Det har vært en nedgang i antallet
asylsøkere til Norge de seneste årene, etter en
topp i 2002. Denne trenden flatet ut i 2005, og det var en liten økning
i antallet asylsøkere siste halvår. Totalt søkte
5 400 personer om asyl i Norge i 2005. Prognosen som lå til grunn
for saldert budsjett 2006 var 5 000 asylankomster og bygget
på en fortsatt nedgang i antall asylankomster. Det er foreløpig
ingen tegn som tilsier en ytterligere nedgang i 2006 i forhold til
2005, og prognosene tilsier nå at ca. 5 500 personer
vil søke asyl i 2006. Det understrekes at ankomstprognosene
er forbundet med stor usikkerhet, og at sammensetningen av asylsøkergruppen
er vel så viktig for utgiftsnivået som antallet
nye asylsøkere. En klar trend er færre asylsøkere
med antatt grunnløse søknader, noe som gir en relativ økning
i saksporteføljens kompleksitet og behandlingsomfang og
gjør saksbehandlingen dyrere.
Det foreslås at bevilgningen økes
med 22,25 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen oppjusterer sine prognoser for antall asylankomster
i 2006 fra 5 000 til ca. 5 500, og at dette sammen
med lavere andel asylsøkere med antatt grunnløse
søknader, gjør den totale saksbehandlingen dyrere. Disse
medlemmer viser til at Danmark i 2005 hadde under halvparten
så mange asylsøkere som Norge, blant annet på grunn
av en strengere familiegjenforeningspolitikk som gjør det mindre
attraktivt å søke asyl i landet. Disse
medlemmer viser til at man med Fremskrittspartiets politikk
ville ha oppnådd det samme i Norge, og at Regjeringen selv
har ansvaret for den økte asyltilstrømning. På denne
bakgrunn vil disse medlemmer gå imot Regjeringens
forslag om økte bevilgninger.
Bevilgningen er i saldert budsjett 2006 basert
på et gjennomsnittlig belegg i mottakene på i
underkant av 7 400 personer. Nye prognoser tilsier nå et
gjennomsnittlig belegg på om lag 8 000 personer i 2006.
Det økte belegget skyldes en oppjustert prognose for asylankomster
og for antallet asylsøkere som flytter tilbake i mottak,
samt en nedjustering i antallet asylsøkere som uttransporteres
av politiet eller som reiser frivillig tilbake med International
Organization for Migration (IOM). I motsatt retning trekker en oppjustering
av bosettingsprognosene og prognosene for asylsøkere som
av andre grunner flytter ut av mottak. Samlet vil den oppjusterte
prognosen for gjennomsnittlig belegg i mottak innebære
et merbehov på kap. 690 post 21 på 65 mill. kroner
i 2006.
Det foreslås at bevilgningen økes
med 65 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under kap. 690 post 21 om at Norge gjennom enkle endringer
i innvandringspolitikken kunne ha redusert tilstrømningen
dramatisk. Disse medlemmer mener at Regjeringen selv
har ansvaret for denne situasjonen, og at Regjeringen må løse
problemet innenfor de lagte rammene. Disse medlemmer viser
til forslag fra Fremskrittspartiet om en strengere bruk av 48-timersregelen,
raskere behandling av søknader, raskere retur av de som
har fått negative vedtak, og sterkere fokus på uttransportering
og frivillig retur.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen økes
for å dekke økte utgifter knyttet til endret saksportefølje,
oversettelse av egenerklæringer og tolking når
asylsøkere varsles om at saken deres skal behandles etter
Dublin-prosedyren.
Det foreslås at bevilgningen økes
med 3,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.