Kredittilsynet har nå lokaler på Brynseng
i Oslo. Etaten er gjennom flere år blitt tilført
nye oppgaver og har som følge av dette økt bemanningen.
Nåværende lokaler er derfor etter hvert blitt
mindre hensiktsmessige. Kredittilsynet har nylig inngått
avtale med Norges Bank om leie av kontorlokaler i en atskilt del
av bankens bygg. Planlagt innflytting er sommeren 2008.
Komiteen tar dette til orientering.
Det vises til proposisjonen for nærmere
redegjørelse for saken.
Komiteen tar redegjørelsen
til etterretning.
Finansdepartementet mottok 23. mars
2006 Skattedirektoratets rapport "Bedre skatteoppkreving - videre utredning".
Utredningen er en oppfølging av NOU 2004:12 Bedre skatteoppkreving.
I direktoratets utredning beskrives to alternativer til dagens organisering
av skatteoppkreverfunksjonen: en fortsatt kommunal løsning
med sterkere statlige styringsgrep hhv. en statliggjøring
av skatteoppkrevingen. Departementet vil komme tilbake til saken.
Komiteen tar dette til etterretning.
Finansdepartementet sendte i brev av 13. mars
2006 Skattedirektoratets forslag til reorganisering av skatteetaten
på høring. Brevet bygger på direktoratets
utredning "Den nye skatteetaten - effektiv og imøtekommende".
Her foreslår direktoratet bl.a. reduksjon av antall organisasjonsnivåer
fra tre til to og inndeling av den ytre etat i fem regioner, mens
kontorstrukturen i det som utgjør dagens likningsforvaltning
i all hovedsak opprettholdes. Direktoratet ønsker å flytte
oppgaver framfor å flytte ansatte, og det legges opp til
betydelig overføring av oppgaver fra Oslo og Akershus til
andre regioner. Saken planlegges fremmet for Stortinget i St.prp.
nr. 1 (2006-2007).
Komiteen tar dette til etterretning.
Det vises til proposisjonen for nærmere
redegjørelse for saken.
Komiteen tar redegjørelsen
til etterretning.
I 2004 ble det innført en generell
ordning med kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner.
Ordningen gjelder også private og ideelle virksomheter
som utfører slike sosiale tjenester og helse- og undervisningstjenester
som kommunene og fylkeskommunene ved lov er pålagt å utføre.
Ordningen budsjetteres på kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift
post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner og post 72 Tilskudd
til private og ideelle virksomheter.
Ved innføringen av ordningen ble det
på et svært usikkert grunnlag anslått
at kompensasjonen over post 72 ville beløpe seg til i størrelsesorden
300 mill. kroner. Regnskapet for 2004 viste imidlertid at utbetalingene
beløp seg til 416,4 mill. kroner. I 2005 ble det utbetalt
877,2 mill. kroner. For 2006 er bevilgningen på 915 mill.
kroner. Foreløpige regnskapstall for 1. kvartal
i 2006 tyder på fortsatt sterk vekst i kompensasjonsutbetalingene.
Det er imidlertid knyttet stor usikkerhet til utviklingen over en
så kort periode.
Komiteen tar dette til etterretning.
Det vises til proposisjonen for nærmere
redegjørelse for saken.
I saldert budsjett har kap. 5800 og kap. 2800
betegnelsen Statens petroleumsfond. Det foreslås at disse betegnelsene
endres til Statens pensjonsfond - Utland, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen tar redegjørelsen
om føringsmåten av kap. 5800 til etterretning
og slutter seg til at dagens føringsmåte videreføres. Komiteen viser
til forslag til vedtak XIV under kapittel 21 Komiteens tilråding.