Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten,
og fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, ser positivt
på den måten Riksrevisjonen har presentert sine
aktiviteter på i 2005 - med faglige innspill strukturert
på en slik måte at helheten kommer frem klart
og balansert.
Komiteen ser viktigheten av at
Riksrevisjonen fokuserer på de endringsprosesser som finner
sted i forvaltningen, med blant annet spesielt henblikk på etableringen
av den nye arbeids- og velferdsforvaltningen som ble vedtatt av
Stortinget våren 2005. At også Riksrevisjonen
følger opp den digitale utviklingen og legger vekt på at
offentlige virksomheter organiserer og gjennomfører omstillings-
og rasjonaliseringspotensialet som ligger i disse elektroniske prosessene,
er særdeles viktig, slik komiteen vurderer
saken.
Komiteen registrerer med stor
interesse prosjektet med nye standarder for statlig regnskapsføring
og ser frem til orienteringen som vil bli fremmet i Gul Bok 2007.
Endringer i økonomiregelverket, bevilgningsreglementet
og bruk av periodiseringsprinsippet i statens regnskapsføring
vil, slik komiteen vurderer situasjonen, være
med på å bidra positivt til at statens budsjett-
og regnskapsstandarder vil komme mer på linje med samfunnets
og internasjonale regnskapsstandarder forøvrig.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
aktiviteter innenfor regnskapsrevisjon og selskapskontroll som fremkom
i Dokument nr. 1 (2005-2006) og som viste en helhet med balansert
målrettethet og effektivitet.
Imidlertid vil komiteen uttale
viktigheten av at Riksrevisjonens mange anmerkninger til regnskapene må følges
opp ved senere revisjon, slik at de påpekte uregelmessigheter
og svakheter blir rettet opp ved første mulige anledning. Komiteen sitter
igjen med det inntrykk at en rekke departementer og andre reviderte statlige
virksomheter ikke tar Riksrevisjonens anmerkninger alvorlig nok.
Slik komiteen vurderer det, er
selskapskontroll og forvaltningsrevisjon særdeles viktige
instrumenter for å følge med på om de
respektive statsråder har utøvd sine oppgaver
som forvaltere av statens interesser i samsvar med Stortingets vedtak
og forutsetninger. Komiteen er særdeles
fokusert på at innkrevde skatter, avgifter og øvrige
inntekter som inngår i budsjettet, brukes effektivt, fordi
landets samlede økonomiske ressurser i utgangspunktet er
begrenset.
Komiteen viser også til
Riksrevisjonens mange forvaltningsrevisjonsrapporter i 2005 som
hver i sær bidrar positivt til årvåkenhet
og skjerpelse innenfor de enkelte reviderte områder. Komiteen forutsetter
at Riksrevisjonen viderefører nivået på sine
aktiviteter på dette området.
Riksrevisjonens rolle i arbeidet mot misligheter
som også inkluderer korrupsjon, blir av komiteen betraktet
som særdeles viktig - ikke bare avdekking, men også forebygging. Komiteen ser
viktigheten av en skjerpet revisjon og kontroll innenfor dette området.
Komiteen ber i denne forbindelse
Riksrevisjonen om å føre en skjerpet kontroll
med kjøp og salg av tjenester med sikte på å avdekke
mulig korrupsjon både i det offentlige og hos private kunder
og leverandører, ettersom mange private selskaper kjøper
og selger varer og tjenester til og fra offentlige virksomheter
for milliardbeløp. Komiteen ser i dagens
samfunn behovet for at det offentlige i sine viktigste og største
kontrakter med private aktører i avtaleteksten bygger inn Riksrevisjonens
adgang til innsyn, samt adgang til å kunne stille konkrete
spørsmål i spesielle saker via de respektive private
selskapers valgte revisor. En slik mulighet kan være et
nyttig redskap til å forebygge og eventuelt avdekke misligheter
og misbruk av offentlige ressurser.
Komiteen er av den oppfatning
at Riksrevisjonen bør følge opp og intensivere
sin revisjon i forbindelse med statens betydelige internasjonale
plasseringer av milliardinntektene fra oljeproduksjonen i Statens
pensjonsfond - Utland og at disse er i henhold til de vedtak og
retningslinjer Stortinget har lagt til grunn.
Komiteen ser videre positivt
på Riksrevisjonens internasjonale aktiviteter – dog
på en slik måte at disse ikke går ut
over de primære nasjonale arbeidsområder. Så fremt
personellsituasjonen tillater dette, vil denne type aktiviteter
bidra positivt til Riksrevisjonens faglige utvikling og generelle
kunnskapsnivå.
Med bakgrunn i Norges økende internasjonale
aktiviteter, mener komiteen at Riksrevisjonens kontroll innenfor
dette spesielle området er svært viktig, og hvor
det primært må fokuseres på at bruken
av bistandsmidler blir anvendt etter forutsetningene og at avtaler
hos mottaker blir fulgt opp. Komiteen mener også at
et samarbeid med andre lands riksrevisjoner innenfor dette feltet
kan være med på å kvalitetssikre resultatene.