6.12.1 Post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1

Sammendrag

I forbindelse med økte prognoser på refusjonsinntekter foreslås det å parallelloppjustere bevilgningen under kap. 441 post 1 og kap. 3441 post 2 med 5 mill. kroner, jf. omtale under kap. 3441 post 2.

I forbindelse med overføringen av bevilgningen til Rådgivningskontorene for kriminalitetsofre foreslås det å redusere bevilgningen under kap. 441 post 1 med 1 mill. kroner mot en tilsvarende økning av bevilgningen under kap. 440 post 1, jf. omtale under kap. 440 post 1.

I forbindelse med overføring av ansvaret for livvakttjenesten fra Oslo politidistrikt til Politiets sikkerhetstjeneste foreslås det å redusere bevilgningen under kap. 441 post 1 med 2,25 mill. kroner mot en tilsvarende økning under kap. 440 post 1, jf. omtale under kap. 440 post 1.

Oppsummering

Samlet foreslås det å øke bevilgningen med 1,75 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen på bakgrunn av at ansvaret for livvaktstjeneste er overført fra Oslo politidistrikt til Politiets sikkerhetstjeneste, reduserer bevilgningen på kap. 441 post 1 med 2,25 mill. kroner, mot en tilsvarende økning på kap. 440 post 1. Disse medlemmer mener man ikke bør svekke de skarpe enheter ved Oslo politiet. Disse medlemmer ser at Norge har en rolle i utenrikspolitikken som fører til en rekke statsbesøk til hovedstaden. Disse medlemmer mener derfor det ikke er forsvarlig å nedjustere bevilgningen til Oslo med over 2 mill. kroner. Disse medlemmer vil derfor legge inn en tilsvarende økning.

Disse medlemmer ser at Regjeringen har anslått økte refusjonsinntekter på 5 mill. kroner for Oslo-politiet. Disse medlemmer ser at dette i realiteten vil kunne innebære en reduksjon av de frie midler som Oslo-politiet har til disposisjon. Disse medlemmer mener de utfordringer man ser i Oslo er så store at man ikke kan risikere redusert aktivitet, fordi man ikke får tilstrekkelige refusjonsinntekter. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn styrke Oslo-politiet med ytterligere 4 mill. kroner. Disse medlemmer viser også til merknad under punkt 6.10. Totalt styrkes da Oslo-politiet med kr 10 250 000 i forhold til Regjeringens forlag.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med kr 12 250 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 14 000 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

441

Oslo politidistrikt (jf. kap. 3441)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1, forhøyes med

14 000 000

fra kr 1 344 068 000 til kr 1 358 068 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre er bekymret for utviklingen i den organiserte kriminaliteten og de økende problemene knyttet til menneskehandel og prostitusjon. For å styrke politiets evne til å bekjempe denne kyniske kriminaliteten, avsettes til sammen 10 mill. kroner til formålet på kap. 440.1 og 441.1 Økningen skal bidra til å styrke arbeidet i Kripos og sette Oslo-politiet bedre i stand til å takle de særlige utfordringene i hovedstaden.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

441

Oslo politidistrikt (jf. kap. 3441)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1, forhøyes med

6 750 000

fra kr 1 344 068 000 til kr 1 350 818 000"