Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen,
Synnøve Brenden Klemtrud, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm,
fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig
Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild
Tenden, finner at rettsaktene med de avtalte tilpasninger
omtalt av Samferdselsdepartementet i den framlagte saken, ivaretar
norske interesser på en tilfredsstillende måte. Flertallet er
derfor enig i at de fire rettsaktene angående et felles
europeisk luftrom innlemmes i EØS-avtalen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at forordningen vil gi Regjeringen anledning til å utpeke
Meteorologisk institutt (DNMI) som eneleverandør av flyværtjenester i
framtiden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik,
har merket seg begrunnelsen for EUs lovgivningspakke om et felles europeisk
luftrom; et tiltak for å forebygge omfattende forsinkelser
i årene fremover med fortsatt betydelig vekst i flytrafikken.
Disse medlemmer deler ønsket
om å forebygge forsinkelser i lufttrafikken både
nasjonalt og internasjonalt, og ser behov for tiltak som også omfatter
internasjonalt samarbeid.
Disse medlemmer har også merket
seg departementets uttalelser i proposisjonen om at
"EØS-komiteens beslutning om gjennomføring
av et felles europeisk luftrom anses som en sak av særlig viktighet,
samtidig som den nødvendiggjør budsjettvedtak."
Disse medlemmer har videre merket
seg departementets vurdering av forholdet til Grunnloven, der departementet
konkluderer med at
"tilslutningen til samarbeidet om et felles europeisk luftrom
innebærer ingen avståelse av suverenitet over det
norske luftrommet."
Disse medlemmer har også merket
seg følgende formulering:
"Som nevnt tidligere vil det kunne oppstå et
politisk press i EU i retning av større grad av overnasjonalitet (Fellesskapskompetanse)
i beslutningsprosedyrene angående omorganisering av luftrommet,
hvis arbeidet med å dele inn luftrommet på en
funksjonell måte ikke skulle gå slik man hadde
forestilt seg."
Endelig har disse medlemmer merket
seg konklusjonen i proposisjonens kapittel som vurderer forhold
til Grunnloven:
"Alt i alt antas det at tilslutningen til rettsaktene
i felles europeisk luftrom-pakken, slik de nå er utformet, ikke
reiser suverenitetsspørsmål som er problematiske i
forhold til Grunnlovens § 1 og § 93."
Disse medlemmer viser til at
EØS-avtalen fører til stadig sterkere EU-tilpasning
på stadig flere områder, og at saker som kan antas å berøre
Norges suverenitet, bør behandles svært grundig.
Disse medlemmer ønsker
en grundigere vurdering av om og hvordan gjennomføring
av et felles europeisk luftrom påvirker norsk suverenitet.
Disse medlemmer har registrert
at økonomiske og administrative konsekvenser for Forsvaret,
Luftfartstilsynet, Avinor AS og Meteorologisk institutt omtales
i saken, uten at synspunkt fra de samme instanser fremkommer direkte. Disse
medlemmer mener at slik uttalelse er prinsipielt ønskelig
i alle saker der rådsforordninger eller direktiv fra EU
gjennom EØS-avtalen føres inn i norsk lov- og
regelverk, også i en så viktig sak som denne. Disse
medlemmer mener det kan være ønskelig
med nasjonal høring før nye rådsforordninger
eller direktiv eventuelt vedtas av Stortinget.
Disse medlemmer viser også til
omtale av systemet med kryssubsidieringen innen tårntjenesten innen
Avinor AS. Departementet viser i proposisjonen til brev fra EU-kommisjonen
der det angivelig bekreftes at det vil være mulig å videreføre
dagens kryssubsidiering.
Disse medlemmer viser til at
systemet med kryssubsidiering fortsatt er et bærende prinsipp
for finansieringen av norske lufthavner i offentlig eie. Disse
medlemmer ønsker et justert prinsipp med kryssubsidiering
mellom stamruteplassene. Disse medlemmer finner det
underlig at kopi av omtalte brev ikke er vedlagt saken når
det gjelder et så viktig forhold innenfor norsk luftfartspolitikk. Disse
medlemmer mener prinsipielt at dokumenter som gjelder saken
bør være tilgjengelig på norsk, og videre
at dokumenter som er av stor betydning, også bør
følge saken som vedlegg.
Disse medlemmer viser til erfaringer
som tyder på at Norge gjennom rask implementering/innføring først
i ettertid er blitt tilstrekkelig oppmerksom på uheldige
konsekvenser for Norge av rådsforordninger og direktiv
fra EU. Som et ferskt eksempel viser disse medlemmer til
ulike bestemmelser vedrørende norske vogntog som medfører
både praktiske problemer og redusert trafikksikkerhet. Disse
medlemmer peker på at Norge gjennom embetsverk
og politisk ledelse i ulike departement så tidlig som mulig
må søke å øve påvirkning
på bestemmelser som Norge gjennom EØS-avtalen
kan være nødt til å tilpasse seg, og
der det bør være klart at særnorske forhold
gjør det nødvendig med særtilpasninger. Disse
medlemmer peker på erfaringene fra behandlingen
av spørsmålet om videre adgang til bruk av differensiert
arbeidsgiveravgift i Norge. Denne saken viser at aktivitet for å sikre
forståelse for, og aksept av, norske særforhold
i forhold til EUs regelverk, kan føre frem selv om den
finner sted i etterkant. Disse medlemmer peker på at
både aktivt arbeid i forkant og grundig saksbehandling
i forbindelse med godkjenning, behandling gjennom såkalt "samtykkeproposisjoner"
i landets nasjonalforsamling, er nødvendig.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag;
"Stortinget ber Regjeringen utrede
nærmere konsekvensene av innlemmelse i EØS-avtalen
av europaparlaments- og rådsforordninger angående
et felles europeisk luftrom."
Komiteen viser til at utkast
til innstilling har vært forelagt utenrikskomiteen til
uttalelse. Utenrikskomiteen melder ingen merknader i saken utover
at komiteens medlemmer slutter seg til motsvarende fraksjoners merknader
i transport- og kommunikasjonskomiteen.