Jeg viser til brev 22.5 fra Høyres
stortingsgruppe, mottatt i departementet 1.6.
Noen av storbyene blant annet Oslo og Stavanger
har en markant nedgang i inntektene fra selskapsskatten. Hva er
begrunnelsen for dette?
Fordelingen av selskapsskatt til kommunene i
2008 er basert på data for selskapsskatt for skatteåret
2005. Fra skatteåret 2005 er det gjort en endring i beregningsprogrammet
som Skattedirektoratet benytter til å fordele selskapsskatt
mellom kommunene. Endringen er knyttet til skatt som norske selskaper
har betalt i utlandet. Denne endringen er en viktig forklaring på nedgangen
i selskapsskatt for bl.a. Oslo og Stavanger. Det vises til vedlagt
kopi av brev 30.5.07 fra Finansdepartementet til Stavanger kommune
for nærmere detaljer.
I proposisjonen foreslås det at satsen
på 3,5 % videreføres ved tilbakeføring
av selskapsskatt. Det bes om en utregning der satsen settes på 4,25 % og
at oppsettet følger tabell 1.8.
Vedlagt er tabell for hva selskapsskatten ville
vært i 2008 hvis satsen for den kommunale selskapsskatten ble
satt til 4,25 prosent, ikke 3,5 prosent som nå ligger til
grunn for tabell 1.8 i St.prp. nr. 67.
Tabellen er imidlertid ikke en oversikt over
hvilke merinntekter den enkelte kommune vil få ved en økning
i satsen på selskapsskatten frå 3,5 til 4,25 prosent
i 2008. En økning i selskapsskatten for 2008 vil måtte
finansieres ved enten lavere vekst i rammetilskuddet, eller lavere
vekst i alminnelige skatteinntekter, og fordelingseffekten av dette
trekket må tas med for å se effekten av økt
selskapsskatt. Videre inngår selskapsskatten for den enkelte
kommune i grunnlaget for inntektsutjevning mellom kommunene. Dette
må det tas hensyn til før man kan beregne samlet
mer- eller mindreinntekt for en kommune ved økt selskapsskatt. Endelig
fordelingseffekt av økt selskapsskatt på kommunenivå vil
ikke kunne beregnes før i februar 2009 når samlet
skatteinngang for 2008 er kjent.
Er Statsråden kjent med om det for
tiden er prosjekter i kommunen for å slå sammen
kommuner?
I år er det ingen kommuner som har
søkt om økonomisk støtte fra departementet
til sammenslutningsprosjekter. Det var flere kommuner
som fikk støtte i forbindelse med kommunestrukturprosjektet
som departementet hadde sammen med KS, men de fleste prosjektene
ble avsluttet med å vedta status quo, etter at det var
gjennomført folkehøringer. Departementet er kjent
med at Lillehammer, Gausdal og Øyer kommuner fortsatt jobber
med mulig kommunesammenslutning i forlengelse av kommunestrukturprosjektet.
Bortsett fra dette er vi ikke informert om andre sammenslutningsprosjekter.
Det er nedsatt et utvalg som skal gjennomgå inntektssystemet
til kommunen. Blant annet skal utvalget vurdere behovet for en egen
kompensasjon for kommuner med sterk befolkningsnedgang. Statsråden
foreslår en slik kompensasjonsordning i St.prp. nr. 67
før utvalget er ferdig med sitt arbeid. Hvorfor avventer ikke
statsråden utvalgets konklusjon?
Kompensasjonsordningen foreslått i
St.prp. nr. 67 (2006-2007) er en engangsbevilgning for 2008. Dette er
et grep som blir tatt i påvente av konklusjonene til det
tverrpolitiske utvalget som skal gjennomgå inntektssystemet
til kommunene. Etter planen skal utvalgets rapport presenteres i
september 2007, og nytt inntektssystem for kommunesektoren vil bli
presentert i kommuneproposisjonen for 2009.
Det er satt i gang prosjekter i syv enkeltkommuner
og fire kommunenettverk for å få flere kvinner
med i lokalpolitikken. Nominasjonsprosessen er nå avsluttet. Har
disse kommunene fått en større andel kvinner som kandidater
i forhold til kommuner som ikke er med?
Kommunene som ble utvalgt til å delta
i prosjektet "Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken" fikk beskjed
om dette i brev datert 29. mars 2007. Listeforslag skal
innleveres innen 31. mars og godkjennes innen 1. juni.
Mange av utstillingsvinduprosjektene kommer først i gang
høsten 2007. Prosjektperioden vil vare til etter kommunevalget
i 2011 slik at det er først da vi kan måle om
tiltakene kommunene vil sette iverk har hatt en effekt på andelen
kvinnelige kommunestyrerepresentanter. Et uavhengig forskningsmiljø vil
evaluere effekten av alle de tiltakene kommunene setter iverk.
Kommunesektoren vil mangle arbeidskraft i fremtiden.
Konkurransen om den kompetente arbeidskraften merkes allerede i
flere kommuner. Det må settes inn kraftanstrengelser på flere
områder for å dekke behovet i fremtiden. Når
det gjelder arbeidsinnvandring har ikke regjeringen fremsatt et
konkret forslag til tiltak. Hva vil Statsråden gjøre
for å sikre at vi allerede fra neste år får
tiltak i gang som øker arbeidsinnvandringen?
Spørsmålet er forelagt Arbeids-
og inkluderingsdepartementet som har gitt følgende svar:
"Regjeringens mål er full sysselsetting.
Regjeringens politikk er innrettet mot dette. Det gode arbeidsmarkedet
er gunstig for å hjelpe de mange som har problemer med å få fotfeste
på arbeidsmarkedet. Det gjelder mange yrkeshemmede og funksjonshemmede.
Yrkesdeltakelsen for mange innvandrergrupper er vesentlig lavere
enn gjennomsnittet. Det er dessuten en betydelig andel av de deltidssysselsatte
som oppgir at de ønsker mer arbeid. Ved god tilrettelegging
vil mange seniorer kunne holdes lengre i arbeid før overgang
til pensjon. I tillegg til dette har en et regelverk som innebærer
gode muligheter for arbeidsgivere å hente inn arbeidskraft fra
utlandet. Vi er en del av EØS-arbeidsmarkedet med betydelig
høyere ledighet enn i Norge. Vi har også en årlig
kvote for faglært arbeidskraft på 5000 tillatelser for
tredjelandsborgere, som ennå ikke har vært fullt nyttet.
Samlet har dette bidratt til rekordhøy innvandring i 2006.
Regjeringen vil fremme en melding som skal drøfte prinsipper
for arbeidsinnvandring. Parallelt vil en vurdere endringer i regelverket
med sikte på forenklinger som kan lette tilgangen på arbeidskraft."