Innstilling fra næringskomiteen om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 153/2006 av 8. desember 2006 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning 1419/2006 om sjøtransport

Til Stortinget

Sammendrag

Bakgrunn

EØS-komiteen vedtok 8. desember 2006 å endre EØS-avtalens vedlegg XIV (konkurranseregler), vedlegg XIII (transport) og protokoll 21 (om gjennomføring av konkurransebestemmelser for foretak), som følge av innlemmelse i EØS-avtalen av rådsforordning (EF) nr. 1419/2006 av 25. september 2006 om oppheving av forordning (EØF) nr. 4056/86 om fastsettelse av nærmere regler for anvendelse av traktatens artikkel 85 og 86 på sjøtransport, og om endring av forordning (EF) nr. 1/2003 for å utvide dens virkeområde til å omfatte kabotasje og internasjonal trampfart.

Gjennomføring av forordningen i norsk rett gjør det nødvendig med endring i lov 8. juni 1986 nr. 55 om linjekonferanser mv. Derfor er det nødvendig med Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning i henhold til Grunnloven § 26 annet ledd.

Forordningen og utkast til EØS-komitébeslutning i uoffisiell norsk oversettelse følger som vedlegg til proposisjonen.

Nærmere om rådsforordning (EF) nr. 1419/2006

Rådsforordning (EF) nr. 1419/2006 gjelder anvendelsen av EF-traktatens konkurranseregler på sjøtransportområdet. Hovedformålet med forordning 1419/2006 er at linjerederier som tidligere samarbeidet om pris og kapasitet, etter en overgangsperiode på to år underlegges konkurransereglene på vanlig måte.

Det fremgår av fortalen pkt. 16 i forordning 1419/2006 at overgangsordningen er gitt for at medlemsstatene skal kunne tilpasse sine internasjonale forpliktelser. I dette ligger bl.a. mulig behov for å si opp UNCTAD-konvensjonen om linjekonferanser (FNs konvensjon av 6. april 1974 om et regelverk for linjekonferansers virksomheter).

Konvensjonen regulerer prissamarbeid, markedsdeling og kvotefordeling i linjekonferanser. Ved forordning 1419/2006 vil et slikt samarbeid forbys på linjer mellom og til og fra havner i EU/EØS-området, med en to års overgangsperiode. Når overgangsperioden er utløpt, vil det dermed være motstrid mellom konvensjonen og rådsforordningen.

Gjennomføring i norsk rett

Gjennomføringen av forordning 1419/2006 i norsk rett krever lovendring.

På grunn av motstrid mellom forordningen og UNCTAD-konvensjonen av 6. april 1974 om et regelverk for linjekonferansers virksomhet, som Norge er part i, må konvensjonen sies opp. UNCTAD-konvensjonen er gjennomført i norsk rett ved lov 8. juni 1986 nr. 55 om linjekonferanser mv., samt forskrift 6. desember 1985 om linjekonferanser. Som følge av oppsigelse av UNCTAD-konvensjonen er det nødvendig å oppheve loven og forskriften.

Det legges opp til at norsk oppsigelse av UNCTAD-konvensjonen foretas parallelt med medlemsstatenes oppsigelse av UNCTAD-konvensjonen.

Nærings- og handelsdepartementet vil fremme en egen odelstingsproposisjon om lov om opphevelse av lov 8. juni 1986 nr. 55 om linjekonferanser mv. Det vil skje innen utløpet av overgangsperioden på to år nedfelt i forordning 1419/2006 og i forbindelse med EUs varslede opphevelse av forordning 954/79.

Forordning 1419/2006 kan for øvrig gjennomføres i norsk rett ved en endring i forskrift 4. desember 1992 nr. 964 om materielle konkurranseregler kapittel XI og en endring i kapittel II, som gjennomfører forordning 1/2003. Forskriftene er gitt med hjemmel i lov 27. november 1992 nr. 110 om konkurranseregler i EØS-avtalen mv.

Konklusjon og tilråding

Hovedformålet med forordning 1419/2006 er at linjerederier som tidligere samarbeidet om pris og kapasitet, etter en overgangsperiode på to år underlegges konkurransereglene på vanlig måte.

Dette vil gi mer like konkurranseforhold rederiene imellom. Det er ifølge opplysninger fra Norges Rederiforbund ingen norske aktører som deltar i linjekonferanser. Opphevingen av gruppefritaket for linjekonferanser vil derfor neppe få stor direkte betydning for norske rederier. At gruppefritaket forsvinner, vil imidlertid kunne få positive virkninger for transportbrukerne ved at konkurransen øker.

Trampfart og innenriksfart er allerede i dag underlagt konkurranseregler. Håndheving tilligger nasjonale myndigheter. Oppheving av rådsforordning nr. 4056/86 og EØS-rettslig håndheving av konkurransereglene for trampfart og innenriksfart kan effektivisere anvendelsen av konkurransereglene på dette området.

Endringene som følge av at forordning 1419/2006 gjennomføres i norsk rett, antas ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.

Nærings- og handelsdepartementet støtter norsk godkjenning av EØS-komiteens beslutning.

Fornyings- og administrasjonsdepartementet tilrår godkjenning av beslutning i EØS-komiteen om endring av EØS-avtalens vedlegg XIII og XIV og protokoll 21 ved innlemmelse i EØS-avtalen av rådsforordning (EF) nr. 1419/2006. Utenriksdepartementet slutter seg til dette.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Petter Løvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Lars Peder Brekk, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, slutter seg til proposisjonen uten merknader.

Uttalelse fra utenrikskomiteen

Utenrikskomiteen er blitt forelagt utkast til innstilling, og opplyser i brev av 9. mai 2007 at de ikke har merknader til innstillingen.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 153/2006 av 8. desember 2006 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning 1419/2006 om sjøtransport.

Oslo, i næringskomiteen, den 14. mai 2007

Lars Peder Brekk

leder

Hans Frode Kielland Asmyhr

ordfører