Den såkalte karikatursaken med påfølgende
angrep på de norske ambassadene i Damaskus, Teheran og Jakarta
har satt fokus på sikkerheten ved norske utenriksstasjoner.
Norge har ikke tidligere opplevd at ambassadebygninger har vært
mål for grupperinger som ønsker å skade
norske interesser. Det nye trusselbildet vil ha konsekvenser for
sikkerhetsarbeidet på utenriksstasjonene både
på kort og lang sikt.
På grunnlag av erfaringene fra angrepene
mot ambassadene, må departementet iverksette tiltak for å bedre
sikkerheten for de ansatte på utenriksstasjonene. Tiltakene
vil være forskjellig på de ulike stedene, basert
på en vurdering av risiko og sårbarhet.
Departementet og fagmyndighetene i Norge bør
også øke hyppigheten av besøk på utenriksstasjonene
for å etterse at sikkerhetsarbeidet følges opp
på riktig måte av den enkelte stasjon, samt foreta
faglig veiledning på stedet.
Karikatursaken har videre aktualisert behovet
for å beskytte den datakommunikasjon som går i
departementets nett. Tiltak vil bli iverksatt for å hindre
innsyn i denne strømmen av informasjon.
Ambassaden i Damaskus ble totalskadd i brann 4. februar
2006 som følge av angrep fra protesterende folkemengde.
I tillegg til kontorlokaler er en tjenestebolig totalskadd og ansatte
har mistet personlige eiendeler. Det er påløpt
betydelige merutgifter i forbindelse med hendelsen og til opprettholdelse
av ambassadens aktivitet og drift. Departementet fremmet 21. mars 2006
erstatningskrav overfor Syria. For å ivareta ambassadens
arbeidsoppgaver og sikre en adekvat kommunikasjon vil det i en overgangsperiode
være nødvendig å basere seg på bruk
av ambassadekontoret i Beirut - som er geografisk nærliggende.
Nåværende lokaler i Beirut antas tilstrekkelig
med mindre tilpasninger.
Angrepet mot ambassaden i Teheran forårsaket
skader av mindre omfang enn Damaskus. Etter midlertidig tilhold
på hotell, flyttet ambassaden tilbake til kanselliet. Departementet
fremmet erstatningskrav overfor Iran 6. april 2006. Det
er viktig at departementet kommer i gang med gjenetablering av ambassaden
i Damaskus.
Tiltakene nevnt ovenfor er kostnadsberegnet
til 28,1 mill. kroner i 2006.
Som en del av Regjeringens arbeid med nordområdespørsmål,
har utenriksministeren opprettet et ekspertutvalg for nordområdene.
Utgiftene knyttet til møter i ekspertutvalget er beregnet
til 1 mill. kroner. Disse utgiftene er å anse som driftsutgifter,
og det foreslås på denne bakgrunn å overføre
1 mill. kroner fra kap. 197 post 70 Tilskudd til atomsikkerhetstiltak,
prosjektsamarbeidet med Russland/SUS og arktisk samarbeid
til kap. 100 post 1 Driftsutgifter.
Handlingsplanen for søkerlandene til
EU ble avsluttet i 2004. Det er ønskelig å gjennomføre
en evaluering av handlingsplanen for å systematisere erfaringer
med prosjektstøtte. Det foreslås på denne
bakgrunn å overføre 500 000 kroner fra kap. 197
post 70 til kap. 100 post 1, jf. omtale under kap. 197.
I forbindelse med avviklingen av en næringsrådsstilling
ved EU-delegasjonen i Brussel foreslås det å rammeoverføre
1 756 000 kroner fra Utenriksdepartementet til Nærings-
og handelsdepartementet.
Bevilgningen under posten foreslås økt
med til sammen 27,844 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det ble i 2005 bevilget 6,5 mill. kroner til
utgifter i forbindelse med myndighetenes håndtering av
EUs beskyttelsestiltak og antidumpingtiltak mot import av norsk
fisk, jf. St.prp. nr. 65 (2004-2005) og Innst. S. nr. 240 (2004-2005).
Det gjenstår om lag 5 mill. kroner av det bevilgede beløpet,
som er overført til 2006.
Norske myndigheter påbegynte en WTO-prosess våren
2005 angående midlertidige beskyttelsestiltak som EU da
innførte mot norsk laks, og benyttet i denne forbindelse
noen av midlene til innkjøp av juridiske tjenester og tjenestereiser.
Imidlertid stilte myndighetene arbeidet med WTO-saken i bero forsommeren
2005 fordi norsk laksenæring innledet en dialog med EU
om en avtale om en minnelig løsning. Næringen
avsluttet dialogen med EU like før jul 2005, etter at det
ble klart at Kommisjonen ikke var rede til å inngå en
avtale på vilkår næringen fant å kunne
akseptere. Næringen har anmodet norske myndigheter om å bringe
EUs endelige antidumpingtiltak mot norsk laks av januar 2006 inn
for WTO. Regjeringen har besluttet å gjøre dette.
De gjenstående midler er ikke tilstrekkelige
til å dekke de forventede utgifter til kjøp av
ekstern ekspertise på WTO-saker. For 2006 ventes behovet
for kjøp av eksterne tjenester i laksesaken etter dette å være samlet
ca. 7,2 mill. kroner. Det foreslås å øke
bevilgningen under posten med 2,2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.