Formålet med denne proposisjonen er
dels å orientere Stortinget om Regjeringens politikk innenfor utvalgte
deler av investeringsvirksomheten i Forsvaret, dels å anmode
om Stortingets vedtak i en enkeltsak. Styrende dokument for innholdet
i denne proposisjonen er blant annet Innst. S. nr. 234 (2003-2004),
jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004) Den videre moderniseringen av Forsvaret
i perioden 2005-2008. Utgangspunktet for godkjenning av investeringsprosjektene
i Forsvaret er budsjettproposisjonen. Denne investeringsproposisjonen
er et supplement til budsjettproposisjonen.
Proposisjonen har følgende innhold:
– Godkjenning
av kostnadsramme for nytt bygg- og anleggsprosjekt (kap. 1760 post
47): Tørrdokk - Haakonsvern.
– Informasjonssaker (kap. 1760):
Følgende saker fremlegges til Stortingets informasjon:
Program Golf/LOS, Nye sjømålsmissiler,
Nye fregatter, Panserbekjempelse middels rekkevidde og Brukte pansrede
spesialkjøretøy.
I 2004 introduserte Forsvaret et nytt konsept
for fremskaffelse av materielle kapasiteter i forsvarssektoren.
Dette konseptet har vært styrende for revisjonen av Forsvarets
prosjektstyringssystem PRINSIX. For å sikre en bedre planlegging
og gjennomføring av Forsvarets investeringer i forhold
til tid, kostnad og ytelse, vektlegges tidligfasen sterkere enn
tidligere i det reviderte PRINSIX. For øvrig viser Regjeringen
til St.meld. nr. 10 (2005-2006).
Det vises til Stortingets beslutning om at det
skal investeres i en utvidet tørrdokk ved Haakonsvern,
jf. Innst. S. nr. 232 (2001-2002). Det vises også til videre informasjon
om saken i St.prp. nr. 1 (2003-2004), St.prp. nr. 12 (2003-2004),
St.prp. nr. 42 (2003-2004), St.prp. nr. 1 (2004-2005), St.prp. nr.
65 (2004-2005) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006).
Prosjektet er basert på en utvidelse
av eksisterende tørrdokk i fjell på Haakonsvern,
samt diverse utvidelser av tilstøtende infrastruktur som
sanitæranlegg og ventilasjonsanlegg i tillegg til fornyelse
av tekniske anlegg. Etter gjennomført anbudskonkurranse
foretok Forsvarsbygg i januar 2005 en første evaluering
av de innkomne anbudene. Denne evalueringen viste at prosjektet
hadde en forventet kostnadsramme på 314 mill. kroner.
Som Regjeringens oppfølging av tidligere
vedtak, ble det i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) informert
om at prosjektet skulle iverksettes, men at det ville bli utført
en kvalitetssikring av kostnadsanslag og plan for gjennomføring.
En kvalitetssikring ved bruk av eksterne konsulenter og
teknisk ekspertise viste at usikkerheten knyttet til fjellarbeidene
var større enn tidligere antatt, og prosjektets kostnadsramme
ble derfor økt til 381 mill. kroner. Dette informerte forsvarsministeren
Stortinget om 16. desember 2005, i forbindelse med behandlingen
av Innst. S. nr. 51 (2005-2006), jf. St.prp. nr. 17 (2005-2006).
Vurderinger av alternative løsninger
for tørrdokken på Haakonsvern, viser at disse
ikke tilfredsstiller brukerkravene, det vil være vanskelig å finne
plass for løsningene på Haakonsvern og at kostnadene
overstiger i vesentlig grad den opprinnelige løsningen
med tørrdokk i fjell. Resultatet av vurderingene viser
dermed at løsningen med tørrdokk i fjell er den
rimeligste og beste løsningen, som også anbefales
av Forsvarsbygg.
Som oppfølging av Stortingets vedtak
i Innst. S. nr. 232 (2001-2002), er det derfor besluttet å videreføre tørrdokk
i fjell på Haakonsvern. Regjeringen tilrår at dette
gjøres innenfor en kostnadsramme på 381 mill. kroner.
Prosjektet er planlagt ferdigstilt våren 2008.
Det vises til St.meld. nr. 10 (2005-2006) Om økonomisk
styring i Forsvaret. Det ble her informert om beslutningen om at
Program Golf skal endre navn til LOS-programmet i Forsvaret.
Program Golf har vært Forsvarets satsning
på nytt felles styringssystem for økonomi, personell
og logistikk, og har således vært et viktig omstillingsverktøy
for å nå målene for moderniseringen av
Forsvaret i henhold til Stortingets vedtak. Dette innebærer
at Forsvarets militære organisasjon (FMO) får
felles prosesser på tvers av alle forsvarsgrener og avdelinger.
Program Golf har bestått av flere aktiviteter
for å få etablert et felles integrert forvaltningssystem
(FIF) i Forsvaret. Leveranseprosjekt 1 (LP 1) ga Forsvaret
et nytt system for lønnsavregning og eksternregnskap. Det
henvises til erfaringer med innføringen av LP 1
i St.prp. nr. 1 (2004-2005), jf. også St.meld. nr. 29 (2004-2005)
Om merforbruket i Forsvaret i 2004. Det neste trinnet i realiseringen
av FIF, som skal gjennomføres av det nye LOS-programmet,
benevnes Økonomiprosjektet.
Økonomiprosjektet har som ambisjon å gi
FMO en komplett løsning for virksomhetsstyring, herunder
full understøttelse for forsyningstjeneste, inklusive horisontal
samhandel, lagerhold og materiellregnskap. Prosjektet vil også bidra
til forbedringer i tråd med riksrevisjonens anmerkninger
i Dokument nr. 3:8 (2004-2005), Riksrevisjonens gjennomgang av Forsvarsdepartementets
regnskap for 2004. Sammen med allerede innførte deler av
FIF, vil Økonomiprosjektet gi FMO understøttelse
av et fullstendig intern- og eksternregnskapssystem i henhold til økonomiregelverket
i staten. Etter at Økonomiprosjektet er gjennomført,
skal Forsvaret ha etablert et fullstendig internregnskap, inklusive
forpliktelsesregnskap, for konsolidering, budsjettering og økonomioppfølging,
som legger grunnlaget for en effektiv vertikal styring og horisontal
samhandel.
Den nye løsningen for virksomhetsstyring
som Økonomiprosjektet skal realisere, planlegges benyttet
fullt ut i FMO fra og med regnskapsåret 2008.
Prosjektet ble vedtatt ved Stortingets behandling
av Innst. S. nr. 207 (1998-1999), jf. St.prp. nr. 65 (1998-1999).
Hovedkontrakt for utvikling, design og levering av fem fartøyer
med tilhørende våpensystem og kommando- og kontrollsystem
ble inngått med Empresa Nacional Bazan (senere Izar og
nå Navantia).
Fregattprosjektet ble opprinnelig vedtatt med
en kostnadsramme på 12 240 mill. kroner (1999-verdi). Ved
Stortingets behandling av Innst. S. nr. 192 (1999-2000), jf. St.prp.
nr. 48 (1999-2000), ble kostnadsrammen økt til 14 066
mill. kroner (2000-verdi). I denne justeringen inngikk eskalering
på grunn av årlig prisstigning, samt en justering
på grunn av større endringer i relaterte valutakurser.
Videre ble en rekke kostnadselement knyttet til selve
gjennomføringen av prosjektet tatt inn som en del av prosjektets
totale økonomiske ramme. Etter dette er prosjektets økonomiske
ramme årlig justert kun for prisstigning.
Stortinget ble gjennom St.prp. nr. 1 (2005-2006)
og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) informert om at Forsvaret
har forhandlet frem en avtale med Navantia, der leveransen av første
fregatt ble utsatt til senest 31. mars 2006. Avtalen regulerer
også tilhørende kompensasjon for forsinkelsen.
Første fartøy ble levert april 2006.
Forsvaret har gjennomført en oppdatert
vurdering av fremtidige driftskostnader for fregattene. Planlagt
drift gir et forventet årlig behov for driftsmidler på ca.
900 mill. kroner når alle fregattene er levert i 2010.
Vurderingen er basert på at tre fregatter er operative,
at ett fartøy driftes som opplæringsfartøy
og at ett fartøy er til vedlikehold eller klargjøring.
Fregattprosjektet har en systematisk og kontinuerlig usikkerhetsoppfølging,
som oppsummeres to ganger årlig, i en analyse som beregner
sannsynligheten for prosjektgjennomføring innenfor vedtatte
budsjettrammer. Prosjektet har fortsatt en betydelig usikkerhet. Analysene
viser imidlertid en positiv utvikling siden høsten 2004.
Siste gjennomførte analyse viser tilfredsstillende sannsynlighet
for at prosjektet, med dagens omfang, kan gjennomføres
innenfor vedtatte ramme.
Stortinget ble gjennom behandlingen av Innst.
S. nr. 225 (2002-2003), jf. St.prp. nr. 50 (2002-2003), informert
om en økning av stykkprisen for Evolved Sea Sparrow Missile
(ESSM), som vil være fartøyenes primære
våpen mot lufttrusler. Regjeringen vil komme tilbake til
denne saken med en anbefaling innen utgangen av 2007.
Prosjektet ble vedtatt ved Stortingets behandling
av Budsjett-innst. S. nr. 7 (1994-1995), jf. St.prp. nr. 1 (1994-1995).
Prosjektet omfatter utvikling av et missilsystem for bekjempelse
av sjømål, og koordineres med Nansen-klassen fregattprosjekt
og anskaffelse av nye MTB-er av Skjold-klassen. Stortinget ble gjennom St.prp.
nr. 1 (2005-2006) informert om at utviklingsfasen vil pågå frem
til og med 2006. Utviklingsprosjektet er nå inne i sluttfasen,
der missilsystemets ytelser og funksjonalitet skal verifiseres mot
kontraktskravene fra Forsvaret. Det er fortsatt forventet at utviklingsfasen vil
pågå i 2006, med planlagt Final Design Review (FDR)
i desember 2006. Ved FDR skal leverandøren vise at de har
oppfylt kravene i henhold til kontrakten.
Stortinget ble i forbindelse med behandlingen
av Budsjett-innst. S. nr. 7 (2005-2006), jf. St.prp. nr. 1 (2005-2006),
informert om at departementet, basert på resultatene fra
Prosjekt 6026 Nye sjømålsmissiler - Utvikling,
planlegger å etablere et eget prosjekt for anskaffelse
av nye sjømålsmissiler. Departementet har til
hensikt å starte kontraktsforhandlinger om serieleveranse
med leverandøren i parallell med sluttføring av utviklingsfasen.
Fremforhandlet kontrakt vil ta forbehold om godkjenning av FDR i
prosjektets utviklingsfase, samt om Stortingets godkjenning av prosjektets anskaffelsesfase.
Prosjektet ble vedtatt av Stortinget ved behandlingen av
Budsjett-innst. S. nr. 7 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Panserbekjempelse middels rekkevidde er et supplement til eksisterende
våpensystemer med henholdsvis kort og lang rekkevidde.
Stortinget er tidligere blitt informert om at Forsvarsdepartementet
vurderte å få anskaffelsen endret i omfang eller
avsluttet, jf. Innst. S. nr. 240 (2004-2005), jf. St.prp. nr. 65
(2004-2005) og Budsjett-innst. S. nr. 7 (2005-2006), jf. St.prp. nr.
1 (2005-2006).
Forsvarsdepartementet har utredet konsekvenser
ved en ev. avslutning av prosjektet og har etter en samlet vurdering
kommet til at det vil være hensiktsmessig å videreføre
prosjektet i tråd med Stortingets tidligere vedtak. Våpensystemet
anses av forsvarssjefen å være et sentralt ledd
i Hærens fremtidige operative struktur.
Prosjektets vedtatte kostnadsramme (post 45)
er 957 mill. kroner
Prosjektet ble vedtatt ved Stortingets behandling
av Budsjett-innst. S. nr. 7 (1995-1996), jf. St.prp. nr. 1 (1995-1996).
Prosjektet skal tilføre Hærens mekaniserte brigade
pansrede brukte spesialkjøretøy, og tilføre
Forsvarets innsatsstyrke Hær pansrede brukte spesialkjøretøy
basert på vogner av typen M-113. Stortinget er tidligere
blitt informert om at Forsvarsdepartementet vurderte å redusere
prosjektets omfang, jf. Innst. S. nr. 240 (2004-2005), jf. St.prp.
nr. 65 (2004-2005) og Budsjett-innst. S. nr. 7 (2005-2006), jf.
St.prp. nr. 1 (2005-2006).
Det pågår nå et arbeid
med å revidere prosjektets styringsdokumenter mht. reduksjon
i antall kjøretøy og fastsettelse av ny og redusert
kostnadsramme, inklusive avsetning til usikkerhet. Forsvarsdepartementet vil
komme tilbake med informasjon om justert kostnadsramme i St.prp.
nr. 1 (2006-2007).
Prosjektets tidligere vedtatte kostnadsramme
(post 45) er 1 148 mill. kroner.