Innstilling fra forsvarskomiteen om nye og endrede investeringsprosjekter i Forsvaret

Dette dokument

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Innledning

I denne proposisjonen ber Regjeringen om fullmakt til å starte opp et prosjekt for nye lokaler for redningshelikoptertjenesten ved Bodø hovedflystasjon, og fullmakt til å øke kostnadsrammen for utskifting av vinger på P-3 Orion maritime overvåkningsfly.

1.1.1 Innhold

Proposisjonen har følgende innhold:

  • – Godkjenning av nytt bygg- og anleggsprosjekt (kap. 1710 post 47): Nye lokaler for redningshelikoptertjenesten ved Bodø hovedflystasjon

  • – Økning av kostnadsrammen på eksisterende materiellprosjekt (kap. 1760 post 45): Utskifting av vinger på P-3 Orion maritime overvåkningsfly

1.2 Godkjenning av nytt bygg- og anleggsprosjekt (kap. 1710)

1.2.1 Nye lokaler for redningshelikoptertjenesten ved Bodø hovedflystasjon

Redningshelikoptertjenesten i Bodø, som utføres av 330-skvadronen, holder til i dagens hangar B. Bygningen, som er fra 1955, er ikke opprinnelig utformet for å ivareta helikoptervirksomhet. Den er i dag i svært dårlig forfatning og har et betydelig oppgraderingsbehov. Hangar B tilfredsstiller heller ikke vesentlige krav til helse, miljø og sikkerhet.

På bakgrunn av pålegg fra Arbeidstilsynet og for fremdeles å kunne operere redningshelikopter fra Bodø, ble det i februar 2006 igangsatt et forprosjekt for å bedre vedlikeholdsfasilitetene. Forsvarsdepartementet har vurdert bl.a. følgende alternative løsninger:

  • – En rehabilitering av eksisterende hangar B.

  • – Oppsett av plasthaller og brakker som midlertidige løsninger.

  • – Ny hangar med to vedlikeholdsdokker og parkering av det tredje helikopteret i plasthall.

Rehabilitering av eksisterende hangar B

En rehabilitering av eksisterende hangar B vil ha en kostnad tett opptil kostnaden for et nybygg, samtidig som driftskostnadene vil være høyere enn ved et nybygg. En rehabilitering av hangaren vil innebære en total modernisering av eksisterende hangar med de planløsninger som eksisterer. Grunnet operative behov vil det ved dette alternativet måtte planlegges med midlertidige lokaler i form av plasthaller og brakker i bygge­perioden.

Plasthaller og brakker som midlertidige ­løsninger

Tatt i betraktning at det om noen år skal innfases nye helikoptre, som vil ha et annet vedlikeholdskonsept, har det også vært vurdert løsninger av mer midlertidig karakter. I påvente av innføring av nye helikoptre, og sannsynligheten for at redningshelikoptertjenesten også i fremtiden skal operere fra Bodø, anses midlertidige plasthaller og brakker ikke å være en tilfredsstillende løsning. Årskostnadene vil også være betraktelig høyere enn ved et nybygg.

Ny hangar med to vedlikeholdsdokker og parkering av det tredje helikopteret i plasthall

Bygging av ny hangar med to vedlikeholdsdokker og parkering av det tredje helikopteret i plasthall vil dekke behovet for vedlikeholdsfasiliteter for redningshelikoptertjenestens tre helikoptre ved Bodø hovedflystasjon og tilfredsstille alle pålegg fra Arbeidstilsynet.

Konklusjon

Etter en samlet vurdering er Forsvarsdepartementet kommet til at den beste løsningen for å dekke behovet er å bygge et nytt bygg med to vedlikeholdsdokker og en plasthall for parkering av det tredje helikopteret. Prosjektet vil ha en byggetid på inntil 22 mnd. med planlagt ferdigstillelse innen utgangen av 2008.

1.3 Godkjenning av økt ramme for eksisterende materiellprosjekt (kap. 1760)

1.3.1 Økt ramme for utskifting av vinger på P-3 Orion maritime overvåkningsfly

Ved Stortingets behandling av Innst. S. nr. 226 (2005-2006), jf. St.prp. nr. 72 (2005-2006), fikk Regjeringen fullmakt til å starte utskifting av vinger på våre Orion-fly. Prosjektet ble godkjent med en ramme på 720 mill. 2006-kroner, dvs. 729 mill. 2007-kroner. Denne rammen var basert på at man fikk til et samarbeidsprosjekt med et annet lands myndigheter. Det har i lengre tid vært arbeidet for å få til et samarbeid med canadiske myndigheter. Et slikt samarbeid vil kunne gi betydelige innsparinger. Canada har imidlertid ennå ikke truffet beslutning om å skifte vingene på sine fly. Tatt i betraktning flyenes operative viktighet, har Regjeringen funnet det nødvendig å anbefale å starte opp prosjektet på egen hånd. Prosjektets ramme må da økes med 179 mill. kroner for å kunne ta høyde for at Canada ikke skifter ut vingene på sine fly. Det må understrekes at Canada ikke har skrinlagt sitt prosjekt, men beslutning om oppstart er ennå ikke fattet. Skulle imidlertid canadiske myndigheter fatte beslutning om deltakelse, vil Forsvarsdepartementet søke å videreføre samarbeidet etter den opprinnelige intensjonen, og søke å ta ut de gevinster et samarbeidsprosjekt gir. Rammeøkningen tar også høyde for at leverandørens tilbud har blitt noe dyrere enn forutsatt.

Maritime overvåkningsfly er viktige i forhold til overvåking av nordområdene, og det er en betydelig operativ og sikkerhetsmessig risiko ved å utsette prosjektet. Regjeringen har derfor funnet at det vil være best for Norge å starte prosjektet uten at Canada har fattet en beslutning om utskiftning på sine fly.

1.4 Kostnader

De fremlagte forslagene dekkes innenfor forsvarsbudsjettets rammer. Nye lokaler for redningstjenesten ved Bodø hovedflystasjon anbefales godkjent med en kostnadsramme på 108 mill. kroner over kap. 1710 post 47.

Utskiftning av vinger på P-3 Orion maritime overvåkningsfly anbefales godkjent med en ny kostnadsramme på 908 mill. kroner over kap. 1760 post 45. Dette representerer en økning i kostnadene på 179 mill. kroner.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, tar til etterretning at lokaler for redningshelikoptertjenesten ved Bodø hovedflystasjon ikke holder de krav som stilles til denne type aktivitet. Komiteen har merket seg at dagens hangar B ikke opprinnelig er utformet for å ivareta helikoptervirksomhet. Komiteen registrerer at det i februar 2006 ble igangsatt et forprosjekt for å bedre vedlikeholdsfasilitetene. Komiteen er enig med Forsvarsdepartementets konklusjon om at den beste løsningen for å dekke behovet for lokaler for redningshelikoptertjenesten ved Bodø hovedflystasjon, er å bygge et nytt bygg med to vedlikeholdsdokker og en plasthall for parkering av det tredje helikopteret. Komiteen merker seg at prosjektet vil ha en byggetid på inntil 22 mnd. med planlagt ferdigstillelse innen utgangen av 2008.

Komiteen merker seg at ved Stortingets behandling av Innst. S. nr. 226 (2005-2006), jf. St.prp. nr. 72 (2005-2006), fikk Regjeringen fullmakt til å starte utskifting av vinger på våre Orion-fly. Komiteen viser til at prosjektet ble godkjent med en ramme på 720 mill. 2006-kroner, dvs. 729 mill. 2007-kroner. Komiteen viser videre til at denne rammen var basert på at man fikk til et samarbeidsprosjekt med et annet lands myndigheter. Komiteen tar til etterretning at Regjeringen har funnet det nødvendig å anbefale å starte opp prosjektet på egen hånd. Komiteen merker seg at prosjektets ramme da må økes med 179 mill. kroner. Komiteen er svært opptatt av at denne kapasitet skal være operativ og vil derfor støtte Regjeringens forslag om å øke kostnadsrammen for prosjektet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har i flere år vært opptatt av P-3 Orion maritime overvåkningsflyenes tekniske tilstand, og har derfor gjentatte ganger fremmet forslag om at det skulle foretas en vurdering av tilstanden. Videre har disse medlemmer ved flere anledninger påpekt at det er viktig å iverksette en plan om anskaffelse av nye overvåkingsfly. Disse medlemmer er derfor svært opptatt av at de utbedringer som nå gjøres på våre P-3 Orion maritime overvåkningsfly, må sees i sammenheng med en fremtidig utskiftning av materiellet.

3. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

Forsvarsdepartementet får fullmakt til oppstart av et prosjekt for nye lokaler for redningshelikoptertjenesten ved Bodø hovedflystasjon. Kostnadsrammen over kap. 1710 post 47 er 108 mill. kroner.

II

Forsvarsdepartementet får fullmakt til å øke kostnadsrammen på prosjektet for utskifting av vinger på P-3 Orion maritime overvåkningsfly. Ny kostnadsramme over kap. 1760 post 45 er 908 mill. kroner.

Oslo, i forsvarskomiteen, den 15. februar 2007

Jan Petersen

leder

Henning Skumsvoll

ordfører