9.15.1 Post 21 Forsøk og utvikling

Sammendrag

Det forventes et mindreforbruk på posten og bevilgningen foreslås redusert med 2,4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyreviser til at de regionale helse­foretakene har overtatt finansieringsansvar og bestilleransvar for opptreningsinstitusjoner, helsesportsentra mv. fra 1. januar 2006, jf. Innst. S. nr. 11 (2004-2005).

Disse medlemmer understreker at de private opptreningsinstitusjonene må få likeverdige betingelser i forhold til helseforetakenes egne virksomheter. Videre vil disse medlemmer presisere at de regionale helseforetakene må sikre gode tilbud om arbeidsrettet rehabilitering, slik at flere kan få mulighet til å vende tilbake til arbeidslivet etter sykemelding. De private opptreningsinstitusjonene har allerede etablert tilbud innenfor arbeidsrettet rehabilitering. Disse medlemmer vil derfor foreslå at det bevilges 25 mill. kroner til kjøp av tjenester innenfor arbeidsrettet rehabilitering fra private opptreningsinstitusjoner, helsesportsentra osv. Kap. 732 post 21 foreslås derfor økt med 25 mill. kroner utover Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

21

Forsøk og utvikling i sykehussektoren, kan overføres, forhøyes med

22 600 000

fra kr 17 012 000 til kr 39 612 000"

9.15.2 Post 70 Tilskudd til helseforetakene

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at både de offentlige helseforetakene og de private ideelle helsevirksomhetene får økte pensjonskostnader som følge av endringer i de økonomisk-tekniske parametrene som ligger til grunn for beregning av pensjonskostnader. Regjeringen har ikke skissert noen løsning for de private sykehusene i Revidert nasjonalbudsjett for 2006. Dette gjør at mange av de private ideelle virksomhetene får problemer med å betale sine pensjonskostnader, noe som igjen kan føre til at sengeposter må stenge og økte helsekøer.

Disse medlemmer vil understreke at disse virksomhetene trenger stabile og forutsigbare rammevilkår for å kunne gi pasientene et best mulig tilbud.

Disse medlemmer vil foreslå å øke bevilgningen på kap.732 post 70 med 25 mill. kroner som et tilskudd til dekning av de private ideelle sykehusenes økte pensjonskostnader.

Disse medlemmer viser til at de regionale helseforetakene fra 1. januar 2004 har overtatt ansvar for spesialisert behandling for rusmiddelmisbrukere. Rusmiddelavhengige opplever lange ventetider for helt nødvendig behandling, til tross for at mange har alvorlige helseproblemer i tillegg til fare for overdosedødsfall og en uholdbar sosial situasjon.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 71, 72, 73, 74 og 75, forhøyes med

25 000 000

fra kr 3 308 196 000 til kr 3 333 196 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i kap. 732 hvor bevilgninger til de regionale helseforetakene økes betydelig. Disse medlemmer forventer at rusmisbrukere får de nødvendige behandlingstilbud i spesialisthelsetjenesten.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er helt nødvendig å utarbeide en opptrappingsplan for rusfeltet, for å sikre økt kapasitet og kvalitet i rusbehandlingen. Disse medlemmer foreslår å bevilge totalt 55 mill. kroner til første trinn i en slik opptrapping, fordelt med 35 mill. kroner til regionale helseforetak og 20 mill. kroner til kommunale tiltak, jf. omtale under kap. 761 post 63.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 71, 72, 73, 74 og 75, forhøyes med

60 000 000

fra kr 3 308 196 000 til kr 3 368 196 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at de regionale helseforetakene overtok finansierings- og bestilleransvaret for rehabiliteringsplasser fra 1. januar 2006. Fra 2007 skal fordelingen av midlene foregå etter nytt inntektssystem, jf. St.meld. nr. 5 (2003-2004). Dette medlem mener det er viktig at Regjeringen følger opp den planlagte finansieringsordningen.

Dette medlem mener at behandlingskapasiteten for rusavhengige pasienter må økes. Stenging av M3, avdeling for avrusning i Helse Øst, i sommer er uheldig, og det er dessuten i flere regioner brudd på behandlingsfrister for tverrfaglig spesialisert rusmiddelbehandling. Dette medlem foreslår derfor at bevilgningen på kap. 732 post 70 økes med 50 mill. kroner for å styrke rusbehandlingen.

Dette medlem viser for øvrig til fellesmerknader med Høyre og Venstre vedrørende pensjonskostnadene til de private ideelle sykehusene, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 71, 72, 73, 74 og 75, forhøyes med

75 000 000

fra kr 3 308 196 000 til kr 3 383 196 000"

9.15.3 Postene 71-75 Tilskudd til regionale helseforetak

Sammendrag

Ny inntektsfordeling

Det vises til St.meld. nr. 5 (2003-2004), jf. Innst. S. nr. 82 (2003-2004), der prinsipper for fordeling av ba­sisbevilgningene mellom regionale helseforetak ble lagt fram. I hovedsak innebærer omleggingen at Helse Vest og Helse Midt-Norge skal få en større andel av basisbevilgningen, mens de tre andre regionale helseforetakene vil få redusert sin andel av basisbevilgningen. Omleggingen av fordelingen mellom de regionale helseforetakene startet i 2005. Etter Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2005 og 2006, jf. Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) og Budsjett-innst. S. nr. 11 (2005-2006), gjenstår det to år av overgangsperioden (årene 2007 og 2008).

Regjeringen varslet i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) at en vil vurdere en reduksjon i overgangsperioden i forbindelse med budsjettforslaget for 2007. Det foreslås allerede nå å bevilge 100 mill. kroner for å forsere omfordelingen mellom regionale helseforetak. Midlene foreslås fordelt med 60 mill. kroner til Helse Vest og 40 mill. kroner til Helse Midt-Norge. Den økte bevilgningen innebærer også at Helse Sør og Helse Nord vil få mindre trekk i sine basisbevilgninger dersom omfordelingen skal skje uten ytterligere tilføring av midler.

Tabell 3.1 i proposisjonen viser de samlede omfordelingsvirkningene innenfor basisbevilgningene etter Stortingets behandling av budsjettforslaget for 2006 og gjenstående omfordeling. Oppgaveendringer, endringer i inntektsstrømmer (ISF-sats mv.), demografisk utvikling mv. vil påvirke omfordelingsvirkningene.

Legemiddelgruppen TNF-hemmere

I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (2005-2006) vedtok Stortinget at finansieringsansvaret for legemiddelgruppen TNF-hemmere skal overføres til regionale helseforetak fra 1. juni 2006. Ved beregning av det beløpet som skulle overføres til de regionale helseforetak ble det anslått et etterslep på 1 mnd. Det viser seg nå at apotekene får oppgjør hver 14. dag. Det foreslås derfor å overføre 40 mill. kroner, tilsvarende utbetalinger for ytterligere en halv måned, fra kap. 2751 post 70 Legemidler til kap. 732 postene 71-75 med følgende fordeling:

Post 71 Tilskudd til Helse Øst RHF

12,2 mill. kroner

Post 72 Tilskudd til Helse Sør RHF

8,0 mill. kroner

Post 73 Tilskudd til Helse Vest RHF

8,6 mill. kroner

Post 74 Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF

5,2 mill. kroner

Post 75 Tilskudd til Helse Nord RHF

6,0 mill. kroner

Sykehusøkonomi

I St.prp. nr. 39 (2005-2006), jf. Innst. S. nr. 121 (2005-2006), ble det signalisert at Regjeringen ville komme tilbake med en omtale av den økonomiske situasjonen ved sykehusene i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2006.

Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse.

Cochlea-implantater

Det vises til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2005-2006) der komiteen viser til at ventetidene for voksne personer som har behov for cochlea-implantat (CI) er lange.

Rikshospitalet-Radiumhospitalet har landsfunksjon for barn som trenger CI-operasjon. Ventetidene for barn som trenger operasjon på andre øre vil være avvik­let tidlig høsten 2006. Alle barn som trenger det tilbys nå implantat på begge ører.

For voksne med behov for cochlea-implantat foretas operasjoner ved Haukeland Universitetssykehus, St. Olavs Hospital og Rikshospitalet-Radiumhospitalet. Voksne tilbys normalt implantat på ett øre. Pr. 1. februar 2006 var det 157 voksne som ventet på utredning og 80 voksne som ventet på CI-operasjon for ett øre. Fagmiljøene anslår at kun 5 til 10 prosent av voksne er kandidater for tosidig operasjon.

For voksne er ventetiden fortsatt lang, men det tas sikte på at de regionale helseforetakene bygger ut kapasiteten fra dagens om lag 100 operasjoner til behovsanslaget på om lag 200 operasjoner pr. år.

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten har fått i oppdrag å vurdere behandlingseffekt av cochlea-implantat, herunder tosidig operasjon, og gjøre en kost/nytte vurdering i forhold til prioriteringsforskriften.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning og viser til de respektive merknader under postene 71-75 nedenfor.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er opptatt av at sykehusene må sikres tilstrekkelige økonomiske rammer til nødvendig fornyelse av bygninger og utstyr og motvirke en utvikling med økende etterslep på vedlikehold. Derfor mener disse medlemmer at hele investeringsregimet for helseforetakene må gjennomgås med sikte på å finne gode løsninger for utbygging/modernisering uten at pasienttilbudet rammes. Disse medlemmer viser blant annet til Dokument nr. 3:6 (2005-2006) og Fremskrittspartiets merknader i innstillingen til St.meld. nr. 123 (2005-2006). Disse medlemmer mener at avskrivninger skal baseres på den reelle verdien av bygningsmassen og være i tråd med regnskapslovens alminnelige bestemmelser.

Disse medlemmer har merket seg at de regionale helseforetakene har svært mange prosjekter som enten er under planlegging, i prosjekteringsfasen eller under realisering. For å illustrere noe av behovet for investeringsmidler er det bare å se på hvilke planer som ligger i blant annet Helse Øst. Disse medlemmer peker videre på at det er flere helseforetak som har prosesser gående med ulike prosjekter som ikke blir realisert på grunn av manglende finansieringsmuligheter. Behovet for lånemidler fra staten er med andre ord svært stort.

Disse medlemmer har registrert mange ønsker om byggeprosjekter i form av nybygg/tilbygg i hele landet. I dag er det slik at finansiering skal skje over statsbudsjettet og mange står i kø for bevilgning. Dagens rammer for finansiering dekker ikke helseforetakenes behov for utbygging.

Disse medlemmer mener man må se på alternative finansieringsløsninger.

Disse medlemmer vil videre peke på at Pensjonskasser og Livselskap i lys av pensjonsreformen vil få et økt behov for langsiktige plasseringer med lav risiko for å møte fremtidige krav om pensjonsutbetalinger. Utleggelse av "sykehuslån" (i form av obligasjoner) vil etter disse medlemmers syn kunne dekke denne økte etterspørselen. Videre er det disse medlemmers syn at helseforetakene vil fremstå som en av de beste kredittene i obligasjonsmarkedet, og at planlagte byggeprosjekter vil kunne realiseres raskere. Faren for økt press i økonomien vil etter disse medlemmers syn reduseres ved at utelukkende private midler benyttes i prosjektene.

Disse medlemmer viser videre til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) hvor det heter:

"Helse- og omsorgsdepartementet vil i kommende periode gjennomgå omfang og innretning av helseforetakenes investeringer i samarbeid med de regionale helseforetakene. Dette arbeidet skal både sikre at det innenfor det samlede investeringsnivået etableres framtidsrettede og gode løsninger til pasientenes beste, samtidig som det ikke bygges opp parallelle tilbud mellom regionene. Helse- og omsorgsdepartementet vil også ta opp til vurdering måten investeringer blir finansiert på med sikte på å finne bedre og mer fleksible løsninger."

Disse medlemmer ser frem til denne gjennomgangen fra departementets side.

Disse medlemmer vil videre vise til de vedvarende problemene vedrørende åpningsbalansen. Det er disse medlemmers syn et stort problem for sykehusenes fremtidige investeringsmuligheter at dette ikke er på plass.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag, senest ved statsbudsjett for 2007, som fastsetter åpningsbalansen for helseforetakene."

Disse medlemmer viser til at Regjeringen har endret finansieringssystemet for TNF-hemmere, slik at det i fremtiden vil være helseforetakene som har det fulle ansvaret knyttet til finansieringen av denne legemiddelgruppen. Dette er, slik disse medlemmer ser det, meget overraskende siden både Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti har hatt en annen innstilling til denne problemstillingen i opposisjon. Endringen har medført at medikamentene som brukes i behandlingen av revmatiske lidelser, fra og med 1. juni 2006, blir belastet de regionale helseforetakenes budsjetter. Disse medlemmer vil vise til at problemstillingen angående en finansieringsordning for disse legemidlene har versert over flere år, knyttet i hovedsak til det faktum at ett av disse legemidlene (Remicade) må tilføres i sykehus, mens de andre kan tas av pasienten selv utenfor sykehus. Dette har medført at kostnadene knyttet til bruken av Remicade har blitt belastet sykehusbudsjettene, mens kostnadene knyttet til de andre medikamentene har blitt dekket gjennom trygden. Dette har, i henhold til flere henvendelser, medført at en del pasienter som har hatt størst nytte av å kunne bruke Remicade, i stedet har fått foreskrevet et av de andre legemidlene slik at sykehusbudsjettet ikke blir rammet. En løser imidlertid ikke slik disse medlemmer ser det, problemene for fremtiden for disse pasientene ved å bare overføre finansieringsansvaret for hele legemiddelgruppen til de regionale foretakene. Disse medlemmer vil også vise til det samfunnsøkonomiske aspektet knyttet til en optimal bruk av de enkelte legemidler innen denne gruppen. Dersom de som har den beste effekten av det enkelte legemiddel får dette foreskrevet uten at foreskriver vil måtte ta hensyn til sykehusenes økonomiske rammer, så vil dette kunne få en innsparing i de offentlige budsjetter, samtidig som alle pasientene får det optimale legemiddelet for sin sykdom.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2007 fremme forslag om å overføre betalingsansvaret for TNF-hemmere fra helseforetakene og over til Rikstrygdeverket."

Disse medlemmer mener at ventelisten for å få cochlea-implantat er for lang. Disse medlemmer mener at Regjeringen straks må iverksette de nødvendige tiltak for å oppnå en behandlingskapasitet på 200 operasjoner pr. år. Disse medlemmer mener videre at det ikke skal være begrensninger når det gjelder tosidede operasjoner. Disse medlemmer peker også på at manglende økonomi har ført til at flere av disse operasjonene er blitt avlyst eller utsatt. Disse medlemmer har også merket seg at ventetiden for å komme inn til utredning er for lang. Disse medlemmer viser videre til tilleggsbevilgningene som er foreslått på kap. 732 postene 71-75 og viser til at dette er med på å bedre de regionale helseforetakenes økonomi, og at dette derfor skal bidra til økt behandlingskapasitet for cochlea-implantatoperasjoner. Disse medlemmer vil videre vise til behovet for en gjennomgang av DRG-nivået på cochlea-implantat, slik at sykehusene får dekket sine utgifter for denne typen behandlinger.

Disse medlemmer viser til at skjevfordelingen mellom de ulike regionale helseforetakene må rettes opp så raskt som mulig. Disse medlemmer viser til at dette også er Regjeringens syn i Soria Moria-erklæringen. Disse medlemmer mener videre at Regjeringens tilleggsbevilgninger ikke er tilstrekkelig ved revideringen av budsjett for 2006. Disse medlemmer mener en dobling av Regjeringens forslag er nødvendig for å utjevne skjevfordelingen raskt. Disse medlemmer understreker at heller ikke dette er nok til å nå målet i budsjettåret 2006, og legger derfor til grunn at det må bevilges mer penger for budsjettåret 2007. Disse medlemmer understreker videre at tilleggsbevilgninger ikke skal gå ut over de resterende regionale helseforetaks økonomi, men må komme som tilleggsbevilgninger utenfor basisbevilgningene. Disse medlemmer viser til forslag fremmet nedenfor under nevnte poster.

Disse medlemmer mener at den økonomiske situasjonen ved de regionale helseforetakene er for dårlig. Meldinger om en vedvarende situasjon med korridorpasienter, nedleggelse av avdelinger, økte ventelister og kutt i pasientbehandlingen, gjør at disse medlemmer anser situasjonen for å være svært alvorlig. Disse medlemmer viser også til at ventelistene systematisk gikk ned i de årene den innsatsbaserte finansieringen var på 60 pst. Videre påpeker disse medlemmer Regjeringens uttalte mål om å behandle flere pasienter pr. år. På grunn av den alvorlige situasjonen i de regionale helseforetakene ønsker disse medlemmer ytterligere 750 mill. kroner over basisbevilgningen til de regionale helseforetakene.

I lys av de økonomiske utfordringene som de regionale helseforetakene står overfor, mener komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti at det er behov for å rette opp underfinansieringen av Helse Vest og Helse Midt-Norge raskere enn forutsatt i St.meld. nr. 5 (2003-2004). Disse medlemmer støtter Regjeringens forslag om å forsere opptrapping av basisbevilgningene til Helse Vest og Helse Midt-Norge i St.prp. nr. 66 (2005-2006), og vil i tillegg foreslå å bevilge totalt 49 mill. kroner til å rette opp underfinansieringen av disse regionale helseforetakene. Midlene fordeles med 29,4 mill. kroner til Helse Vest og 19,6 mill. kroner til Helse Midt-Norge.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som innebærer at hele det resterende beløpet av økt basisbevilgning til Helse Vest og Helse Midt-Norge bevilges i statsbudsjettet for 2007. Beregningen av økt basisbeløp skal være i tråd med Innst. S. nr. 82 (2003-2004), jf. St.meld. nr. 5 (2003-2004)."

Komiteens medlemmer fra Høyre har i sitt alternative budsjett funnet rom for å øke bevilgningene til helse- og omsorgstjenesten med om lag 220 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at dette innebærer økte bevilgninger for å rette opp underfinansieringen av Helse Vest og Helse Midt-Norge utover Regjeringens forslag. Dette innebærer at pasientene i disse helseregionene vil få et ressursgrunnlag som er mer likeverdig det som tilbys pasienter i landet for øvrig.

Videre viser disse medlemmer til at Høyre har funnet rom for å prioritere 55 mill. kroner til første trinn i en opptrappingsplan for rusfeltet. Opptrappingen skal bidra til bedre kvalitet og kapasitet i behandlings- og omsorgstilbudet til rusmiddelmisbrukere, samt bedre støttetiltak til rusmiddelmisbrukeres pårørende. I tillegg foreslår disse medlemmer å styrke bevilgningen til samhandlingstiltak mellom kommuner og spesialisthelsetjeneste i arbeidet med psykisk syke. For å bedre tilgjengeligheten til helsetjenester for befolkningen i distriktene og samtidig sikre en mer effektiv ressursbruk i den kommunale helsetjenesten, foreslås det videre en øremerket bevilgning med 10 mill. kroner til Nasjonalt senter for telemedisin. Disse medlemmer satser også på økt geriatrisk kompetanse i kommunehelsetjenesten og en styrking av tilbudet om omsorg ved livets slutt.

Disse medlemmer viser til at Samarbeidsregjeringen i St.meld. nr. 5 (2003-2004) foreslo en opptrapping av basisbevilgningene til Helse Vest og Helse Midt-Norge, og at det samtidig ble varslet en ny gjennomgang av inntektsfordelingen etter utløpet av overgangsperioden.

Disse medlemmer viser videre til at regjeringen Bondevik II i St.meld. nr. 5 (2003-2004) varslet en ny gjennomgang av inntektsfordelingen mellom regionale helseforetak etter utløpet av overgangsperioden.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en vurdering av behovet for en ytterligere opptrapping av basisbevilgningene til Helse Vest og Helse Midt-Norge, utover det Stortinget gikk inn for under behandling av St.meld. nr. 5 (2003-2004)."

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti foreslår å øke bevilgningene til helseforetakene med 99 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Dette fordeles med 50 mill. kroner til styrking av rustilbudet i helseforetakene, og 49 mill. kroner for å rette opp en større del av skjevdelingen mellom foretakene.

Komiteens medlem fra Venstre har i sitt forslag til revidert budsjett økt bevilgningene til helseforetakene med 117 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Dette medlem vil påpeke at dette betyr at Aker Sykehus kan opprettholde tilbudet til rusavhengige i Oslo og Follo i juli måned, og ikke legge ned 37 sengeplasser for å få budsjettet i balanse slik som planlagt. Dette medlem viser videre til at forslaget om 100 mill. kroner i økte bevilgninger for å rette opp underfinansieringen av Helse Vest og Helse Midt-Norge utover Regjeringens forslag. Det er behov for å rette opp denne underfinansieringen raskere enn forutsatt i St.meld. nr. 5 (2003-2004). Dette medlem legger til grunn at Regjeringen følger opp dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2007.

Dette medlem viser til forslag og merknader fremmet nedenfor under nevnte poster.

9.15.4 Post 71 Tilskudd til Helse Øst RHF

Sammendrag

Det vises til omtalen ovenfor (post 71-75) av legemiddelgruppen TNF-hemmere.

Bevilgningen foreslås forhøyet med 12,2 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å øke bevilgningen med kr 270 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 282 200 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

71

Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

282 200 000

fra kr 17 373 301 000 til kr 17 655 501 000

Komiteens medlem fra Venstre viser til planene om å legge ned rusbehandlingen ved Aker universitetssykehus i juli i år for å spare penger. Dette medlem mener at dette er svært betenkelig da alle vet at det er i sommermåneden det er størst problemer med rus i hovedstaden og områdene omkring.

Dette medlem vil opprettholde rustilbudet ved Aker universitetssykehus og akuttinstitusjonen M3 i sommer, og foreslår derfor å bevilge 17 mill. kroner ekstra til Helse Øst.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

71

Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

29 200 000

fra kr 17 373 301 000 til kr 17 402 501 000"

9.15.5 Post 72 Tilskudd til Helse Sør RHF

Sammendrag

Det vises til omtalen ovenfor (post 71-75) av legemiddelgruppen TNF-hemmere.

Bevilgningen foreslås forhøyet med 8 mill. kroner.

Helse Sør ble i foretaksmøtet i januar 2006 bedt om å etablere et nasjonalt medisinsk kompetansesenter for kvinnehelse ved Rikshospitalet-Radiumhospitalet og forberede etablering av senteret. Nasjonalt medisinsk kompetansesenter for kvinnehelse er et sentralt tiltak i arbeidet med å styrke satsingen på kvinnehelse. Det nasjonale medisinske kompetansesenteret vil ha særskilte oppgaver innen forskning, kompetanseoppbygging, rådgivning og formidling av kunnskap om kvinnehelse.

Aktuelle fagområder hvor det er ønskelig med en styrking av forskning og nasjonal kompetanseoppbygging omfatter reproduktiv helse (ufrivillig barnløshet, kroniske underlivssmerter, underlivskreft, reproduktiv helse hos kvinner med medfødt hjertefeil mv.), en fremtidsrettet svangerskaps- og fødselsomsorg med særskilt fokus på livsstilssykdommer og innvandrerkvinners reproduktive helse, sykdommer som primært rammer kvinner (eks. fibromyalgi) og lidelser der sykdomsforløpet kan være ulikt hos kvinner og menn. Forebygging og behandling av hjerte-karsykdommer hos kvinner vil være et aktuelt område. Det foreslås bevilget 10 mill. kroner til drift av det nye senteret.

Samlet foreslås bevilgningen forhøyet med 18 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å øke bevilgningen med kr 151 800 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 169 800 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

72

Tilskudd til Helse Sør RHF, kan overføres, forhøyes med

169 800 000

fra kr 9 765 579 000 til kr 9 935 379 000"

9.15.6 Post 73 Tilskudd til Helse Vest RHF

Sammendrag

Det vises til omtalen ovenfor (post 71-75) vedrørende:

  • – inntektsfordeling, 60 mill. kroner

  • – legemiddelgruppen TNF-hemmere, 8,6 mill. kroner.

Bevilgningen foreslås forhøyet med 68,6 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å øke bevilgningen med kr 258 450 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 327 050 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

327 050 000

fra kr 8 915 009 000 til kr 9 242 059 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til merknader og forslag under kap. 732 postene 71-75, og foreslår at bevilgningen under post 73 tilskudd til Helse Vest forhøyes med 29,4 mill. kroner utover Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

91 100 000

fra kr 8 915 009 000 til kr 9 006 109 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til Regjeringens samlede økning av tilskudd til hhv. Helse Vest og Helse Midt-Norge på 100 mill. kroner for å rette opp noe av skjevfordelingen mellom de ulike helseforetakene. Dette medlem synes det er bra at Regjeringen tar de første skrittene i å få løst et mangeårig problem, men tviler på at disse bevilgningene er tilstrekkelig.

Dette medlem vil derfor foreslå å bevilge ytterligere 100 mill. kroner til Helse Vest og Helse Midt-Norge etter samme fordelingsnøkkels som i Regjeringens forslag, hvilket tilsier 60 mill. kroner til Helse Vest og 40 mill. kroner til Helse Midt Norge.

Dette medlem forventer at disse ekstrabevilgningene i all hovedsak skal gå til pasientrettede tiltak.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

128 600 000

fra kr 8 915 009 000 til kr 9 043 609 000"

9.15.7 Post 74 Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF

Sammendrag

Det vises til omtalen ovenfor (post 71-75) vedrørende:

  • – inntektsfordeling, 40 mill. kroner

  • – legemiddelgruppen TNF-hemmere, 5,2 mill. kroner.

Bevilgningen foreslås forhøyet med 45,2 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å øke bevilgningen med kr 180 650 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 225 850 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

225 850 000

fra kr 6 474 483 000 til kr 6 700 333 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til merknader og forslag under kap. 732 postene 71-75, og foreslår at bevilgningen under post 73 tilskudd til Helse MidtNorge forhøyes med 19,6 mill. kroner utover Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

64 800 000

fra kr 6 474 483 000 til kr 6 539 283 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til merknad under post 73 over, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

85 200 000

fra kr 6 474 483 000 til kr 6 559 683 000"

9.15.8 Post 75 Tilskudd til Helse Nord RHF

Sammendrag

Det vises til omtalen ovenfor (post 71-75) av legemiddelgruppen TNF-hemmere.

Bevilgningen foreslås forhøyet med 6 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at utvikling av telemedisinske tjenester i spesialisthelsetjenesten har bidratt til bedre og mer tilgjengelige helsetjenester for pasientene. Nasjonalt senter for telemedisin har søkt Helse- og omsorgsdepartementet om midler til utvikling av telemedisinske tjenester i den kommunale helsetjenesten. Satsing på telemedisinske tjenester kan bidra til et bedre, mer moderne helsetilbud for befolkningen og en mer effektiv ressursutnyttelse i sektoren. Disse medlemmer foreslår at det bevilges 10 mill. kroner øremerket til utvikling av telemedisinske tjenester i kommunene i regi av Nasjonalt senter for telemedisin, over kap. 732 post 75.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å øke bevilgningen med 89 250 000 kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 95 250 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, ­forhøyes med

95 250 000

fra kr 5 741 090 000 til kr 5 836 340 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, ­forhøyes med

16 000 000

fra kr 5 741 090 000 til kr 5 757 090 000"