6.10.1 Post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 411 post 1

Sammendrag

NOKAS-saken

Ankebehandlingen i lagmannsretten skal starte i begynnelsen av september 2006 og er beregnet å vare ut januar 2007. I den forbindelse er det behov for å styrke bemanningen ved Rogaland politidistrikt. Ut fra dagens trusselnivå er det behov for en tilleggsbevilgning i 2006 på 40 mill. kroner til dekning av utgifter til lønn, reiser, overnatting med mer for ekstra mannskap. Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 440 post 1 med 40 mill. kroner.

Samordning av utleggstrekk

I Ot.prp. nr. 66 (2004-2005) Om lov om endringar i lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse og midlertidig sikring og andre lover ble det foreslått regler om utvidet registrering av utleggsforretninger i Løsøreregisteret og om samordning av utleggstrekk fra forskjellige namsmyndigheter. Endringene ble vedtatt ved lov 17. juni 2005 nr. 89. Arbeidet med å legge til rette for samordning av utleggsforretninger er nærmere omtalt i St.prp. nr. 1 (2005-2006) for Finansdepartementet og for Justisdepartementet. Det er utviklet et nytt saksbehandlersystem (SIAN) som innebærer en tilpasning av Statens innkrevingssentrals IT-systemer for de alminnelige namsmyndighetene, herunder utveksling av informasjon om utleggstrekk. Det må utvikles et eget EDB-program der utlegg fra både alminnelig namsmann og særnamsmann blir registrert.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å ramme­overføre 2,3 mill. kroner fra kap. 440 post 1 til kap. 1634 Statens innkrevingssentral post 1 Driftsutgifter, jf. omtale under kap. 1634 post 1.

Omdisponering

Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 440 post 1 med 2,25 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 441 post 1. Ved overføring av ansvaret for livvakttjenesten fra Oslo politidistrikt til Politiets sikkerhetstjeneste ble det i det opprinnelige beregningsgrunnlaget lagt til grunn for få stillinger, jf. omtale under kap. 441 post 1.

Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 440 post 1 med 1 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 441 post 1. Ved overføring av ansvaret for Rådgivningskontorene for kriminalitetsofre (ROK) fra kap. 440 til kap. 472 Administrasjon av særskilte erstatningsordninger m.m. i 2006 ble hele beløpet omdisponert fra kap. 440. Ovennevnte korrigering skyldes at Oslo politidistrikt tidligere dekket en del av bevilgningen til rådgivningskontorene, jf. omtale under kap. 441 post 1.

Parallelljustering

I forbindelse med økte prognoser på refusjonsinntekter foreslås det å parallelloppjustere bevilgningen under kap. 440 post 1 og kap. 3440 post 2 med 40 mill. kroner, jf. omtale under kap. 3440 post 2.

Oppsummering

Samlet foreslås det å øke bevilgningen med 80,95 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyrevil vise til at politiet står overfor betydelige utstyrsmessige utfordringer. For å øke innføringstakten av nye pistoler i politiet, økes bevilgningen til slike anskaffelser med 10 mill. kroner. Disse medlemmer vil be Regjeringen melde tilbake til Stortinget på egnet måte når hele politistyrken kan forventes å ha fått nye personlige våpen.

Disse medlemmer viser til merknader og forslag i forbindelse med behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 4 (2005-2006) i tilknytning til det såkalte "gråsoneprosjektet". Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen på tross av positive signaler til Stortinget, ikke følger opp med midler som kan sikre en videreføring og utvidelse av gråsoneprosjektet til andre byer og bynære områder. Disse medlemmer vil derfor foreslå at det bevilges 4 mill. kroner til en videreføring og utvidelse av gråsoneprosjektet.

Disse medlemmer er bekymret for utviklingen i den organiserte kriminaliteten og de økende problemene knyttet til menneskehandel og prostitusjon. For å styrke politiets evne til å bekjempe denne kyniske kriminaliteten, avsettes til sammen 10 mill. kroner til formålet på kap. 440.1 og 441.1 Økningen skal bidra til å styrke arbeidet i Kripos og sette Oslo-politiet bedre i stand til å takle de særlige utfordringene i hovedstaden.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har mottatt tilbakemeldinger om at politiet ikke har hatt tilstrekkelige ressurser til å følge opp etterforskning av barnepornografisaker på en god nok måte. Dette blant annet på grunn av manglende programvare og utstyr. Disse medlemmer ser at bekjempelse av slik kriminalitet er prioritert av samtlige partier, også av regjeringspartiene. Disse medlemmer vil derfor styrke kap. 440 post 1 med 2 mill. kroner til dette formål.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker å øke innsatsen for å avdekke skatteunndragelser og vil derfor foreslå en økt bevilgning til Skatteetaten slik at det kan opprettes 38 nye årsverk og 19 nye årsverk hos kemnerkontorene, til sammen 33 mill. kroner og 1 mill. kroner til to nye årsverk i Økokrim for å følge opp økonomisk kriminalitet. En slik satsing er ventet å innbringe om lag 130 mill. kroner i økte skatteinntekter. Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet fremmet et tilsvarende forslag i forbindelse med behandling av Revidert nasjonalbudsjett for 2005.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er opptatt av å ivareta den enkelte polititjenestemanns sikkerhet. Politiet har i dag for dårlig vernutstyr og våpen. Det er slik disse medlemmer ser det derfor et stort behov for å forsere innkjøp av verneutstyr, som f.eks. skuddsikre vester og våpen, i politiet. Justisministeren har selv pekt på dette behovet og uttalt at man skal bytte ut den gamle tjenesterevolveren, uten at det er lagt inn tilstrekkelige midler til dette.

Disse medlemmer ser at det er opp til de enkelte politidistrikt om og når man vil prioritere dette. Disse medlemmer vil ikke akseptere at den enkelte tjenestemanns sikkerhet og utstyr skal avhenge av det enkelte distrikts og den enkelte politimesters vurdering. Alle tjenestemenn bør ha krav på det samme gode personlige verneutstyr inklusive personlige våpen. På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å øke kap. 440 post 1 med 15 mill. kroner, slik at investeringen i slikt utstyr kan forseres.

Disse medlemmer mener det er viktig å ha bedre kontroll ved grensene. Spesielt gjelder det på samtlige offentlige og private flyplasser hvor man har utenlandstrafikk. Dette er tjenester som ikke bør belaste de øvrige budsjettene i for stor grad. I tillegg må man ha med seg at Norge i senere tid nok en gang har blitt truet av terroristgrupper. Disse medlemmer vil derfor styrke kap. 440 post 1 med 2 mill. kroner til styrking av grensekontroll og sikkerhet ved flyplasser.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med kr 19 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 99 950 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

99 950 000

fra kr 6 868 446 000 til kr 6 968 396 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

100 950 000

fra kr 6 868 446 000 til kr 6 969 396 000"

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

83 950 000

fra kr 6 868 446 000 til kr 6 952 396 000"

6.10.2 Post 22 Søk etter omkomne på havet, i ­innsjøer og vassdrag, kan overføres

Sammendrag

Som en delvis inndekning av merbehovet under kap. 455 post 1 foreslås det å redusere bevilgningen under kap. 440 post 22 med 1,915 mill. kroner, jf. omtale under kap. 455 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.