Det vises til omtale i kapittel 2 Forslag om
endrede skatte- og avgiftsregler. Bokført virkning av tiltakene på kap.
5536 post 71 er beregnet til 2 mill. kroner. Bevilgningen på kap.
5536 post 71 foreslås på den bakgrunn redusert
med 2 mill. kroner. Anslagsendringer på kapitlet er ikke
medregent i vedtaket, og vil eventuelt bli foreslått endret
i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2006 til høsten.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at i forbindelse
med behandling av Budsjett-innst. S. nr. 13 (2005-2006) vedtok Stortinget å be
Regjeringen prioritere arbeidet med et introduksjonsprogram for
bruk av biodrivstoff i tråd med EU-direktiv 2003/30/EF.
Regjeringen Bondevik II varslet like før sin avgang en
vedtatt målsetting om at omsetning og/eller innblanding
av biodrivstoff i bensin og diesel skal utgjøre minst to
prosent i Norge i løpet av 2007, og at denne andelen skal økes
til fire prosent innen utgangen av 2010. I forbindelse med revidert
statsbudsjett klargjorde Regjeringen at miljøbensinen E85
(15 pst. bensin - 85 pst. bioetanol) ikke pålegges alkoholavgift,
og at innblanding av bioetanol i bensin ikke pålegges CO2-avgift. Disse medlemmer støtter
Regjeringens opplegg, men vil påpeke at fritak for bensinavgift
for andelen bioetanol i bensin burde vært innført
slik det er innført for biodiesel. Det vises till merknad
og forslag under pkt. 2.7 ovenfor. Disse medlemmer foreslår
derfor et slikt avgiftsfritak, hvilket innebærer en avgiftslettelse
på 16 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | | Avgift på motorvogner
m.m. | |
| 76 | Avgift på bensin,
nedsettes med | 16 000 000 |
| | fra kr 9 088 000 000 til
kr 9 072 000 000" | |
Komiteens medlemmer fraFremskrittspartiet viser
til sine merknader under kap. 2 Forslag om endrede Skatte- og avgiftsbestemmelser
i denne innstilling, Innst. O. nr. 65 (2005-2006) om endringer i skatte-
og avgiftslovgivningen med mer, samt kap. 13 Skatter og avgifter
i Budsjett-innst. S. II (2005-2006).
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med kr 1 179 000 000
i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på kr 1 179 000 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | | Avgift på motorvogner m.m. | |
| 76 | Avgift på bensin,
nedsettes med | 1 179 000 000 |
| | fra kr 9 088 000 000 til
kr 7 909 000 000" | |
Komiteens medlemmer fraFremskrittspartiet viser
til sine merknader under kap. 2 Forslag om endrede skatte- og avgiftsregler
i denne innstilling, Innst. O. nr. 65 (2005-2006) om endringer i
skatte- og avgiftslovgivningen med mer, samt kap. 13 Skatter og avgifter
i Budsjett-innst. S. II (2005-2006).
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med kr 1 322 000 000
i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på kr 1 322 000 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | | Avgift på motorvogner m.m. | |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn (autodieselavgift), nedsettes med | 1 322 000 000 |
| | fra kr 5 344 000 000 til
kr 4 022 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Regjeringens Soria Moria-erklæring hvor det fastslås at
Regjeringen har et omsetningsmål på 5,75 pst.
biodrivstoff innen 2010. Dette medlem støtter
Regjeringens målsetting. Ved et ambisjonsnivå om
5,75 pst. biodrivstoff anbefaler SFT at det må innføres
en rekke virkemidler som f.eks. omsetningspåbud for å øke
distribusjonen og salget av rene biodrivstoff. Et eksempel på dette
er miljøbensinen E85. Avgiftfritak for E85 er et virkemiddel
som vil stimulere i riktig retning. Dette medlem mener
imidlertid at et avgiftsfritak alene ikke vil gi incentiv til tilstrekkelig
adferdsendring.
Regjeringen Bondevik II gav i 2005 SFT i oppdrag å utrede
virkemidler for å øke bruken av biodrivstoff. SFT-rapporten
"Virkemidler for økt bruk av biodrivstoff i Norge" foreligger. Dette
medlem viser til at SFT anbefaler å innføre
et omsetningspåbud på oljeselskapene for et mål
om 4 pst. biodrivstoff. Dette medlem legger til grunn
at vi når et omsetningsmål på 1 pst.
i løpet av 2006 noe som vil medføre 23 mill. kroner
mindre i dieselavgifter enn det Regjeringen legger opp til i sitt
opplegg.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre
omsetningspåbud for biodrivstoff på nedstrøms
oljeselskaper med målsetning om 2 pst. biodrivstoff (biodiesel
og bioetanol) innen 2007 og 4 pst. innen 2010."
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5536 | | Avgift på motorvogner
m.m. | |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn (autodieselavgift), nedsettes med | 23 000 000 |
| | fra kr 5 344 000 000 til
kr 5 321 000 000" | |