Jeg viser til Familie- og kulturkomiteens brev
av 19. januar d.å. der komiteen ber om Kultur-
og kirkedepartementets vurdering av et Dok. nr. 8:31 (2006-2007) om
omlegging av linsensinnbetaling til Norsk rikskringkasting.
Forslagsstillerne viser bl.a. til oppslag i
Dagens næringsliv om saken og mener det "er
skapt betydelig usikkerhet rundt innkreving av lisensen". Derfor
ber forslagsstillerne Stortinget anmode Regjeringen om å fremme
et forslag til hvordan omleggingen av lisensinnbetalingen
skal skje.
Kultur- og kirkedepartementet viser til at bakgrunnen for
saken er følgende flertallsmerknad i Budsjett-innst. S.
nr. 2 (2006-2007):
"Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til at Stortinget hvert år vedtar kringkastingsavgiften
for det etterfølgende kalenderår. NRK har regnskapsført
avgiften med en faseforskyvning på to måneder.
Likviditetsmessig har dette ikke hatt noen betydning, idet avgiften
betales inn i to terminer, 1. mars og 1. september.
Som følge av at kringkastingsavgiften nå er pålagt
merverdiavgift, ble NRK i generalforsamlingen 2005 og i budsjettproposisjonen
for 2006, bedt om å sørge for at periodene for innbetalingene
følger kalenderåret i regnskapet. Dette flertallet
har merket seg at NRK derfor pålegges å inntektsføre
hele kringkastingsavgiften i det kalenderåret den blir
innbetalt fra 2007. Dette er en ren regnskapsteknisk endring. Det
får dermed ingen betydning for lisensbetalerne. Dette flertallet
vil understreke at lisensen forutsettes betalt pr. 1. mars
og 1. september på nøyaktig samme måte
som før.
Kultur- og kirkedepartementet ser at mediedekningen
av saken har gitt et inntrykk av at premissene i saken er svært
uklare. Dette er etter departementets syn ikke riktig.
Av stortingsflertallets merknad går
det for det første klart fram at kringkastingsavgiften
fra og med 2007 i sin helhet skal inntektsføres i kalenderåret.
For det andre skal dette ikke få noen betydning for lisensbetalerne.
Det understrekes særlig at kringkastingsavgiften skal betales "pr. 1. mars og 1. september
på nøyaktig samme måte som før". Merknaden
gir dermed en klar og utvetydig oppdragsbeskrivelse til departementet.
Kringkastingsloven § 8-3 andre
ledd gir Kongen hjemmel til å fastsette "forskrift
om innkreving av avgifter og renter". Stortinget har derfor
overlatt til Kongen å fastsette detaljene rundt innkrevingen
av kringkastingsavgiften. Reglene følger per i dag av forskrifter
av 23. oktober 1980 nr. 8798 om fjernsynsmottakere.
Departementet sendte 30. januar ut
et høringsnotat med forslag til forskriftsendringer som
skal sikre at Stortingets forutsetninger i forbindelse med budsjettvedtaket
for 2007 blir ivaretatt. Høringsfristen er satt til 13. mars
2007. En kopi av høringsnotatet følger vedlagt.
Så lenge departementet, innenfor den
forskriftshjemmelen Stortinget har gitt, kan finne en løsning
som ivaretar stortingsflertallets klare forutsetninger i Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2006-2007), kan jeg ikke se at det skulle være
behov for å legge saken fram for Stortinget på nytt.
Undervedlegg 1
Brev fra Kultur- og kirkedepartementet
til høringsinstansene, jf. vedlagte liste, datert 31. januar
2007
Finansdepartementet
Barne- og likestillingsdepartementet
Fornyings- og administrasjonsdepartementet
Norsk rikskringkasting AS
Forbrukerombudet
Det følger av kringkastingsloven § 8-3
at Stortinget fastsetter kringkastingsavgift for den som har kringkastingsmottaker,
dvs. fjernsynsapparat.
Avgiftsvedtaket fattes i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet og gjelder for det kommende kalenderåret.
Vedtaket fattes medio desember. Det betales merverdiavgift på kringkastingsavgiften.
Det følger av kringkastingsloven § 6-4
at kringkastingsavgiften skal finansiere virksomheten i Norsk rikskringkasting
AS.
Ansvaret for å innkreve avgiften er
lagt til NRK, jf forskrift av 23. oktober 1980 nr. 8798
om fjernsynsmottakere. I dag fakturerer NRK lisensbetalerne to ganger
per år med forfall 1. mars og 1. september. Avgiften
kreves inn forskuddsvis for seks måneder av gangen, dvs.
at innbetalingen 1. mars gjelder perioden 1. mars
- 31. august, mens innbetalingen 1. september gjelder
for perioden 1. september - 28. februar det påfølgende år.
Nye lisensbetalere får det første året
fradrag i lisensen for de månedene fjernsynet ikke har
vært i bruk, inkludert den måneden fjernsynet
ble anskaffet. Dersom mottakeren tas ut av bruk i perioden faller
neste forfall bort. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.
Dagens innkrevingspraksis medfører
at NRK periodiserer to måneder av kringkastingsavgiften
som inntekt i regnskapet året etter. Etter at NRK kom inn
i merverdiavgiftssystemet har dette skapt problemer for NRKs merverdiavgiftsinnbetalinger.
I de tilfellene hvor merverdiavgiftssatsen endres med virkning fra årsskiftet,
vil NRK 1. september ha krevd inn feil merverdiavgift for
de to månedene inn i det nye året.
I generalforsamlingen for 2005 ba daværende
kultur- og kirkeminister Valgerd Svarstad Haugland NRK om å iverksette
de nødvendige forberedelser for å legge om kringkastingsavgiften
slik at periodene for innbetalingene følger kalenderåret.
Stortinget ble orientert om dette i St.prp. nr. l (2005-2006).
I Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007) uttalte
stortingsflertallet følgende:
"Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til at Stortinget hvert år vedtar kringkastingsavgiften
for det etterfølgende kalenderår. NRK har regnskapsført
avgiften med en faseforskyvning på to måneder.
Likviditetsmessig har dette ikke hatt noen betydning, idet avgiften
betales inn i to terminer, 1. mars og 1. september.
Som følge av at kringkastingsavgiften nå er pålagt
merverdiavgift, ble NRK i generalforsamlingen 2005 og i budsjettproposisjonen
for 2006, bedt om å sørge for at periodene for innbetalingene
følger kalenderåret i regnskapet. Dette flertallet
har merket seg at NRK derfor pålegges å inntektsføre
hele kringkastingsavgiften i det kalenderåret den blir
innbetalt frå 2007. Dette er en ren regnskapsteknisk endring.
Det får dermed ingen betydning for lisensbetalerne. Dette
flertallet vil understreke at lisensen forutsettes betalt pr. 1. mars
og 1. september på nøyaktig samme måte
som før."
Stortingsflertallet forutsetter at fra og med
2007 skal NRKs regnskaper gjenspeile dette; dvs. at inntektene fra
avgiften i sin helhet skal inntektsføres i det aktuelle kalenderåret.
Forutsetningen er at omleggingen ikke skal få betydning
for lisensbetalerne.
I det følgende beskriver departementet
en modell for hvordan innkrevingen av kringkastingsavgiften kan legges
om slik at NRKs inntektsføring av avgiftsinntektene samsvarer
med Stortingets forutsetninger. Dette vil kreve endringer i forskrift
av 23. oktober 1980 nr. 8798 om fjernsynsmottakere. Departementet beskriver
også to alternative modeller, og ber også om høringsinstansenes
syn på disse.
I henhold til forvaltningsloven § 37
skal "Offentlige og private institusjoner og
organisasjoner for de erverv, fag eller interessegrupper som forskriftene
skal gjelde eller gjelder for eller hvis interesser særlig berøres, […] gis
anledning til å uttale sig før forskriften blir
utferdiget, endret etter opphevet." I en sak av så stor
offentlig interesse mener departementet at det er viktig å sikre
at alle sider av saken er tilstrekkelig opplyst før vedtak
treffes.
Departementet legger derfor til grunn at det
ikke er mulig å gjennomføre de nødvendige
regelendringene med virkning for første innbetaling av
kringkastingsavgiften 1. mars 2007. Første termin
av kringkastingsavgiften for 2007 vil derfor bli krevd inn på samme
måte som tidligere.
Stortingsflertallet forutsetter at NRK fra og
med 2007 skal inntektsføre hele årets kringkastingsavgift
i kalenderåret. Samtidig skal omleggingen ikke få noen betydning
for lisensbetaterne.
Modell 1: En løsning
som tilfredsstiller Stortingets forutsetninger er følgende:
– Det tas
inn en bestemmelse i forskriften om at kringkastingsavgiften fastsettes
for kalenderåret. NRK endrer sin bokføringspraksis
slik at avgiftsinntektene i sin helhet blir inntektsført
i kalenderåret.
– Det slås fast i forskriften
at kringkastingsavgiften skal innkreves på samme tidspunkt
som tidligere, dvs. 1. mars og 1. september, og
som tidligere med en halvdel av det fastsatte årsbeløp.
Innbetalingen l. mars vil gjelde første halvår
mens innbetalingen l. september vil gjelde andre halvår.
– Det slås fast i forskriften
at dersom mottakeren tas ut av bruk og dette meldes skriftlig til
NRK før neste forfall, skal det ikke innkreves ytterligere avgift.
Det betyr at den som har betalt kringkastingsavgift i september
ikke bli avkrevd ny avgift forutsatt at mottakeren tas ut av bruk
før l. mars året etter. Dermed vil det
ikke for noen lisensbetalere på noe tidspunkt påløpe
noen ekstraregning på grunn av omleggingen.
– For nye avgiftspliktige skal
avgiften i tråd med gjeldende praksis avkortes for hver
måned vedkommende ikke har hatt fjernsynsmottaker, inkludert
måneden for anskaffelse av mottaker.
– For overgangsåret 2007
vil forslaget innebære at kringkastingsavgiften må inntektsføres
over en periode på 10 måneder. I praksis kan dette
gjennomføres slik at første innbetaling gjelder
perioden fra 1. mars til 31. august, mens andre
innbetaling gjelder fra 1. september til 31. desember.
– For lisensbetalerne
vil forslaget ikke få noen negative konsekvenser. Det samme
beløp skal innbetales på samme tidspunkt som i
dag og innbetalingen gir anledning til å benytte fjernsynsapparatet
som i dag. Omleggingen innebærer ingen endringer for lisensbetalere
som går ut av ordningen. For nye lisensbetalere vil forslaget
være mer gunstig enn dagens ordning.
– For NRK vil forslaget gi en
positiv regnskapsmessig effekt i 2007 på om lag 550 mill.
kroner. Dette er en rent regnskapsmessig endring, og innebærer ikke økte
innbetalinger eller endret likviditet for NRK. Tvert i mot vil omleggingen
innebære et likviditetstap ved at nye lisensbetalere vil
betale for to måneder mindre det året de kommer
inn i ordningen enn ved dagens system. Mens avgiften i dag i sin
helhet innkreves forskuddsvis, innebærer forslaget at innbetalingene
vil gjelde to måneder på etterskudd og fire måneder
på forskudd. Erfaringsvis kommer det årlig mellom
100 000 og 120 000 nyinnmeldinger i lisenssystemet.
To måneders lisens for 120 000 betalere utgjør
ca. 40 millioner kroner med dagens avgiftsnivå. Denne effekten
vil gjenta seg hvert år. Inntektssvikten vil utgjøre
en permanent reduksjon i NRKs likviditet.
Modell 2: avkorting av
siste innbetaling 2007, endrede innbetalingstidspunkt
Et alternativ til å kreve inn full
kringkastingsavgift innenfor 10-månedersperiode er å holde
fast på at kringkastingsavgiften i sin helhet betales forskuddsvis. Kringkastingsavgiften
for siste periode 2007 fra 1. september til 31. desember
kan i denne modellen reduseres med et beløp tilsvarende
to måneders avgift. Den neste regningen vil da ha betalingsfrist
1. januar og gjelde for første halvår
2008. Faste nye betalingstidspunkter blir 1. januar og
1. juli for henholdsvis første og andre
halvår. Denne løsningen vil oppfylle Stortingets
pålegg om å følge kalenderåret,
og gi NRK uforandret økonomi. Den oppfyller imidlertid
ikke forutsetningen i Stortingets merknad om at lisensinnbetalingene
skal skje akkurat som i dag.
Et problem med denne modellen er at Stortinget
gjør vedtak om kringkastingslisensen på et så sent
tidspunkt at det ikke er tid til å sende ut regning i tide
til å ha forfallsdato 1. januar. En slik modell
krever dermed at vedtak om kringkastingslisens må gjøres
på et tidligere tidspunkt enn i dag.
Modell 3: avkorting av
siste innbetaling 2007, og samme innbetalingstidspunkt
En annen løsning er å avkorte
siste betaling i 2007 som beskrevet over, men samtidig beholde framtidige betalingstidspunkt
1. mars og 1. september for henholdsvis første
og andre halvår.
Denne løsningen innebærer
en permanent reduksjon i NRKs likviditet på om lag 550
mill kroner. Med forventet rentenivå vil dette medføre
at NRKs resultat svekkes med om lag 20 mill. kroner per år.
Både modell 2. og 3 innebærer
en avkorting av kringkastingsavgiften for 2007 og vil derfor kreve
et nytt avgiftsvedtak i Stortinget i forbindelse med revidert budsjett.
Disse modellene krever ikke forskriftsfesting av avgiftsfritak for
perioden fram til neste forfall.
Alle alternativer vil kreve justeringer i forskriften
om fjernsynsmottakere. Dette følger vedlagt.
Vi ber om eventuelle merknader innen 13. mars 2007.
I forskrift av 23. oktober 1980 nr.
8798 om fjernsynsmottakere gjøres det følgende
endringer:
§ 2 skal lyde:
§ 2.
Betaling av avgiften m.v.
Kringkastingsavgiften fastsettes for kalenderåret i Stortingets årlige
budsjettvedtak.
Avgiften betales
i to like deler med forfall 1. mars
og 1. september.
For nye seere avkortes
den årlige avgiften for hver måned seeren ikke
har hatt fjernsynsmottaker.
Dersom mottakeren tas ut
av bruk mellom to forfall, og den avgiftspliktige melder fra skriftlig
om dette innen neste forfall, faller neste innbetaling bort, jf § 9. Det
gis ingen refusjon for innbetalt avgift.
Det må betales avgift
selv om mottakeren brukes lite. Dette
gjelder også om mottakeren har vært i ustand eller
ute av drift pga. strømmangel, dårlige mottakingsforhold
og lignende, eller om den bare brukes en enkelt gang.
§ 9 første ledd skal
lyde:
Når mottaker ikke lenger er i bruk,
må skriftlig melding sendes NRK straks og før neste forfalt. Imotsatt fall
må avgift betales på forskriftsmessig måte.
I forskrift av 23. oktober 1980 nr.
8798 om fjernsynsmottakere gjøres det følgende
endringer:
§ 2 skal lyde:
§ 2.
Betaling av avgiften m.v.
Kringkastingsavgiften fastsettes for kalenderåret i Stortingets årlige
budsjettvedtak.
Avgiften betales
i to deler med forfall 1. januar og 1. juli.
I 2007 betales avgiften i to deler med forfall 1. mars
og 1. september.
For nye seere avkortes
den årlige avgiften for hver måned seeren ikke
har katt fjernsynsmottaker.
Det må betales avgift
selv om mottakeren brukes lite. Dette
gjelder også om mottakeren har vært i ustand eller
ute av drift pga. strømmangel, dårlige mottakingsforhold
og lignende, eller om den bare brukes en enkelt gang.
I forskrift av 23. oktober 1980 nr, 8798 om
fjernsynsmottakere gjøres det følgende endringer:
§ 2 skal lyde:
§ 2.
Betaling av avgiften m.v.
Kringkastingsavgiften fastsettes for kalenderåret i Stortingets årlige
budsjettvedtak.
Avgiften betales
i to deler med forfall 1. mars og 1. september.
For nye seere avkortes
den årlige avgiften for hver måned seeren ikke
har hatt fjernsynsmottaker.
Det må betales avgift
selv om mottakeren brukes lite. Dette
gjelder også om mottakeren har vært i ustand eller
ute av drift pga. strømmangel, dårlige mottakingsforhold
og lignende, eller om den bare brukes en enkelt gang.