Det er utarbeidet nye prognoser for 2006 for
de regelstyrte overslagsbevilgningene til folketrygden m.v. under
Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet
og Barne- og likestillingsdepartementet (fødsels- og adopsjonspenger).
De nye anslagene er utarbeidet på grunnlag av statistikk
og regnskapstall pr. februar. På noen utvalgte områder, bl.a.
sykepenger og uførestønader, er det også foretatt en
vurdering av utviklingen t.o.m. mars måned.
For folketrygdens ytelser samlet, anslås
nå stønadsutgiftene til vel 227 mrd. kroner for
2006 (ekskl. dagpenger). Dette innebærer en oppjustering
av utgiftsanslagene på vel 1,5 mrd. kroner i forhold til
saldert budsjett. En stor del av oppgangen skyldes at utgiftene
til sykepenger ser ut til å bli om lag 2,3 mrd. kroner
høyere enn hva som ble lagt til grunn i saldert budsjett.
Et annet område hvor det er forventet
høyere utgifter er uførhet. Utgiftsanslagene her
er oppjustert som følge av økt antall mottakere
av uførestønader.
Områder hvor utgiftene ser ut til å bli
noe lavere enn det er lagt til grunn i saldert budsjett, er attføringspenger
og attføringsstønader, tekniske hjelpemidler,
fødselspenger og adopsjonspenger (under BLD), samt legemidler
og refusjon av egenbetaling under frikortordningen (under HOD).
I omgrupperingsproposisjonen til høsten
vil det bli foretatt en gjennomgang av de konkrete endringene under
hver enkelt post for hele folketrygden. På det nåværende
tidspunkt anses det imidlertid lite hensiktsmessig å legge
fram et detaljert endringsforslag som tar for seg alle postene.
Det foreslås at bevilgningene til folketrygdens utgifter
samlet oppjusteres med totalt 1 525 mill. kroner (ekskl. dagpenger)
som følge av nye anslag. Endringene foreslås fordelt
på de involverte departementer med 1 980 mill.
kroner under AID, -375 mill. kroner under HODs områder
og -180 mill. kroner under BLDs områder.
Under inntektspostene er det forventet 46 mill.
kroner i mindreinntekter.
Det vises til nærmere omtale av bevilgningsforslagene
under de enkelte kapitler.
Komiteen tar dette til orientering,
og viser til de respektive merknader under de berørte kapitler.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener det er behov for å endre trygdelovgivningen
for å sikre at de som blir aleneforsørgere fordi
den andre forelderen soner fengselsstraff, ansees som aleneforsørger
i lovens forstand. Mange opplever betydelige økonomiske
problemer i forbindelse med at en voksen i familien må sone.
Det har aldri vært meningen at gjerningsmannens familie skal
"straffes" for ugjerningen. Derfor bør samfunnet stille
opp for dem på lik linje med andre aleneforeldre.
På bakgrunn av dette vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreslå endringer
i trygdelovgivningen som sikrer at de som blir alene med omsorgen
for barna fordi den andre forelderen soner fengselsstraff, blir
regnet som aleneforsørger i lovens forstand."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener videre at barnetillegget til personer som mottar
attføringspenger og rehabiliteringspenger bør økes
tilsvarende barnetillegget ved tilsvarende permanente ytelser.
På denne bakgrunn vil dette
medlem fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag som innebærer at barnetillegget til personer som
mottar attføringspenger og rehabiliteringspenger økes
tilsvarende barnetillegget ved langtidsytelsene."