8.21.1 Post 70 Sykepenger for arbeidstakere mv., overslagsbevilgning

Sammendrag

Bevilgningen for 2006 er på 22 130 mill. kroner. Den er basert på anslag som ble foretatt i oktober 2005 på bakgrunn av regnskapstall fram til september samme år. Det ble den gang lagt til grunn 0-vekst i sykefraværet i 2006 sammenlignet med 2005. Bakgrunnen for dette var at nivået i det trygdefinansierte sykefraværet hadde holdt seg relativt stabilt fra høsten 2004 til høsten 2005, og det var forventet at fraværet ville holde seg stabilt også i 2006. De siste månedene av 2005 viste imidlertid tendenser til ny vekst i sykefraværet, og hittil i 2006 har det vært en betydelig vekst i det trygdefinansierte fraværet sammenlignet med samme periode i fjor. Det anslås at det trygdefinansierte fraværet første kvartal 2006 var om lag 10 prosent høyere enn første kvartal 2005. Sykefraværsutviklingen må anses som svært bekymringsfull.

På bakgrunn av utviklingen hittil i år, legges det nå til grunn forutsetninger om en vekst i fraværet på 8 prosent på årsbasis i 2006 sammenlignet med 2005. Sykepengeutgiftene påvirkes også av sysselsettingsutviklingen og lønnsveksten. Veksten i sysselsettingen anslås nå til 2,1 prosent, mens veksten i sykepengegrunnlaget er satt til 3,5 prosent, i tråd med lønnsvekstanslaget for 2006.

Bevilgningen foreslås økt med 2 300 mill. kroner til 24 430 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietmener at det er bekymringsfullt at sykefraværet igjen viser en stigende tendens til tross for stor fokusering og satsing på å redusere sykefraværet de siste år. Disse medlemmer mener at økt sykefravær må ses i sammenheng med blant annet sykehusenes dårlige økonomi, ventelister for operasjoner og færre rehabiliteringsplasser.

Disse medlemmer viser til sine merknader under kap. 2600, og forslaget om å bevilge 100 mill. kroner til trygdeetaten til kjøp av operasjoner for sykemeldte. Forslaget antas å gi en reduksjon i sykepengeutgiftene på 200 mill. kroner.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med kr 200 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 2 100 000 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2650

Sykepenger

70

Sykepenger for arbeids­takere mv., overslagsbevilgning, forhøyes med

2 100 000 000

fra kr 22 130 000 000 til kr 24 230 000 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er mulig å redusere utgifter til sykelønn ved at Rikstrygdeverket kjøper flere operasjoner til sykmeldte og foreslår at kap. 2600 post 1 trygdeetatens kjøp av operasjoner økes med 71,2 mill. kroner og at post 2650 post 70 Sykepenger reduseres med 189,8 mill. kroner.

Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kystpartiet fremmet et tilsvarende forslag i forbindelse med behandling av revidert budsjett 2005.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2650

Sykepenger

70

Sykepenger for arbeids­takere mv., overslagsbevilgning, forhøyes med

2 110 200 000

fra kr 22 130 000 000 til kr 24 240 200 000"

8.21.2 Post 71 Svangerskaps- og fødselspengeordninger for alle selvstendig næringsdrivende på lik linje med andre arbeidstakere

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker en fremtidsrettet næringspolitikk som virker. Disse medlemmer vil derfor sikre at selvstendig nærings-drivende gis like rettigheter til svangerskaps- og fødselspenger som andre arbeidstakere. En rekke gründere og entreprenører starter i det små med egen virksomhet. Det er derfor behov for at denne gruppen likestilles med henhold til trygderettigheter for svangerskaps- og fødselspenger. En likestilling av disse rettighetene vil også legge bedre til rette for at flere kvinner vil våge og evne å starte egen arbeidsplass for seg selv og andre. Dekningsgraden for selvstendig næringsdrivendes trygderettigheter er i dag 65 pst. ved svangerskap, fødsel og omsorg for små barn. For å få full godtgjørelse i permisjonstiden i dag må selvstendig næringsdrivende tegne egne forsikringer, forsikringer som er forholdsvis kostbare og medfører en belastning som svekker rekrutteringen til slik virksomhet. Disse medlemmer mener at dagens trygdeordninger knyttet til svangerskap og fødsel for denne gruppen ikke legger til rette for en kombinasjon av småbarnsomsorg og yrkesaktivitet. Disse medlemmer viser videre til at jordbrukere og fiskere gjennom ulike avtaler har fått velferdsordninger som gir disse grupper utvidede rettigheter i forbindelse med svangerskap og fødsel. Hovedbegrunnelsen for disse særavtalene er å sikre rekruttering til disse næringer. En annen begrunnelse er at det er i næringenes interesse å sikre rekruttering av kvinner. Disse medlemmer ser at det er viktig med styrket rekruttering også i andre næringer, ikke bare i primærnæringen. Disse medlemmer foreslår derfor å innføre svangerskaps- og fødselspengeordninger for alle selvstendig næringsdrivende på lik linje med andre arbeidstakere.

Disse medlemmer foreslår at selvstendig næringsdrivende, uavhengig av om tilleggsforsikring er tegnet, fra 1. oktober 2006 gis rett til:

  • – 100 pst. dekning av sykepenger under svangerskap (inntil 6 G)

  • – 100 pst. dekning av svangerskapspenger (inntil 6 G)

  • – 100 pst. dekning av fødsels- og adopsjonspenger (inntil 6 G)

  • – 100 pst. dekning av omsorgspenger fra 1. dag (inntil 6 G)

  • – 100 pst. dekning av pleiepenger og opplæringspenger (inntil 6 G)

Samtlige endringer gjennomføres uten at trygdeavgiften for selvstendig næringsdrivende økes.

Disse medlemmer viser til at departementet ikke var i stand til å bistå med nødvendig lovteknisk bistand under budsjettbehandlingen, ref. spørsmål nr. 30 og 77 fra Høyre. Departementet viser til at gjennomføring av forslagene krever endringer i tre kapitler i folketrygdloven, hvorav to kapitler er innenfor Arbeids- og inkluderingsdepartementets område og ett kapittel er innenfor Barne- og likestillingsdepartementets område. Det kan heller ikke utelukkes at det kan være nødvendig med andre lovendringer. For å sikre en korrekt utforming av reglene vil det måtte brukes noe tid på å utrede gode lovtekster. Barne- og likestillingsdepartementet kan derfor ikke legge fram et samlet forslag til nødvendige lovendringer på den tid som er til disposisjon for svar på spørsmål fra Stortinget.

Disse medlemmer legger til grunn at departementet ville evnet å fremme en hastesak for Stortinget med de nødvendige lovtekniske endringer før virkedatoen 1. oktober og bevilger derfor i denne innstilling midlene for å innføre svangerskaps- og fødselspengeordninger for alle selvstendig næringsdrivende på lik linje med andre arbeidstakere fra 1. oktober.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2650

Sykepenger

71

Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning, forhøyes med

2 300 000

fra kr 1 570 000 000 til kr 1 572 300 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til at selvstendig næringsdrivende har forskjellige regler når det gjelder innbetaling av trygdepremie. Disse medlemmer mener derfor at det er grunnlag for å se nærmere på forholdet mellom ytelsene og innbetalingene. På denne bakgrunn ber disse medlemmer Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2007 gi Stortinget en orientering om forholdet mellom de forskjellige selvstendig næringsdrivende og arbeidstagere, og hvordan en kan innføre en ordning der disse blir likestilt.

8.21.3 Post 72 Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår å innføre svangerskaps- og fødselspengeordninger for alle selvstendig næringsdrivende på lik linje med andre arbeidstakere fra 1. oktober. Disse medlemmer viser omtale av forslaget under kap. 2650 post 71.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2650

Sykepenger

72

Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning, forhøyes med

57 600 000

fra kr 308 000 000 til kr 365 600 000"