17.20.1 Post 71 Engangsavgift på motorvogner m.m.

Sammendrag

Det vises til omtale i kapittel 2 Forslag om endrede skatte- og avgiftsregler. Bokført virkning av tiltakene på kap. 5536 post 71 er beregnet til 2 mill. kroner. Bevilgningen på kap. 5536 post 71 foreslås på den bakgrunn redusert med 2 mill. kroner. Anslagsendringer på kapitlet er ikke medregent i vedtaket, og vil eventuelt bli foreslått endret i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2006 til høsten.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

17.20.2 Post 76 Bensin

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at i forbindelse med behandling av Budsjett-innst. S. nr. 13 (2005-2006) vedtok Stortinget å be Regjeringen prioritere arbeidet med et introduksjonsprogram for bruk av biodrivstoff i tråd med EU-direktiv 2003/30/EF. Regjeringen Bondevik II varslet like før sin avgang en vedtatt målsetting om at omsetning og/eller innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel skal utgjøre minst to prosent i Norge i løpet av 2007, og at denne andelen skal økes til fire prosent innen utgangen av 2010. I forbindelse med revidert statsbudsjett klargjorde Regjeringen at miljøbensinen E85 (15 pst. bensin - 85 pst. bioetanol) ikke pålegges alkoholavgift, og at innblanding av bioetanol i bensin ikke pålegges CO2-avgift. Disse medlemmer støtter Regjeringens opplegg, men vil påpeke at fritak for bensinavgift for andelen bioetanol i bensin burde vært innført slik det er innført for biodiesel. Det vises till merknad og forslag under pkt. 2.7 ovenfor. Disse medlemmer foreslår derfor et slikt avgiftsfritak, hvilket innebærer en avgiftslettelse på 16 mill. kroner utover Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5536

Avgift på motorvogner m.m.

76

Avgift på bensin, nedsettes med

16 000 000

fra kr 9 088 000 000 til kr 9 072 000 000"

Komiteens medlemmer fraFremskrittspartiet viser til sine merknader under kap. 2 Forslag om endrede Skatte- og avgiftsbestemmelser i denne innstilling, Innst. O. nr. 65 (2005-2006) om endringer i skatte- og avgiftslovgivningen med mer, samt kap. 13 Skatter og avgifter i Budsjett-innst. S. II (2005-2006).

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med kr 1 179 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på kr 1 179 000 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5536

Avgift på motorvogner m.m.

76

Avgift på bensin, nedsettes med

1 179 000 000

fra kr 9 088 000 000 til kr 7 909 000 000"

17.20.3 Post 77 Diesel

Komiteens medlemmer fraFremskrittspartiet viser til sine merknader under kap. 2 Forslag om endrede skatte- og avgiftsregler i denne innstilling, Innst. O. nr. 65 (2005-2006) om endringer i skatte- og avgiftslovgivningen med mer, samt kap. 13 Skatter og avgifter i Budsjett-innst. S. II (2005-2006).

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med kr 1 322 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på kr 1 322 000 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5536

Avgift på motorvogner m.m.

77

Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift), nedsettes med

1 322 000 000

fra kr 5 344 000 000 til kr 4 022 000 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til Regjeringens Soria Moria-erklæring hvor det fastslås at Regjeringen har et omsetningsmål på 5,75 pst. biodrivstoff innen 2010. Dette medlem støtter Regjeringens målsetting. Ved et ambisjonsnivå om 5,75 pst. biodrivstoff anbefaler SFT at det må innføres en rekke virkemidler som f.eks. omsetningspåbud for å øke distribusjonen og salget av rene biodrivstoff. Et eksempel på dette er miljøbensinen E85. Avgiftfritak for E85 er et virkemiddel som vil stimulere i riktig retning. Dette medlem mener imidlertid at et avgiftsfritak alene ikke vil gi incentiv til tilstrekkelig adferdsendring.

Regjeringen Bondevik II gav i 2005 SFT i oppdrag å utrede virkemidler for å øke bruken av biodrivstoff. SFT-rapporten "Virkemidler for økt bruk av biodrivstoff i Norge" foreligger. Dette medlem viser til at SFT anbefaler å innføre et omsetningspåbud på oljeselskapene for et mål om 4 pst. biodrivstoff. Dette medlem legger til grunn at vi når et omsetningsmål på 1 pst. i løpet av 2006 noe som vil medføre 23 mill. kroner mindre i dieselavgifter enn det Regjeringen legger opp til i sitt opplegg.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen innføre omsetningspåbud for biodrivstoff på nedstrøms oljeselskaper med målsetning om 2 pst. biodrivstoff (biodiesel og bioetanol) innen 2007 og 4 pst. innen 2010."

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5536

Avgift på motorvogner m.m.

77

Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift), nedsettes med

23 000 000

fra kr 5 344 000 000 til kr 5 321 000 000"