Regnskapsinformasjon fra 2005 viser at 104,6 mill. kroner
som er bevilget for inneværende år for å dekke regnskapsmessig
etterslep fra 2005, ble utbetalt i 2005. Dette har sammenheng med
at Aetat gjorde opp refusjonskrav fra tiltaksarrangører
i et større omfang i 2005 enn regnet med. Dette innebærer
at bevilgningen til ordinære arbeidsmarkedstiltak i 2006
til dekning av regnskapsmessig etterslep fra 2005 kan reduseres
med 104,6 mill. kroner.
Bevilgningen under post 70 foreslås
redusert med 104,6 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at den positive utviklingen på arbeidsmarkedet som startet
i 2003, fortsetter. Antallet sysselsatte økte med 50 000
fra 1. kvartal 2005 til 1. kvartal 2006. Samtidig er
arbeidsledigheten lav og synkende. Arbeidsmarkedet er strammere
enn ventet da budsjettet for 2006 ble behandlet i fjor høst.
Det forventes kraftig etterspørsel etter arbeidskraft i
tiden fremover. I en slik situasjon mener disse medlemmer det
er fornuftig å vri innsatsen knyttet til arbeidsmarkedstiltak
fra generelle tiltak over mot målrettede tiltak for å få langt
flere arbeidstagere med redusert funksjonsevne ut i jobb. Disse
medlemmer foreslår derfor at kap. 634 post 70 reduseres
med 159 mill. kroner. Samtidig vises det til at disse medlemmer foreslår å øke
kap. 634 post 71 med 65 mill. kroner slik at antallet tiltaksplasser
for yrkeshemmede blir 1 000 flere enn foreslått
av Regjeringen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 3634) | |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak,
kan overføres, nedsettes med | 263 600 000 |
| | fra kr 1 484 000 000 til
kr 1 220 400 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil peke på at personer som er kvalifisert
for arbeid i Norge, men som opplever å bli holdt utenfor arbeidslivet,
i større utstrekning enn i dag bør ha mulighet
til å få et integreringstilskudd den første
tiden vedkommende er i arbeid. Dette innebærer at disse
kan tilby arbeidsgiverne lønnstilskudd dersom bedriften
gir dem mulighet til å prøve seg i arbeid. Dette
medlem er kjent med at erfaring med ordningen med lønnstilskudd
viser at mange får hjelp til å få fast arbeid.
I perioden med lønnstilskudd er det viktig at Aetat holder
tett kontakt med både arbeidstaker og arbeidsgiver for å sikre
at ansettelsesforholdet fungerer hensiktsmessig og gir et godt fundament
for videre arbeid enten hos samme arbeidsgiver eller andre steder. På denne
bakgrunn vil dette medlem foreslå at det bevilges
10 mill. kroner utover Regjeringens forslag til arbeidsmarkedstiltak
(lønnstilskudd) til innvandrere.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 3634) | |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak,
kan overføres, nedsettes med | 94 600 000 |
| | fra kr 1 484 000 000 til
kr 1 389 400 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til et arbeidsmarked i stadig bedring. Alle rapporter tyder nå på at
ledigheten faller langt raskere enn det Regjeringen la til grunn
i forbindelse med statsbudsjettet for 2006. På grunn av
situasjonen i arbeidsmarkedet foreslår derfor dette
medlem å redusere antall ordinære tiltaksplasser
med 2 000 i andre halvår 2006.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 3634) | |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, nedsettes
med | 210 600 000 |
| | fra kr 1 484 000 000 til
kr 1 273 400 000" | |
Vedtatt bevilgning for 2006 gir grunnlag for
i alt gjennomsnittlig om lag 26 300 tiltaksplasser for
yrkeshemmede. Dette er 700 flere plasser enn det som ble gjennomført
i 2005. I perioden januar-april 2006 er det i gjennomsnitt gjennomført
om lag 26 900 plasser.
For 2006 er det lagt til grunn at arbeidsmarkedstiltak avsatt
for å bekjempe og forebygge fattigdom skulle gjøres
landsomfattende i løpet av året. Erfaringene hittil
har vist at det er behov for å øke tallet på tiltaksplasser
for yrkeshemmede i 2. halvår 2006 i de nye kommunene
hvor det nå etableres formelle samarbeids-strukturer innenfor
satsingsområdet.
Norsk økonomi har vært inne
i en oppgangskonjunktur siden sommeren 2003. Selv med et godt arbeidsmarked,
er det grupper av arbeidssøkere som har vanskeligheter
med å vinne innpass i arbeidslivet. Dette gjelder blant
annet yrkeshemmede. Regjeringen vil derfor trappe opp de spesielle
arbeidsmarkedstiltakene for yrkeshemmede med i alt 1 000
plasser i 2. halvår 2006 medregnet plasser for å bekjempe
og forebygge fattigdom. Dette medfører at bevilgningen
må økes med 55 mill. kroner. Dette gir et gjennomsnittlig
tiltaksnivå på anslagsvis 27 300 plasser 2. halvår
2006. Oppfølgings- og formidlingsrettede tiltak rettet
mot ordinært arbeidsliv vil bli prioritert.
Gjennomføringen av arbeidsmarkedstiltakene
for yrkeshemmede hittil i år viser at det er grunnlag for å justere
sammensetningen av tiltak i forhold til det som ble lagt til grunn
i statsbudsjettet for 2006. Endret sammensetning må sees
i sammenheng med økt bruk av integrerende og formidlingsrettede
tiltak, som særlig er rettet mot overgang til ordinært
arbeid. Tilgjengelig informasjon viser i tillegg at enkelte priser
som lå til grunn for budsjettet 2006 ble satt noe høyt
sammenlignet med det som nå er registrert. Dette innebærer
at bevilgningen kan settes ned med 172 mill. kroner.
Gjennom stikkordsfullmakten "kan nyttes under"
er det adgang til å omdisponere midler fra bevilgningen til
spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede (post 71) til bevilgningen
til ordinære arbeidsmarkedstiltak (post 70). Formålet
med fullmakten har vært å gi yrkeshemmede adgang
til å delta på ordinære arbeidsmarkedstiltak,
for eksempel AMO, finansiert av bevilgningen til arbeidsmarkedstiltak
for yrkeshemmede. I noen tilfeller har fullmakten vært
brukt til finansiering av andre arbeidssøkergruppers deltakelse på ordinære
arbeidsmarkedstiltak. I slike tilfeller har ikke dette svekket planlagt
tiltaksnivå som har ligget til grunn for Stortingets bevilgningsvedtak.
Praksis vil nå strammes inn slik at eventuelt behov for
omdisponeringer i andre halvår 2006 kun vil finne sted
for å finansiere yrkeshemmedes deltakelse i ordinære
arbeidsmarkedstiltak.
Samlet foreslås det at bevilgningen
under post 71 reduseres med 117 mill. kroner.
I tillegg foreslås tilsagnsfullmakten redusert
med 33 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
foreslår å øke det gjennomsnittlige tiltaksnivået
med 1 000 plasser på kap. 634 post 71. Komiteen legger
vekt på at det både skal skje integrerende tiltak
og kvalifiserende og grundige attføringsløp.
Komiteen påpeker at
det må legges opp til fleksibilitet og samspill mellom
NAV og tiltaksarrangørene slik at også yrkeshemmede
med store bistandsbehov kan få tilpassede tiltak og arbeid
selv om det skulle innebære at en ikke når det
gjennomsnittlige nivået på 27 300 tiltaksplasser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag,
og viser til forslag til vedtak V.2 under kapittel Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at regjeringspartiene før valget i 2005 lovet velgerne å prioritere
de fattige og de som trengte det mest, først. Det står
i dag om lag 28 000 mennesker i kø for å få plass
i en attføringsbedrift, og mange av disse har ventet lenge
på en slik plass. Mange av disse er psykisk syke, rusmisbrukere
og funksjonshemmede. Med dette som bakgrunn mener disse medlemmer at
det er oppsiktsvekkende at Regjeringen i revidert nasjonalbudsjett
foreslår å spare 172 mill. kroner i midlene til
spesielle arbeidsmarkedstiltak.
Disse medlemmer vil peke på at
man her velger å kutte i overføringene til noen
av de mest sårbare gruppene. Disse medlemmer frykter
at konsekvensen av forslaget vil bli flere langtidsledige.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er positivt at Regjeringen vil trappe opp de spesielle arbeidsmarkedstiltakene
for yrkeshemmede med i alt 1 000 plasser i 2. halvår
2006 medregnet plasser for å bekjempe fattigdom, ved å øke bevilgningene
med 55 mill. kroner, noe som er omtrent det Fremskrittspartiet foreslo
i sitt alternative forslag til budsjett. Disse medlemmer legger
til grunn at disse arbeidsmarkedstiltakene er av høy standard
og får en kvalitativ god og nyttig arbeidskompetanse.
Disse medlemmer vil videre påpeke
at Regjeringen foreslår å redusere bevilgningen
til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede med 172 mill. kroner,
og vil understreke at en slik reduksjon vil få svært
negative følger for de aller svakeste som er avhengig av blant
annet varig tilrettelagt arbeidstrening.
Disse medlemmer viser videre
til Finansdepartementets beregninger om at en opprettholdelse av bevilgningene
vil kunne gi rom for om lag 3 100 flere tiltaksplasser
for yrkeshemmede i 2. halvår 2006.
Disse medlemmer understreker
at det er et sterkt behov for flere tiltaksplasser og at det fortsatt står
mange og venter på å komme inn under ordningen.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn foreslå å opprettholde bevilgningen på 172
mill. kroner for arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 3634) | |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post
70, forhøyes med | 55 000 000 |
| | fra kr 3 622 000 000 til
kr 3 677 000 000" | |
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår å sette ned bevilgningen
til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede. I svarbrev til spørsmål
nr. 54 fra disse medlemmer hevder departementet at
denne reduksjonen ikke vil gi et kvalitativt dårligere
tilbud. I tillegg skriver departementet i svarbrevet:
"Dette har sammenheng med at gjennomføringen
av arbeidsmarkedstiltakene for yrkeshemmede hittil i år viser
at det er grunnlag for å justere sammensetningen av tiltak
i forhold til det som ble lagt til grunn i statsbudsjettet for 2006.
Tilgjengelig informasjon viser i tillegg at enkelte priser som lå til
grunn for budsjettet 2006 ble satt noe høyt sammenlignet
med det som nå er registrert."
Disse medlemmer legger på denne
bakgrunn til grunn at reduksjonen i bevilgningen ikke vil gi et
dårligere tilbud til yrkeshemmede, verken i kvalitet eller kvantitet. Disse
medlemmer ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2007 gi en nærmere redegjørelse for hvilke
tiltak som er gjennomført, og en gjennomgang av de justerte
sammensetningene av tiltak som er gjort.
Komiteens medlemmer fraHøyre vil skape
et arbeidsmarked med muligheter for alle. Det er behov for å legge
bedre til rette for at flere får en ny sjanse til å komme
seg inn på arbeidsmarkedet. Disse medlemmer vil
derfor prioritere arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede, selv om
arbeidsledigheten nå går nedover. Disse
medlemmer viser derfor til at Høyre i sitt alternative
reviderte nasjonalbudsjett øker antallet tiltaksplasser
for yrkeshemmede med 1 000 plasser utover Regjeringens
forslag. Med Høyres forslag vil det i 2. halvår
i 2006 i gjennomsnitt være 28 300 plasser. Dette
bygger videre på sentrum-Høyreregjeringens bevisste
satsing i forrige stortingsperiode på å øke
tiltaksplassene for yrkeshemmede.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 3634) | |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 70,
nedsettes med | 62 000 000 |
| | fra kr 3 622 000 000 til
kr 3 560 000 000 | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti foreslår å opprettholde
den tidligere vedtatte bevilgningen til spesielle arbeidsmarkedstiltak
i 2006. Dette vil gi rundt 30 000 tiltaksplasser i 2006,
og vel 3 000 flere plasser enn det Regjeringen legger opp
til i sitt forslag.
Dette medlem vil foreslå å øke
bevilgningen på kap. 634 post 71 med 172 mill. kroner utover
Regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 3634) | |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres,
kan nyttes under post 70, forhøyes
med | 55 000 000 |
| | fra kr 3 622 000 000 til
kr 3 677 000 000" | |
"Stortinget samtykker i at Arbeids- og integreringsdepartementet
i 2006 kan gi tilsagn utover gitte bevilgninger, men slik at samlet
ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende
beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak
| 688,6 mill. kroner |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Regjeringens forslag om å øke antall tiltaksplasser
for yrkeshemmede med 1 000 plasser i 2. halvår. Dette medlem er
enig i at innsatsen når det gjelder tiltaksplasser nå i
større grad må vris mot de ordinære tiltaksplassene
og over til tiltaksplasser for de som har vanskeligst for å komme
inn i det ordinære arbeidsmarkedet. Hver femte person i
yrkesaktiv alder har trygd som sin hovedinntektskilde. Det er nå over 300 000
personer som er uføretrygdet. Vi har dermed flere uføretrygdede
enn industriarbeidere i Norge. Minst like mange er borte fra arbeid,
enten fordi de har sykepenger, er arbeidsledige, under attføring
eller har sosialstønad. Dette synliggjør at vi
ikke makter å hindre at stadig flere faller utenfor arbeidslivet
og blir stønadsmottakere. Flere i arbeid og færre
på stønad er helt grunnleggende for at vi skal
kunne klare å opprettholde våre velferdsordninger
i framtida.
På denne bakgrunn foreslår dette
medlem en ytterligere opptrapping med 400 ekstra tiltaksplasser utover
den veksten Regjeringen legger opp til gjennom å foreslå en
ekstra bevilgning på totalt 26 mill. kroner fordelt på kap.
634 post 70 og 630 post 1.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 3634) | |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post
70, nedsettes
med | 93 000 000 |
| | fra kr 3 622 000 000 til
kr 3 529 000 000" | |
Det er overført 54,3 mill. kroner av
bevilgningen for 2005 til 2006. 18,9 mill. kroner har sammenheng
med regnskapsmessig etterslep i forbindelse med investeringer ved
etablering av nye plasser. Foreliggende informasjon tilsier at det
overførte beløpet vil være tilstrekkelig
for å dekke utbetalinger til investeringer i 2006.
Bevilgningen foreslås redusert med
28,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.