Innstilling fra finanskomiteen om samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 64/2005 av 29. april 2005 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EF) nr. 809/2004 om opplysninger i prospekter

Til Stortinget

Sammendrag

Bakgrunn

Ved EØS-komiteens beslutning nr. 64/2005 av 29. april 2005 ble vedlegg IX til EØS-avtalen endret ved innlemmelse av kommisjonsforordning (EF) nr. 809/2004 om opplysninger i prospekter (prospektforordningen).

Prospektforordningen har til hensikt å utfylle direktiv 2003/71/EF om prospekt som skal offentliggjøres når verdipapirer legges ut til offentlig tegning eller opptas til omsetning, og om endring av direktiv 2001/34/EF. Prospektforordningen har blant annet nærmere regler om minstekrav til opplysninger som skal inngå i prospekt, utforming av prospekt, krav til årlig oppdatering av informasjon og offentliggjøring av prospekt.

Gjennomføring av prospektforordningen i norsk rett nødvendiggjorde enkelte endringer i verdipapirhandelloven og børsloven. Beslutningen i EØS-komiteen ble derfor fattet med forbehold om Stortingets samtykke til godkjennelse i samsvar med Grunnloven § 26 annet ledd. De nødvendige lovendringer ble vedtatt i lov 10. juni 2005 nr. 42, jf. Ot.prp. nr. 69 (2004-2005) om endring i veripapirhandelloven mv.

Uoffisiell norsk oversettelse av prospektforordningen og EØS-komiteens beslutning følger som trykte vedlegg til proposisjonen.

Nærmere om forordningens innhold

Europakommisjonen vedtok etter komitologiprosedyrer 29. april 2004 forordning nr. 809/2004 om gjennomføring av direktiv 2003/71 hva gjelder opplysninger i prospekt, prospektformat, inkorporering ved henvisning, offentliggjøring av prospekter samt annonsering (prospektforordningen).

I prospektforordningen kapittel I er det gitt nærmere bestemmelser om anvendelsesområdet for forordningen og definisjoner brukt i forordningen utover de som fremgår av prospektdirektivet.

Kapittel II inneholder bestemmelser om minstekrav til opplysninger som skal inngå i prospekt. Det er bl.a. ulike informasjonskrav for utsteder/tilbyder avhengig av typer verdipapir som tilbys (f.eks. aksjer eller obligasjoner) og hvem som er utsteder/tilbyder (f.eks. særskilt regulering for kredittinstitusjoner).

Kapittel III inneholder bestemmelser om utforming av prospekt, grunnprospekt og tillegg til prospekt. Kapittel IV inneholder utfyllende bestemmelser om hvordan utsteder av prospekt med noterte verdipapirer årlig skal oppdatere informasjon, og hvilke opplysninger som skal anses som en del av et prospekt ved at det i prospektet henvises til andre dokumenter. Kapittel V inneholder utfyllende bestemmelser om offentliggjøring av prospekt og annonsering av tilbud/opptak til notering. Kapittel VI angir bl.a. overgangsbestemmelser.

I EU trådte forordningen i kraft 1. juli 2005, dvs. samtidig med prospektdirektivet. I EØS/EFTA-statene vil ikrafttredelsen av forordningen avhenge av tidspunktet for meddelelse mht. forfatningsrettslige krav etter EØS-avtalen artikkel 103.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Gjennomføringen av prospektforordningen, sammen med gjennomføringen av prospektdirektivet, medfører noe økte kontrolloppgaver for styresmaktene. De mest aktuelle organene i denne sammenheng er Kredittilsynet og Oslo Børs. Økte bevilgninger til Kredittilsynet i budsjettene for 2004, 2005 og 2006 har delvis vært begrunnet med at Kredittilsynet får nye oppgaver i forbindelse med prospektkontrollen.

Gjennomføringen av forordningen vil også kunne medføre noe økte kostnader for foretakene som følge av endringer i kravene til prospektenes innhold og format. Dette må likevel sees i sammenheng med formålet med direktivet og forordningen om å redusere de totale kostnadene for foretakene.

Konklusjon og tilråding

Prospektforordningen, sammen med prospektdirektivet, harmoniserer regelverket i EØS-området hva gjelder informasjon som skal gis til potensielle investorer i de tilfeller som omfattes av prospektdirektivet. Det må antas at dette vil bidra til å øke tilliten til verdipapirmarkedene i EØS-området. Dette er viktig for å skape et reelt indre marked for finansielle tjenester, noe som igjen vil redusere kapitalkostnadene i næringslivet.

Regjeringen tilrår at kommisjonsforordning (EF) nr. 809/2004 om opplysninger i prospekter innlemmes i EØS-avtalen.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, Reidar Sandal, lederen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at EØS-komiteens beslutning nr. 64/2005 av 29. april 2005 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EF) nr. 809/2004 om opplysninger i prospekter, krever Stortingets samtykke på grunnlag av Grunnloven § 26 annet ledd, jf. EØS-avtalen art. 103.

Komiteen har forelagt innstillingsutkastet for utenrikskomiteen, som opplyser at den ikke har merknader til utkastet til innstilling, utover at partiene stiller seg bak sine respektive fraksjoners merknader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til at utgangspunktet for samarbeidet mellom landene innenfor EØS-området, var å skape enhetlige og sammenlignbare økonomiske styrings- og kontrollmekanismer samt å redusere hvert enkelt lands behov for offentlig administrasjon og byråkrati. Disse medlemmermerker seg at økte bevilgninger til Kredittilsynet gjennom de tre siste årene delvis er begrunnet med at tilsynet får nye oppgaver i forbindelse med prospektkontrollen, og registrerer således at denne EØS-forordningen har den motsatte konsekvens.

Komiteens tilråding

Komiteen viser til proposisjonen og til det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Stortinget gir samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 64/2005 av 29. april 2005 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EF) nr. 809/2004 om opplysninger i prospekter, i samsvar med et vedlagt forslag.

Oslo, i finanskomiteen, den 9. november 2006

Karl Eirik Schjøtt-Pedersen

leder

Christian Tybring-Gjedde

ordfører