Ankebehandlingen i lagmannsretten skal starte
i begynnelsen av september 2006 og er beregnet å vare ut
januar 2007. I den forbindelse er det behov for å styrke
bemanningen ved Rogaland politidistrikt. Ut fra dagens trusselnivå er
det behov for en tilleggsbevilgning i 2006 på 40 mill.
kroner til dekning av utgifter til lønn, reiser, overnatting
med mer for ekstra mannskap. Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 440 post 1 med 40 mill. kroner.
I Ot.prp. nr. 66 (2004-2005) Om lov om endringar
i lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse og midlertidig
sikring og andre lover ble det foreslått regler om utvidet
registrering av utleggsforretninger i Løsøreregisteret
og om samordning av utleggstrekk fra forskjellige namsmyndigheter.
Endringene ble vedtatt ved lov 17. juni 2005 nr. 89. Arbeidet
med å legge til rette for samordning av utleggsforretninger
er nærmere omtalt i St.prp. nr. 1 (2005-2006) for Finansdepartementet
og for Justisdepartementet. Det er utviklet et nytt saksbehandlersystem
(SIAN) som innebærer en tilpasning av Statens innkrevingssentrals
IT-systemer for de alminnelige namsmyndighetene, herunder utveksling
av informasjon om utleggstrekk. Det må utvikles et eget
EDB-program der utlegg fra både alminnelig namsmann og
særnamsmann blir registrert.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å rammeoverføre 2,3 mill. kroner
fra kap. 440 post 1 til kap. 1634 Statens innkrevingssentral post
1 Driftsutgifter, jf. omtale under kap. 1634 post 1.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 440 post 1 med 2,25 mill. kroner mot en
tilsvarende reduksjon under kap. 441 post 1. Ved overføring
av ansvaret for livvakttjenesten fra Oslo politidistrikt til Politiets
sikkerhetstjeneste ble det i det opprinnelige beregningsgrunnlaget
lagt til grunn for få stillinger, jf. omtale under kap.
441 post 1.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 440 post 1 med 1 mill. kroner mot en tilsvarende
reduksjon under kap. 441 post 1. Ved overføring av ansvaret
for Rådgivningskontorene for kriminalitetsofre (ROK) fra kap.
440 til kap. 472 Administrasjon av særskilte erstatningsordninger
m.m. i 2006 ble hele beløpet omdisponert fra kap. 440.
Ovennevnte korrigering skyldes at Oslo politidistrikt tidligere
dekket en del av bevilgningen til rådgivningskontorene,
jf. omtale under kap. 441 post 1.
I forbindelse med økte prognoser på refusjonsinntekter
foreslås det å parallelloppjustere bevilgningen under
kap. 440 post 1 og kap. 3440 post 2 med 40 mill. kroner, jf. omtale
under kap. 3440 post 2.
Samlet foreslås det å øke
bevilgningen med 80,95 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyrevil vise til
at politiet står overfor betydelige utstyrsmessige utfordringer.
For å øke innføringstakten av nye pistoler
i politiet, økes bevilgningen til slike anskaffelser med
10 mill. kroner. Disse medlemmer vil be Regjeringen
melde tilbake til Stortinget på egnet måte når
hele politistyrken kan forventes å ha fått nye
personlige våpen.
Disse medlemmer viser til merknader
og forslag i forbindelse med behandlingen av Budsjett-innst. S.
nr. 4 (2005-2006) i tilknytning til det såkalte "gråsoneprosjektet". Disse
medlemmer konstaterer at Regjeringen på tross av
positive signaler til Stortinget, ikke følger opp med midler
som kan sikre en videreføring og utvidelse av gråsoneprosjektet
til andre byer og bynære områder. Disse
medlemmer vil derfor foreslå at det bevilges 4
mill. kroner til en videreføring og utvidelse av gråsoneprosjektet.
Disse medlemmer er bekymret for
utviklingen i den organiserte kriminaliteten og de økende
problemene knyttet til menneskehandel og prostitusjon. For å styrke
politiets evne til å bekjempe denne kyniske kriminaliteten,
avsettes til sammen 10 mill. kroner til formålet på kap.
440.1 og 441.1 Økningen skal bidra til å styrke
arbeidet i Kripos og sette Oslo-politiet bedre i stand til å takle
de særlige utfordringene i hovedstaden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har mottatt tilbakemeldinger om
at politiet ikke har hatt tilstrekkelige ressurser til å følge
opp etterforskning av barnepornografisaker på en god nok
måte. Dette blant annet på grunn av manglende
programvare og utstyr. Disse medlemmer ser at bekjempelse
av slik kriminalitet er prioritert av samtlige partier, også av
regjeringspartiene. Disse medlemmer vil derfor styrke
kap. 440 post 1 med 2 mill. kroner til dette formål.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker å øke
innsatsen for å avdekke skatteunndragelser og vil derfor foreslå en økt
bevilgning til Skatteetaten slik at det kan opprettes 38 nye årsverk
og 19 nye årsverk hos kemnerkontorene, til sammen 33 mill.
kroner og 1 mill. kroner til to nye årsverk i Økokrim
for å følge opp økonomisk kriminalitet.
En slik satsing er ventet å innbringe om lag 130 mill.
kroner i økte skatteinntekter. Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet fremmet et tilsvarende forslag i forbindelse
med behandling av Revidert nasjonalbudsjett for 2005.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
opptatt av å ivareta den enkelte polititjenestemanns sikkerhet.
Politiet har i dag for dårlig vernutstyr og våpen.
Det er slik disse medlemmer ser det derfor et stort
behov for å forsere innkjøp av verneutstyr, som
f.eks. skuddsikre vester og våpen, i politiet. Justisministeren
har selv pekt på dette behovet og uttalt at man skal bytte
ut den gamle tjenesterevolveren, uten at det er lagt inn tilstrekkelige
midler til dette.
Disse medlemmer ser at det er
opp til de enkelte politidistrikt om og når man vil prioritere
dette. Disse medlemmer vil ikke akseptere at den
enkelte tjenestemanns sikkerhet og utstyr skal avhenge av det enkelte distrikts
og den enkelte politimesters vurdering. Alle tjenestemenn bør
ha krav på det samme gode personlige verneutstyr inklusive
personlige våpen. På denne bakgrunn ønsker disse
medlemmer å øke kap. 440 post 1 med 15
mill. kroner, slik at investeringen i slikt utstyr kan forseres.
Disse medlemmer mener det er
viktig å ha bedre kontroll ved grensene. Spesielt gjelder
det på samtlige offentlige og private flyplasser hvor man
har utenlandstrafikk. Dette er tjenester som ikke bør belaste
de øvrige budsjettene i for stor grad. I tillegg må man
ha med seg at Norge i senere tid nok en gang har blitt truet av
terroristgrupper. Disse medlemmer vil derfor styrke
kap. 440 post 1 med 2 mill. kroner til styrking av grensekontroll
og sikkerhet ved flyplasser.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med kr 19 000 000 i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 99 950 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi-
og lensmannsetaten
(jf. kap. 3440) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1,
forhøyes med | 99 950 000 |
| | fra kr 6 868 446 000 til
kr 6 968 396 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi-
og lensmannsetaten
(jf. kap. 3440) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1,
forhøyes med | 100 950 000 |
| | fra kr 6 868 446 000 til
kr 6 969 396 000" | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi-
og lensmannsetaten
(jf. kap. 3440) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1,
forhøyes med | 83 950 000 |
| | fra kr 6 868 446 000 til
kr 6 952 396 000" | |
Som en delvis inndekning av merbehovet under
kap. 455 post 1 foreslås det å redusere bevilgningen
under kap. 440 post 22 med 1,915 mill. kroner, jf. omtale under
kap. 455 post 1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.