Det foreslås at bevilgningen reduseres
med 6,5 mill. kroner fra 11 138,5 mill. kroner til 11 132 mill.
kroner.
Som følge av enkelte endringer i skattereglene
som har virkning på skattegrunnlaget for kommunesektoren foreslås
rammetilskuddet til fylkeskommunene redusert med 7 mill. kroner,
jf. nærmere omtale under kap. 571 post 60 ovenfor.
Etter avtale mellom Samferdselsdepartementet
og Buskerud fylkeskommune ble ansvaret for drift av regiontogtilbudet
"Vøgne" (Geilo-Oslo) overført fylkeskommunen med
virkning fra 2. halvår 2005. Fylkeskommunen ble
kompensert for ansvarsoverføringen med 1,75 mill. kroner
i 2005 og 3,598 mill. kroner i 2006.
Buskerud fylkeskommune har inngått
avtale med Hallingdalen Billag om to daglige bussavganger mellom
Geilo og Oslo. Fylkeskommunen arbeider med å få etablert
et nytt togtilbud på strekningen og har i den forbindelse
søkt Samferdselsdepartementet om et ekstra tilskudd på 0,5
mill. kroner i 2006 og 1 mill. kroner for hvert av årene
2007, 2008 og 2009. Departementet har gitt tilsagn om slik støtte.
På denne bakgrunn foreslås det en tilleggsbevilgning
i 2006 på 0,5 mill. kroner som tildeles Buskerud fylkeskommune. Det
vises for øvrig til omtale under Samferdselsdepartementet.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
forslaget om å videreføre IPA-ordningen nærmere
omtalt i Innst. O. nr. 65 (2005-2006).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner
(jf. kap. 3572) | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
forhøyes med | 18 500 000 |
| | fra kr 11 138 494 000 til
kr 11 156 994 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår en
tilleggsbevilgning på KRDs budsjett på 20 mill.
kroner på økt tilskudd til fylkeskommunene til
kjøp av skolebussruter, for å sikre alle grunnskoleelever
sitteplasser i skolebussene ut 2006. Regjeringen bes legge dette
inn med helårsvirkning fra 2007 og samtidig utarbeide forskrifter
som sikrer at fylkeskommunenes kjøp av skolebusstjenester
ivaretar trafikksikkerheten til skolebarna. Disse medlemmer understreker
at man må sikre at barn ned i seksårsalderen ikke
må stå i skolebussen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner
(jf. kap. 3572) | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
forhøyes med | 38 500 000 |
| | fra kr 11 138 494 000 til
kr 11 176 994 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at flere fylkeskommuner oppgir økonomiske årsaker
til at det ikke kan sikres sitteplass for alle elever i forbindelse
med skolebusstransport. Det er beregnet at det er behov for til
sammen 45 mill. kroner på årsbasis for å sikre
alle elever sitteplass på skolebussen. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn foreslå et øremerket
tilskudd til fylkeskommunene på til sammen 25 mill. kroner
for inneværende år, slik at samtlige skoleelever
sikres sitteplass fra og med skoleåret 2006-2007.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
kr 25 000 000, tilsvarende en økning
på kr 25 000 000 i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner
(jf. kap. 3572) | |
| 72 | (NY) Øremerket
tilskudd
for sitteplasser på skolebuss, bevilges med | 25 000 000" |