I proposisjonen vises det til at kommisjonen
som gransket UDI våren 2006 reiste kritikk mot kvaliteten på saksbehandlingen
i UDI, og kom med en rekke anbefalinger for å sikre en
kvalitativ forsvarlig saksbehandling, jf. NOU 2006:14.
UDI har fulgt opp anbefalingene, også i tråd med
innstillingen fra kontroll- og konstitusjonskomiteen fra juni 2006
(Innst. S. nr. 237 (2005-2006)). Dette har bidratt til at det i
dag brukes mer ressurser pr. sak enn tidligere.
I saldert budsjett for 2007 er det lagt til
grunn at UDI skal behandle 5 500 asylsaker og 71 600
oppholdssaker. UDI har nå varslet at de ikke vil være
i stand til å behandle flere enn 4 500 asylsaker
og 70 000 oppholdssaker i 2007, gitt en kvalitativt sett
forsvarlig behandling av sakene. Med 4 300 ubehandlede
asylsaker 1. januar 2007 betyr det i realiteten
at UDI kun vil kunne behandle relativt få av de nye asylsakene
som kommer inn i 2007. Det betyr igjen at asylsakene vil bli liggende
i om lag ett år og at restansene ved utgangen av 2007 vil øke
til 5 300 saker.
Fra 2005 til 2006 økte antall oppholdssaker
fra 66 000 til 77 000. Det er grunn til å anta
at antall nye oppholdssaker fortsatt vil øke. Prognosen
for antall nye oppholdssaker i 2007 er nå økt
til 82 500, fra 71 600 saker som ligger til grunn
for saldert statsbudsjett 2007.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet legger
i proposisjonen fram forslag om økning av bevilgningen under
kap. 690 Utlendingsdirektoratet (UDI) med 82,5 mill. kroner og kap.
440 Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten med 2,3 mill.
kroner og kap. 441 Oslo politidistrikt med 9 mill. kroner til økt
saksbehandlingskapasitet og nedbygging av restanser i utlendingssaker.
I tillegg fremmes forslag om økning av bevilgningen under
kap. 691 Utlendingsnemnda (UNE) med 4,1 mill. kroner som følge
av endringer i utlendingsforskriften om sterkere vektlegging av
barns tilknytning til riket. De økte utgiftene for UNE
skyldes at flere av sakene som er stilt i bero pga. forskriftsendringen
vil måtte behandles i nemndmøte. UNEs driftsbevilgning for
2007 foreslås redusert med 7 mill. kroner som følge av
at UNE får færre saker til behandling fra UDI.
Den foreslåtte styrkingen av UDIs drift
i 2007, innebærer at direktoratet kan behandle 6 500
asylsaker og 83 500 oppholdssaker, hvilket tilsier at antall
ubehandlede saker kan reduseres til 3 300 asylsaker og
21 400 oppholdssaker i løpet av året.
Den forventede økningen på 10 900
oppholdssaker i 2007, anslås å gi økte
gebyrinntekter på om lag 12,6 mill. kroner i 2007. Det
foreslås å øke gebyret for søknad
om bosettingstillatelse til kr 1 600 og gebyret
for søknad om familieinnvandring til kr 3 000
fra 1. juni 2007. Samlet anslås dette å gi
en merinntekt på om lag 12,2 mill. kroner i 2007. På bakgrunn
av overnevnte foreslås det å øke bevilgningen
under kap. 3440 post 6, med til sammen 24,8 mill. kroner i 2007.
24 mill. kroner av ubrukte midler i forbindelse
med gjennomføring av arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede
i 2006 overføres til 2007. Det viser seg at midlene ikke
blir nyttet i 2007. Departementet foreslår derfor at bevilgningen
til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede under kap. 634 post 71
i 2007 reduseres med 24 mill. kroner.
Bevilgningen til investeringer i skjermet virksomhet i
2007 foreslås redusert med 10 mill. kroner, da det overføres
ubrukte midler fra 2006.
På grunn av akkumulert mindreforbruk,
foreslås det å redusere bevilgningen under kap.
2650 Sykepenger post 74 Refusjon bedriftshelsetjeneste med 14 mill. kroner
til 5 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Silvia K. Kosmo, Inger Løite og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera Lysklætt, har merket seg at UDI ikke vil være i stand til å behandle det nødvendige antallet asylsaker og oppholdssaker i 2007. Komiteen vil understreke at rask saksbehandling er en av de viktigste forutsetningene for hurtig bosetting og god integrering. Komiteen er på den bakgrunn enig i at det er viktig å sette inn tiltak for å redusere antallet ubehandlede saker slik at saksbehandlingstiden reduseres.
Komiteen viser til at regelendringene om sterkere vektlegging av barns tilknytning til riket tilsier at et visst antall barn vil bli innvilget opphold, og at det derfor vil være nødvendig med bevilgninger i forhold til dette. Komiteen viser i denne forbindelse til partienes respektive merknader vedrørende Ot.prp. nr. 40 (2006-2007), jf. Innst. O. nr. 60 (2006-2007) og Dokument nr. 8:69 (2005-2006), jf. Innst. S. nr. 234 (2005-2006).
Komiteen støtter proposisjonens forslag til endringer i statsbudsjettet for 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at ressursbehovet i utlendingsforvaltningen ville ha vært lavere hvis Fremskrittspartiets innvandrings- og integreringspolitikk hadde blitt lagt til grunn, og at disse medlemmer derfor kutter betydelig i utlendingsforvaltningens kapitler i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for å illustrere dette. Disse medlemmer ser imidlertid at UDI, med dagens snillistiske innvandringspolitiske regime og ineffektive behandlingsprosedyrer, har behov for mer ressurser for å få redusert behandlingstiden til et anstendig nivå. Disse medlemmer vil derfor støtte Regjeringens forslag til bevilgninger i St.prp. nr. 56 (2006-2007).
Når det gjelder barns tilknytning til riket vil disse medlemmer vise til sine merknader til Dokument nr. 8:69 (2005-2006) i Innst. S. nr. 234 (2005-2006), samt merknadene til Ot.prp. nr. 40 (2006-2007) i Innst. O. nr. 60 (2006-2007), der det kommer frem at sterkere vektlegging av barns tilknytning til riket gir noen svært uheldige incentiver som ikke nødvendigvis er til barnets beste.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
|
|
Utgifter |
|
440 |
|
Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten |
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1,forhøyes med |
2 300 000 |
|
|
fra kr 7 048 783 000 til kr 7 051 083 000 |
|
441 |
|
Oslo Politidistrikt |
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440, post 1,forhøyes med |
9 000 000 |
|
|
fra kr 1 406 106 000 til kr 1 415 106 000 |
|
634 |
|
Arbeidsmarkedstiltak |
|
|
71 |
Spesielle arbeidsmarkedstiltak, reduseres med |
24 000 000 |
|
|
fra kr 3 662 600 000 til kr 3 638 600 000 |
|
|
73 |
Investeringer i skjermede tiltak, reduseres med |
10 000 000 |
|
|
fra kr 27 000 000 til 17 000 000 |
|
690 |
|
Utlendingsdirektoratet |
|
|
1 |
Driftsutgifter, forhøyes med |
82 500 000 |
|
|
fra kr 416 300 000 til kr 498 800 000 |
|
691 |
|
Utlendingsnemnda |
|
|
1 |
Driftsutgifter, reduseres med |
7 000 000 |
|
|
fra kr 118 500 000 til kr 111 500 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling, forhøyes med |
4 100 000 |
|
|
fra kr 9 100 000 til kr 13 200 000 |
|
2650 |
|
Sykepenger |
|
|
74 |
Refusjon bedriftshelsetjeneste, reduseres med |
14 000 000 |
|
|
fra kr 19 000 000 til kr 5 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
Inntekter |
|
3440 |
|
Politidirektoratet- politi- og lensmannsetaten |
|
|
6 |
Gebyrer - utlendingssaker, forhøyes med |
24 800 000 |
|
|
fra kr 75 000 000 til kr 99 800 000 |
|
Oslo, kommunal- og forvaltningskomiteen, den 10. mai 2007
Tore Hagebakken
leder |
Kari Lise Holmberg
ordfører |