I tråd med gjennomføringsplanen
for NAV-reformen som ble lagt til grunn i St.prp. nr. 46 (2004-2005),
tar Regjeringen sikte på å etablere den nye Arbeids-
og velferdsetaten fra 1. juli 2006. Samtidig vil Aetat
og trygdeetaten bli lagt ned.
Det foreslås i eget romertallsvedtak
at Stortinget samtykker i at Finansdepartementet får fullmakt
til å omfordele bevilgninger og andre budsjettfullmakter, samt
justere kapittel- og postinndelingen i statsbudsjettet for 2006
i forbindelse med nedleggelse av Aetat og trygdeetaten og opprettelse
av Arbeids- og velferdsetaten fra 2. halvår 2006.
Stortinget orienteres om omfordelingen i stortingsproposisjon om
ny saldering av statsbudsjettet for 2006, jf. forslag til vedtak
under omdisponeringsfullmakter.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet har i
Ot.prp. nr. 47 (2005-2006) lagt fram forslag til det nødvendige lovgrunnlag
for å etablere etaten og for å regulere samarbeidet
i de lokale førstelinjekontorene som skal etableres sammen
med kommunene. Som forutsatt i St.prp. nr. 46 (2004-2005) har Arbeids-
og inkluderingsdepartementet også inngått en rammeavtale
med Kommunenes Sentralforbund (KS) om Ny arbeids- og velferdsforvaltning.
I kommuneproposisjonen for 2007 vil det bli gitt en nærmere
omtale av avtalen. Det tas sikte på at de første
felles kontorer, ett i hvert fylke, vil bli etablert i løpet
av 2006. Som tidligere forutsatt legges det opp til at førstelinjekontorer
i det alt vesentlige skal være på plass over hele
landet innen 2010. I 2006 vil etatens arbeid i arbeids- og velferdspolitikken
være i tråd med de føringer som var lagt
for Aetat og trygdeetaten i inneværende år. Arbeids-
og inkluderingsdepartementet vil orientere nærmere om planer
og status for gjennomføringen av reformen i budsjettproposisjonen
for 2007. I budsjettproposisjonen for 2007 vil departementet også redegjøre
for hovedmål og strategier for den nye etaten.
I tråd med St.prp. nr. 46 (2004-2005)
Ny arbeids- og velferdsforvaltning, Innst. S. nr. 198 (2004-2005)
og St.prp. nr. 1 (2005-2006), vurderer Helse- og omsorgsdepartementet
alternative modeller for organisering og forvaltningsansvar på helserefusjonsområdet.
Det vises til omtale under Helse- og omsorgsdepartementet.
Komiteen tar dette til etterretning.