
finner sted. Hittil har ikke dette kravet kunnet gjennomføres
ved søk i et felles elektronisk register. Det er viktig å avdekke
at et kjøretøy er stjålet før
omregistrering i et annet land finner sted. Etter en omregistrering
er det erfaringsmessig vanskeligere å finne tilbake til
tidligere utenlandsk eierskap. Dagens kontroll anses ikke fullt
ut tilfredsstillende. Utvidet tilgang til å søke
etter opplysninger i SIS vil gi raskere utveksling av informasjon,
noe som er viktig i kampen mot grenseoverskridende kriminalitet
i form av biltyveri og annen kjøretøyrelatert
kriminalitet.
Justisdepartementet tilrår at Norge
godtar innholdet i forordning (EF) nr. 1160/2005 om direkte
søkeadgang i Schengen informasjonssystem for nasjonale
myndigheter med ansvar for registrering av kjøretøy,
som er en videreutvikling av Schengen-regelverket. Utenriksdepartementet
slutter seg til dette.
Komiteens utkast til innstilling ble 23. mai 2006 oversendt utenrikskomiteen til uttalelse. Utenrikskomiteen opplyste i brev av 24. mai 2006 at komiteen ikke hadde merknader til utkastet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og
Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen,
Solveig Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker
og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo, mener Norges deltakelse i Schengen og
samarbeidet om Schengen informasjonssystem (SIS) er viktig i bekjempelsen
av grenseoverskridende kriminalitet. Komiteen vil
i denne sammenheng vise til EU-direktivet, innlemmet i EØS-avtalen,
om registreringsdokumenter for kjøretøyer og har
merket seg direktivets forutsetning om aktiv informasjonsutveksling mellom
medlemslandene for å lette kontrollen og bekjempe bedrageri
og handel med stjålne kjøretøyer. Komiteen har
merket seg at slik utveksling av informasjon inngår i kontrollen
om et motorkjøretøy lovlig kan registreres på nytt.
Informasjon fra SIS vil kunne avdekke om kjøretøyet
er meldt stjålet eller forsvunnet på annen måte.
Komiteen har merket seg at dagens
kontroll ved utstedelse av registreringsbevis for motorkjøretøyer ikke
ansees god nok. Komiteen vil understreke betydningen
av effektiv og rask informasjonsutveksling for å sikre
at det ikke foreligger straffbare forhold for kjøretøyer
som skal omregistreres i det land kjøretøyet er
registrert, eller før omregistrering i annet medlemsland.
Komiteen støtter Justisdepartementets
anbefaling om at Schengen-landenes myndigheter med ansvar for kjøretøyregistrering,
i Norge Statens vegvesens trafikkstasjoner, gis direkte søkemulighet
i relevante opplysninger i SIS. Komiteen har merket
seg at bare statlige tjenester har rett til direkte søkeadgang
i SIS og at andre som eventuelt utfører slike oppgaver
og som ønsker opplysninger fra SIS, må anmode
om slike opplysninger fra SIS gjennom politi- eller tollmyndighetene
som har tilgang til SIS. Komiteen har videre merket
seg at dersom registreringsmyndigheter etter søk i SIS
avdekker mulige straffbare forhold, skal disse behandles i tråd
med nasjonalt fastsatt regelverk i det aktuelle land.
Komiteen viser til de kostnader
som knytter seg til opprettelse av søketilgang til SIS,
og har merket seg forutsetningen om at disse dekkes innenfor de
respektive budsjettrammer.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godtakelse av vedtak om videreutvikling av Schengen-regelverket (forordning (EF) nr. 1160/2005 om direkte søkeadgang i Schengen informasjonssystem for nasjonale myndigheter med ansvar for registrering av kjøretøy).
Oslo, i justiskomiteen, den 1. juni 2006
Anne Marit Bjørnflaten
leder |
Elisabeth Aspaker
ordfører |