Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram
forslag om utbygging og finansiering av prosjektet rv 306
Kirkebakken - Re grense i Horten kommune i Vestfold.
Prosjektet forutsettes i sin helhet finansiert
ved bompenger innkrevd i en tovegs bomstasjon vest for Skoppum.
Det legges opp til anleggsstart våren 2007, og prosjektet
er planlagt åpnet for trafikk sommeren 2009.
Ny rv 306 på strekningen Kirkebakken
- Re grense må ses i sammenheng med den pågående
utbyggingen av E18 til firefelts veg på strekningen mellom
Kopstad og Gulli. I dette prosjektet inngår bygging av
nytt toplanskryss for tilknytning til rv 306.
Dagens rv 306 er smal og svingete.
Fartsgrensen er 50 km/t innenfor tettbygd strøk
og 60 km/t på det meste av strekningen
utenfor tettbygd strøk. Vegen går gjennom tettstedet
Skoppum. I tillegg er det randbebyggelse langs hele strekningen,
og det mangler tilbud for gående og syklende.
Årsdøgntrafikken på den
aktuelle strekningen varierer mellom 2 800 kjøretøy øst
for Skoppum og 1 000 kjøretøy vest for
Skoppum.
Prosjektet omfatter bygging av 4,4 km tofelts
veg med 10 meter vegbredde fra kryss med rv 19 nord for tettstedet
Kirkebakken til grensen mot Re kommune. I utbyggingen inngår
nytt gang- og sykkelvegnett internt på Skoppum. Ny rv 306
legges utenom tettstedet Skoppum.
Tettstedet Kirkebakken vil bli noe avlastet
ved at det forventes overføring av trafikk fra rv 19
til rv 306. Den nye traseen vil føre til inngrep
i både skogsområder og dyrket mark.
Reguleringsplanen for prosjektet ble vedtatt
i 2001. Kostnadsoverslaget er på 310 mill. kroner
i 2006. I overslaget inngår forutsatte kostnader på 9 mill.
kroner til etablering av bomstasjon. Prosjektets netto nytte (NN)
er beregnet til 260 mill. kroner med 4,5 pst. kalkulasjonsrente.
Netto nytte-/kostnadsforholdet (NN/K) er beregnet
til 0,8.
Den lokale behandlingen går fram av
pkt. 4 i proposisjonen.
Fylkesmannen i Vestfold har i vedtak av 7. juli
2005 godtatt at Horten kommune garanterer for bompengeselskapets
lån. Fylkesmannens vedtak er avhengig av Stortingets behandling
og vedtak
I oktober 2005 fattet Vestfold fylkeskommune
vedtak om at eventuelle kostnadsøkninger ut over 10 pst. skal
dekkes innenfor den fylkesfordelte investeringsrammen til øvrige
riksveger i Vestfold.
Bompengeselskapet, Horten bompengeselskap RV 306 AS,
ble opprettet 9. mai 2006.
Trafikkanalyser viser at utbyggingen av E18
på strekningen Kopstad - Gulli og ny rv 306 på strekningen
Kirkebakken - Re grense vil innebære overføring av
trafikk fra rv 19 til rv 306. Det er forventet
at en betydelig andel av tungtrafikken og gjennomgangstrafikken
fra E18 sørfra til Horten og ferjesambandet Horten - Moss
vil velge ny rv 306 i stedet for rv 19.
I finansieringsanalysene er det lagt til grunn
en årsdøgntrafikk på 2 500 kjøretøy
første året etter trafikkåpning (2009),
jevnt stigende til 3 400 kjøretøy tredje året
etter trafikkåpning (2011).
Statens vegvesen vil understreke at det er knyttet
stor usikkerhet til trafikkberegningene. Dette skyldes at det er
forutsatt en vesentlig overføring av trafikk fra rv 19 til
rv 306 selv med bompengefinansiering av utbyggingen og
relativt høyt takstnivå.
Prosjektet forutsettes finansiert med bompenger. Midlene
forutsettes i sin helhet stilt til disposisjon av bompengeselskapet.
Eventuelle kostnadsøkninger skal dekkes i samsvar med gjeldende
retningslinjer for bompengeprosjekter. Det er lagt til grunn etterskuddsinnkreving
i en automatisk, ubemannet bomstasjon.
Det er forutsatt takst- og rabattsystem i tråd
med gjeldende retningslinjer. Følgende takster er lagt
til grunn (2004-kroner):
Forutsetningen for finansieringsplanen går
ellers fram av pkt. 8 i proposisjonen. Innkrevingsperioden er beregnet
til i underkant av 15 år. Beregningene viser at økonomien
i prosjektet er svært følsom for endringer i trafikkforutsetningene.
Etter Statens vegvesens syn er derfor usikkerheten knyttet til om
lånegjelden lar seg nedbetale innenfor den maksimale innkrevingsperioden
på 20 år større enn for bompengeprosjekter
generelt. Hovedregelen er at bompengeperioden ikke skal overstige
15 år i basisalternativet. Samferdselsdepartementet
slutter seg derfor til Vegdirektoratets tilråding om at
det må være en forutsetning at bompengeselskapet
inngår bindende avtale om en lavere lånerente
enn 6,5 pst. for en periode på 10-15 år.
Departementet forutsetter at dokumentasjon for et slikt rentenivå forelegges
Vegdirektoratet før anleggsstart.
For å redusere risikoen for garantisten
slutter Samferdselsdepartementet seg til Vegdirektoratets tilråding om
at det blir vurdert å gjennomføre trafikkregulerende tiltak
på rv 19 og ev. rv 310 dersom trafikkoverføringen
til rv 306 blir vesentlig lavere enn det som er lagt til
grunn i basisalternativet.
Dersom Stortinget gir sin tilslutning til den
foreslåtte finansierings- og utbyggingsplanen for rv 306
Kirkebakken - Re grense, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet
og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale
og vilkårene i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Beate Heieren Hundhammer, fra Sosialistisk Venstreparti, Gjertrud Kjellesvik, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Oddbjørn Vatne, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at dette prosjektet bl.a. er en tilførselsveg til E18 og således ses i sammenheng med den pågående utbyggingen av ny firefelts veg på strekningen mellom Kopstad og Gulli.
Komiteen viser også til at prosjektet vil bedre framkommeligheten og trafikksikkerhetsforholdene på strekningen. Komiteen vil videre peke på at prosjektet også vil sørge for at miljøforholdene i tettstedet Skoppum og langs vegen vil bli forbedret. Komiteen vil peke på at byggingen av strekningen Kirkebakken - Re grense har vært tatt opp ved flere anledninger, blant annet i forbindelse med utbyggingen av E18 i Vestfold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at regjeringen Stoltenberg nå i stadig større grad benytter bompenger som hovedfinansieringskilde i utbyggingen av veger i Norge. Disse medlemmer vil spesielt peke på at flere av utbyggingene i Vestfold har en finansiering hvor andelen bompenger er helt oppe i 100 pst. Disse medlemmer mener denne utviklingen må stoppes og at bruken av bompenger for å finansiere vegutbyggingen må stoppes. Disse medlemmer mener også at staten må ta sitt ansvar for å fullfinansiere utbyggingen av vegnettet i Norge.
Disse medlemmer mener også at det er nødvendig at Regjeringen snarest legger frem forslag til omlegging av statens budsjett- og regnskapsrutiner, slik at det opprettes eget langtidsbudsjett for investering i infrastruktur innenfor samferdselsområdet (veger, jernbane, flyplass og havner).
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Prosjektet rv 306 Kirkebakken - Re grense gjennomføres med full statlig finansiering. Stortinget ber Regjeringen sørge for at utbyggingen skjer raskere enn vedtatt fremdriftsplan, ved bruk av forskottering av statlige midler i påvente av at en egen sak om statlig finansiering legges frem til behandling i Stortinget."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Prosjektet rv 306 Kirkebakken - Re
grense gjennomføres med full statlig finansiering. Stortinget
ber Regjeringen sørge for at utbyggingen skjer raskere
enn vedtatt fremdriftsplan, ved bruk av forskottering av statlige midler
i påvente av at en egen sak om statlig finansiering legges
frem til behandling i Stortinget.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Bompengeselskapet får tillatelse til å ta opp lån og kreve inn bompenger til bygging av rv 306 Kirkebakken - Re grense. Vilkårene framgår av St.prp. nr. 80 (2005-2006) og Innst. S. nr. 8 (2006-2007).
II
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 19. oktober 2006
Per Sandberg
leder |
Bård Hoksrud
ordfører |