Bevilgningen for 2006 er på 22 130
mill. kroner. Den er basert på anslag som ble foretatt
i oktober 2005 på bakgrunn av regnskapstall fram til september
samme år. Det ble den gang lagt til grunn 0-vekst i sykefraværet
i 2006 sammenlignet med 2005. Bakgrunnen for dette var at nivået
i det trygdefinansierte sykefraværet hadde holdt seg relativt
stabilt fra høsten 2004 til høsten 2005, og det
var forventet at fraværet ville holde seg stabilt også i
2006. De siste månedene av 2005 viste imidlertid tendenser
til ny vekst i sykefraværet, og hittil i 2006 har det vært
en betydelig vekst i det trygdefinansierte fraværet sammenlignet
med samme periode i fjor. Det anslås at det trygdefinansierte
fraværet første kvartal 2006 var om lag 10 prosent
høyere enn første kvartal 2005. Sykefraværsutviklingen
må anses som svært bekymringsfull.
På bakgrunn av utviklingen hittil i år,
legges det nå til grunn forutsetninger om en vekst i fraværet
på 8 prosent på årsbasis i 2006 sammenlignet
med 2005. Sykepengeutgiftene påvirkes også av
sysselsettingsutviklingen og lønnsveksten. Veksten i sysselsettingen
anslås nå til 2,1 prosent, mens veksten i sykepengegrunnlaget er
satt til 3,5 prosent, i tråd med lønnsvekstanslaget
for 2006.
Bevilgningen foreslås økt
med 2 300 mill. kroner til 24 430 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietmener at det er bekymringsfullt at sykefraværet
igjen viser en stigende tendens til tross for stor fokusering og
satsing på å redusere sykefraværet de
siste år. Disse medlemmer mener at økt
sykefravær må ses i sammenheng med blant annet
sykehusenes dårlige økonomi, ventelister for operasjoner
og færre rehabiliteringsplasser.
Disse medlemmer viser til sine
merknader under kap. 2600, og forslaget om å bevilge 100
mill. kroner til trygdeetaten til kjøp av operasjoner for
sykemeldte. Forslaget antas å gi en reduksjon i sykepengeutgiftene
på 200 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med kr 200 000 000 i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 2 100 000 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2650 | | Sykepenger | |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere
mv., overslagsbevilgning, forhøyes
med | 2 100 000 000 |
| | fra kr 22 130 000 000 til
kr 24 230 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er mulig å redusere
utgifter til sykelønn ved at Rikstrygdeverket kjøper
flere operasjoner til sykmeldte og foreslår at kap. 2600
post 1 trygdeetatens kjøp av operasjoner økes
med 71,2 mill. kroner og at post 2650 post 70 Sykepenger reduseres
med 189,8 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kystpartiet fremmet et tilsvarende
forslag i forbindelse med behandling av revidert budsjett 2005.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2650 | | Sykepenger | |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere
mv., overslagsbevilgning, forhøyes
med | 2 110 200 000 |
| | fra kr 22 130 000 000 til
kr 24 240 200 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker en fremtidsrettet
næringspolitikk som virker. Disse medlemmer vil
derfor sikre at selvstendig nærings-drivende gis like rettigheter
til svangerskaps- og fødselspenger som andre arbeidstakere.
En rekke gründere og entreprenører starter i det
små med egen virksomhet. Det er derfor behov for at denne
gruppen likestilles med henhold til trygderettigheter for svangerskaps-
og fødselspenger. En likestilling av disse rettighetene
vil også legge bedre til rette for at flere kvinner vil
våge og evne å starte egen arbeidsplass for seg
selv og andre. Dekningsgraden for selvstendig næringsdrivendes trygderettigheter
er i dag 65 pst. ved svangerskap, fødsel og omsorg for
små barn. For å få full godtgjørelse
i permisjonstiden i dag må selvstendig næringsdrivende tegne
egne forsikringer, forsikringer som er forholdsvis kostbare og medfører
en belastning som svekker rekrutteringen til slik virksomhet. Disse
medlemmer mener at dagens trygdeordninger knyttet til svangerskap
og fødsel for denne gruppen ikke legger til rette for en
kombinasjon av småbarnsomsorg og yrkesaktivitet. Disse
medlemmer viser videre til at jordbrukere og fiskere gjennom
ulike avtaler har fått velferdsordninger som gir disse
grupper utvidede rettigheter i forbindelse med svangerskap og fødsel. Hovedbegrunnelsen
for disse særavtalene er å sikre rekruttering
til disse næringer. En annen begrunnelse er at det er i
næringenes interesse å sikre rekruttering av kvinner. Disse
medlemmer ser at det er viktig med styrket rekruttering
også i andre næringer, ikke bare i primærnæringen. Disse
medlemmer foreslår derfor å innføre
svangerskaps- og fødselspengeordninger for alle selvstendig
næringsdrivende på lik linje med andre arbeidstakere.
Disse medlemmer foreslår
at selvstendig næringsdrivende, uavhengig av om tilleggsforsikring er
tegnet, fra 1. oktober 2006 gis rett til:
– 100 pst.
dekning av sykepenger under svangerskap (inntil 6 G)
– 100 pst. dekning av svangerskapspenger
(inntil 6 G)
– 100 pst. dekning av fødsels-
og adopsjonspenger (inntil 6 G)
– 100 pst. dekning av omsorgspenger
fra 1. dag (inntil 6 G)
– 100 pst. dekning av pleiepenger
og opplæringspenger (inntil 6 G)
Samtlige endringer gjennomføres uten
at trygdeavgiften for selvstendig næringsdrivende økes.
Disse medlemmer viser til at
departementet ikke var i stand til å bistå med
nødvendig lovteknisk bistand under budsjettbehandlingen,
ref. spørsmål nr. 30 og 77 fra Høyre.
Departementet viser til at gjennomføring av forslagene
krever endringer i tre kapitler i folketrygdloven, hvorav to kapitler
er innenfor Arbeids- og inkluderingsdepartementets område
og ett kapittel er innenfor Barne- og likestillingsdepartementets område.
Det kan heller ikke utelukkes at det kan være nødvendig
med andre lovendringer. For å sikre en korrekt utforming
av reglene vil det måtte brukes noe tid på å utrede
gode lovtekster. Barne- og likestillingsdepartementet kan derfor
ikke legge fram et samlet forslag til nødvendige lovendringer
på den tid som er til disposisjon for svar på spørsmål
fra Stortinget.
Disse medlemmer legger til grunn
at departementet ville evnet å fremme en hastesak for Stortinget med
de nødvendige lovtekniske endringer før virkedatoen
1. oktober og bevilger derfor i denne innstilling midlene
for å innføre svangerskaps- og fødselspengeordninger
for alle selvstendig næringsdrivende på lik linje
med andre arbeidstakere fra 1. oktober.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2650 | | Sykepenger | |
| 71 | Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 2 300 000 |
| | fra kr 1 570 000 000 til
kr 1 572 300 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at selvstendig næringsdrivende
har forskjellige regler når det gjelder innbetaling av
trygdepremie. Disse medlemmer mener derfor at det
er grunnlag for å se nærmere på forholdet
mellom ytelsene og innbetalingene. På denne bakgrunn ber disse
medlemmer Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2007 gi Stortinget en orientering om forholdet mellom de forskjellige
selvstendig næringsdrivende og arbeidstagere, og hvordan en
kan innføre en ordning der disse blir likestilt.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår å innføre svangerskaps-
og fødselspengeordninger for alle selvstendig næringsdrivende
på lik linje med andre arbeidstakere fra 1. oktober. Disse
medlemmer viser omtale av forslaget under kap. 2650 post
71.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2650 | | Sykepenger | |
| 72 | Omsorgs- og pleiepenger ved
barns sykdom m.m., overslagsbevilgning,
forhøyes med | 57 600 000 |
| | fra kr 308 000 000 til
kr 365 600 000" | |