I forbindelse med behandlingen av sosialkomiteens innstilling
til statsbudsjettet for 2005 gjorde Stortinget følgende
vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag for å styrke forskningen
innen allmennmedisin, jf. anmodningsvedtak nr. 120, 8. desember
2004."
I St.meld. nr. 4 (2005-2006) Om anmodnings-
og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2004-2005 opplyses at:
"Helse- og omsorgsdepartementet har gitt Sosial-
og helsedirektoratet i oppdrag å utrede hvordan et forsknings-
og fagutviklingsarbeid innen allmennmedisin kan organiseres og finansieres.
Departementet vil komme tilbake med et forslag for Stortinget i
forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2006, etter at Sosial-
og helsedirektoratets forslag foreligger og etter drøfting
med berørte aktører."
Det vises til proposisjonen for nærmere
redegjørelse.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Venstre, tar dette til etterretning, og slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:47 (2005-2006) fremmet av representantene Robert
Eriksson, Harald Tom Nesvik, Vigdis Giltun og Jan Arild Ellingsen
om å opprette psykiatrisk ambulansetjeneste i samtlige regionale
helseforetak etter modell fra Helse Bergen. Dette fikk bare Fremskrittspartiets
stemmer.
Disse medlemmer viser videre
til sine merknader under kap. 732 der overføringene til
de regionale helseforetakene økes betydelig.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til den mye omtalte overgrepssaken i Lakselv. Vi sitter dessverre
igjen med et sterkt inntrykk av at ofrene, deres familier og en
hel generasjon ungdommer er hardt rammet av de omfattende overgrepene
i denne saken, og det uten at storsamfunnet har vært i
stand til å gripe inn og yte tilstrekkelig hjelp og veiledning
i etterkant. Samtidig er det et spørsmål om vi
kan forvente at små kommuner i distriktene skal ha en permanent
beredskap for å møte potensielle ofre for slik
kriminalitet. Ved store ulykker eller naturkatastrofer settes nasjonale
beredskapsteam inn. Vi har bl.a. en ordning med redningssentraler
til å bygge opp under dette. Når det gjelder ofre
for kriminelle handlinger, f.eks. et stort antall ofre for omfattende
seksuelle overgrep som rammer et helt samfunn, har vi ingen nasjonal beredskap
eller redningssentral å ty til.
Dette medlem vil på bakgrunn
av dette foreslå et prøveprosjekt med et ambulerende
psykiatrisk kriseteam for fylkene Nordland, Troms og Finnmark. For å planlegge
og operasjonalisere dette, med oppstart i 2007, gis det en tilleggsbevilgning
på 1,5 mill. kroner i 2006.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
724 | | Helsepersonell og tilskudd til
personelltiltak (jf. kap. 3724) | |
| 21 | Forsøk og utvikling
i primærhelsetjenesten, kan nyttes
under post 70, forhøyes med | 4 500 000 |
| | fra kr 22 696 000 til
kr 27 196 000" | |
Under denne posten er det budsjettert med tilskudd til
avlønning av fast ansatte som jobber med forvaltning av
tilskuddsordningen i Sosial- og helsedirektoratet.
Det foreslås at disse midlene samles
under Sosial- og helsedirektoratets driftskapittel. Bevilgningen
foreslås satt ned 0,75 mill. kroner mot at bevilgningen
over kap. 720 post 1 settes opp tilsvarende.
For 2006 er det bevilget 10 mill. kroner som
tilskudd til kommuner for å kompensere for merutgifter
til veiledning av allmennleger som mangler ett års veiledet tjeneste for å praktisere
selvstendig innenfor en nasjonal trygdeordning. Bevilgningen
er ny for 2006, og et resultat av implementering av EØS-direktiv.
Sosial- og helsedirektoratet har sett det som mest hensiktsmessig at
tilskuddet utbetales etterskuddsvis pr. halvår slik som
det gjøres for tilskudd til kommunene for turnuskandidater.
Dette innebærer at det meste av utbetalingene
vil komme høsten 2006. Det innebærer
også at utbetalingene vil få full årseffekt
først i 2007. Det er knyttet usikkerhet til hvor mange
fastleger tiltaket vil omfatte. Departementet legger til grunn at
et høyere antall nyutdannede leger vil kunne påbegynne
slik tjeneste i løpet av første halvår
sammenliknet med andre halvår. Dette har sammenheng
med de halvårige variasjoner i utdanningen av leger ved
universitetene i Norge.
Samlet foreslås bevilgningen satt ned
med 4,75 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Som oppfølging av Ot.prp. nr. 27 (2002-2003)
Om lov om alternativ behandling av sykdom mv., er det besluttet
at det skal etableres et Nasjonalt informasjonssenter om alternativ
behandling (NIFAB) i Tromsø, tilknyttet Universitetet i
Tromsø og Nasjonalt forskningssenter for komplementær
og alternativ medisin (NAFKAM). Dette er omtalt i St.prp. nr. 1 (2005-2006).
Senteret har siden høsten 2004 vært under oppbygging,
og skal etter planen være i drift fra senhøsten
2006.
I saldert budsjett for 2006 er det bevilget
2,5 mill. kroner. Det viser seg nå at for å kunne
holde nødvendig framdrift, sørge for nødvendige
investeringer i programvare og ansettelser mv., er det behov for å øke bevilgningen.
Bevilgningen foreslås satt opp med
1,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.