Forslag frå Framstegspartiet, Høgre,
Kristeleg
Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen definere PC som et
nødvendig digitalt læremiddel.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen om å komme
tilbake til Stortinget med en egen sak om hvordan skolen kan styrkes
som integreringsarena i forhold til ulike språklige minoritetsgrupper.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen om å komme
tilbake til Stortinget, snarest mulig og senest innen utgangen av 2008,
med en sak vedrørende det spesialpedagogiske støttesystemet
i skolen både lokalt og nasjonalt.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til
Stortinget med en melding om kvaliteten i barnehagene.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen igangsette tiltak
for å stimulere flere kommuner til å bygge ut
sitt tilbud om Åpen Barnehage, både når
det gjelder omfang og innhold.
Forslag 6
Regjeringen bes igangsette et forskningsprosjekt
der man følger en representativ barnegruppe over lang tid. Forskningen
bør søke å avdekke ulikheter i utvikling knyttet
opp mot valg av omsorgsløsning, sosial bakgrunn og etnisk
opprinnelse.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige
endringer i forskriftene til opplæringsloven, slik at kompetansekrav
knyttes til undervisning og ikke bare til ansettelse.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til
Stortinget med en konkret og forskningsbasert tiltaksplan for økt
foreldremedvirkning i grunnskolen.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen innføre
en videreutdanning for å kunne bli rådgiver for å sikre
en best mulig rådgivningstjeneste i skolen.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen endre regelverket
slik at flere ungdommer med spesielle behov kommer inn under ordningen
med tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger med spesielle
behov.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen endre opplæringsloven slik
at de som ønsker å fullføre videregående
opplæring, får en rett til slik utdanning uavhengig
av alder.
Forslag frå Framstegspartiet, Kristeleg
Folkeparti og Venstre:
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen
sak om studiefinansiering som sikrer at alle, uavhengig av egen
eller familiens økonomi, kan få finansieringshjelp til
høyere utdanning. Summen av lån/stipend
må sikre kjøpekraft nok til at studenten kan studere
på heltid.
Forslag frå Framstegspartiet, Høgre
og Venstre:
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen opprette et senter
for læring og ferdighetsutvikling ved NTNU for å drive forskning,
slik at man får bedre kunnskap om læring og ferdighetsutvikling.
Forslag frå Framstegspartiet og Høgre:
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen iverksette utvidede
forsøk med kommunal overtakelse av videregående
skole.
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
forsøk med at skoleledelse og pedagogisk ledelse kan ivaretas av
ulike personer, slik at skoleeier står fritt til å organisere
skolene i kommunen/fylket.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
et forsøk med regionale veiledningssentra, fristilt fra
enkeltskoler, som har til oppgave å utnytte infrastruktur,
ressurser og kompetanse på en optimal måte til
elevenes beste.
Forslag frå Høgre, Kristeleg Folkeparti
og Venstre:
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen sette i verk strakstiltak
for å øke antall førskolelærere
til barnehagesektoren, og komme tilbake til Stortinget med en redegjørelse
om dette senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for
2007.
Forslag frå Framstegspartiet:
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen klargjøre
at det ikke er forbud mot å ha samme rektor for flere skoler/enheter, og
sikre enhetlig praktisering i alle kommuner/fylker.
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag
for å sikre at allmennlærerutdanningen i Norge legges
inn i ordinær gradsstruktur og endres slik at 3-årig
bachelor gir mulighet til undervisning i 1.-4. klassetrinn, og at
mastergrad gir anledning til å undervise på øvrige
trinn. Det må stilles krav til tilstrekkelig fordypning
i enkelte fag.
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag
om en forpliktende etterutdanningsplan for lærere, som
inkluderer forsterket opplæring i moderne ledelse/klasseledelse.
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen endre betegnelse
og innhold i den foreslåtte foreldrekontrakten og legge
til grunn en individuell samarbeidsavtale mellom likeverdige parter,
der også barnets medvirkning vektlegges.
Forslag frå Høgre og Venstre:
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen iverksette en ordning
der elever og deres foresatte får skriftlige tilbakemeldinger basert
på faglig utvikling fra første klassetrinn.