Innstilling fra kirke-, utdannings- og forsknings­komiteen om endringer på statsbudsjettet for 2006 under kapitler administrert av Kunnskapsdepartementet og under kap. 920 administrert av Nærings- og handelsdepartementet

Til Stortinget

Sammendrag

Nærings- og handelsdepartementet foreslår i St.prp. nr. 23 (2006-2007) å sette ned bevilget tilskudd til Norges forskningsråd over kap. 920 post 50 med 2,3 mill. kroner. Bakgrunnen er ny informasjon fra Norges forsk­ningsråd om at kompensasjonen for økt arbeidsgiveravgift bl.a. ved de teknisk-industrielle forskningsinstituttene er satt for høyt i 2006.

Kunnskapsdepartementet foreslår i St.prp. nr. 21 (2006-2007) endringer i enkelte bevilgninger i statsbudsjettet for 2006. Proposisjonen gir også en omtale av avvikling av selskapene Synkrotronforskning AS og DeepNor AS, samt salg av aksjer i LOG AS. Videre omtales tingsinnskudd i Gigafib Holding AS, forsinket igangsetting av enkelte prosjekt for bygging av studentboliger, utsettelse av tilskudd til trafikkflygerutdanning og overføring av midler til digitale læremidler.

Nærmere om enkelte budsjettkapitler

Kunnskapsdepartementet foreslår at det overføres midler til kap. 200 fra kap. 800 i forbindelse med økte husleieutgifter etter at ansatte og ansvar for barnehageforvaltningen ble overført fra Barne- og likestillingsdepartementet.

Læremidler

Departementet foreslår å øke kap. 220 Utdanningsdirektoratet post 70 Tilskudd til læremidler med 10,16 mill. kroner. Departementet mener det som følge av nye læreplaner i Kunnskapsløftet er behov for økt innsats for å utvikle nye læremidler. Utvikling av læremidler for små elevgrupper og smale fagområder vil ha en sentral rolle for en vellykket gjennomføring av Kunnskapsløftet.

Under kap. 226 Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen foreslås post 21 Spesielle driftsutgifter redusert med 10,16 mill. kroner, grunnet et mindrebehov knyttet til arbeidet med utvikling av læreplaner. Mindrebehovet skyldes dels forskyvning av prosjekter i tid og dels at noen prosjekter har hatt lavere kostnader enn budsjettert. Disse midlene foreslås omdisponert til utvikling av læremidler, jf. foran.

Grunnopplæring mv.

Under kap. 225 Tiltak i grunnopplæringen foreslås post 64 Tilskudd til opplæring for språklige minoriteter i grunnskolen økt med 17,9 mill. kroner, siden aktiviteten knyttet til opplæring for språklige minoriteter i grunnskolen har økt noe mer enn tidligere anslått. Omfanget av opplæring for barn i statlige asylmottak har gått noe ned.

Forslagene til nedjusterte bevilgninger under post 63 Tilskudd til samisk i grunnopplæringen, post 66 Tilskudd til leirskoleopplæring og post 67 Tilskudd til opplæring i finsk har sin bakgrunn i mindre behov i 2006 enn tidligere antatt. Mindrebehovet under post 70 Tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger med spesielle behov skyldes at bedriftenes etterspørsel etter tilskudd har vært lavere enn antatt. Reduksjonen under post 72 Tilskudd til internasjonale utdanningsprogram er i hovedsak knyttet til endring av Norges kontingenter.

Departementet foreslår å øke post 74 Tilskudd til organisasjoner med 1,6 mill. kroner som ekstra bidrag til driften av Fossum-kollektivet.

Departementet foreslår under kap. 227 Tilskudd til særskilte skoler post 73 Tilskudd til opplæring i Kenya og Etiopia en ny bevilgning på kr 1 058 000 i 2006. Bevilgningen skal dekke den delen av virksomheten ved de norske skolene i Kenya og Etiopia som ikke er tilskuddsberettiget etter friskoleloven, jf. St.prp. nr. 1 (2006-2007) for Kunnskapsdepartementet.

Under kap. 228 Tilskudd til frittstående skoler mv. post 70 Tilskudd til frittstående skoler viser anslag basert på elevtelling 1. oktober 2006 og prognoser fra fylkesmennene et forventet merbehov på 22,4 mill. kroner. Departementet foreslår å øke bevilgningen tilsvarende.

Departementet viser til at det under kap. 258 Analyse og utviklingsarbeid post 21 vil være et mindrebehov i 2006 på ca. 8 mill. kroner. Posten foreslås redusert tilsvarende. Grunnen er at undersøkelsen Adult Education Survey er forskjøvet til 2007 og at noen forsøksprosjekt, undersøkelser og noe utviklingsarbeid knyttet til videreutvikling av kompetansepolitikken har blitt satt i gang senere enn antatt.

Departementet foreslår også parallelle endringer av inntekts- og utgiftsbevilgningene under kap. 222 Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskole­internat (jf. kap. 3222), kap. 230 Kompetansesentra for spesialundervisning (jf. kap. 3230) og kap. 256 Vox - Nasjonalt senter for læring i arbeidslivet (jf. kap 3256).

Høyere utdanning og forskning

Kap. 281 Fellesutgifter for universiteter og høgskoler post 73 Tilskudd til internasjonale programmer foreslås redusert med 918 000 kroner. Norsk kontingentbidrag til internasjonale programmer utbetales i utenlandsk valuta. Mindrebehovet skyldes i hovedsak at den norske kronen har styrket seg i forhold til den valutaen som ble lagt til grunn ved utarbeidelsen av budsjettet for 2006. Videre er bevilgningsbehovet på post 79 Ny universitetsklinikk i Trondheim lavere enn tidligere forutsatt. Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen med 59 mill. kroner gjennom en terminforskyvning. Totalrammen for prosjektet ligger fast.

Departementet anfører under kap. 283 Meteorologiformål post 50 Meteorologisk institutt at et godt utbygget værradarnett er en forutsetning for at Norge skal ha en fullverdig landsdekkende værvarsling. Norge har i dag dårlig værradardekning sammenlignet med de fleste andre land i Europa. Fem værradarer er satt i drift, mens værradaren på Andøya er under oppføring og vil bli satt i drift i løpet av 2007. Etter dette mangler det seks værradarer for at nettet for hele landet med kystområdene skal være komplett. Kostnaden ved å bygge én værradar utgjør om lag 17 mill. kroner. Departementet foreslår å øke post 50 med 3 mill. kroner til delfinansiering av landets sjuende værradar på Sørøya ved Hammerfest. Værradaren på Sørøya vil være et viktig redskap for å bedre værovervåkningen i de kystnære områdene i nord.

Under kap. 285 Norges forskningsråd post 52 Forskningsformål viser departementet til at avansert vitenskapelig utstyr er en nødvendig forutsetning for å heve den vitenskapelige kvaliteten i forskningen. 4,7 mill. kroner skal benyttes til avansert vitenskapelig utstyr ved NTNU Nanolab. Grid-infrastruktur er sammenkoblede nettverk av datamaskiner som kan utføre beregninger med store datamengder. Grid-infrastruktur er helt sentralt for at forskersamfunnet i fremtiden skal kunne utnytte de databaser, datamaskiner, vitenskapelige instrumenter og datalagringssystemer som forsk­ningen rår over, på en effektiv måte. 0,9 mill. kroner skal benyttes til oppstart av utbygging av nasjonal Grid-infrastruktur gjennom NorGrid. Departementet foreslår derfor å øke post 52 med til sammen 5,6 mill. kroner.

Under kap. 288 Internasjonale samarbeidstiltak post 21 Spesielle driftsutgifter viser departementet til at Norge gjennom sin deltakelse i UNESCOs styre har støttet utviklingen av en Global handlingsplan (GAP) for en koordinert og forpliktende støtte til utviklingslandenes arbeid med Utdanning for alle. UNESCO får i denne planen bl.a. et særlig ansvar for støtte til kapasitetsutvikling av utdanningsadministrasjonene i utvik­lingslandene. UNESCO har søkt Norge om støtte til dette arbeidet. Utenriksdepartementet har gitt tilsagn om å støtte søknaden med 3 mill. kroner over to år under forutsetning av at Kunnskapsdepartementet yter støtte. Kunnskapsdepartementet foreslår derfor å bevilge 2 mill. kroner til dette prosjektet i 2006.

Mindrebehov som skyldes valutakursutviklingen, er bakgrunnen for å redusere post 72 Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner og post 73 EUs rammeprogram for forskning. Post 75 UNESCO foreslås også redusert som følge av at kontingenten av samme grunn er blitt lavere enn antatt.

Statens lånekasse for utdanning

Departementet viser under kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning til omtale i St.prp. nr. 1 (2006-2007) vedrørende forsinkelse og videre framdrift i moderniseringen av Statens lånekasse for utdanning. Det foreslås at deler av Lånekassens egenfinansiering av prosjektet i 2006, i likhet med tilleggsbevilgninger til moderniseringen, budsjetteres på post 45 og ikke på post 1. Tilsvarende omdisponering er foreslått i budsjettet for 2007, jf. St.prp. nr. 1 (2006-2007). Også for post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold viser departementet til omtale i budsjettproposisjonen for 2007. Forsinkelsen er knyttet til fornyelse av IKT-systemet i Lånekassen.

Lånekassens kostnader knyttet til det opprinnelige moderniseringsprosjektet i 2006 utgjør 23,9 mill. kroner, mens anslåtte kostnader knyttet til arbeidet med nytt styringsdokument og kostnadsramme for moderniseringen samt videreføring av prosesser som er uavhengig av IKT-fornyelsen, er anslått til 14,2 mill. kroner. Samlede kostnader knyttet til moderniseringen i 2006 utgjør derved 38,1 mill. kroner. I statsbudsjettet for 2006 ble det bevilget 93,5 mill. kroner til moderniseringen av Lånekassen. Departementet foreslår at 13,1 mill. kroner av kostnadene i 2006 finansieres av tilleggsbevilgningen i 2006-budsjettet, mens 25 mill. kroner av kostnadene dekkes gjennom Lånekassens egenfinansiering. Det foreslås på bakgrunn av dette å redusere bevilgningen på post 45 med 80,4 mill. kroner. Det foreslås videre å øke bevilgingen på posten med 16 mill. kroner mot en tilsvarende nedjustering av bevilgningen under post 1 foran. Samlet sett foreslås det dermed å redusere bevilgningen på kap. 2410 post 45 med 64,4 mill. kroner.

Departementet foreslår å redusere post 70 med 79 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak en lavere utnyttingsgrad av forsørgerstipendet enn forventet. Post 71 foreslås redusert med 33 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak færre tildelinger enn forventet av gebyrstipend og skolepengestøtte. Departementet foreslår å øke post 73 med 19 mill. kroner. Merbehovet skyldes i hovedsak at avskrivninger for lengre studier er høyere enn tidligere anslått.

Departementet foreslår under kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning å øke post 90 Avdrag og renter vesentlig, fordi mottatte avdrag er høyere enn forventet.

Høyere avskrivninger for lange studier enn tidligere forventet gir økning også av post 91 Tap og avskrivning. Departementet foreslår videre å redusere bevilgningen på post 93 Omgjøring av studielån til stipend. Mindrebehovet skyldes at omgjøringen av studielån til stipend for eksamener avlagt våren 2006 ble lavere enn anslått. Under kap. 5617 Renter fra Statens lånekasse for utdanning foreslås post 80 Renter økt som følge av at den flytende renten for fjerde kvartal 2006 er høyere enn tidligere anslått.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Kunnskapsdepartementets og Nærings- og handelsdepartementets forslag i proposisjonene.

Komiteens tilråding

Komiteen viser til proposisjonene og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

200

Kunnskapsdepartementet (jf. kap. 3200)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

453 000

fra kr 189 958 000 til kr 190 411 000

220

Utdanningsdirektoratet (jf. kap. 3220)

70

Tilskudd til læremidler mv., kan overføres, kan nyttes under post 21,forhøyes med

10 160 000

fra kr 38 838 000 til kr 48 998 000

222

Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat (jf. kap. 3222)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

1 000 000

fra kr 128 586 000 til kr 129 586 000

225

Tiltak i grunnopplæringen (jf. kap. 3225)

63

Tilskudd til opplæring for språklige minoriteter i grunnskolen, kan overføres,nedsettes med

1 500 000

fra kr 46 705 000 til kr 45 205 000

64

Tilskudd til opplæring for språklige minoriteter i grunnskolen, forhøyes med

17 900 000

fra kr 834 235 000 til kr 852 135 000

66

Tilskudd til leirskoleopplæring, nedsettes med

2 700 000

fra kr 34 539 000 til kr 31 839 000

67

Tilskudd til opplæring i finsk, nedsettes med

1 700 000

fra kr 10 479 000 til kr 8 779 000

70

Tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger med spesielle behov, nedsettes med

1 500 000

fra kr 7 696 000 til kr 6 196 000

72

Tilskudd til internasjonale utdanningsprogram, nedsettes med

2 600 000

fra kr 49 059 000 til kr 46 459 000

74

Tilskudd til organisasjoner, forhøyes med

1 600 000

fra kr 8 956 000 til kr 10 556 000

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70,nedsettes med

10 160 000

fra kr 946 209 000 til kr 936 049 000

227

Tilskudd til særskilte skoler

73

Tilskudd til opplæring i Kenya og Etiopia, bevilges med

1 058 000

228

Tilskudd til frittstående skoler mv.

70

Tilskudd til frittstående skoler, overslagsbevilgning,forhøyes med

22 400 000

fra kr 2 031 000 000 til kr 2 053 400 000

230

Kompetansesentra for spesialundervisning (jf. kap. 3230)

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

7 000 000

fra kr 49 120 000 til kr 56 120 000

256

Vox - Nasjonalt senter for læring i arbeidslivet (jf. kap. 3256)

1

Driftsutgifter, nedsettes med

475 000

fra kr 43 599 000 til kr 43 124 000

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

1 470 000

fra kr 12 461 000 til kr 10 991 000

258

Analyse og utviklingsarbeid

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

8 000 000

fra kr 38 676 000 til kr 30 676 000

281

Fellesutgifter for universiteter og høgskoler (jf. kap. 3281)

73

Tilskudd til internasjonale programmer, nedsettes med

918 000

fra kr 72 106 000 til kr 71 188 000

79

Ny universitetsklinikk i Trondheim, kan overføres,nedsettes med

59 000 000

fra kr 279 672 000 til kr 220 672 000

283

Meteorologiformål

50

Meteorologisk institutt, forhøyes med

3 000 000

fra kr 208 010 000 til kr 211 010 000

285

Norges forskningsråd

52

Forskningsformål, forhøyes med

5 600 000

fra kr 1 094 521 000 til kr 1 100 121 000

288

Internasjonale samarbeidstiltak (jf. kap. 3288)

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

2 000 000

fra kr 3 825 000 til kr 5 825 000

72

Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner, nedsettes med

1 670 000

fra kr 134 394 000 til kr 132 724 000

73

EUs rammeprogram for forskning, nedsettes med

1 490 000

fra kr 745 420 000 til kr 743 930 000

75

UNESCO, nedsettes med

1 393 000

fra kr 15 496 000 til kr 14 103 000

920

Norges forskningsråd

50

Tilskot, blir redusert med

2 300 000

frå kr 1 066 000 000 til kr 1 063 700 000

2410

Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 5310)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 45,nedsettes med

16 000 000

fra kr 280 034 000 til kr 264 034 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres,nedsettes med

64 400 000

fra kr 108 785 000 til kr 44 385 000

70

Utdanningsstipend, overslagsbevilgning,nedsettes med

79 000 000

fra kr 2 709 985 000 til kr 2 630 985 000

71

Andre stipend, overslagsbevilgning,nedsettes med

33 000 000

fra kr 472 961 000 til kr 439 961 000

73

Avskrivninger, overslagsbevilgning,forhøyes med

19 000 000

fra kr 296 000 000 til kr 315 000 000

Inntekter

3222

Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat (jf. kap. 222)

61

Refusjon fra fylkeskommuner, forhøyes med

1 000 000

fra kr 847 000 til kr 1 847 000

3225

Tiltak i grunnopplæringen (jf. kap. 225)

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter, nedsettes med

1 000 000

fra kr 20 000 000 til kr 19 000 000

3230

Kompetansesentra for spesialundervisning (jf. kap. 230)

1

Inntekter ved oppdrag, forhøyes med

7 000 000

fra kr 50 236 000 til kr 57 236 000

3256

Vox - Nasjonalt senter for spesialundervisning (jf. kap. 256)

1

Inntekter ved oppdrag, nedsettes med

1 470 000

fra kr 8 070 000 til kr 6 600 000

2

Salgsinntekter mv., nedsettes med

475 000

fra kr 1 030 000 til kr 555 000

3288

Internasjonale samarbeidstiltak (jf. kap. 287)

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter, nedsettes med

348 000

fra kr 5 073 000 til kr 4 725 000

5310

Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)

90

Avdrag og renter, forhøyes med

120 000 000

fra kr 7 754 000 000 til kr 7 874 000 000

91

Tap og avskrivninger, forhøyes med

18 000 000

fra kr 559 000 000 til kr 577 000 000

93

Omgjøring av studielån til stipend, nedsettes med

100 000 000

fra kr 4 181 000 000 til kr 4 081 000 000

5617

Renter fra Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)

80

Renter, forhøyes med

82 000 000

fra kr 3 189 020 000 til kr 3 271 020 000

II

  • 1. Stortinget samtykker i at Kunnskapsdepartementet kan avvikle Norsk synkrotronforskning AS og overføre selskapets kapital til Norges forskningsråd.

  • 2. Stortinget samtykker i at Kunnskapsdepartementet kan avvikle DeepNor AS. Aksjekapitalen tilbakeføres til statskassen.

  • 3. Stortinget samtykker i at Kunnskapsdepartementet kan selge aksjer i LOG AS. Inntektene fra salget skal tilbakeføres til statskassen.

  • 4. Kunnskapsdepartementet foreslår at Stortinget gir samtykke til at stikkordsfullmakten "kan overføres" knyttes til kap. 225 Tiltak i grunnopplæringen post 62 Tilskudd til digitale læremidler i videregående opplæring.

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 7. desember 2006

Ine Marie Eriksen Søreide

leder og ordfører