Ved EØS-komiteens beslutning nr. 64/2005
av 29. april 2005 ble vedlegg IX til EØS-avtalen
endret ved innlemmelse av kommisjonsforordning (EF) nr. 809/2004
om opplysninger i prospekter (prospektforordningen).
Prospektforordningen har til hensikt å utfylle
direktiv 2003/71/EF om prospekt som skal offentliggjøres når
verdipapirer legges ut til offentlig tegning eller opptas til omsetning,
og om endring av direktiv 2001/34/EF. Prospektforordningen
har blant annet nærmere regler om minstekrav til opplysninger
som skal inngå i prospekt, utforming av prospekt, krav
til årlig oppdatering av informasjon og offentliggjøring
av prospekt.
Gjennomføring av prospektforordningen
i norsk rett nødvendiggjorde enkelte endringer i verdipapirhandelloven
og børsloven. Beslutningen i EØS-komiteen ble derfor
fattet med forbehold om Stortingets samtykke til godkjennelse i
samsvar med Grunnloven § 26 annet ledd. De nødvendige
lovendringer ble vedtatt i lov 10. juni 2005 nr. 42, jf.
Ot.prp. nr. 69 (2004-2005) om endring i veripapirhandelloven mv.
Uoffisiell norsk oversettelse av prospektforordningen
og EØS-komiteens beslutning følger som trykte vedlegg
til proposisjonen.
Europakommisjonen vedtok etter komitologiprosedyrer
29. april 2004 forordning nr. 809/2004 om gjennomføring
av direktiv 2003/71 hva gjelder opplysninger i prospekt,
prospektformat, inkorporering ved henvisning, offentliggjøring
av prospekter samt annonsering (prospektforordningen).
I prospektforordningen kapittel I er det gitt
nærmere bestemmelser om anvendelsesområdet for
forordningen og definisjoner brukt i forordningen utover de som fremgår
av prospektdirektivet.
Kapittel II inneholder bestemmelser om minstekrav til
opplysninger som skal inngå i prospekt. Det er bl.a. ulike
informasjonskrav for utsteder/tilbyder avhengig av typer
verdipapir som tilbys (f.eks. aksjer eller obligasjoner) og hvem
som er utsteder/tilbyder (f.eks. særskilt regulering
for kredittinstitusjoner).
Kapittel III inneholder bestemmelser om utforming av
prospekt, grunnprospekt og tillegg til prospekt. Kapittel IV inneholder
utfyllende bestemmelser om hvordan utsteder av prospekt med noterte
verdipapirer årlig skal oppdatere informasjon, og hvilke
opplysninger som skal anses som en del av et prospekt ved at det i
prospektet henvises til andre dokumenter. Kapittel V inneholder
utfyllende bestemmelser om offentliggjøring av prospekt
og annonsering av tilbud/opptak til notering. Kapittel
VI angir bl.a. overgangsbestemmelser.
I EU trådte forordningen i kraft 1. juli
2005, dvs. samtidig med prospektdirektivet. I EØS/EFTA-statene vil
ikrafttredelsen av forordningen avhenge av tidspunktet for meddelelse
mht. forfatningsrettslige krav etter EØS-avtalen artikkel
103.
Gjennomføringen av prospektforordningen,
sammen med gjennomføringen av prospektdirektivet, medfører noe økte
kontrolloppgaver for styresmaktene. De mest aktuelle organene i
denne sammenheng er Kredittilsynet og Oslo Børs. Økte
bevilgninger til Kredittilsynet i budsjettene for 2004, 2005 og
2006 har delvis vært begrunnet med at Kredittilsynet får
nye oppgaver i forbindelse med prospektkontrollen.
Gjennomføringen av forordningen vil
også kunne medføre noe økte kostnader
for foretakene som følge av endringer i kravene til prospektenes
innhold og format. Dette må likevel sees i sammenheng med
formålet med direktivet og forordningen om å redusere
de totale kostnadene for foretakene.
Prospektforordningen, sammen med prospektdirektivet,
harmoniserer regelverket i EØS-området hva gjelder
informasjon som skal gis til potensielle investorer i de tilfeller
som omfattes av prospektdirektivet. Det må antas at dette
vil bidra til å øke tilliten til verdipapirmarkedene
i EØS-området. Dette er viktig for å skape et
reelt indre marked for finansielle tjenester, noe som igjen vil
redusere kapitalkostnadene i næringslivet.
Regjeringen tilrår at kommisjonsforordning
(EF) nr. 809/2004 om opplysninger i prospekter innlemmes
i EØS-avtalen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, Reidar
Sandal, lederen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Eirin Kristin
Sund, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein,
Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein
Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til at EØS-komiteens beslutning nr. 64/2005 av
29. april 2005 om innlemmelse i EØS-avtalen av
forordning (EF) nr. 809/2004 om opplysninger i prospekter,
krever Stortingets samtykke på grunnlag av Grunnloven § 26
annet ledd, jf. EØS-avtalen art. 103.
Komiteen har forelagt
innstillingsutkastet for utenrikskomiteen, som opplyser at den ikke
har merknader til utkastet til innstilling, utover at partiene stiller seg
bak sine respektive fraksjoners merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til at utgangspunktet for samarbeidet mellom
landene innenfor EØS-området, var å skape enhetlige
og sammenlignbare økonomiske styrings- og kontrollmekanismer
samt å redusere hvert enkelt lands behov for offentlig
administrasjon og byråkrati. Disse medlemmermerker seg at økte bevilgninger
til Kredittilsynet gjennom de tre siste årene delvis er
begrunnet med at tilsynet får nye oppgaver i forbindelse
med prospektkontrollen, og registrerer således at denne
EØS-forordningen har den motsatte konsekvens.
Komiteen viser til proposisjonen og til det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget gir samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 64/2005 av 29. april 2005 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EF) nr. 809/2004 om opplysninger i prospekter, i samsvar med et vedlagt forslag.
Oslo, i finanskomiteen, den 9. november 2006
Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
leder |
Christian Tybring-Gjedde
ordfører |