Regjeringen har besluttet å slå sammen
Helse Sør RHF og Helse Øst RHF. Det vil bli etablert
et nytt regionalt helseforetak med navnet Helse Sør-Øst
RHF, til erstatning for dagens to regionale helseforetak senest innen
1. juli 2007.
Sammenslåingen innebærer at
det vil bli etablert én ny samlet organisatorisk overbygning
til erstatning for dagens to RHF-administrasjoner og styrer. Omfanget av
arbeidsplasser i Hamar og Skien vil bli opprettholdt. Nytt styre
vil etter planen bli utpekt innen utgangen av mars 2007.
Ansattes organisasjoner er trukket inn i prosjektarbeidet
og skal sikres deltagelse i forberedelsesarbeidet gjennom egen medbestemmelsesavtale.
Det legges ikke opp til å redusere
bevilgningen til det sammenslåtte Helse Sør RHF
og Helse Øst RHF i 2007 og 2008 som følge av effektiviseringsgevinster
ved sammenslåingen.
Helse- og omsorgsdepartementet vil komme tilbake til
de budsjett-tekniske konsekvensene av sammenslåingen i
forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007.
Regjeringen fremmer i proposisjonen forslag
om tillegg i bevilgningene til helseforetakene for 2007 på 700
mill. kroner til styrking av de regionale helseforetakenes økonomi.
Bevilgningsøkningen begrunnes med hensynet
til å gi de regionale helseforetakene bedre tid til å gjennomføre
nødvendig effektivisering av driften og for å sikre pasientbehandlingen,
men det understrekes at helseregionene likevel må være
innstilt på løpende effektivisering og omstilling
også i årene framover.
I St.prp. nr. 1 (2006-2007) ble det anslått
et samlet underskudd for 2006 på 950–1 300
mill. kroner. De regionale helseforetakene er nå i gang
med å avslutte sine årsregnskaper for 2006, og
nye årsestimater basert på regnskaper som ennå ikke
er reviderte, indikerer et samlet underskudd for 2006 på nær
1 800 mill. kroner.
Helse Øst RHF har meldt at de også i
2006 vil levere et resultat i tilnærmet balanse. Helse
Sør RHF har anslått et underskudd for 2006 på i
overkant av 280 mill. kroner. Helse Vest RHF anslår at
underskuddet for 2006 vil bli på nær 370 mill.
kroner. Underskuddet i Helse Midt-Norge RHF anslås for
2006 til nær 800 mill. kroner. Helse Nord RHF har meldt
om et estimert underskudd i 2006 på i overkant av 300 mill.
kroner.
Det vises til at Helse Øst RHF, Helse
Sør RHF og Helse Vest RHF gjennom budsjettprosessen for
2007 har meldt at det fordrer store omstillingstiltak for å kunne
nå resultatkravet for 2007, og at Helse Midt-Norge RHF
og Helse Nord RHF har meldt at det ikke vil la seg gjøre å nå eiers
resultatkrav uten så omfattende strukturelle grep at det
vil ha store negative konsekvenser for pasienttilbudet.
Regjeringen foreslår å fordele
bevilgningen til de regionale helseforetakene med 275 mill. kroner
til Helse Midt-Norge RHF, 225 mill. kroner til Helse Nord RHF, 100
mill. kroner til Helse Vest RHF og 100 mill. kroner til den sammenslåtte
helseregionen Sør-Øst. Det forutsettes at de regionale
helseforetakene innretter sin virksomhet i tråd med disse
bevilgningene og de resultatkrav som er satt i St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Det understrekes at Regjeringen ikke vil foreslå nye bevilgningsøkninger
til de regionale helseforetakene gjennom 2007.
Det framholdes at det etter rusreformen har
vært en økning i antall henvisninger til tverrfaglig
spesialisert rusbehandling, og at det synes å være
et behov for en ekstraordinær satsing for å redusere
oppsamlingen av antall ventende og sikre nyhenviste ordinær
behandling etter gjeldende regler og fastsatte frister.
Det foreslås bevilget 40 mill. kroner
over kap. 732, postene 71-75, fordelt etter det ordinære
inntektsfordelingssystemet for å redusere antall på venteliste
til tverrfaglig spesialisert rusbehandling.
Det foreslås bevilget 10 mill. kroner
til å redusere antall på venteliste til legemiddelassistert
rehabilitering (LAR). Dette vil gi et behandlingstilbud til 100 nye
pasienter i 2007 (helårsvirkning). Bevilgningen fordeles
med 6 mill. kroner over kap. 732, postene 71-75, 2 mill. kroner
over kap. 732, post 77, 1 mill. kroner over kap. 2752, post 70 og
1 mill. kroner over kap. 2755, post 70.
Helse- og omsorgsdepartementet har nedsatt en arbeidsgruppe
som skal se nærmere på hvordan lokalsykehusenes
oppgaver knyttet til akuttfunksjoner kan tydeliggjøres.
Arbeidsgruppens anbefalinger skal foreligge i mars 2007.
For å understøtte omstillingsprosessene
og følge opp arbeidsgruppens anbefalinger foreslås
det avsatt 50 mill. kroner til dette arbeidet i 2007.
Det er etter departementets vurdering behov
for pilotprosjekter som legger særskilt vekt på å prøve
ut nye samhandlingstiltak mellom tjenestenivåene.
Det uttales at flere steder i Norge har gode
forutsetninger for å utforme og drifte slike prosjekter,
inkludert Vestfold fylke, Helse Vest RHF og Helse Nord RHF. For å sikre
god medvirkning fra samarbeidspartnere utenfor spesialisthelsetjenesten,
først og fremst de kommunale helse- og omsorgstjenestene, forutsettes det at noe av midlene kan
benyttes av slike aktører. Det foreslås bevilget
50 mill. kroner over kap. 732, post 70.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Oddlaug Børseth Brekken, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen,
Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik
Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre,
Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti,
Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen,
og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, viser til at det i proposisjonen
fremmes forslag om tilleggsbevilgning på 800 mill. kroner
til helseforetakene for 2007, og at en tilleggsbevilgning er nødvendig
for å unngå store negative konsekvenser for pasienttilbudet.
Komiteen merker seg at tilleggsbevilgningen foreslås
fordelt slik at 700 mill. kroner skal gå til styrking av
de regionale helseforetakenes økonomi, herav:
– 275 mill.
kroner til Helse Midt-Norge RHF
– 225 mill. kroner til Helse Nord
RHF
– 100 mill. kroner til Helse Vest
RHF
– 100 mill. kroner til Helse Sør-Øst
RHF
Komiteen merker seg at Helse
Midt-Norge RHF og Helse Nord RHF får en større
andel av midlene enn en fordeling etter det ordinære inntektssystemet
skulle tilsi, og forstår dette ut fra den meget alvorlige økonomiske
situasjonen disse to regionale helseforetakene nå står
overfor.
Komiteen viser videre til at
departementet har foreslått å opprette et utvalg
som skal vurdere nåværende inntektsfordeling mellom
de regionale helseforetakene, og imøteser resultatet
av denne vurderingen.
Komiteen viser videre til at
50 mill. kroner av tilleggsbevilgningen avsettes til samhandlingsprosjekter mellom
kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten som en oppfølging
av lokalsykehusgruppas arbeid, mens 50 mill. kroner avsettes til
tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk i regi
av spesialisthelsetjenesten.
Komiteen understreker at i en
helsetjeneste der mennesket skal stå i sentrum, har god
samhandling mellom forvaltningsnivåer avgjørende
betydning for det helhetlige behandlingstilbudet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er enig i at
den økonomiske situasjonen i helseforetakene er svært
krevende i flere regioner og meget alvorlig i de to nordligste regionene,
Helse Midt-Norge RHF og Helse Nord RHF.
Disse medlemmer støtter
derfor forslaget om en tilleggsbevilgning for å styrke økonomien
til de regionale helseforetakene på en slik måte
at vi fortsatt kan gi gode og likeverdige helsetjenester til hele
befolkningen. Dette vil også bidra til å styrke økonomien
i distriktene i den nye regionen.
Disse medlemmer viser til at
denne tilleggsbevilgningen, sammen med den vedtatte økningen
på 2,214 mrd. kroner i statsbudsjettet for 2007 og en varslet
opptrapping av investeringsmidlene på 1 mrd. kroner per år
innen 2010, utgjør et betydelig løft for sykehusene.
Disse medlemmer understreker
at Regjeringen samtidig varsler flere andre tiltak for å sikre
bedre pasientbehandling og ressursutnyttelse, herunder:
– Systemet
med aktivitetsbasert finansiering skal gjennomgås med sikte
på at ISF-refusjonen knyttes til pasientforløp
heller enn enkeltinnleggelser. En slik omlegging vil kunne bedre
utgiftskontrollen, bidra til å unngå uheldige
vridninger og sikre bedre pasientforløp.
– Særskilte samhandlingsprosjekter
mellom spesialisthelsetjenesten og kommuner. Dette gjelder i Helse
Nord, Helse Sør-Øst (Vestfold) og Helse Fonna
i Helse Vest.
– Bedre utnyttelse av IKT.
– Enda sterkere styring av sykehusøkonomien.
Disse medlemmer er samtidig kjent
med at departementet vil ta initiativ til at det inngås
avtale mellom partene om "Medarbeidermedvirkning – omstillingsprosesser
i helseforetak", og at denne skal brukes i piloter innenfor enkelte
omstillingsprosesser – i første omgang initiert
ved to til tre helseforetak. Disse medlemmer mener
dette er et viktig initiativ, og understreker betydningen av medarbeidermedvirkning
i omstillingsprosesser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre er enig med Regjeringen i at det er behov for
en tilleggsbevilgning til de regionale helseforetakene slik at en
kan forhindre at pasienttilbudet ved en rekke av landets sykehus
blir redusert i relativt stort omfang.
Disse medlemmer har med bekymring
merket seg de mange innsparingsforslagene som nå er i ferd med å bli
realisert ved mange av landets sykehus; dette være seg
forslag om til dels store bemanningsreduksjoner, kutt i behandlingstilbud,
nedleggelse av behandlingstilbud, kutt i rehabiliteringstilbud,
sommerstengte fødeavdelinger etc. Dette skaper stor frustrasjon
og uro i nærmiljøet til de sykehusene dette gjelder,
og det er også grunn til å frykte at dersom en
ikke klarer å få på plass gode løsninger
for pasientene og de som arbeider ved sykehusene, så er
det grunn til å frykte at en vil kunne forsterke rekrutteringsproblemene
samt kunne få en økning i sykefraværet
ved disse sykehusene. Dette vil så igjen helt åpenbart
medføre et dårligere pasienttilbud og lengre ventelister.
Disse medlemmer vil også vise
til at en allerede ser en viss økning i ventetidene ved
landets helseforetak, og vil i den forbindelse vise til pressemeldingen som
Helse- og omsorgsdepartementet sendte ut 2. mars 2007 vedrørende
ventetidene tredje tertial 2006 som viser til at gjennomsnittlig
ventetid allerede da hadde økt med to dager. Disse
medlemmer tror at denne trenden ikke har endret seg, og
mener at det er grunn til å tro at med de innsparingsforslag
som nå foreligger, vil en kunne se ytterligere økning
i ventetidene i tiden fremover.
Disse medlemmer mener at det
fortsatt er mye å hente i spesialisthelsetjenesten ved å få en
mer effektiv organisering og et mer effektivt behandlingsforløp.
Det er imidlertid ikke slik at en automatisk får ut denne gevinsten
ved å ikke gi de midler som helseforetakene har behov for.
Det er viktig å gjøre ting i riktig rekkefølge
dersom en skal kunne hente ut en slik positiv effekt. Det eneste
en oppnår ved å redusere de økonomiske
overføringene, er å skape utrygghet for de ansatte,
dårligere pasienttilbud og lengre ventetider.
Disse medlemmer er glad for at
Regjeringen har innsett at det er behov for en tilleggsbevilgning
til helseforetakene. Dette står i sterk kontrast til de
signaler og innlegg som fremkom i forbindelse med at en debatterte
helse- og omsorgskomiteens budsjettforslag for 2007 i begynnelsen
av desember 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
imidlertid at den tilleggsbevilgningen som er foreslått,
ikke er tilstrekkelig til å kunne forhindre de
mange innsparingsforslagene som foreligger og som vil føre
til et redusert pasienttilbud. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme forslag om at det bevilges 700
mill. kroner utover Regjeringens forslag. Disse midlene skal fordeles
etter den ordinære fordelingsnøkkelen som gjelder
for tildeling av basisbevilgning.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Utgifter: | |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 71 | Tilskudd til Helse Øst
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 273 600 000 |
| | fra kr 18 610 280 000 til
kr 18 883 880 000 | |
| 72 | Tilskudd til Helse Sør
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 149 100 000 |
| | fra kr 10 372 101 000 til
kr 10 521 201 000 | |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 236 700 000 |
| | fra kr 9 691 889 000 til
kr 9 928 589 000 | |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 374 300 000 |
| | fra kr 7 012 605 000 til
kr 7 386 905 000 | |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 312 300 000 |
| | fra kr 6 119 485 000 til
kr 6 431 785 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringens forslag
til bevilgninger til helseforetakene i statsbudsjettet for 2007
la til rette for å videreføre aktivitetsnivået
fra 2006. Disse medlemmer konstaterer at det har vært
en negativ økonomisk utvikling i enkelte regionale helseforetak
i løpet av 2006. Det er etter disse medlemmers vurdering
svært uheldig at Stortinget først 16. februar
2007 ble orientert om at resultatkravene for 2006 ikke kunne nås.
På bakgrunn av det utfordringsbildet som nå avtegner
seg, støtter disse medlemmer likevel Regjeringens
forslag til tilleggsbevilgninger til de regionale helseforetakene. Formålet
med bevilgningen er å forhindre omstillinger som vil ramme
pasienttilbudet vesentlig. Disse medlemmer viser
til at Helse- og omsorgsdepartementet allerede i 2005 iverksatte
innskjerpet kontroll og oppfølging av de regionale helseforetakene,
og støtter forslaget om å intensivere denne oppfølgingen ytterligere
slik at balansekravet kan innfris.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at den foreslåtte fordelingen av midler til regionale
helseforetak ikke er i tråd med en ordinær inntektsfordeling. Disse
medlemmer påpeker at Helse Øst har gjennomført
krevende tiltak for å drive i økonomisk balanse.
På bakgrunn av de betydelige samordningsgevinster som sammenslåingen
mellom Helse Øst og Helse Sør gir mulighet for,
mener disse medlemmer likevel at departementets forslag
til fordeling kan forsvares. Disse medlemmer vil
for øvrig vurdere den økonomiske situasjonen for
helseforetakene nærmere i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2007.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at den foreslåtte fordelingen
av midler til regionale helseforetak ikke er i tråd med
en ordinær inntektsfordeling. Tvert imot legger Regjeringen
her til rette for en ny skjevdeling.
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er behov for en nyorientering i norsk helsepolitikk, både i
eierskap og samhandling mellom aktørene. Dette medlem vil
ha sykehusene under direkte eierskap og styring av det nye fylket. Dette
medlem mener et sterkt offentlig helsevesen under demokratisk
kontroll er en forutsetning for gode sykehus og et godt helsetilbud. Demokratiske
beslutninger bør fattes nærmest mulig borgerne. Dette
medlem mener helseforetaksmodellen er en dårlig
eierform for folket. Ved å legge sykehusene under folkevalgt
kontroll på mellomnivået i forvaltningen kan innbyggerne
uttrykke sin misnøye eller tilfredshet med sykehustilbudet
gjennom demokratiske valg. I fylkestingene sitter 728 folkevalgte
fordelt på 18 fylker. I foretaksstyrene sitter noe over
320 oppnevnte representanter, i 4 regioner.
Dette medlem mener at samtidig
som eierskapet flyttes tilbake til fylkene og nærmere folk,
må samhandlingen med kommunehelsetjenesten styrkes. Denne
samhandlingen har blitt sterkt skadelidende under foretaksreformen.
De mange korridorpasientene rundt om på sykehusene er et
uttrykk for at kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
både mangler dialog og evne til å finne
løsninger. Helseforetakene er da også i lovs form
fratatt muligheten til å opprette forsøk med primærhelsetjenesten.
Dette er gammeldags og lite dynamisk.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet, er kjent med de utfordringer som i lang tid
har vært mellom Helse Sør og Helse Øst,
konkretisert i Oslo-området, og støtter derfor
Regjeringens beslutning om å slå sammen Helse
Sør RHF og Helse Øst RHF til Helse Sør-Øst
RHF. En sammenslåing av Helse Sør og Helse Øst
vil kunne sikre bedre pasientbehandling gjennom blant annet bedre
ressursutnyttelse og samordning av sykehusene i hovedstadsområdet,
samt gi grunnlag for bedre rekruttering av helsepersonell og spesialister
til andre steder i landet, både i og utenfor den nye regionen.
En sammenslåing vil også gi grunnlag for å styrke
forskningen. Flertallet støtter Regjeringens
forutsetning om at gevinster Helse Sør-Øst RHF
oppnår gjennom arbeid for å forbedre koordinering
og ressursutnyttelse, må beholdes i regionen og komme pasientbehandlingen
i hele den nye regionen til gode.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
signalisere at en er godt fornøyd med at Regjeringen har
tatt initiativet til en sammenslåing av Helse Sør
RHF og Helse Øst RHF. Dette vil kunne bety betydelige synergier
i årene som kommer. Det er imidlertid viktig å påpeke
at dette er synergier som det er lite sannsynlighet for at vil komme
umiddelbart, men som det sannsynligvis vil ta noe tid før
en får full effekt av. Disse medlemmer vil
også påpeke at denne sammenslåingen bare
bør være første skritt på veien mot
en organisering av spesialisthelsetjenesten der systemet med regionale
helseforetak erstattes av et statlig sykehusdirektorat.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil vise til resultatevalueringen av sykehusreformen
fra februar 2007, administrert av Forskningsrådet, som
viser at svært mange ansatte i helseforetakene opplever
liten grad av medbestemmelse, og at omstillingsprosesser har blitt
gjennomført, men ansatte selv opplever å ha blitt
lite involvert i disse prosessene. Flere av de ansattes organi-sasjoner
uttrykte misnøye med sammenslåingen av Helse Sør
RHF og Helse Øst RHF, og at helsefusjonen ikke ble drøftet
med dem. Disse medlemmer vil også uttrykke
skepsis til sammenslåingen siden den innebærer
en sterk sentralisering av Helse-Norge, og frykter at det vil ramme
pasientene, særlig kronikere og langtidssyke. Blant annet
uttrykte Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon sterk skepsis til
sammenslåingen, der det ble vist til at den enkelte pasient
vil kunne føle seg svært liten i et veldig stort
helseforetak.
Komiteen viser til at det etter
rusreformen har vært en økning i antall henvisninger
til tverrfaglig spesialisert rusbehandling. Ventetid til vurdering
og behandling er i mange tilfeller for lang. Det er derfor behov
for en ekstraordinær satsing for å styrke rusfeltet,
få flere behandlet og sikre nyhenviste behandling etter
gjeldende regler og fastsatte frister. Komiteen viser
videre til den varslede opptrappingsplanen for rusfeltet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre, påpeker at opptrappingsplanen var varslet
fremlagt høsten 2006, og at det er et prekært
behov for å styrke behandlingstilbudet i lys av økte
henvisninger og ventetider for slik behandling. Flertallet forutsetter
at Regjeringen prioriterer dette arbeidet høyere fremover.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative budsjett for 2007 gikk
inn for å bevilge 50 mill. kroner ut over Regjeringens
forslag til strakstiltak for å styrke tilbudet om spesialisert, tverrfaglig
rusbehandling. Disse medlemmer er tilfreds med at
Regjeringen nå foreslår det samme, men er svært
skuffet over at den varslede opptrappingsplanen for rusfeltet ennå ikke
er fremlagt.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Utgifter: | |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 71 | Tilskudd til Helse Øst
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 273 600 000 |
| | fra kr 18 610 280 000 til
kr 18 883 880 000 | |
| 72 | Tilskudd til Helse Sør
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 149 100 000 |
| | fra kr 10 372 101 000 til
kr 10 521 201 000 | |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 236 700 000 |
| | fra kr 9 691 889 000 til
kr 9 928 589 000 | |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 374 300 000 |
| | fra kr 7 012 605 000 til
kr 7 386 905 000 | |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 312 300 000 |
| | fra kr 6 119 485 000 til
kr 6 431 785 000 | |
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
|
|
Utgifter: |
|
732 |
|
Regionale helseforetak |
|
|
70 |
Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, |
|
|
|
kan nyttes under postene 71, 72, 73, 74 og 75, forhøyes med |
150 000 000 |
|
|
fra kr 3 188 021 000 til kr 3 338 021 000 |
|
|
71 |
Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres,forhøyes med |
16 700 000 |
|
|
fra kr 18 610 280 000 til kr 18 626 980 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til Helse Sør RHF, kan overføres,forhøyes med |
9 100 000 |
|
|
fra kr 10 372 101 000 til kr 10 381 201 000 |
|
|
73 |
Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres,forhøyes med |
108 600 000 |
|
|
fra kr 9 691 889 000 til kr 9 800 489 000 |
|
|
74 |
Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres,forhøyes med |
281 200 000 |
|
|
fra kr 7 012 605 000 til kr 7 293 805 000 |
|
|
75 |
Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres,forhøyes med |
230 400 000 |
|
|
fra kr 6 119 485 000 til kr 6 349 885 000 |
|
|
77 |
Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus mv., overslagsbevilgning,forhøyes med |
2 000 000 |
|
|
fra kr 3 100 606 000 til kr 3 102 606 000 |
|
2752 |
|
Refusjon av egenbetaling |
|
|
70 |
Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 1, forhøyes med |
1 000 000 |
|
|
fra kr 3 561 000 000 til kr 3 562 000 000 |
|
2755 |
|
Helsetjeneste i kommunen mv. |
|
|
70 |
Refusjon allmennlegehjelp, forhøyes med |
1 000 000 |
|
|
fra kr 2 516 000 000 til kr 2 517 000 000 |
|
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 17. april 2007
Harald T. Nesvik
leder |
Dag Ole Teigen
ordfører |