Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram
forslag om utbygging og finansiering av prosjektet rv 108 Ny Kråkerøyforbindelse.
Fredrikstad kommune har i samarbeid med Statens vegvesen
utarbeidet planer for ny rv 108 fra rundkjøring ved Simo
til eksisterende rv 108 ved Kråkerøy kirke. Det
har ikke lyktes å fullfinansiere hele utbyggingen i denne
omgang. Lokale myndigheter har derfor gått inn for en trinnvis
utbygging. Prosjektet omfatter et første byggetrinn av
rv 108 med blant annet ny bru til Kråkerøy.
Formålet med en ny riksvegforbindelse
er å:
– øke
beredskapen/tryggheten for befolkningen på Kråkerøy
og Hvaler,
– bedre framkommeligheten til
Kråkerøy og i sentrum,
– legge grunnlaget for en byutvikling
i henhold til vedtatt kommuneplan.
Rv 108 knytter Kråkerøy og
Hvalerøyene til Fredrikstad by og fastlandet, via eksisterende
tofelts Kråkerøybru. Dette er den eneste vegforbindelsen
til øyene som har om lag 11 000 innbyggere og
om lag 5 300 fritidseiendommer.
Området med Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV)
på Kråkerøy utgjør ett av tre
tyngdepunkter i en overordnet byutviklingsplan.
Hovedelementet i første byggetrinn
er ny firefelts klaffebru over Vesterelva. Videre inngår
bl.a. nytt vegsystem over FMV-området på Kråkerøy.
Det er sterke økonomiske interesser knyttet til utbygging
av området. Eierne av området har derfor sagt
seg villige til å delta i finansieringen av prosjektet
med 16 mill. kroner. Det skal bygges gang- og sykkelveger og gjennomføres
støytiltak i bygater som får økt trafikk.
Det skal bygges to bomstasjoner på Kråkerøy,
plassert ved ny og gammel bru i retning sentrum. Utbygd strekning
for ny rv 108 utgjør om lag 2,5 km.
Bedre trafikkavvikling i og rundt Fredrikstad
sentrum betyr en styrking av bysentra - i tråd med Fredrikstad
kommunes byutviklingsplan og Østfolds fylkesdeleplan Areal-
og Transportplan for Nedre Glomma, der fortetting i bybåndet
mellom Sarpsborg og Fredrikstad er ett av hovedgrepene.
Ny bru vil sammen med eksisterende bru åpne
for en ringvegløsning som gjør det mulig å utvikle
nye ruteopplegg for kollektivtrafikken.
Omregnet til 2007-kroner blir det lagt til grunn
styringsramme 470 mill. kroner og kostnadsramme 500 mill. kroner.
Kostnader på 11,5 mill. kroner for bygging av bomstasjoner
ved eksisterende og ny bru på Kråkerøy
inngår i styringsrammen.
Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet til
om lag 90 mill. kroner med 4,5 pst. kalkulasjonsrente. Netto nytte over
totale kostnader (NN/K) er beregnet til om lag 0,1.
Den lokalpolitiske behandling er nærmere
omtalt i pkt. 3 i proposisjonen. Det er lokalpolitisk enighet om utbygging
og finansiering av prosjektet rv 108 Ny Kråkerøyforbindelse
som et første trinn i utbygging av rv 108 gjennom
Fredrikstad.
Det er lagt opp til anleggsstart på prosjektet
rv 108 Ny Kråkerøyforbindelse sommeren
2007 og åpning for trafikk sommeren 2009. Utbyggingen er
forutsatt finansiert med statlige midler, bompenger og private tilskudd.
Finansieringsplanen som er lagt til grunn går fram av tabell
4.1 i proposisjonen.
Forslag til finansieringsplan
(tall i millioner 2007-kroner)
| 2006-2009 | 2010-2015 | Sum |
Statlige midler | 41 | | 41 |
Private bidrag | | 16 | 16 |
Bompenger | 429 | -16 | 413 |
Sum | 470 | 0 | 470 |
Forslaget til finansieringsplan innenfor styringsrammen
på 470 mill. kroner innebærer at staten og brukerfinansieringen
dekker henholdsvis 9,0 pst. og 91,0 pst. når det private
tilskuddet holdes utenfor.
Lokale myndigheter har arbeidet fram en finansieringsløsning
som i hovedsak er basert på bompenger. Dette gjør
det mulig å få til en raskere realisering av prosjektet
enn det som ellers ville vært tilfellet. Departementet
har merket seg at det er lagt til grunn 16 mill. kroner i private
tilskudd og at det ikke foreligger skriftlige avtaler for hele beløpet.
Departementet forutsetter at det før anleggsstart avklares
om fylkeskommunen slutter seg til at bompengeselskapet forskotterer
det private tilskuddet og at eventuelle reduksjoner i tilskuddet
dekkes med bompenger.
Det er i tråd med lokale vedtak lagt
til grunn envegs bompengetakster med 15 kroner og 30 kroner i 2004-priser
for hhv. lette og tunge kjøretøy. Bompengeordningen
vil dele Fredrikstad i to, og beboerne på Kråkerøy
og Hvaler vil måtte betale bompenger ved daglige reiser
til sitt eget sentrum for arbeid, handel og service m.m. En del
av beboerne i kommunen vil således bli relativt sterkt
belastet av ordningen. Samferdselsdepartementet slutter seg til
Vegdirektoratets forslag om at det innføres betalingstak
på maksimum 50 passeringer pr. måned for å dempe
den økonomiske belastningen for dem som blir mest berørt.
Ut over dette er det forutsatt rabattordninger i tråd med
gjeldende takstretningslinjer.
Forutsetninger for finansieringsplanen går
fram av pkt. 4.5 i proposisjonen. Med forutsetningene er innkrevingsperioden
beregnet til om lag 14 1/2 år.
Samferdselsdepartementet har merket seg at en
eventuell kostnadsreduksjon eller økt inntjening vil kunne gjøre
det aktuelt å ta inn igjen tiltak som ble tatt ut av prosjektet
i forbindelse med tilpasninger av første byggetrinn til
prosjektets finansieringsevne. Samferdselsdepartementet vil komme
tilbake til en eventuell utvidelse av prosjektet.
Det er en forutsetning at bompengeselskapet
sikrer et rentenivå i tråd med det som er lagt
til grunn i gjeldende avtale og som også er lagt til grunn
i finansieringsplanen. Samferdselsdepartementet forutsetter at dokumentasjon
for avtale om rentenivå blir sendt Vegdirektoratet før
bompengeavtalen blir underskrevet.
Den fylkeskommunale garantien er godkjent av Kommunal-
og regionaldepartementet ved brev av 6. april 2005. De
kommunale garantiene er godkjent av Fylkesmannen i Østfold
ved brev av 28. januar 2005. Garantiene vil først
komme til utbetaling dersom bompengeselskapets gjeld ikke blir mulig å håndtere
etter at takstene er økt med inntil 20 pst. og innkrevingsperioden
er økt med inntil 5 år.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om utbygging
og finansiering av rv 108 Ny Kråkerøyforbindelse
i Fredrikstad kommune i Østfold, vil det bli inngått
avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med
gjeldende standardavtale og vilkårene i denne proposisjonen.