Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at
Forskriftsendring om strengere krav til underholdsplikt ved familiegjenforening
har vært på høring, og endringen krever
ikke lovendring. (Høring av 6. mai 2005, Forslag
til endringer i utlendingsforskriften.) Ved innføring av
strengere krav til underholdsbidrag kan en forvente en viss nedgang
i antall familiegjenforente. Det er foretatt beregninger på innsparing.
En årlig reduksjon på for eksempel 1 000
personer, vil gi en innsparing i tilskudd til norskopplæring
på drøyt 20 mill. kroner første år,
stigende til om lag 125 mill. kroner. Endringen kan innføres
fra 1. juli 2006. Halvårsvirkningen ut ifra beregningene
ovenfor er 10 mill. kroner. Forslaget fører også til innsparinger
på en rekke andre områder, f.eks. kommunenes utgifter
til økonomisk sosialhjelp osv.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
651 | | Bosetting av flyktninger
og tiltak for innvandrere
(jf. kap. 3651) | |
| 60 | Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med
| 10 000 000 |
| | fra kr 2 718 000 000 til
kr 2 708 000 000" | |
"Stortinget ber Regjeringen foreta forskriftsendring
i tråd med høringsforslaget fra Kommunal- og regionaldepartementet,
sendt på høring 6. mai 2005, om endring
i utlendingsforskriften av 21. desember 1990 nr. 1028."
Målet med bevilgningen er å styrke
integreringsarbeidet i kommunene. Tilskudd blir fordelt av Integrerings-
og mangfoldsdirektoratet (IMDi) etter søknad og benyttes
i all hovedsak til ulike prosjekter i kommunene, jf. St.prp. nr.
1 (2005-2006) Tillegg nr. 1. For å gi kommunene nok tid
til å utvikle gode prosjekter og IMDi tid til saksbehandling
av søknadene, vil enkelte nystartede prosjekter få oppstart
noe ut i året. Dette kan innebære at bevilgningen
for inneværende år ikke vil bli fullt ut benyttet.
Det er satt av 10 mill. kroner til prosjekter i tilknytning til
språkkartlegging av førskolebarn på helsestasjoner
i 13 kommuner. Som følge av sen oppstart av disse prosjektene,
foreslås posten redusert med 1 mill. kroner i 2006.
Bevilgningen foreslås satt ned med
1 mill. kroner til 55,1 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at Norge har store mangler på kvalifisert arbeidskraft
i helse- og omsorgssektoren. Dette problemet vil forsterke seg i årene
som kommer. Regjeringens svar på dette har så langt
vært at de har beskrevet et behov for flere hender i sektoren. Disse medlemmer mener
at dette ikke er tilstrekkelig.
Disse medlemmer vil åpne
for forsøk med at innvandrere i forlengelse av introduksjonsordningen gis
mulighet til et opplæringsprogram som gir kompetanse til
at de kan fortsette direkte inn i opplæring som helsefagarbeidere.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen åpne
for forsøk med opplæringsprogram for innvandrere
i forlengelse av introduksjonsordningen, der disse etter norsk,
samfunns- og arbeidslivsopplæring kan fortsette direkte
inn i opplæring som helsefagarbeidere."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er behov for flere
hender, men enda viktigere er det med flinke folk på rett
plass. Disse medlemmer viser til Dokument nr. 8:88
(2005-2006) forslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Inge
Lønning, Martin Engeset og Bent Høie om en kompetanseplan for å rekruttere
flere kvalifiserte arbeidstakere til pleie- og omsorgssektoren.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under kap. 651 post 60 over, og fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
651 | | Bosetting av flyktninger
og tiltak for innvandrere
(jf. kap. 3651) | |
| 62 | Kommunale innvandrertiltak,
forhøyes med | 9 000 000 |
| | fra kr 56 100 000 til
kr 65 100 000" | |
Av en samlet bevilgning på posten på 26,4
mill. kroner er 10,3 mill. kroner satt av til landsdekkende organisasjoner
på innvandrerfeltet. Åtte landsdekkende organisasjoner
mottok driftsstøtte i 2005. Disse organisasjonene søker
om videreføring av støtten i 2006. I tillegg vil
det i år bli gitt støtte til Human Rights Service (HRS),
som også fyller kriteriene for tildeling av tilskudd.
For å kunne bidra til at de organisasjonene
som mottok støtte i 2005 når sine mål,
samt sikre kontinuitet i det arbeidet som er igangsatt, bør
organisasjonene motta støtte på samme nivå som
i 2005. Dersom støtten holdes på samme nivå,
vil det være behov for å øke bevilgningen
for å kunne gi støtte til HRS.
Bevilgningen foreslås økt
med 1 mill. kroner for inneværende år til 27,4
mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2006
følger opp anmodningsvedtak nr. 176 (2004-2005) om å videreføre
tilskuddet til Human Rights Service som en fast ordning. Disse
medlemmer forutsetter at den økte bevilgningen
faktisk går til HRS, og ikke til andre formål.