Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen
fram forslag om utbygging og finansiering av tiltak på fv 472
til Utgårdskilen i Hvaler kommune i Østfold.
Tiltaka, kostnadsrekna til 26 mill. kroner,
er føresett delfinansierte med bompengar gjennom utviding
av den eksisterande bompengeordninga for fastlandssambandet til
Kirkøy på rv 108.
Stortinget gav i 1988 samtykke til delvis bompengefinansiert
utbygging av fastlandssamband til Kirkøy i Hvaler kommune,
jf. St.prp. nr. 51 (1987-1988) og Innst. S. nr. 79 (1987-1988).
Bompengeinnkrevjinga starta i oktober 1989.
Bompengeselskapet si gjeld til fastlandssambandet er
venta nedbetalt ved årsskiftet 2006/2007.
Hvaler kommune og Østfold fylkeskommune
har slutta seg til å forlenge bompengeinnkrevjinga på rv 108
på Bukkholmen med inntil 2 1/2 år
for å delfinansiere tiltak på fv 472
til Utgårdskilen.
Den lokale behandlinga er nærare omtala
i kapittel 3 i proposisjonen.
Fv 472 går frå krysset
med rv 108 (Bratte Bakke) til Utgårdskilen og
har ei samla lengd på 5,9 km. Vegen inngår i hovudvegnettet
i Hvaler kommune, men den er smal, har ein del randbusetnad og manglar
gang- og sykkelveg, trass i at strekninga er skuleveg. Det er rekna
med at planlagt aktivitet i fiskerihamna på Utgårdskilen
vil føre til større trafikkvekst på fv 472 enn
det som er lagt til grunn i generelle fylkesprognosar for Østfold.
Vidare reknar ein med at tungtrafikken kjem til å utgjere
ein større del av trafikken enn i dag.
Tiltaka det er snakk om, omfattar utbetring
av kryssområdet mellom rv 108 og fv 472,
bygging av gang- og sykkelvegsamband på ein 3,1 km lang
strekning mellom Neset og Utgårdskilen, samt enkelte mindre
utbetringar.
Det ligg føre godkjent reguleringsplan
for planlagt utbetring av kryssområdet mellom rv 108
og fv 472. Godkjent reguleringsplan for gang- og sykkelvegprosjektet
er venta å ligge føre i løpet av 2006.
Det er lagt til grunn at utbetringa skal gjennomførast mest
mogeleg samtidig med bompengeinnkrevjinga, slik at eventuelle låneopptak
blir små.
Ved forlenging av innkrevjinga er det lagt til
grunn ein reduksjon av takstane til 20 kroner for lette køyretøy
og 40 kroner for tunge køyretøy. Det er føresett
at ordninga med einvegs bompengeinnkrevjing blir vidareført.
Ved forlenging av innkrevjinga er det lagt til
grunn rabattar i tråd med dei gjeldande takstretningslinjene.
Det er rekna med at ÅDT gjennom bomstasjonen
blir om lag 4 500 køyretøy i 2007. Vidare
er det lagt til grunn at tungtrafikken vil utgjere om lag 8 pst.
Nummerskiltanalysen frå 2005 viser
at berre om lag 25 pst. av trafikken som passerer bomstasjonen på rv 108
på Bukkholmen, køyrer på delar av fv 472
til Utgårdskilen. Samstundes har trafikken på fv 472
vore med på å finansiere fastlandssambandet til
Kirkøy på rv 108 utan å ha hatt
direkte nytte av tunnelen. Utbetring av fv 472 til Utgårdskilen
er viktig for Hvaler kommune.
Ein reknar med at forlenginga av innkrevjingsperioden
med to år gir eit bompengebidrag på til saman
15,5 mill. kroner til investeringar på fv 472
til Utgårdskilen, jf. kapittel 4 i proposisjonen om basisføresetnader
som elles er lagt til grunn for utrekningane
I dei lokale vedtaka er det lagt til grunn at
bompengeperioden kan forlengast med inntil 2 1/2 år,
men det er føresett at innkrevjinga blir avslutta før
oppstart på foreslått bompengeinnkrevjing for
prosjektet rv 108 Ny Kråkerøyforbindelse
i Fredrikstad. Dersom tiltaka ikkje kan gjennomførast innanfor
innkrevjingsperioden på maksimalt 2 1/2 år,
må tiltakspakken reduserast.
Østfold fylkeskommune har forplikta
seg til å bidra med 8 mill. kroner til utbygginga, fordelt
på 2007 og 2008. Hvaler kommune har forplikta seg til å bidra
med 2,5 mill. kroner i 2007. Dette gir ei samla finansieringsramme
på 26 mill. kroner, fordelt med 15,5 mill. kroner i bompengar
og 10,5 mill. kroner i lokale bidrag. Det er ikkje føresett
statlege midlar til utbygginga.
Hvaler kommune og Østfold fylkeskommune
har fatta vedtak om å stille garanti for eventuelle låneopptak
i samband med utbygginga.
Det er no lokalpolitisk tilslutning til forlenga
innkrevjing i bomstasjonen på rv 108 på Bukkholmen
for å delfinansiere tiltaka på fv 472.
Vegdirektoratet tilrår derfor at det skisserte opplegget
blir godkjent.
Samferdselsdepartementet er samd med Vegdirektoratet
i at utbetring av fv 472 til Utgårdskilen blir
vurdert som del av ei trinnvis utbygging av eit samanhengande
infrastrukturnett i Hvaler kommune. Utbygginga starta med delvis
bompengefinansiert bygging av fastlandssambandet til dei vestre
Hvalerøyane tidleg på 1970-talet. På slutten
av 1980-talet vart utbygginga vidareført gjennom delvis
bompengefinansiert utbygging av fastlandssambandet til Kirkøy.
Departementet legg stor vekt på at
det er lokalpolitisk tilslutning til forlenga innkrevjing i bomstasjonen på rv 108
på Bukkholmen for å delfinansiere tiltaka på fv 472.
Ved ein eventuell kostnadsauke må utbygginga
tilpassast tilgjengelege midlar. Det er derfor ein føresetnad
at utbetringa blir gjennomført mest mogeleg samtidig med
bompengeinnkrevjinga.
Noreg har gjennom EØS-avtalen plikt
til å følgje føresegnene i mellom anna
det såkalla Eurovignettdirektivet (1999/62/EC).
Samferdselsdepartementet meiner at direktivet, som gjeld for avgifter
på tunge køyretøy over 12 tonn på hovudvegnettet,
ikkje er til hinder for forslaget i proposisjonen.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om innkrevjing
av bompengar til prosjektet vil det bli inngått ein tilleggsavtale
mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med
føresetnadene som er lagt til grunn i denne proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen,
Synnøve Brenden Klemetrud, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm,
fra Høyre, Øyvind Halleraker og Beate Heieren
Hundhammer, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland,
fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
og fra Venstre, Borghild Tenden, vil peke på at fv 472
til Utgårdkilen i Hvaler kommune er en veg med mye randbebyggelse. Komiteen har
videre merket seg at det er ventet en økning i andel tungtrafikk
når aktiviteten i fiskerihavnen på Utgårdskilen øker.
Flertallet vil således
vise til at de foreslåtte tiltakene på fylkesvegen
vil bedre både trafikksikkerhets- og framkommelighetsforholdene.
Flertallet vil for øvrig
vise til orienteringer om trafikksituasjonen på fv 472
og planlagt næringsutvikling på Utgårdskilen
i forbindelse med sin befaring i Hvaler kommune 8. mai 2006.
Flertallet har merket seg at
tiltakene er foreslått finansiert ved tilskott fra Østfold
fylkeskommune, Hvaler kommune og gjennom utviding av den eksisterende
bompengeordninga for fastlandssambandet til Kirkøy i Hvaler
kommune på rv 108. Komiteen viser
til den lokalpolitiske tilslutning til finansieringsopplegget, og
slutter seg til forslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik,
viser til Regjeringens forslag til finansiering av fv 472
til Utgårdskilen i Hvaler kommune. Tiltakene skal finansieres
ved at brukerne av rv 108 skal finansiere utbedringen av
fv 472. Disse medlemmer vil peke på at
i det fremlagte forslaget så er det kun 25 pst. av dem
som benytter rv 108 som også benytter fv 472.
Dette innebærer at 75 pst. av dem som benytter rv 108
skal betale for en veg disse ikke benytter.
Disse medlemmer mener dette er å strekke strikken
alt for langt i forhold til å "melke" bilistene til å betale
for vegstrekninger som man ikke benytter. Disse medlemmer viser
videre til at ESA mener at det er lovstridig å kreve inn
bompenger på vegstrekninger som ikke gir direkte nytte
for bompengebetalerne. Disse medlemmer viser til
at ESA ikke har avsluttet sin saksbehandling, og er derfor overrasket
over at Regjeringen på tross av at man venter på at
saken skal komme opp til endelig behandling, allikevel nå velger å sette
i gang nye tiltak som er i strid med ESAs tolkning av regelverket. Disse
medlemmer vil også peke på at de årlige
kostnadene til innkreving er på hele 4,1 mill. kroner.
Dette er jo svært høyt når man vet at det
man vil få krevd inn, og som kan benyttes til vegtiltak,
er på 15,5 mill. kroner totalt for de ca. 2,5 årene som
bompengeinnkrevingen skal fortsette. Dette innebærer at
kostnadene til innkreving av bompenger vil bli tilnærmet
like store som de midlene som blir stilt til rådighet til
utbedringstiltakene.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag
"Prosjekt fylkesveg 472 Utgårdskilen
i Hvaler kommune i Østfold gjennomføres med en
statlig finansieringsandel på 15,5 mill. kroner. Stortinget
ber Regjeringen sørge for at utbyggingen skjer raskest
mulig."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Prosjekt fylkesveg 472 Utgårdskilen
i Hvaler kommune i Østfold gjennomføres med en
statlig finansieringsandel på 15,5 mill. kroner. Stortinget
ber Regjeringen sørge for at utbyggingen skjer raskest
mulig.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at bompengeselskapet får løyve til å kreve inn bompengar i bomstasjonen på rv 108 Bukkholmen til delfinansiering av tiltak på fv 472 til Utgårdskilen i samsvar med vilkåra i St.prp. nr. 8 (2006-2007) og Innst. S nr. 58 (2006-2007).
II
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå tilleggsavtale med bompengeselskapet og fastsetje nærare reglar for finansieringsordninga.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 30. november 2006
Per Sandberg
leder |
Irene Johansen
ordfører |