17.27.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag fra St.prp. nr. 66 (2005-2006)

Reserven for tilleggsbevilgninger på kapittel 2309 Tilfeldige utgifter skal dekke utgifter til gjennomføringen av inntektsoppgjør der staten er part, til regulering av folketrygdens grunnbeløp og til uforutsette utgifter. Bevilgningen utgjør i saldert budsjett 5 969,7 mill. kroner.

Bevilgningen i saldert budsjett tar ikke i tilstrekkelig grad høyde for tilleggsbevilgninger til uforutsette utgifter som kan komme i andre halvår. For i større grad å ta høyde for tilleggsbevilgninger i andre halvår, foreslås det at bevilgningen på kapittel 2309 økes med 145 mill. kroner.

Sammendrag fra St.prp. nr. 67 (2005-2006)

I Dokument nr. 8:14 (2005-2006) fremmet stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Gjermund Hagesæter forslag om heving av innførselskvotene for alkohol og tobakk mv. Forslaget ble behandlet i Stortinget 4. april 2006. Forslaget ble ikke bifalt, men finanskomiteens flertall viste til at dagens innførselskvote ikke er tilpasset de fysiske enhetene i salg og at dette kan føre til redusert forståelse for kvotereglene. Flertallet ba derfor om at Regjeringen i sitt videre arbeid vurderer om det er hensiktsmessig med en moderat justering for å øke legitimiteten til et strengt alkoholregime i Norge.

Kvotene for innførsel av taxfree alkoholvarer fremgår av Finansdepartementets forskrift 10. januar 2003 nr. 32 om toll- og avgiftsfri innførsel og fortolling av reisegods (reisegodsforskriften). Som en oppfølging av flertallsmerknaden, har Finansdepartementet sendt et forslag om justering av kvotene på høring.

I høringen er det vist til at dagens kvote eksempelvis ikke tillater innførsel av 3-liters kartonger med vin for en enkeltperson. I tillegg er dagens kvote for vin (1 liter) ikke tilpasset innholdet i vanlige vinflasker (0,75 liter). Det er derfor grunn til å tro at en del overskrider vinkvoten sin, eller i stedet kjøper sterkvin, hvor utvalget av literflasker er langt større.

Det er flere mulige alternativer for endring av kvotene. I høringsforslaget er kvotene foreslått endret til 1 liter brennevin og 1,5 liter vin (2 flasker), eller 3 liter vin (4 flasker eller en kartong). Selve brennevinskvoten endres ikke. Høringsfristen er 26. juni og det tas sikte på å eventuelt iverksette endringene fra 1. juli 2006.

En justering av innførselskvotene vil ha provenyvirkninger. Økt kvote gjør det mulig for reisende å ta med seg mer vin fra andre land eller fra taxfree-butikker på ferger og flyplasser. Økt privat innførsel fører til at innenlands avgiftsbelagt omsetning går ned. Forslaget som er sendt på høring, er på usikkert grunnlag anslått å gi et provenytap på om lag 85 mill. kroner på årsbasis. Ved endring fra 1. juli er provenyvirkningen på inneværende års budsjett anslått til om lag 35 mill. kroner. En eventuell beslutning om endring av kvotene vil bli tatt umiddelbart etter avsluttet høring. For å kunne ha de budsjettmessige forutsetninger på plass til å kunne iverksette en endring fra 1. juli 2006, foreslås det nå en nedsettelse av inntektsbevilgningen i statsbudsjettet for 2006 under kap. 5526 Avgift på alkohol post 70 Produktavgift på alkoholholdige drikkevarer. Nedsettelsen foreslås dekket inn ved at kap. 2309 Tilfeldige utgifter post 1 Driftsutgifter nedsettes tilsvarende.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens opplegg med de endringer som fremkommer nedenfor.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, foreslår en reduksjon i kap. 2309 Tilfeldige utgifter, post 1 Driftsutgifter med 700 000 kroner utover Regjeringens forslag for å øke kap. 761 Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet, post 63 tilskudd til rusmiddelforetak tilsvarende for å øke støtten til "=Oslo".

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, forhøyes med

109 300 000

fra kr 5 969 672 000 til kr 6 078 972 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at Regjeringen i sitt opplegg til Revidert nasjonalbudsjett legger opp til en økning på departementenes driftsbudsjetter med netto 357,3 mill. kroner. Da er utgifter til lønnsoppgjør og budsjettkapitler under Statens Pensjonskasse unntatt.

Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår en noe lavere vekst i departementenes driftsbudsjetter enn Regjeringen, men at mindreveksten ikke går ut over helseforetak.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget samtykker i at det spares inn til sammen 138,746 mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter (postene 1-49, unntatt post 24) samt på nettobudsjetterte virksomheter. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet for 2006. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 post 1 Tilfeldige utgifter med 138,746 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 138,746 mill. kroner til kap. 2309 post 1."

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, forhøyes med

6 254 000

fra kr 5 969 672 000 til kr 5 975 926 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener det ikke er nødvendig med så stor økning i departementenes driftsbevilgninger som det er lagt opp til i revidert nasjonalbudsjett, og vil foreslå at økningen reduseres med 60 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"Stortinget samtykker i at det spares inn til sammen 60 mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter (postene 1-49, unntatt post 24), samt på nettobudsjetterte virksomheter. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2005. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 60 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 60 mill. kroner til kap. 2309."

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, forhøyes med

85 000 000

fra kr 5 969 672 000 til kr 6 054 672 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til at dette er en sterk vekst i driftsutgiftene og foreslår derfor et såkalt "ostehøvelkutt" på departementene på 134,6 mill. kroner i tråd med tilsvarende innsparinger i forbindelse med samtlige reviderte nasjonalbudsjetter de siste årene.

Dette medlem viser videre til forslag fra stortingsrepresentantene Odd Einar Dørum, Gunvald Ludvigsen, Gunnar Kvassheim og Gunn Berit Gjerde om å opprette en kompensasjonsordning for norske krigsseilere som satt i fangenskap i Afrika under den 2. verdenskrig (Dokument nr. 8:87 (2005-2006)). Dette medlem finner det derfor rimelig at det etableres en erstatningsordning for nordmenn i afrikanske fangenskap etter de retningslinjer som nå er trukket opp av Stortinget etter behandling av St.meld. nr. 44 (2003-2004). Et samlet proveny for en slik erstatningsordning er beregnet til 35 mill. kroner.

En konsekvens av disse forslagene er en reduksjon med 99,6 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, forhøyes med

45 400 000

fra kr 5 969 672 000 til kr 6 015 072 000"

"Stortinget samtykker i at det spares inn 124,6 mill. kroner på departementenes driftsutgifter (postene 1-29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med salderingen av statsbudsjettet for 2006. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 124,6 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 124,6 mill. kroner til kap. 2309."