Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Knut Gravråk, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til at NRK i budsjettproposisjonen for 2005-2006 og generalforsamlingen 2005 ble bedt om at periodene for innbetaling av fjernsynslisens skulle følge kalenderåret. Årsaken var at NRK ble pålagt merverdiavgift.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser også til at et flertall bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Høyre og Kristelig Folkeparti fulgte dette opp i behandlingen i Stortinget i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007), etter at budsjettforslaget var lagt fram fra Regjeringen. Dette flertallet forutsatte at kringkastingsavgiften fra og med 2007 i sin helhet skulle inntektsføres i kalenderåret, og at omleggingen ikke skulle få noen betydning for lisensbetalerne. Kringkastingsavgiften skal betales 1. mars og 1. september på nøyaktig samme måte som før.

Flertallet viser videre til at forslagsstillerne mener at det - gjennom oppslag i media - er skapt usikkerhet rundt innkrevingen av lisensen, og har derfor fremmet forslag om at Regjeringen må legge fram saken for Stortinget, senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener stortingsflertallet har gitt en klar og utvetydig oppdragsbeskrivelse til departementet, og registrerer at departementet har oppfattet det på samme måte.

Dette flertallet registrerer videre at Regjeringen har fulgt opp flertallsmerknaden, og at forslag til ny forskrift for NRK nå har vært ute på høring. Av høringsbrevet fremgår det at Stortingets forutsetninger er fullt ivaretatt.

Dette flertallet er tilfreds med at Regjeringen følger opp de forutsetninger stortingsflertallet la til grunn for innkreving av kringkastingsavgiften, og registrerer at de foreslåtte forskriftsendringer ikke vil få noen betydning for lisensbetalerne, og at lisensen forutsettes betalt pr. 1. mars og 1. september på nøyaktig samme måte som før.

Komiteen forutsetter at dersom Kultur- og kirkedepartementet finner å skulle gjennomføre lisensinnkrevingen på annen måte enn det Stortinget har bestemt, vil dette bli framlagt for Stortinget på egnet måte.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til at den debatten som har vært etter at budsjettinnstillingen for 2007 ble kjent, tydelig viser at i det minste deler av det flertallet som sto bak merknaden om regnskapsomleggingen for NRK, ikke har hatt tilgang til viktig informasjon om de problemstillingene som er knyttet til omleggingen. Dette gjelder blant annet spørsmål knyttet til sammenfallet mellom lisensbetalernes innbetalingstidspunkt og den perioden betalingen gjelder for, regnskaps- og likviditetsmessige konsekvenser for NRK, og spørsmål knyttet til de rammer regnskapsloven setter.

Disse medlemmer viser til at det i ettertid har fremkommet at NRK i juni 2006, kort tid etter skifte av styreleder i NRK, fremla forslag til hvordan omleggingen skulle gjøres. Dette forslaget ble avvist av departementet med formell begrunnelse. NRKs forslag innebar et permanent likviditetsmessig tap for NRK i størrelsesorden 550 mill. kroner. Det har også fremkommet at det fra NRKs side har vært fremholdt at omleggingen innebar betydelige utfordringer koblet til problemstillingene som nevnt ovenfor. Disse medlemmer merker seg at Regjeringen til tross for at omleggingen hadde vært etterspurt av Stortinget, og at saken hadde vært diskutert med NRK, valgte ikke å omtale spørsmålet i budsjettproposisjonen for 2007, eller selv å komme med forslag til Stortinget om hvordan saken skulle løses. Disse medlemmer merker seg også opplysningene om at den vedtatte merknaden, som Regjeringen nå støtter seg på, har tilflytt Stortinget fra NRKs styreleder via regjeringspartienes medlemmer i komiteen.

Disse medlemmer viser til departementets høringsbrev av 31. januar 2007 (vedlegg), vedrørende utkast til endringer i forskrift om fjernsynsmottagere, der alternative modeller er drøftet. Alternativene er i all hovedsak de samme som NRKs opprinnelige forslag fra 2006, og den modellen som følger av merknad om denne saken fra budsjettinnstillingen (Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006 -2007)). Forskjellene mellom disse alternativene dreier seg om et regnskapsmessig sprik på vel 1 mrd. kroner. Etter disse medlemmers oppfatning er det åpenbart at valg av modell også har stor betydning for NRKs økonomiske handlingsrom for årene som kommer. Disse medlemmer mener derfor at spørsmålet ikke bare har betydning for valg av modell ved overgang til ny periodisering av NRK-lisensen, men at dette også er svært relevante opplysninger for Stortinget i forbindelse med det ordinære lisensvedtaket. Disse medlemmer mener Regjeringen må tåle kritikk for manglende informasjon til Stortinget, både for manglende oppfølging av Stortingets pålegg om endring av ordningen for lisensinnbetaling, kfr. St.prp. nr. 1 (2005-2006), og for manglende bakgrunnsinformasjon om NRKs økonomi i forhold til lisensfastsettelsen for 2007.

Disse medlemmer viser til at Regjeringen, etter at nærværende forslag ble fremsatt, har sendt et utkast til endringer i forskrift om fjernsynsmottagere ut til høring. Utkastet beskriver i hovedtrekk de aktuelle modeller til løsning. Disse medlemmer har også merket seg at statsråden i brev av 28. februar 2007 (vedlegg) til komiteen meddeler at han ut fra Stortingets merknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007), ikke mener det er nødvendig å komme tilbake til Stortinget med saken. Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen anbefaler en løsning i tråd med det som i de senere måneder har vært gjenstand for sterk offentlig debatt. Disse medlemmer mener denne debatten til fulle har belyst at viktige tema knyttet til omleggingen er reelt diskuterbare, og at saken fortsatt er forbundet med usikkerhet. Disse medlemmer mener det i respekt for Stortingets arbeid, og i lys av sakens forhistorie, ville være naturlig å legge saken frem som anmodet av forslagsstillerne.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen snarest mulig, og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007, fremme forslag for Stortinget vedrørende omlegging av lisensinnbetaling til NRK."

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Stortinget ble orientert i St.prp. nr. 1 (2005-2006) om at NRK var blitt bedt om å legge om kringkastingsavgiften slik at periodene for innbetalingene følger kalenderåret.

Dette medlem viser til svarbrev til familie- og kulturkomiteen av 28. februar 2007, hvor kulturministeren uttaler følgende:

"Videre spør komiteen hvorfor departementet ikke redegjorde for de regnskapsmessige konsekvenser av omleggingen i forbindelse med statsbudsjettet for 2007. Som kjent kom saken opp som følge av en flertallsmerknad fra Familie- og kulturkomiteen i Budsjett-innst.S.nr.2 (2006-2007)."

Dette medlem mener at Regjeringen burde omtalt saken i budsjettframlegget for 2007. Dersom Regjeringen ikke hadde planer om å gjennomføre pålegget som ble gitt til NRK om omleggingen av lisensinnbetalingen, så burde det ha vært orientert om det i budsjettproposisjonen. Nå har saken vært ute på høring. Dette medlem støtter forslaget om å få en sak til Stortinget vedrørende omlegging av lisensbetaling for NRK.