EØS-komiteen vedtok 7. juli
2006 å endre vedlegg IX til EØS-avtalen til å omfatte
direktiv 2005/14/EF av 11. mai 2005 om
ansvarsforsikring for motorvogn (EØS-komiteens beslutning
nr. 86/2006).
Ettersom gjennomføringen i norsk rett
krever lovendring, ble beslutningen i EØS-komiteen tatt
med forbehold om Stortingets samtykke til godkjennelse i samsvar
med Grunnloven § 26 annet ledd.
Direktivet er et rent endringsdirektiv som endrer
de fire motorvognforsikringsdirektivene og annet skadedirektiv,
som alle er gjort til en del av EØS-avtalen. Direktivet
må derfor sees i sammenheng med gjeldende EØS-regler.
Det er ingen direkte indre sammenheng mellom direktivets enkelte
bestemmelser. Endringene tar sikte på å oppdatere
og forbedre eksisterende direktiver, og dette gjøres på flere
ulike områder.
I direktivet endres angivelsen av hvor en motorvogn skal
anses for å være hjemmehørende. Det presiseres
at en motorvogn som har midlertidige skilter, skal anses som hjemmehørende
i den staten hvor skiltene er utstedt. Det føyes også til
en bestemmelse som sier at dersom en motorvogn ikke har skilter
eller har skilter som ikke tilhører motorvognen på rettmessig
måte, skal motorvognen, hvis den er innblandet i en ulykke, anses
som hjemmehørende i den staten hvor ulykken skjer.
Videre foretas det en endring som går
ut på at en medlemsstat skal avholde seg fra å kontrollere
ansvarsforsikring på motorvogner som vanligvis er hjemmehørende
i en annen medlemsstat eller i en tredjestat, når motorvognen
kommer inn på dens område fra en annen medlemsstat.
Det åpnes likevel for kontroller såfremt dette
ikke skjer systematisk, ikke er diskriminerende og foretas som ledd
i en kontroll som ikke bare vedrører forsikringskontroll.
Videre gis medlemsstatene mulighet til å unnta
visse personer og visse kjøretøy fra forsikringsplikten.
Hvis kjøretøy tilhørende en person som
forårsaker en ulykke i en annen medlemsstat, skal medlemsstatene
utpeke et organ som skal betale erstatning til den skadelidte. Endringen
går ut på at en slik plikt til å utbetale
erstatning også skal gjelde hvis motorvognen forårsaker
en ulykke i den staten hvor den er hjemmehørende. Det bestemmes
nå videre at medlemsstatene må sende Kommisjonen
en liste over hvilke personer som er unntatt fra forsikringsplikten,
og hvilket organ som er ansvarlig for å utbetale erstatning.
Endringen går ut på at et kjøretøy
som er unntatt fra forsikringsplikten, skal behandles på samme
måte som et kjøretøy som ikke har tegnet
en lovpålagt forsikring.
Videre slås det fast at den lovpliktige
ansvarsforsikringen skal dekke både tingskade og personskade.
Minstebeløpene økes for forsikringsdekning
for person- og tingskader. Dette beløpet skal indeksreguleres hvert
femte år. Imidlertid fastslås det at det skjønn medlemsstatene
har når det gjelder å begrense eller utelukke
utbetaling av erstatning for tingskader voldt av en uidentifisert
motorvogn, ikke gjelder dersom skadelidte i samme ulykke får
vesentlige skader.
Utenlandske forsikringsselskapers skadebehandlerrepresentanter
får adgang til å formidle forsikringer innen motorvognforsikringsvirksomhet
på vegne av det utenlandske foretaket, på linje
med hva som gjelder for annen forsikringsvirksomhet.
Videre presiseres det at en passasjer ikke kan
unntas fra forsikringsdekning med den begrunnelse at vedkommende
visste eller burde visst at sjåføren var påvirket
av alkohol eller andre rusmidler da ulykken fant sted.
Det fastslås også at den lovpliktige
ansvarsforsikringen, skal omfatte fotgjengere, syklister og andre
ikke-motoriserte trafikanter.
Det presiseres at den årlige forsikringspremien
skal omfatte dekning i hele EØS-området for det
aktuelle året.
I tilfeller der en motorvogn blir importert
fra en EØS-stat til en annen, skal importstaten fra kjøpstidspunktet og
30 dager fremover være å betrakte som den staten der
risikoen er etablert, selv om motorvognen ennå ikke er
registrert i importstaten. Det er fastsatt at dersom motorvognen
i 30-dagersperioden blir involvert i en ulykke, uten å være
forsikret, er det nasjonale byrået i importstaten ansvarlig.
Det tilføyes en ny bestemmelse om opprettelse
av et sentralt register for å forenkle skadelidtes, forsikringsselskapenes
og deres juridiske representanters tilgang til grunnleggende opplysninger.
Det foretas i tillegg en del mindre endringer som er omtalt i proposisjonen.
Fristen for gjennomføring i nasjonal
rett er 11. juni 2007.
Justisdepartementet har fremlagt en odelstingsproposisjon
med nødvendige lovendringer, jf. Ot.prp. nr. 30 (2006-2007).
Direktivet krever også endringer i
forskrift om trafikktrygd mv. Forslag til endringer i forskriften
vil bli sendt på høring av Samferdselsdepartementet.
Endelig krever direktivet en endring i forskrift om forsikringstjenesteytelser
og etablering av filial av forsikringsselskap og pensjonsforetak
med hovedsete i annen stat i Det europeiske økonomiske
samarbeidsområde m.m. Forslag til endringer i denne forskriften
vil bli sendt på høring av Finansdepartementet.
Gjennomføringen av direktivet vil medføre beskjedne økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige.
Direktivet omhandler i all hovedsak forholdet
mellom skadelidte og forsikringsselskapet. Kommisjonen har lagt
til grunn at endringene ikke vil skape særlige nye byrder
for forsikringsselskapene, men generelt vil det uansett være
slik at nye byrder for forsikringsselskapene innebærer
tilsvarende fordeler for skadelidte. Det bør nevnes at
det finner sted en viss utvidelse av området for forsikringsdekningen,
og at minstebeløpene for forsikringsdekningen økes.
I norsk rett er ansvaret for personskader ubegrenset, og endringen
vil derfor ikke ha økonomiske konsekvenser her. For tingskader
vil imidlertid beløpene i gjeldende lovverk måtte økes.
Gjennomføring av direktivet vil forbedre
skadelidtes situasjon, og dette er etter Justisdepartementets mening en
utvikling som bør støttes. Direktivet rydder også opp
i enkelte spørsmål i de tidligere direktivene
som har skapt tolkningstvil, og bidrar dermed til en klargjøring
av rettstilstanden.
Justisdepartementet vil på denne bakgrunn
tilrå at Norge godkjenner beslutningen i EØS-komiteen
om endring i EØS-avtalen vedlegg IX om innlemmelse av direktiv
2005/14/EF av 11. mai 2005 om ansvarsforsikring
for motorvogn.
Utenriksdepartementet slutter seg til dette.
Komiteens utkast til innstilling ble 8. mai
2007 oversendt utenrikskomiteen til uttalelse. Utenrikskomiteen opplyste
i brev av 9. mai 2007 at komiteen ikke hadde merknader
til utkastet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anne Marit Bjørnflaten, Ingrid Heggø,
Hilde Magnusson Lydvo og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre,
Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Kirsti Saxi, er positive til at en nå får implementert
et direktiv som vil forbedre den skadelidtes situasjon. Komiteen vil
likevel påpeke at dette direktivet kan føre til
nye byrder for forsikringsselskapene som igjen kan føre
til økte forsikringspremier for den enkelte kunde.
Komiteen viser også til
at direktivet rydder opp i enkelte spørsmål i
de tidligere direktivene som har skapt tolkningstvil, og bidrar
til en klargjøring av rettstilstanden.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av EØS-komiteens
beslutning nr. 86/2006 av 7. juli 2006 om innlemmelse
i EØS-avtalen av direktiv 2005/14/EF
av 11. mai 2005 om ansvarsforsikring for motorvogn.
Oslo, i justiskomiteen, den 15. mai 2007
Anne Marit Bjørnflaten
leder |
Solveig Horne
ordfører |