I proposisjonen legg Nærings- og handelsdepartementet fram endringsforslag på statsbudsjettet 2006 i samsvar med dei endringsforslag som er omtala i proposisjonen.
På statsbudsjettet for 2006 er det
løyvd 11,5 mill. kroner til å dekkje transaksjonskostnader
og fagleg bistand i samband med aksjesal i selskap under NHD si forvalting.
Posten skal òg dekkje konsulentbistand ved eigar- og strukturmessige
vurderingar og VPS-avgifter.
Dei samla utgiftene for 2006 ventast å bli
om lag 24 mill. kroner. Mellom anna er det utbetalt 10 mill. kroner
knytta til etablering av ei industriell løysing for BaneTele
AS. Løyvinga er elles nytta til å dekkje avgift for
deponering av aksjar i børsnoterte selskap i Verdipapirsentralen,
og til fagleg bistand knytt til mellom anna Cermaq ASA, Telenor
ASA, SAS AB, Statkraft SF, Nammo AS, Raufoss ASA og Store Norske
Spitsbergen Kulkompani A/S.
Når ein tek omsyn til dei vel 6,5 mill.
kroner som er overført frå 2004, er det behov
for ei løyving på 17,5 mill. kroner for 2006.
Nærings- og handelsdepartementet gjer på dette
grunnlaget framlegg om å auke løyvinga på post
21 Spesielle driftsutgifter med 6 mill. kroner, frå 11,5
til 17,5 mill. kroner.
Kings Bay AS eig grunn og mesteparten av bygg
og anlegg i Ny-Ålesund på Svalbard. Selskapet
sitt føremål er drift og utnytting av eigedommane
og anna verksemd som står i samband med dette. Den primære oppgåva
er å tilby service- og infrastrukturtenester til norsk
og internasjonal naturvitskapleg forsking som blir drive med base
i Ny-Ålesund.
Styret har vurdert eigenkapitalsituasjonen i
selskapet og meiner at det er behov for å auke aksjekapitalen. med
inntil 5 mill. kroner. Etter departementet sitt syn vil ei kapitalutviding
i Kings Bay AS i det omfang som styret har foreslått, gi
ein meir høveleg kapitalstruktur. På denne bakgrunn
gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om å løyve
5 mill. kroner på post 95 (ny) Aksjekapital, i aksjekapital
til Kings Bay AS på statsbudsjettet for 2006.
For å sikre god samordning mellom Innovasjon Norge
sitt internasjonaliseringsarbeid og utanrikstenesta sine om lag
100 stasjonar i utlandet vedtok Stortinget ved handsaming av St.prp.
nr. 51 og Innst. S. nr. 283 (2002-2003) Virkemidler for et innovativt
og nyskapende næringsliv, at "Stortinget samtykker i at den
nye enhetens utsendinger i utlandet integreres i utenrikstjenesten
og anmeldes som spesialutsendinger". Vedtaket blei ikkje lovfesta
i Ot.prp. nr. 14 (2002-2003) Om lov om Innovasjon Norge.
Det har vist seg vanskeleg å gjennomføre
den administrative integrasjonen av Innovasjon Norge i utanrikstenesta.
Noreg sine traktatplikter er til hinder for at utanriksstasjonane
kan engasjere seg i aktivitetar som kan reknast som næringsverksemd.
På stader der Innovasjon Norge si reiselivsverksemd er
av eit slikt omfang at det løyser ut plikt til meirverdiavgiftsregistrering
til styresmaktene i vertslandet, vil Innovasjon Norge måtte
ha eigne kontor. På dei andre stadene vil Innovasjon Norge
sine medarbeidarar vere meldt til styresmaktene i vertslandet ved
gjeldande utanriksstasjon om vertslandet godtek det. Dei utsende medarbeidarane
vil då vere andre utsendingar og ikkje spesialutsendingar.
Innovasjon Norge vil ha arbeidsgjevaransvaret for medarbeidarane
i utlandet.
Nærings- og handelsdepartementet gjer
med dette framlegg om å oppheve vedtaket som Stortinget
fatta ved handsaminga av St.prp. nr. 51 og Innst. S. nr. 283 (2002-2003)
om at utsendingar i utlandet skulle integrerast i utanrikstenesta
og bli meldt som spesialutsendingar, jf. Forslag til vedtak III.
Dette vil ikkje føre til endringar i budsjettet til Innovasjon
Norge.
Investeringsprogrammet i dei baltiske landa
(Baltic Investment Programme, BIP) blei skipa av dei nordiske finansministrane
i 1992. Målet for programmet var å fremme utviklinga
i den private sektoren i dei baltiske landa.
Dei nordiske landa løyvde i alt 41,5
mill. ecu til baltiske investeringsfond som blei forvalta av Den
europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD), Den Nordiske
Investeringsbanken (NIB) og Nordisk Prosjekteksportfond (NOPEF).
Det blei også skipa eit baltisk fond for teknisk samarbeid
der dei nordiske landa til saman løyvde 5,75 mill. ecu.
I 1998 vedtok dei nordiske finansministrane
at BIP skulle fasast ut frå byrjinga av 1999. Dei frigjorte
løyvingane skulle førast tilbake til dei nordiske
landa. Nærings- og handelsdepartementet gjer ut frå dette framlegg
om å løyve 55,6 mill. kroner på nytt
kap. 3934 Internasjonaliseringstiltak post 70 Tilbakeføring av
midlar frå det baltiske investeringsprogrammet på statsbudsjettet
for 2006.
Ein viser til handsaminga av St.prp. nr. 74
(2005-2006), jf. Innst. S. nr. 6 (2006-2007) Statens eierskap i BaneTele
AS.
Ein føresetnad for avtalene er at BaneTele
AS etter kapitalinnskotet frå Bredbåndsalliansen
skal betale tilbake eit ansvarleg lån frå staten
på 209,5 mill. kroner, i tillegg til om lag 73 mill. kroner
i renter frå 11. april 2003 og
fram til lånet blir betalt. Avtalen med BaneTele AS ble
undertegnet 16. november 2006.
På denne bakgrunnen gjer Nærings-
og handelsdepartementet framlegg om å føre tilbakebetalinga
av det ansvarlege lånet på 209,5 mill. kroner
som inntektsløyving under kap. 3961 ny post 93 Tilbakebetaling
av ansvarleg lån, BaneTele AS, på statsbudsjettet
for 2006. Rentene blir inntektsført under kap. 5609 Renter frå selskap
under NHD si forvalting ny post 82 Renter, BaneTele AS.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Lars Peder Brekk, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til St.prp. nr. 23 (2006-2007) og merker seg at en stor andel av Nærings- og handelsdepartementets forslag til endringer i budsjettet for 2007 er å anse som tekniske endringer eller som resultat av tidligere vedtak. Komiteen viser også til at noen av de foreslåtte endringene skyldes valutakursendringer. Komiteen viser videre til brev fra Nærings- og handelsdepartementet av 7. desember 2006 (vedlagt).
Komiteen viser til at Regjeringen
foreslår å øke aksjekapitalen i Kings
Bay AS, og at selskapet med dette vil få en mer robust økonomi. Komiteen er
tilfreds med at selskapet dermed også gis bedre mulighet til å tilrettelegge
for forskning og videre utvikling av virksomheten.
Komiteen er kjent med at integreringen
av Innovasjon Norges utenlandsutsendinger i utenrikstjenesten ikke
har latt seg gjennomføre som forutsatt i Stortingets behandling
av saken i St.prp. nr. 51 (2002-2003), grunnet hindringer i Norges
traktatmessige forpliktelser. Komiteen finner det
uheldig at det ikke er mulig å tilknytte Innovasjon Norges
utsendinger til den stedlige utenrikstjenesten i det enkelte land,
og at virkemiddelapparatet i forhold til næringslivets
internasjonaliseringsarbeid således ikke vil ha noen enhetlig form.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2006 blir det gjort følgjande endringar:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
|
|
Utgifter |
|
912 |
|
Bedriftsretta informasjonsformidling |
|
|
21 (ny) |
Spesielle driftsutgifter, kan overførast, blir løyvd med |
5 000 000 |
|
70 |
Tilskot, blir redusert med |
5 000 000 |
|
|
frå kr 19 700 000 til kr 14 700 000 |
|
922 |
|
Romverksemd |
|
|
70 |
Kontingent i European Space Agency (ESA), blir redusert med |
1 200 000 |
|
|
frå kr 109 100 000 til kr 107 900 000 |
|
|
71 |
Internasjonal romverksemd, blir redusert med |
1 100 000 |
|
|
frå kr 146 300 000 til kr 145 200 000 |
|
950 |
|
Forvalting av statleg eigarskap (jf. kap. 3950 og 5656) |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overførast, blir auka med |
6 000 000 |
|
|
frå kr 11 500 000 til kr 17 500 000 |
|
953 |
|
Kings Bay AS |
|
|
95 (ny) |
Aksjekapital, blir løyvd med |
5 000 000 |
960 |
|
Raufoss ASA |
|
|
71 (ny) |
Refusjon for miljøtiltak, blir løyvd med |
19 000 000 |
2421 |
|
Innovasjon Norge (jf. kap. 5325 og 5625) |
|
|
78 |
Administrasjonsstønad for distriktsretta såkornfond, blir redusert med |
2 700 000 |
|
|
frå kr 3 400 000 til kr 700 000 |
|
|
90 |
Lån frå statskassa til utlånsverksemd, overslagsløyving, blir auka med |
15 650 000 000 |
|
|
frå kr 30 150 000 000 til kr 45 800 000 000 |
|
2426 |
|
SIVA SF (jf. kap. 5326 og 5613) |
|
|
90 |
Lån, overslagsløyving, blir redusert med |
50 000 000 |
|
|
frå kr 50 000 000 til kr 0 |
|
|
|
|
|
|
|
Inntekter |
|
3904 |
|
Brønnøysundregistrene (jf. kap. 904) |
|
|
1 |
Gebyrinntekter, blir auka med |
60 000 000 |
|
|
frå kr 481 700 000 til kr 541 700 000 |
|
3907 |
|
Sjøfartsdirektoratet (jf. kap. 907) |
|
|
2 |
Maritime personellsertifikat, blir auka med |
4 200 000 |
|
|
frå kr 8 300 000 til kr 12 500 000 |
|
|
4 |
Gebyr for skip i NIS, blir redusert med |
5 000 000 |
|
|
frå kr 41 000 000 til kr 36 000 000 |
|
3934 |
(nytt) |
Internasjonaliseringstiltak (jf. kap. 934) |
|
|
70 |
Tilbakeføring av midler frå det baltiske investeringsprogrammet, blir løyvd med |
55 600 000 |
3950 |
|
Forvalting av statleg eigarskap (jf. kap. 950 og 5656) |
|
|
70 (ny) |
Tilbakeføring av tilskot til pensjonar for tidlegare Raufoss-tilsette, blir løyvd med |
1 070 000 |
3961 |
|
Selskap under NHD si forvalting (jf. kap. 5609) |
|
|
93 (ny) |
Tilbakebetaling av ansvarleg lån, BaneTele AS, blir løyvd med |
209 500 000 |
5325 |
|
Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5625) |
|
|
90 |
Avdrag på uteståande fordringar, blir auka med |
16 600 000 000 |
|
|
frå kr 30 300 000 000 til kr 46 900 000 000 |
|
5326 |
|
SIVA SF (jf. kap. 2426 og 5613) |
|
|
90 |
Avdrag på uteståande fordringar, blir redusert med |
50 000 000 |
|
|
frå kr 50 000 000 til kr 0 |
|
5609 |
|
Renter frå selskap under NHD si forvalting (jf. kap. 3961) |
|
|
82 (ny) |
Renter, BaneTele AS, blir løyvd med |
73 000 000 |
5625 |
|
Renter og utbyte frå Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5325) |
|
|
80 |
Renter på lån frå statskassa, blir redusert med |
17 000 000 |
|
|
frå kr 325 000 000 til kr 308 000 000 |
|
5656 |
|
Aksjar i selskap under NHD si forvalting (jf. kap. 950 og 3950) |
|
|
80 |
Utbyte, blir auka med |
112 800 000 |
|
|
frå kr 11 310 800 000 til kr 11 423 600 000 |
|
II
Overførbar løyving
Stortinget samtykkjer i at løyvinga under kap. 922 Romverksemd post 72 Nasjonale følgjemiddel blir gjort overførbar ved tilføying av stikkordet "kan overførast".
III
Integrering av Innovasjon Norge sine utsendingar i utlandet i utanrikstenesta
Stortinget sitt vedtak nr. 560 (2002-2003) om at Innovasjon Norge sine utsendingar i utlandet blir integrert i utanrikstenesta og meldt som spesialutsendingar, blir oppheva.
I forbindelse med arbeidet med St.prp. nr. 23
(2006-2007) Endringar av løyvingar på statsbudsjettet
2006 under Nærings- og handelsdepartementet har enkelte av
medlemmene i komiteen følgende spørsmål:
1) Kan vi få en utdypende forklaring
utover det som er gitt under Kap. 2421 (jfr kap. 5325 og 5625) post
90 på hva årsaken er til at lånerammen
er øket med 16,6 mrd. kroner? Det er særlig forklaringen
om at innlån og avdrag har økt fordi det nyttes
mer kortsiktige lån som ønskes bedre forklart.
2) Under Kap. 2421 (jfr kap. 5325 og 5625) post
90 (Innovasjon Norge) går det frem at utlånet
er 16,6 mrd. kroner høyere enn forutsatt i budsjettet for
2006. Hvilke betingelser og hvilken rente gis på disse
lånene?
3) Er det normal praksis at Innovasjon Norge,
jf Kap. 2421 (jfr kap. 5325 og 5625) post 90, kan låne
ut mer enn den fastlagte rammen og senere få dette oppjustert? Er
det noen maksimalgrense på dette?
4) Det ønskes en oppstilling over debitorer
under Kap. 2421 (jf kap. 5325 og 5625) post 90 per 3. kvartal 2006,
samt type virksomhet og investering lånet er gitt til.
Av hensyn til komiteens behandling av saken
ber vi om et svar snarest, og senest torsdag 7. desember kl. 15.00.
Vi ber om at svaret samtidig også blir sendt elektronisk
til marit.halleraker@stortinget.no
Jeg viser til næringskomiteens brev
av 6. desember 2006 med spørsmål knyttet til endringsforslag
i St.prp. nr. 23 (2006-2007) under kap. 2421 og 5325 Innovasjon
Norge, post 90.
Jeg håper redegjørelsen nedenfor
vil bidra til å oppklare og gi de tilleggsopplysninger
komiteen som etterlyser:
De forslag til endringer som er fremmet i St.prp.
23 (2006-2007) er knyttet til innlånssystemet mellom Innovasjon
Norge og staten, og berører ikke Innovasjon Norges utlånsrammer
til kunder under ordningene for lavrisikolån og risikolån.
Disse utlånsrammene er 1 500 og 100 mill. kroner i 2006,
jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2005-2006),og endres normalt ikke gjennom
budsjettåret.
Innovasjon Norge kan foreta innlån
i statskassa til valgfri løpetid og med en rentesats som
tilsvarer rente på statspapirer med tilsvarende løpetid.
Innlån fra statskassa budsjetteres under kap. 2421, post
90, mens avdrag/ tilbakebetaling budsjetteres under kap.
5325, post 90. Innlån og avdrag bruttoføres, dvs.
at beløpene utgifts- og inntektsføres (akkumuleres)
hver gang Innovasjon Norge tar opp eller tilbakebetaler et lån
i statskassa. Bevilgningene vil variere mer som følge av
hvor hyppig innlånene refinansieres enn som følge
av endringer i utlånsvolumet. Løpetiden på innlånene
kan variere fra to måneder til flere år.
Hovedårsaken til at det blir en vesentlig økning
både i opptak av innlån og avdrag for Innovasjon
Norges låneportefølje i 2006, er at utviklingen
i rentemarkedet har gjort det mer attraktivt å bruke kortsiktige
lån enn det som er lagt til grunn i anslaget for St.prp.
nr. 1. På grunn av systemet med akkumulering og bruttoføring øker
beløpene både på utgiftssiden (opptak
av innlån) og inntektssiden (innbetalte avdrag).
Rentene på innlånene blir
fastsatt ut fra rente på statspapirer med tilsvarende løpetid.
I tillegg skal Innovasjon Norge betale låneprovisjon til
staten på 0,4 pst. p.a. som inntektsføres under
kap. 5325, post 70 Låne- og garantiprovisjoner.
Bevilgningene under kap. 2421, post 90 og 5325, post
90 skal dekke Innovasjon Norges brutto innlånsbehov for
risiko- og lavrisikolåneordningen i 2006 inkludert refinansiering
av tidligere opptatte innlån. Anslaget på det
totale innlånsbehovet er usikkert og det er derfor forutsatt
at det i nødvendig grad foreslås endring av bevilgningene
i revidert budsjett om våren eller i proposisjonen om endring
av budsjettet i høstsesjonen, jf. St. prp. nr. 1 (2005-2006),
side 180. Disse justeringene gjelder innlånssystemet mellom
Innovasjon Norge og staten og påvirker ikke rammene for
Innovasjon Norges utlån til eksterne kunder.
Status/saldo for Innovasjon Norges
innlånsportefølje i statskassa er pr. 30. november
2006 10 110 mill. kroner. Innovasjon Norge er eneste debitor.
Innovasjon Norges låneportefølje
for utlån til kunder fordelt på hovednæringsgrupper
pr. november 2006 er vedlagt.
Naring | Lavrisikolån
ordinære | Lavrisikolån
fiskeriformål | Lavrisikolån
landbruk | Risikolån | Distriktsrettet
låneordning |
Jord/skogbruk | 80 101 223 | | 3 747 973 124 | 21 671 968 | 2 951 667 |
Fiske | 109 384 791 | 2 216 115 011 | 296 076 | 100 144 825 | 30 315 516 |
Fiskeoppdrett | 53 225 978 | 342 769 | | 106 550 399 | 5 972 369 |
Bergverksdrift/utvinning | 18 548 289 | | | 16 530 496 | 3 681 000 |
Fiskeforedlingsindustri | 704 564 898 | 1 983 935 | | 224 624 066 | 27 681 667 |
Annen nærings-/nytelsesmiddelindustri | 70 635 483 | | 1 904 748 | 69 857 217 | 22 000 000 |
Tekstil/bekledning/lær/lærvarer | 36 536 912 | 158 333 | 775 000 | 15 329 298 | 6 000 000 |
Trevarer | 156 296 395 | | 258 000 | 52 118 454 | 11 933 333 |
Papirmasse/papir/papirvarer | 21 104 129 | | | 33 580 785 | |
Forlagsvirk./grafisk/reprod.
innsp. opptak | 30 147 786 | | | 8 606 897 | |
Kull-/petroleumsprod./kjemikalier/kjemisk | 13 916 666 | | 250 000 | 26 513 741 | 1 300 000 |
Gummi/plast | 129 485 216 | | | 20 885 453 | |
Mineralsk | 155 379 255 | | 300 000 | 29 088 119 | 2 700 000 |
Metaller/metallvarer | 184 471 150 | | 809 109 | 115 506 345 | 1 980 000 |
Maskiner/utstyr | 96 243 937 | | | 50 924 059 | 2 062 500 |
Elektriske/optiske
prod. | 15 729 000 | | | 52 969 451 | 1 019 000 |
Transportmidler | 368 379 185 | | | 77 475 132 | 29 735 714 |
Møbler | 56 047 394 | | | 23 234 897 | 5 250 000 |
Annen industriproduksjon | 5 506 650 | | | 5 520 027 | |
Gjenvinning | 13 467 | | | 22 746 353 | 18 000 000 |
Kraft/vannforsyning | 21 301 832 | | | 8 131 333 | 4 250 419 |
Bygg-/anleggsvirksomhet | 8 856 691 | | 5 925 987 | 11 995 583 | |
Varehandel/rep.
av kjøretøyer/
husholdn.app. | 92 307 690 | 1 333 339 | 920 900 | 35 208 603 | 288 889 |
Hotell/restaurant | 76 654 199 | | 17 161 549 | 61 913 981 | 11 049 444 |
Transport/kommunikasjon | 32 364 797 | 18 397 952 | 6 511 762 | 38 727 824 | 885 417 |
Finansiell tjenesteyting/forsikring | | | | 125 000 | |
Eiendomsdrift/utleie/rengjøring | 480 951 082 | 139 952 | 26 933 932 | 129 778 916 | 9 371 089 |
Forretningsmessig tjenesteyting | 16 694 447 | | 2 813 241 | 94 043 389 | |
Off. forvaltn./undervisn./helse-/
sosialtj. | 92 220 067 | | 6 057 201 | 5 801 695 | |
Andre sosiale/personlige
tjenester | 32 186 536 | | 9 731 251 | 23 164 027 | |
Annet/uspesifisert | 197 195 359 | 6 608 168 | 1 906 000 | 121 017 088 | |
Sum | 3 356 450 502 | 2 245 079 458 | 3 830 527 878 | 1 603 785 421 | 198 428 024 |
Oslo, i næringskomiteen, den 12. desember 2006
Lars Peder Brekk
leder og ordfører |