Den 61. generalforsamlinga har etter
Regjeringa si meining vore prega av nokre tilbakeslag for reformene som
blei vedtekne på den førre generalforsamlinga. Det
kommande skiftet av generalsekretær førte dessutan
til at haustsesjonen bar preg av ei overgangstid. Kofi Annan freista
heilt til siste slutt å bringe reformprosessen han sjølv
sette i gang, i hamn, og har i stor grad lukkast med det. Det står
att å sjå korleis den nye generalsekretæren
vil føre den prosessen vidare.
Dei underliggjande konfliktane mellom nord og
sør og mellom Generalforsamlinga og særleg dei
dominerande maktene som har fast plass i Tryggingsrådet,
som blei sette på spissen under reformprosessen, har framleis
sett sitt preg på arbeidet i organisasjonen. På somme
område har det vore tendensar til omkamp frå Den
alliansefrie rørsla og utviklingslanda si side (NAM/G-77),
noko både arbeidet i Fredsbyggingskommisjonen og Menneskerettsrådet
ber eit visst preg av. Budsjettkomiteen i FN, som tradisjonelt har
arbeidd på grunnlag av konsensusprinsippet, har til dels
blitt hovudarena for omkampane, og det har vore fleire avrøystingar
i komiteen om dei implikasjonane politisk sensitive saker har for
budsjettet. Atmosfæren har vore prega av konfrontasjon.
Rekneskapen for fjorårssesjonen vil
utan tvil måtte bli noko blanda. På den positive
sida er det grunn til å merkje seg at arbeidet i Fredsbyggingskommisjonen har
komme godt i gang, særleg i det landspesifikke formatet
(Burundi og Sierra Leone).
Rapporten frå Reformpanelet under leiing
av Noregs statsminister og statsministrane frå Pakistan
og Mosambik, som blei lagd fram i midten av november, har fått
stor merksemd og vil leggje føringar på det vidare
reformarbeidet. Slik sett er det positivt at pilotland for eitt
FN på landnivå blir sett i gang raskt og utan ein
lang og splittande debatt mellom medlemslanda.
Av konkrete vedtak som er fatta, trekk Regjeringa fram
avgjerda om å renovere den 54 år gamle FN-bygningen,
eit arbeid som er planlagt å vere ferdig i 2014. Eit anna
viktig resultat er at ein konvensjon for funksjonshemma blei vedteken.
Generalforsamlinga vedtok òg ein konvensjon om vern mot
forsvinningar under tvang.
I arbeidet med miljø- og klimaspørsmåla
har det vore lite rørsle, sjølv om problematikken
stadig kjem høgare på den internasjonale dagsordenen.
I forhandlingane om årets korrupsjonsresolusjon blei det
avslørt manglande vilje frå somme land
til å ta i bruk konkrete verkemiddel. Debatten i Generalforsamlinga
om reform av Tryggingsrådet viste lite rørsle,
sjølv om det blir utøvd ein viss fleksibilitet
når det gjeld vetospørsmålet og arbeidsmetodane
i rådet. Hovudskiljet går mellom land som ønskjer
fleire faste medlemmer, og land som på prinsipielt grunnlag
meiner at medlemmene i Tryggingsrådet ikkje bør
vere faste, men heller stille til val i Generalforsamlinga.
Det var eit tilbakeslag at vedtaket om ein urfolkskonvensjon,
som blei gjort av Menneskerettsrådet i Genève,
blei utsett etter initiativ frå den afrikanske gruppa.
Den vidare prosessen i denne saka er uklar.
Frå norsk side har det blitt arbeidd
særleg aktivt både i Fredsbyggingskommisjonen,
i og med at Noreg har viseformannskapen i organisasjonskomiteen
og formannen i Burundi-formatet, og formannskapen i 1. komité.
Presidenten i Generalforsamlinga har òg trekt inn Noreg
i spørsmålet om tilhøvet mellom FN og
det sivile samfunnet. Dei ikkje-statlege organisasjonane kjem med
mange lovord om den rolla Noreg har teke på seg på dette
feltet.
Temaet for generaldebatten var "gjennomføring
av ein global partnarskap for utvikling". I det siste innlegget
sitt som FNs generalsekretær i opningsdebatten i Generalforsamlinga
fokuserte Kofi Annan på tryggleik, utvikling og menneskerettar,
og peikte på at ein har ein lang veg å gå når
det gjeld desse områda.
Reformprosessen var eit gjennomgåande
tema i generaldebatten dette året òg. Det blei
gjeve støtte til det nye Menneskerettsrådet, og
både rådet og den nye Fredsbyggingskommisjonen
blei trekte fram som positive reformtiltak. FNs terrorismestrategi
blei helst velkommen av mange land både frå nord
og sør. Reform av Tryggingsrådet var eit utbreidd
tema mellom utviklingslanda, og det blei retta mykje kritikk
mot den noverande strukturen til rådet. Handel, og at det
er viktig med framgang i WTO-forhandlingane, blei trekt fram av
dei fleste av utviklingslanda som sjølve nøkkelen
til utvikling, og vestlege land blei bedne om å gje utviklingsland
betre tilgang og å opne marknadene sine for handel med
utviklingsland.
Når det gjeld regionale konfliktar,
fekk situasjonen i Midtausten merksemd i debatten med mykje kritikk
frå arabiske land mot Israel etter bombinga av Libanon
i sommar. Presidenten i USA fokuserte òg på Midtausten
i innlegget sitt og la vekt på den innsatsen USA har gjort
for å hjelpe regionen i å konsolidere utvikling, demokrati
og framgang. Vidare kritiserte USA leiinga i Iran. Iran blei frå fleire
hald bede om å sleppe IAEA inn i landet, og mange oppmoda
om å bruke diplomati og dialog når det gjaldt
atomprogrammet til Iran. Behovet for å finne ei løysing
på konflikten i Darfur blei av mange av dei vestlege landa
og av afrikanske land trekt fram som ei av dei store utfordringane
verdssamfunnet står overfor.
Noreg ved statsminister Stoltenberg la i sitt
innlegg vekt på tilrådingane frå FN-reformpanelet,
som den norske statsministeren var med å leie, om at det
er viktig med eit samordna og effektivisert FN på landplan for
at organisasjonen skal kunne levere meir og betre støtte
til utviklingslanda.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Vidar Bjørnstad, Marit Nybakk, Hill-Marta Solberg
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund,
Siv Jensen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Erna
Solberg og Finn Martin Vallersnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot
Valle, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten,
fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og fra Venstre, Anne Margrethe Larsen,
viser til at temaet for generaldebatten 2006 var "gjennomføring
av et globalt partnerskap for utvikling". I sitt siste åpningsdebattinnlegg
som generalsekretær fokuserte Kofi Annan på sikkerhet,
utvikling og menneskerettigheter. Komiteenhar merket seg at reformprosessen i FN
var et gjennomgående tema for generaldebatten. Høynivåpanelet,
som ble ledet av blant andre statsminister Jens Stoltenberg, overleverte rapporten
"Delivering as One". Den foreslår et mer enhetlig FN på landnivå.
Hensikten er både å bedre organiseringen av alle
organisasjonens enheter og å skape en mer effektiv organisasjon
i de landene hvor FN yter bistand på ulike områder. Komiteen vil
peke på viktigheten av at rapporten særlig setter
fokus på kvinne- og likestillingsdimensjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil fremholde behovet
for en egen kvinneorganisasjon i FN. Dette blir støttet
av FNs nye generalsekretær.
Komiteen vil understreke
FN-systemets viktige rolle i utviklingsarbeidet. Skal FNs tusenårsmål
om bekjempelse av den absolutte fattigdommen bli nådd, må rike
land bidra sterkere, og utviklingsland må følge opp
med godt styresett og kamp mot korrupsjon. Komiteen har
med bekymring notert seg at det i forhandlingene om årets
korrupsjonsresolusjon viste seg at enkelte land ikke er villige
til å ta i bruk nødvendige virkemidler. Komiteen mener
korrupsjonsbekjempelse må gis høy prioritet i
arbeidet for å nå Tusenårsmålene.
Komiteen er tilfreds med at arbeidet
med utvikling av Fredsbyggingskommisjonen har fått støtte
og at det ble avholdt åpningsmøte i 2006. Norge
ble valgt til en av nestlederne for kommisjonen. Norge har bidratt med
200 mill. kroner til Fredsbyggingsfondet, som etter komiteens mening
vil være et viktig instrument for å få prosessene
og arbeidet i gang. De landspesifikke innsatsene som er iverksatt
i forhold til Sierra Leone og Burundi, vil være viktige
for å vise at Fredsbyggingskommisjonen har en funksjon. Komiteen understreker
at det i dette arbeidet er viktig med kobling til Sikkerhetsrådets
resolusjon 1325 og at kjønnsperspektivet kommer inn i Fredsbyggingskommisjonen.
Komiteen viser ellers til at
det under sesjonen i FN denne gang ble satt fokus på nedrustning,
og at Norge reiste spørsmål i forhold til klaseammunisjon.
FN er en viktig arena for denne type diskusjoner og dialog på et område
hvor det finnes en rekke interessemotsetninger og allianser. På sikkerhetsområdet
består problemene i Midtøsten, Irak, Iran og i
Darfur. Komiteen vil understreke betydningen av en
bred tilnærming for å komme videre i arbeidet
for konfliktløsning og ikke-spredning av atomvåpen.
Diplomatiske forhandlinger - ikke bruk av vold og terror - er avgjørende
for å få til fredelig konfliktløsning.
Komiteen vil peke på det
positive i at FN tar initiativ i debatten om migrasjon, og at man
i den sammenheng arrangerte en egen høynivådialog
i New York i september 2006 for å drøfte utfordringene
i krysningen migrasjon og utvikling. Komiteen har
merket seg at utviklingsministeren la vekt på at kvinner
og barns rettigheter skal løftes frem i det videre arbeidet
med migrasjon og utvikling.
Komiteen ser det som positivt
at Norge tok opp behovet for å diskutere illegitim gjeld. Komiteen har merket
seg resolusjonen om ekstern gjeldskrise reiste debatt mellom vestlige
land og G77-gruppen, og at det var tunge forhandlinger rundt spørsmålet
om utvidelse av eksisterende og nye gjeldssletteordninger.
Komiteen er tilfreds med at Norge
har hatt en aktiv rolle i diskusjonene om miljø og bærekraftig utvikling,
og at norske innlegg i denne sammenheng fremhevet truslene som ligger
i klimaendringene. Komiteen merker seg ellers at
diskusjonene rundt resolusjon om klima var krevende og at resultatet
ble skuffende.
Komiteen understreker viktigheten
av Regjeringens innsats for å bekjempe bruken av skadelige
fiskemetoder i sårbare områder og å få slutt
på ulovlig, uregulert og urapportert fiske. Komiteen viser
videre til Regjeringens arbeid for å få framgang
i arbeidet med å fastsette yttergrensene for kontinentalsokkelen
i samsvar med FNs havrettskonvensjon. Komiteen slutter seg
til arbeidet fra norsk side, også gjennom FN, for å styrke
utviklingslandene i denne prosessen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Norges aktive arbeid for å endre internasjonale patentavtaler
slik at de bedre støtter opp om intensjonene i konvensjonen
om biologisk mangfold. Flertallet understreker at Norge
bør ha en grunnleggende restriktiv holdning til oppfinnelser
som gjelder planter og dyr, og at utviklingsland fortsatt
skal ha anledning til å forby slike patenter, i samsvar
med TRIPS-avtalen. Rett til tradisjonell kunnskap, og bondens rettigheter
til å avle videre på planter og husdyr fra egen
gård, må sikres.
Komiteen har merket
seg vedtaket om en konvensjon for funksjonshemmede som et nytt og
positivt bidrag i arbeidet for menneskerettighetene. Grove brudd
på grunnleggende menneskerettigheter finner fortsatt sted
i mange av FNs medlemsland.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, noterer på den
andre siden som et tilbakeslag at vedtaket om urfolkskonvensjonen, som
ble gjort av Menneskerettighetsrådet, ble utsatt etter
initiativ fra den afrikanske gruppen.
Komiteen mener derfor
at det er viktig å styrke både FNs menneskerettighetsarbeid
og Norges engasjement gjennom andre internasjonale kanaler, bilateralt
og ved å støtte frivillige menneskerettighetsorganisasjoner.
Komiteen mener det er viktig
at FNs generalforsamling har sterkt fokus på kvinner og
likestilling, og peker på at rapporten om vold mot kvinner
fikk mye oppmerksomhet i debatten. Fokuset på kvinners
reproduktive helse er viktig knyttet opp mot FNs tusenårsmål
og gjennomføringen av disse.
Komiteen ser det også som
positivt at Norge har tatt en aktiv rolle og fungerer som pådriver
for å sikre ikke-statlige organisasjoner som representerer
lesbiske og homofile, observatørstatus i FN på lik
linje med andre organisasjoner, og i tråd med menneskerettighetskonvensjonenes åpne
og inkluderende helhetsperspektiv.
Komiteen ser det som viktig at
fokuset på situasjonen i Vest-Sahara opprettholdes. Komiteen vil
derfor gi en sterk tilslutning til FNs arbeid for å finne
en varig og rettferdig løsning som er akseptabel for alle parter.
Målet må være at den sahawariske befolkningen får
realisert sin rett til selvbestemmelse gjennom en folkeavstemming,
i tråd med folkeretten og FNs vedtak.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 25 (2006-2007) - om Noregs deltaking
i den 61. ordinære generalforsamlinga i Dei sameinte nasjonane
(FN) og vidareførte sesjonar av den 60. generalforsamlinga
i FN - vedlegges protokollen.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 30. mai 2007
Olav Akselsen
leder |
Ågot Valle
ordfører |